Unik, häftig, ovanlig, rolig eller bara allmänt snygg. Bildtråd

Bukefalos 30 år!

Hmm, ja jag tolkade visst bilden annorlunda än alla andra, kuperingen förstör allt för mig så helheten blir negativ.
När man är väldigt starkt emot något så kan det nog lätt bli så. Speciellt kombinationen med kuperade öron och halsbanden ger ju ett väldigt stereotypt macho intryck. Jag är helt emot kupering, men jag kan tyvärr inte låta bli att tycka det är snyggt trots att jag vill att det ska bli förbjudet överallt

Snörpudel är inte särskilt vanligt så vitt jag vet, men tycker de ser imponerande ut. Komondor och puli också! Vet inte om det finns några andra hundraser med dreadlocks.

img_0309-jpeg.525182
Jag tänkte faktiskt lägga in en snörpudel igår, men sedan glömde jag bort det 😅 Ja, de är väldigt coola!
Bergmasco har också en typ av dreads och jag har även sett det på Berger des pyrénées, men de verkar inte få över hela kroppen.

Min Bella hade dreads i svansen tidigare. Jag vet inte vad som har förändrats, men nu har hon kortare päls på svansen och inte alls lika tydliga dreads
2021-05-30%20(2).webp

Snörpudel är inte särskilt vanligt så vitt jag vet, men tycker de ser imponerande ut. Komondor och puli också! Vet inte om det finns några andra hundraser med dreadlocks.

img_0309-jpeg.525182
Aldrig hört talas om, jätte häftig men är glad att slippa den pälsvården…
Pratade med en Komondor ägare och frågade hur lång tid det tog för hundarna att torka om dom varit ute länge i regn. 6 timmar sa han, dom fick ligga på handdukar och torka. Men då hinner dom ju aldrig torka mellan promenader i regn.

Jag skulle nog sätta på ett täcke i ösregn.

Hela Bella är väldigt speciell! Hon har pudelkrull på vanlig långhårig päls och det är inte många jag har sett med sådan päls. Det finns på borzoi och jag tror, men är inte säker, att det är samma anlag på mudi
IMG_9404.webp

Jag gillar helt vanliga bruna hundar bäst men har en speciell kärlek för seal-färgen, vet inte vad den heter på svenska. Det här, brunt med en svart rand på ryggen:

sealmix.jpg

IMG_4632.webp

Många feta hundar i mina exempelbilder :o jag skyller på Google

Och nu kom jag att tänka på en sak med pudelpäls. Undrar hur det ser ut på en helt korthårig päls 🤔 Bella har väldigt kort päls för att vara långhårig, men den är ju ändå långhårig

@Lillefrun har redan svarat. Som jag förstår det är det på samma vis med alla nakenhundar. :)

Gör mig lite nyfiken på nakenkatter! Undrar om det finns sphynxkatter med hår?

Det finns ju mer än ett nakenanlag hos katter också. Även don sphynx/donskoy (och därmed även Peterbald som ju skapade från Donskoy och oriental) kan vara pälsade, antingen lite luddiga eller med en päls som mer ser ut som en riktigt dåligt pälsad drx. De sistnämnda får inte ställas ut.

Det finns ju mer än ett nakenanlag hos katter också. Även don sphynx/donskoy (och därmed även Peterbald som ju skapade från Donskoy och oriental) kan vara pälsade, antingen lite luddiga eller med en päls som mer ser ut som en riktigt dåligt pälsad drx. De sistnämnda får inte ställas ut.
Ah, tack! Det blir ju inte riktigt samma sak som hos hundarna då, där de med hår ofta har fullpäls. :)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka