Ungdom som ljuger

Man kan tycka mycket. Men sedan finns det lagar och regler att förhålla sig till som väger tyngre än de egna privata reglerna.
De regler du nämner verkar vara stallregler och sociala regler. De kan vara olika för olika stall.
Det är regler som vederbörande visste- rider man här gör man följande moment före man rider. Vill man rida följer man reglerna.
Har jag en medryttare och berättar att om du vill rida så är mina regler att hästen ska borstas innan är det upp till medryttaren att följa regeln annars blir det ingen ridning.
Inget konstigt alls.
Om jag lånar ut bilen och vill ha tillbaka den fulltankad kan du antingen göra det eller så låter du bli att låna bilen. Om du lånar bilen och skiter i att tanka har du varit oärlig och jag kommer bli irriterad och inte låna ut bilen fler gånger. Det är inte straffbart enligt lag men det är regler man följer av respekt för andra människor.
 
Självklart är det inte okej att ljuga. Jag tycker också att det är märkligt att inte utföra uppgifter man sagt att man ska, själv var jag väldigt plikttrogen även i den åldern. En 15-åring ÄR dock att betrakta som ett barn, och fungerar det inte måste man som vuxen ta ansvar för situationen. Det är ju jättebra att ni har schyssta arbetsvillkor osv, men jag tycker ändå att du själv skriver om henne på ett otrevligt sätt. Är du i själva verket irriterad på att hon tillåts glassa runt på hästarna medan du får slita..?

Min huvudsakliga poäng var att hennes roll verkar väldigt otydlig. Och då är det upp till er att tydliggöra den och sätta gränser för hur det ska fungera.
 
Jag har inte heller läst hela tråden.

Antingen har du kvar henne, och då får du sätta dig i en roll där du själv är handledare, hon behöver uppenbarligen få klara regler för vad som gäller - om du frågar om hon ska rida en häst och hon svarar ja så måste hon göra det med allt vad det innebär i skötsel osv. - bättre att hon säger nej om hon är tveksam. och där du även finns där för lite kvalitetskontroll och stöttning. dvs inte släppa henne helt vind för våg. Kanske blir hon riktigt bra och självgående med lite hjälp på vägen. Du kommer antagligen behöva vara lite "mamma/lärare" dvs.

Eller så får du sköta allt själv så att du får det gjort på ditt sätt alt hitta någon tjej som är lite mer självgående och som du känner större förtroende för.
 
Jag har inte heller läst hela tråden.

Antingen har du kvar henne, och då får du sätta dig i en roll där du själv är handledare, hon behöver uppenbarligen få klara regler för vad som gäller - om du frågar om hon ska rida en häst och hon svarar ja så måste hon göra det med allt vad det innebär i skötsel osv. - bättre att hon säger nej om hon är tveksam. och där du även finns där för lite kvalitetskontroll och stöttning. dvs inte släppa henne helt vind för våg. Kanske blir hon riktigt bra och självgående med lite hjälp på vägen. Du kommer antagligen behöva vara lite "mamma/lärare" dvs.

Eller så får du sköta allt själv så att du får det gjort på ditt sätt alt hitta någon tjej som är lite mer självgående och som du känner större förtroende för.
Fast TS är ju inte den som bestämmer och tjejen ska vara där eller inte. Det gör chefen (som inte är där) och TS får henne mer eller mindre på köpet.

Jag skulle försöka prata med chefen om det även i framtiden inte funkar. Säg att du inte vill ta ansvaret för henne utan ska hon vara där får han ta det på sitt ansvar (fast jag vet det är inte lätt. Relationen chef/anställd är annorlunda i Tyskland än i Sverige och man har inte mycket att säga till om.).
 
Det låter som om många försöker hitta ANLEDNINGAR till varför ljugandet uppstått.Vilket jag kan tycka är relevant.

Men det är fortfarande inte en URSÄKT till att ljuga om så viktiga saker.

Jag tycker det är viktigt att hålla isär sakerna.

Anledningen till att personen ljuger kan vara precis vad som helst. För mycket ansvar, inte få det man vill, orkar inte just nu o.s.v.
Men det finns ingen ursäkt för någon att ljuga upprepade gånger. Då måste man sätta gränser.

Ni som vill få fram en anledning upplevs som ursäktande för lögnen, vilket jag inte kan se alls. Någon som ljuger för mig får ha vilken anledning som helst men faktum är att det är personens uppgift att tala om för mig innan lögnen kommer vad anledningen är. Om barnet är för ungt får föräldrarna förmedla det. Annars får man ta konsekvenserna för lögnen.
För min del så spelar egentligen inte själva ljugandet så stor roll. Beteendet verkar åtminstone visa att personen ifråga inte är så intresserad av att hjälpa till egentligen.
Eller hur! Många andra flickor är avundsjuka på henne här i grannstallet vilket hon har berättat för mig. Jag vet att hon är väldigt glad över att få komma och rida när hon känner för det.
Så? Vill ni ha hjälp av någon som inte ljuger / vågar säga nej. Välj någon av de istället då?
Sedan upplever jag att om du visar samma attityd som du ger sken av här så kan det visst ha en påverkan.
 
Vad menar du med att hon arbetar ensam över helgen??? Hon arbetar knappast, hon rider för nöjes skull, max två hästar en dag eller ibland två dagar i veckan. Det enda "arbete" hon måste göra är att sköta om den häst hon rider, dvs borsta, tvätta benen och kratsa hovar samt rengöra den utrustning hon har använt! Och givetvis att hon rider de hästar hon säger att hon ska rida, eller iaf talar om ifall hon inte hinner.

Det är oerhört frustrerande med folk som vägrar fatta att hon inte alls behöver mocka massa boxar, fodra, göra massa annat stallgöra!

Men du sa ju själv att hon tog hand om hästarna när du var ute på tävling? Jag har förstått mycket väl att hon bara ska ta hand om den häst hon rider, före och efter, på helger när du är där. Och du har en eldriven skottkärra. Men vad har hon haft för uppgifter när hon skulle ta ansvar när vikarien inte kunna ställa upp? Det är då jag menar att hon jobbar, för då täcker hon upp för dig och det du skulle ha gjort, eller har jag fattat fel där?
 
Du har en skitjobbig sits med den här röran. Jag förstår att det är stressande för dig att inte veta var du har den här tjejen. Dels gillar du henne och dels så sviker hon dig. Och du måste "dras" med henne för att chefen vill det. Om hon begriper så mycket att hon skryter för tjejkompisarna att hon får rida tävlingshästarna, borde hon vara mer rädd om sin plats. Kan man tycka. Tror du inte att hon fått sig en näsbränna efter den här incidenten och skärper till sig? Chefens fru skulle väl ta ett snack med henne också. Undrar fortfarande vad det är för hake... räkna ut den och du kommer få en helt annan insikt i varför hon kan fortsätta rida trots upprepade misstag. Jag skulle aldrig låta henne ta hand om min katt en helg. Kan inte förstå hur nån kan låta hästar i miljonklassen ridas och tas om hand av en 15 åring utan ansvarskänsla...
 
Det är regler som vederbörande visste- rider man här gör man följande moment före man rider. Vill man rida följer man reglerna.
Har jag en medryttare och berättar att om du vill rida så är mina regler att hästen ska borstas innan är det upp till medryttaren att följa regeln annars blir det ingen ridning.
Inget konstigt alls.
Om jag lånar ut bilen och vill ha tillbaka den fulltankad kan du antingen göra det eller så låter du bli att låna bilen. Om du lånar bilen och skiter i att tanka har du varit oärlig och jag kommer bli irriterad och inte låna ut bilen fler gånger. Det är inte straffbart enligt lag men det är regler man följer av respekt för andra människor.
Tror ändå att gränsen är hårfin här i och med att vederbörande varit under 16 år. Det är en verksamhet och ej privatperson 15-åringen hjälper.
Pga vissa prestationskrav (rid dessa hästar för att få rida den du vill) och viss regelbundenhet så är som sagt gränsen hårfin för att ramla in på AFS 2012:3...
Vilket ger arbetsgivaren ett visst ansvar. Vilket gör det felaktigt att låta en 15-åring ensam att ta hand om hästarna en helg.
 
Måste det finnas speciellt stora eller monumentala orsaker bakom att hon ljuger? Hon kanske bara gör det av gammal vana? Det finns ju ingenting som säger att hon ljuger just speciellt i stallet, eller menar någonting med det. Och det är ju egentligen inte ts problem att lösa hennes dåliga vanor. Bara att skydda hästarna från dem.

Nu har jag ingen aning men alla tonårsböcker är ju proppade av (sedelärande?) berättelser om tonåringar som ljuger bara för att de råkar göra det och det är bekvämt och givande. Dessa kanske finns i verkligheten.

Det behöver väl inte vara mer komplicerat än att hon tycker att det är jättecoolt att få rida hästarna och ännu coolare att få göra jobbet att skritta en av dem i 50 minuter "ett riktigt jobb nästan" och berätta om det. Sedan hann hon inte eller glömde och så ljuger hon helt enkelt bara för att hon alltid ljuger om saker som hon glömde eller inte hann och det har fungerat jättebra så långt.

I så fall har ju ts löst sitt och hästarnas problem nu. Hon kan inte ändra att flickan är i stallet och hon kan inte ändra att flickan ljuger (definitivt inte hennes problem) men hon kan och har justerat uppgifterna.

Det behöver ju alltså inte vara någonting i situationen i stallet som påverkar hennes beteende. (även om det kan vara det -allt från ts till beundrande väninnor eller vad som helst.).

(Även om det ju kanske känns lite fläppt rent uppfostringsmässigt att hon ska få rida en häst som inte behöver ridas helt gratis utan någon som helst motprestation numera. Hästen tycker nog det är kul iofs.)
 
Kan inte förstå hur nån kan låta hästar i miljonklassen ridas och tas om hand av en 15 åring utan ansvarskänsla...
Men spelar det nån roll om det är hästar i miljonklass eller hästar i slaktvärdesklass. Jag menar enligt djurskyddslagen är dom lika mycket värda ;)
 
Några förslag:

Polisanmäl
Orosanmälan till soc
MRT- hon verkar ha fel på ämnesomsättningen
Homeopat
healing- det där tyder på obalans
Chakraflödesmassage



Eller så låter hon som en rätt ordinär tonåring. I ena stunden vuxen, i andra omogen.
 
Eller så låter hon som en rätt ordinär tonåring. I ena stunden vuxen, i andra omogen.
Det låter som mina grannar som skulle få hjälp av en 14-åring att gå ut med deras hund vid lunchtid. hon hade då själv bett om att få göra det och det skulle bli så kul...

Hon ringer vid fem på kvällen . Då hade hon kommit på att hon skulle gå ut med hunden...
 
Det låter som mina grannar som skulle få hjälp av en 14-åring att gå ut med deras hund vid lunchtid.

Hon ringer vid fem. Då hade hon kommit på att hon skulle gå ut med hunden...

Upplever att tonåringar generellt är sådana. Stora hjärtan, glömska, vill inte gärna erkänna att man gjort fel (för man vet ju inte vad det får för konsekvens) osv. Man lär sig. Om man blir schysst bemött.
 
Några förslag:

Polisanmäl
Orosanmälan till soc
MRT- hon verkar ha fel på ämnesomsättningen
Homeopat
healing- det där tyder på obalans
Chakraflödesmassage



Eller så låter hon som en rätt ordinär tonåring. I ena stunden vuxen, i andra omogen.
Bra att du kommer in här
 
Upplever att tonåringar generellt är sådana. Stora hjärtan, glömska, vill inte gärna erkänna att man gjort fel (för man vet ju inte vad det får för konsekvens) osv. Man lär sig. Om man blir schysst bemött.
Ja jag tror det är viktigt att vuxenvärlden lär tonåringarna att det är okej att göra fel. Och det är bättre att säga som det är istället för att ljuga.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 516
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 064
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp