S
sambaengi
Måste skriva av mig! I lördags provred jag en häst åt en bekant som behöver hästar till sin verksamhet. Det var en 17-årig eksemvalack. Jag möttes av en kvinna i medelåldern som, ursäkta mina fördomar, såg ut som en bättre begagnad och hårt sminkad gängbrud. Denna människa hade ägt hästen i 4 år och hade inte råd att ha den kvar. Hon har aldrig haft ett fast jobb, är mamma till en tonårsgrabb och verkar knappt kunna reda sig själv, så jag borde väl inte bli förvånad men jag trodde ändå inte det var så illa.
Jag möttes av en totalt okunnig hästägare
som inte visste om hästen töltade rent, inte kunde få den att trava och hästen hade delvis oläkta eksem över halva rumpan samt var undernärd.
Vid första anblicken såg det inte så farligt ut för vinterpälsen döljde hur mager den var, men när man kände på den var ryggraden 2 cm högre än ryggfiléerna och revbenen låg direkt under skinnet! Det var knappt jag ville provrida den.
Den skrittade i pass och då undrade hon vad det var, hon visste inte hur den var försäkrad eller vad A1-försäkring var
. Hästen töltade otroligt nog rent och det gick visst att få den att trava bara man slappnade av och lät den gå på lös tygel i låg form. En snäll familjehäst värd ett bättre öde.
Den här hästen var så undernärd så kroppen börjat förbränna muskler och den saknade muskler både på ryggen, rumpan, halsen, ja överallt. Insjunken vid länden och på halsen. Den hade garanterat inte bara proteinbrist utan även vitamin- och mineralbrist. Och tydligen hade den sett värre ut.
En så gammal häst kommer det ta lång tid innan man får upp i hull igen och den kommer få en svår sommar av eksem eftersom den har så dålig motståndskraft pga vanvården! En sommareksemhäst är i behov av extra hull för att klara insektssäsongen. Den är i behov av extra mineraler och vitaminer för att orka läka sina eksem. Och den är i behov av skydd och behandling av av sina eksem!
Det måste bli ett slut på att okunniga människor köper häst och ni som säljer hästar har en skyldighet att se till att köparen har den kunskap som behövs. Den här hästen behövde 50 kg till på kroppen. Den hade behövt fri tillgång på grovfoder med hög proteinhalt, dubbel dos mineraler, överdosering av B-vitamin, 5 kg morötter om dagen och 1 kg luzernpellets som blötläggs i 5 l varmt vatten i 30 min + 2 kg kornkross också blötlagt, för att komma i form och det hade antagligen tagit 2-3 månader eller mer. Nu fick den idiotiskt nog havre som dels gör den mer pigg än att den lägger på hull, dels innehåller syror som inverkar negativt på mage och eksem. En sommareksemhäst kan behöva tillskott i form av blötlagd luzernpellets, extra mineraler och vitaminer även under sommaren, särskilt om den är gammal. De får inte ro att äta helt enkelt så det bästa är att ha dem inne på natten. Dessutom behöver hästen smörjas mot insekter varje dag ocvh eventuella eksem behandlas!
Så här okunniga människor skall inte äga eller ha ansvar för en häst!
De skall hålla sig till turridning eller ridskola! Ni som tänker sälja häst och särskilt en med sommareksem, tänk er för vem ni säljer till! Det här var en bedrövlig syn och jag skulle vilja slippa se något liknande igen, men tyvärr så lär jag väl inte göra det. 
Till alla skulle jag vilja säga; känn på era hästar! Ryggmuskelfiléerna skall vara högst och inte ryggraden! Hästen skall helst se ut som om den har "dubbla ryggrader, dvs det skall vara som en fördjupning ovanför ryggraden och mellan filéerna. Man skall kunna trycka in en cm hull på sidorna innan man känner revbenen, flankerna skall inte vara insjukna och inte halsen heller. Jag mår dåligt av alla svältfödda och "slimmade" undernärda och omusklade islandshästar! Fodra era hästar ordentligt, rid dem rätt så de musklar sig rätt, skaffa en ordentligt sadel så hästen kan gå rätt och muskla sig rätt. Skaffa er kunskap och unna era hästar en genomgång av chiropraktor och kolla tänderna!

Jag möttes av en totalt okunnig hästägare
Den här hästen var så undernärd så kroppen börjat förbränna muskler och den saknade muskler både på ryggen, rumpan, halsen, ja överallt. Insjunken vid länden och på halsen. Den hade garanterat inte bara proteinbrist utan även vitamin- och mineralbrist. Och tydligen hade den sett värre ut.
Det måste bli ett slut på att okunniga människor köper häst och ni som säljer hästar har en skyldighet att se till att köparen har den kunskap som behövs. Den här hästen behövde 50 kg till på kroppen. Den hade behövt fri tillgång på grovfoder med hög proteinhalt, dubbel dos mineraler, överdosering av B-vitamin, 5 kg morötter om dagen och 1 kg luzernpellets som blötläggs i 5 l varmt vatten i 30 min + 2 kg kornkross också blötlagt, för att komma i form och det hade antagligen tagit 2-3 månader eller mer. Nu fick den idiotiskt nog havre som dels gör den mer pigg än att den lägger på hull, dels innehåller syror som inverkar negativt på mage och eksem. En sommareksemhäst kan behöva tillskott i form av blötlagd luzernpellets, extra mineraler och vitaminer även under sommaren, särskilt om den är gammal. De får inte ro att äta helt enkelt så det bästa är att ha dem inne på natten. Dessutom behöver hästen smörjas mot insekter varje dag ocvh eventuella eksem behandlas!
Så här okunniga människor skall inte äga eller ha ansvar för en häst!
Till alla skulle jag vilja säga; känn på era hästar! Ryggmuskelfiléerna skall vara högst och inte ryggraden! Hästen skall helst se ut som om den har "dubbla ryggrader, dvs det skall vara som en fördjupning ovanför ryggraden och mellan filéerna. Man skall kunna trycka in en cm hull på sidorna innan man känner revbenen, flankerna skall inte vara insjukna och inte halsen heller. Jag mår dåligt av alla svältfödda och "slimmade" undernärda och omusklade islandshästar! Fodra era hästar ordentligt, rid dem rätt så de musklar sig rätt, skaffa en ordentligt sadel så hästen kan gå rätt och muskla sig rätt. Skaffa er kunskap och unna era hästar en genomgång av chiropraktor och kolla tänderna!