Bukefalos 28 år!

underlig hälta

Piamaria

Trådstartare
För 3 veckor sedan var min 10-åriga dressyrvalack ordentligt halt en morgon, helt akut. Hältan var rejäl men efter några steg på stallbacken var den borta!! Red lite lugnt några dagar och tog det som en muskelstelhet. Efter 14 dagar till klinik där man trodde på akut kotledsinflammation efter en vrickning. Behandlades och blev satt på Fenadyn. Har gått 8 dagar och hästen är inte ett dugg bättre. Idiothalt när han går ur boxen och sedan inte tillstymmelse till hälta. Ingen svullnad, ingen värme, ingen puls. Hästen går medelsvår dressyr och är i tävlingskondition. Trots morgonhältan har han varit mjuk och fin att rida, han är jämnt och fint musklad. Vi har gissat på hovböld men ingen hovböld går över på väg till hagen. Han vill inte stödja på trakten utan vilar på tån. När vi går in från hagen är han helt ohalt och stödjer finfint på alla ben. Reagerar inte när man palperar!! Vad kan det vara för mystisk åkomma som i stort sett ger blockhälta under natten????
 
Sv: underlig hälta

Hej
Eftersom han behandlades så måste dom väl hittat någon reaktion vid böjprov eller??? Skall du på återbesök?

Alltid konstigt när hältan försvinner så fort, en vild gissning men det är inget som sitter i musklerna? Har haft en häst här hemma som slant rejält i gräset nu när det började regna och la sig på sidan i fallet. Han har oxså varit lite knackig på morgonen utan att visa någon direkt hälta.
Prova en massör kanske....

´Lycka till
 
Sv: underlig hälta

Inte alls så vild gissning!!! Visade sig vara en muskelbristning på insidan av låret!!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 694
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 883
Senast: mackan
·
Hästvård Kraftig bakbenshälta varje morgon För 3 månader upptäckte jag en morgon att min häst var jättehalt i vänster bakben. Något hade hänt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 819
Senast: Elisha
·
Hästvård Hej! Jag håller på att oroa ihjäl mig just nu tack vare en mystisk hälta som kommer och går. Det har bara pågått i en vecka, men under...
Svar
8
· Visningar
4 538
Senast: Freeride
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp