Bukefalos 28 år!

Unghäst som blir arg vid korrigering

Sv: Unghäst som blir arg vid korrigering

Tänkte bara berätta att det kan löna sig att kolla upp hästen hos ET även om den helt nyligen gått igenom veterinärbesiktning. ET hittade lite spänningar som behandlades, efter detta har tjurigheten minskat en del. Hoppas att det håller i sig nu bara och att hon även fortsättningsvis talar om när saker är fel i kroppen (känns trist att jag inte insåg det på en gång, men det är svårt när man inte känner hästen och vet hur den brukar vara:().
 
Sv: Unghäst som blir arg vid korrigering

Vad det gäller det där dragandet och slitandet fick jag tips av en hovis en gång att vika upp tån. Ta tag längst ut på tån när hästen börjar veva så blir du starkare och det tjänar mindre till för hästen att veva med benen. Mitt beröm i det hela kom av att jag, när hästen stod stilla, höll benet normalt (har fått för mig att det är mindre skönt att vika benet på det sättet även om det inte verkar göra ont) och berömde med rösten.

Hade då en kaxig ardenner på halsen som tyckte att han skulle göra lite action i hela fotlyftargrejen. Det var ju inte så man hade särskilt mycket att säga till om utan man for mest fram och tillbaka i takt med fotviftningarna :p
 
Sv: Unghäst som blir arg vid korrigering

Hm, det låter ju inte så dumt, tror faktiskt att jag sett det utföras vid något tillfälle. Ska försöka komma ihåg att testa det. Tack!
 
Sv: Unghäst som blir arg vid korrigering

*Knapplån*
Jag har också en grabb som blir 4, han var inte så värst van vid direkt stallmiljö när han köptes.
Men han är inte elak och verkar inte vara medvetet dum så men jag undrar ändå hur jag smidigast och bäst bör uppfostra honom.
Ex är han fruktansvärt bufflig, han går gärna på en och har han bråttom in i sin box så "glömmer"han som av att jag visst också fanns där och kanske fastnar mellan honom och en vägg.
Han kan inte stå stilla på stallgången, kan knappt stå ens två minuter utan att tiggarbenet kommer och han står och trampar o trampar konstant fram o tillbaka.
Han tuggar såklart gärna på saker också som småbarn, men jag vill ex när vi ska ut i hagen att han ska vänta tills jag släpper honom men han vill gå Direkt när Han vill... så han börjar kasta med huvudet när jag vill vänta ut honom och börjar genast leta efter saker att stoppa i munnen, handskar, grimskaft etc.

Hur hade ni hanterat situationer- för att det ska inte ska slå över till att man låter saker vara okej och sen när han blir äldre sitter saker kvar som blir till ett problem i den vardagliga hanteringen?
 
Sv: Unghäst som blir arg vid korrigering

Jag kan ju berätta hur jag har gjort så här långt.Vi har kommit en bit men har mer att jobba på. Jag bytte ut grimma och grimskaft mot en repgrimma och ett långt ledrep och började träna att bli ledd. Har lett på ridbana, i ridhus, på vägen, i skogen osv. Hästen har såklart provat att dra iväg någon gång men med repgrimma har man en möjlighet att "nå" hästen ändå. Tränar att hästen skall gå när jag går, stanna när jag stannar, svänga åt det håll jag gör och backa undan när hon blir ombedd. Om hon tappar fokus gör jag någon oväntad rörelse, tex slår upp med händerna, för att återfå uppmärksamheten. När hästen sedan är van att följa dig kan du med fördel tänka på att variera ditt gångtempo för att hålla uppmärksamheten riktad mot dig.

Tuggandet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med, min är också väldigt oral. Som tur är har min häst ganska lätt att stå i gången. I början blev hon trött på det efter en stund, men jag har låtit henne trampa rundor och ignorerat henne medan jag mockat, strött, sopat osv. Ser det som bra träning av tålamodet. Lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 662
Senast: alazzi
·
Övr. Hund Min BC har precis fyllt två år, är precis så pigg och glad som en ung BC är och älskar att vi börjat träna agility! Han har alltid fått...
2
Svar
27
· Visningar
8 364
Senast: Ananas
·
Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 058
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp