Ungdom som ljuger

Ja jag tror det är viktigt att vuxenvärlden lär tonåringarna att det är okej att göra fel. Och det är bättre att säga som det är istället för att ljuga.
Jag tror tjejen kan ha nån typ av ADHD som gör att hon har svårt att planera sin tid. När hon sen "glömmer" bort tiden och inser att hon inte har gjort det hon ska så inser hon felet och ber om ursäkt. Så egentligen kanske hon inte ljuger. Kanske hon inte vill tala om att hon har lite problem eller hon kanske inte vet om att hon har en ev diagnos. Jag tror man får vara lite försiktig med henne. Fråga föräldrarna tex om det finns ev en diagnos. Eller så kan det kanske gå upp för föräldrarna att "undrsöka" saken.
 
Spontant känns det som att det borde vara enkelt att hitta en normal och pålitlig människa som kan motionera hästarna ordentligt. En som inte kan rida ordentligt och ljuger hade jag inte velat ha på mina hästar.

Nja, att hitta pålitliga och ordentliga medryttre/skötare är hur svårt som helst..
Jag skulle nog krävt att hon skriver kort i en "riddagbok" varje gång hon varit ute med hästarna, typ lite kort om hur det gått och så. Är hon en go tjej i övrigt så borde hon inte blåljuga och skriva upp att hon varit ute med hästar hon inte rört.
 
Orkar inte klippa och klistra eller citera och greja, så lägger in detta i sin nästan helhet:

Tonårshjärnan


Många vuxna förundras över tonåringars beteenden och kan ibland inte förstå hur någon som är så smart ibland också kan vara så omdömeslös. Den biologiska psykologin skulle ge dessa föräldrar en förklaring som kopplas till hjärnans utveckling.

Omdöme på grund av isolering
Ett sätt för hjärnan att utvecklas är genom myelinisering. Det innebär att nervcellerna omger sig själva med ett lager myelin som fungerar som isolering till den elektriska signalen. Myelinisering pågår i vår hjärna ändå upp till 30-40 års ålder. Varför är då denna isolering viktig? Jo den gör att signalen snabbt och säkert kan föras till olika delar i hjärnan och ge oss en bra analys av situationen innan vi tar ett beslut. Myelinet möjliggör alltså ett bra omdöme hos individen. Om man exempelvis tittar på tonåringar så har de en hjärna som är mycket väl anpassad för att räkna ut svåra matematiska uppgifter och hantera svåra diskussioner men eftersom nervcellerna i hjärnan inte har ett ordentligt lager med myelin ännu så kan tonåringar därför brista i omdömet. Tonåringar låter sig ofta styras av sina impulser.

En omogen hjärna
Att ett barns första år är av stor vikt för hjärnans utveckling vet de allra flesta idag men vad nyare forskning också visat är att även tonårsperioden är av stor vikt. Vår hjärna är inte färdig utvecklad förrän vid 25 års ålder och det är pannloben som utvecklas sist. I pannloben sitter beslutsfattande förmågor, riskbedömningar, helhetsperspektiv, framtidsplanering, förmågan att sålla information och många fler av våra högre förmågor. Detta är alltså inte helt utvecklat hos tonåringar vilket gör att tonåringar i vissa situationer kan ta mycket logiska och ”vuxna” beslut men när de hamnar i en känslomässig situation så tar de ett känslomässigt beslut istället för ett mer genomtänkt beslut på grund av att den känslomässiga delen av deras hjärna är mer utvecklad än pannloberna. Detta skulle kunna vara en del av förklaringen till varför tonåringar vid förälskelser har oskyddad sex eller börjar röka för att vännerna gör det. Att tonårshjärnan ger oss mer risktagande individer kan också förklaras genom evolution Tonåringen befinner sig i en period av sitt liv då frigörelse från familjen och sökning efter nya partners är viktigt. Att göra detta är läskigt och vi behöver då en hjärna som accepterar ett mer riskfyllt beteende.

Förmågor som tonåringar alltså ofta briser i är framtidsplanering och överblick. Detta gör deras liv väldigt komplicerat när man tänker på att deras vardag är fylld med valmöjligheter. Val angående vilken väg man vill ta i livet men också val kring vad man bör sysselsätta sig själv med för att få en optimal utveckling. För fortsatt gäller det att hjärnan påverkas av vad vi gör och alltså därmed av våra val. Om man vill bli bra på musik måste man utsätta den outvecklade hjärnan för musik och vill man bli bra på matte så måste hjärnan få denna typ av stimuli. Om vi inte använder hjärnan så försvinner våra möjligheter.
 
Men spelar det nån roll om det är hästar i miljonklass eller hästar i slaktvärdesklass. Jag menar enligt djurskyddslagen är dom lika mycket värda ;)
Eh... jag sa just att jag inte skulle låta henne ta hand om min katt. Den är inte värd så många miljoner ifall jag skulle försöka kränga henne. Men för mig är hon det. Hon skulle inte heller få ta hand om min trebenta, häst. Om jag hade haft nån. Förstår du?
 
Precis du vet inte. Rutinerna är bristfälliga. Ta o prata med tjejen förklara varför man måste göra si o så och förklara konekvenserna om man inte gör det man lovar. Snällt o vänligt. Fråga på nytt om tjejen önskar förändring i hennes uppgifter. Fråga om hon tycker vissa uppgifter är lite läskiga och fråga om hon vill ha lite hjälp med vissa saker. Kommunicera, kommunicera, kommunicera hela tiden. Kanske hon har nått problem, en dold diagnos eller nått annat som hon brottas med.Hon ska ju lära sig saker tillsammans med er
Du har uppenbarligen missat typ hälften av alla mina inlägg :rofl:

Jag har frågat henne om hon är rädd och förklarade på ett snällt men tydligt sätt att det är viktigt att vara ärlig och vad som händer om han inte skrittas på eftermiddagen.

Det har jag även skrivit på typ sida 1 eller två.
 
Har funderat på tråden under dagen och ju mer jag funderar ju argare blir jag på chefen.

Vad kan det finnas för skäl till att en äldre man vill ha en ung tjej som inte är mogen för arbetsuppgifterna (ja, rida är ett arbete) kvar i stallet?

Hund begraven! Hoppas det "bara" har med hans relationer till andra vuxna att göra (ex golfkompisens dotter) eller att han är outhärdligt snål.
 
Eh... jag sa just att jag inte skulle låta henne ta hand om min katt. Den är inte värd så många miljoner ifall jag skulle försöka kränga henne. Men för mig är hon det. Hon skulle inte heller få ta hand om min trebenta, häst. Om jag hade haft nån. Förstår du?
Håller med.
Om jag tex annonserade efter medryttare skulle jag sätta tex över 20 år som önskemål. Trots att jag var det själv från 14 år.
Skulle det vara en tonåring skulle jag vilja ha kontakt med föräldrarna och de är med i stallet och är ansvariga för att tonåringen är i stallet de dagar vi sagt.

Inte för att jag misstror personen utan utifrån det jag vet om tonåringar.
 
Självklart är det inte okej att ljuga. Jag tycker också att det är märkligt att inte utföra uppgifter man sagt att man ska, själv var jag väldigt plikttrogen även i den åldern. En 15-åring ÄR dock att betrakta som ett barn, och fungerar det inte måste man som vuxen ta ansvar för situationen. Det är ju jättebra att ni har schyssta arbetsvillkor osv, men jag tycker ändå att du själv skriver om henne på ett otrevligt sätt. Är du i själva verket irriterad på att hon tillåts glassa runt på hästarna medan du får slita..?

Min huvudsakliga poäng var att hennes roll verkar väldigt otydlig. Och då är det upp till er att tydliggöra den och sätta gränser för hur det ska fungera.
Ehh?? Vad snackar du om, ännu en som kommer med sina egna värderingar och övertolkar det jag skriver. Jag ÄLSKAR mitt jobb, och anser knappast att jag skulle slita, snarare att jag utvecklas som ryttare och får stora förmåner samt en mycket bättre lön än de flesta.

Jag blir arg för att ho LJUGER rätt upp i ansiktet, trots att jag varit oerhört tydlig, dessutom frågar hon alltid mig om hon kan rida en eller två hästar.
 
Har funderat på tråden under dagen och ju mer jag funderar ju argare blir jag på chefen.

Vad kan det finnas för skäl till att en äldre man vill ha en ung tjej som inte är mogen för arbetsuppgifterna (ja, rida är ett arbete) kvar i stallet?

Hund begraven! Hoppas det "bara" har med hans relationer till andra vuxna att göra (ex golfkompisens dotter) eller att han är outhärdligt snål.
Han är långt ifrån snål, men har svårt att kasta ut henne.
 
Eh... jag sa just att jag inte skulle låta henne ta hand om min katt. Den är inte värd så många miljoner ifall jag skulle försöka kränga henne. Men för mig är hon det. Hon skulle inte heller få ta hand om min trebenta, häst. Om jag hade haft nån. Förstår du?
Du sa :
Kan inte förstå hur nån kan låta hästar i miljonklassen ridas och tas om hand av en 15 åring utan ansvarskänsla...
 
Några förslag:

Polisanmäl
Orosanmälan till soc
MRT- hon verkar ha fel på ämnesomsättningen
Homeopat
healing- det där tyder på obalans
Chakraflödesmassage



Eller så låter hon som en rätt ordinär tonåring. I ena stunden vuxen, i andra omogen.
Hahaha :D Den var bra, men jag tror att det ordnar sig nu, för att nu har jag konfronterat henne på ett snällt och förklarande sätt. Det är skönt att skriva av sig och sätta ord på sin frustration efter en sån händelse när man blivit ljugen rätt upp i ansiktet, men jag skulle aldrig bli arg på en 15 åring, utan tror mer på att förklara och ge en varning om att vill hon rida så måste jag kunna lita på henne.
 
Men du sa ju själv att hon tog hand om hästarna när du var ute på tävling? Jag har förstått mycket väl att hon bara ska ta hand om den häst hon rider, före och efter, på helger när du är där. Och du har en eldriven skottkärra. Men vad har hon haft för uppgifter när hon skulle ta ansvar när vikarien inte kunna ställa upp? Det är då jag menar att hon jobbar, för då täcker hon upp för dig och det du skulle ha gjort, eller har jag fattat fel där?
Tog hand är verkligen fel ord, dels finns det annan personal som gör stalljobbet och dels så är "ta hand" i hennes fall att rida en häst och promenera med en annan eftersom hon bara får rida på 2 utav dom (ex pensionären)
 
Det behövs ingen hjälp egentligen, utan hon kommer max 2 dagar i veckan för att hon vill ha en häst att rida!!!
Om ni bara låter henne hjälpa till med hästarna för att hon så gärna vill och ni då vill vara snälla så tänker jag att ni får väga fördelar mot nackdelar. Fördel: Hon tycker om hästarna och vill så gärna. Nackdel: Du vet inte om hon gör det hon säger och måste springa efter och hålla koll på henne. En lösning kanske är att bara låta henne rida pensionären, som hon vill rida, och inte de andra hästarna?

Typ så.
 
Om ni bara låter henne hjälpa till med hästarna för att hon så gärna vill och ni då vill vara snälla så tänker jag att ni får väga fördelar mot nackdelar. Fördel: Hon tycker om hästarna och vill så gärna. Nackdel: Du vet inte om hon gör det hon säger och måste springa efter och hålla koll på henne. En lösning kanske är att bara låta henne rida pensionären, som hon vill rida, och inte de andra hästarna?

Typ så.
Ja, det är även den lösningen jag kom fram till och har meddelat henne om redan. Dessutom får hon bara rida i mitt sällskap framöver.
 
Hahaha :D Den var bra, men jag tror att det ordnar sig nu, för att nu har jag konfronterat henne på ett snällt och förklarande sätt. Det är skönt att skriva av sig och sätta ord på sin frustration efter en sån händelse när man blivit ljugen rätt upp i ansiktet, men jag skulle aldrig bli arg på en 15 åring, utan tror mer på att förklara och ge en varning om att vill hon rida så måste jag kunna lita på henne.
Va bra att det löste sig då :). Hoppas att lösningen håller framöver också annars får du återkomma :up:
 
Va bra att det löste sig då :). Hoppas att lösningen håller framöver också annars får du återkomma :up:
Ja, det hoppas jag också! Men nu kommer det inte spela så stor roll längre ifall hon ljuger eller inte, för hon får inte lika mycket tid i stallet framöver. En häst sen får hon åka hem.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 518
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
12 074
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 581
Senast: MiniLi
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 913

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Cykla på Rügen?
  • "Mycket svår trafikfråga"
  • Vad gör vi? Del CXCVIII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp