Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Nu kom hon ju till mig i januari och stallägaren kräver avmaskning av nya hästar som anländer till gården. Så det var inte något jag gjorde ”bara för att”.

Men det kan alltså vara en anledning till att epg var så högt nu? Att avmaskningen inte ”tog” pga dvala?
Eller så är hon bara en sån individ som får mkt mask. Unghästar ligger ju ofta högt.

2407.webp

Idag tog vi tillvara på den röda dagen genom att äntligen åka till Hovdala Hovslinga. Vi red slingan på 12 km och hästarna var superduktiga i alla tempo.

Superfina leder! Tanken är att jag ska tävla 20km distans här i augusti, så nu har man koll på området.

Och det var även superfint vid start/mål då där fanns två rasthagar, grill samt vindskydd att sadla/sela hästarna på ifall det regnar. Älskar sånt här 👍 Skönt för hästarna att chilla lite medan vi fikade.
Visa bifogad fil 185245

Wow! Vilket häftigt ställe - ibland tänker jag att jag säljer och flyttar till någonstans med bättre ridvägar.... har bara gått vandringsled vid Hovdala men den var fin den också.

I dag gick det riktigt bra att rida min 4-åring :) Kunde hitta jämnare takt och tempo och när det blev lite bromsigt kunde jag rida ur det mkt fortare än tidigare :up: Så himla nöjd!:heart

Jag har ju en person som hjälpt mig med att "rida in" hästen under våren (hästen var inriden vid köp men behövde lite repetition efter vintern för att bli tryggare i situationen) och hon fortsätter komma någon dag i veckan och utbilda hästen :) I går red hon och då var det eldigt, men hon löste det så fint och min häst kunde arbeta med övergångar utan att det triggade mer eld. I stället blev det bättre lugn och avspänning :up:

Är så himla glad i min lille store kille, nästa vecka fyller han ett år 🧡! Så himla snäll och trevlig är han! Och jag tycker han är väldigt trevlig att titta på 🥰.

IMG_0793.webp

Fortfarande ett av de bästa ”spontan”besluten jag tagit i mitt liv, att bli hästägare igen efter 20 år 🤩. Jag som egentligen bara skulle börja rida på ridskola igen…. 😁😂!

Är så himla glad i min lille store kille, nästa vecka fyller han ett år 🧡! Så himla snäll och trevlig är han! Och jag tycker han är väldigt trevlig att titta på 🥰.

Visa bifogad fil 185334

Fortfarande ett av de bästa ”spontan”besluten jag tagit i mitt liv, att bli hästägare igen efter 20 år 🤩. Jag som egentligen bara skulle börja rida på ridskola igen…. 😁😂!
Så fin i kroppen! Vad är det för stam? 😍
Min tvååring skulle också vara så så fin i friserad man men den är också guld att hålla i märkte jag nu när jag hänger på henne, så den får vara kvar ett tag till 🙈🙈

IMG_3283.webp

Tack! Tycker det jag med, han är i en fin-växtperiod just nu 😍! Med åringar kan de ju se superfina ut en period, och sen som en dragsterbil bara några veckor efter 😅!

Stammen på honom är Escamillo - For Romance I - Don Primero :)
Ja det kan vända fort, men det är så kul att se dem när de är fina❤️ min växte på sig på betet som ettåring och har varit jättefin i kroppen sen dess. 😃

Idag hoppade jag och Elsa in i klubbens div 3 hopplag och vi var även individuellt anmälda till "klass i klassen" på grundomgången. Eftersom vi satte en felfri grund på 60 cm innebar det clearround-rosett med oss hem 😁✌️Kändes extra skönt med resultatet då jag var sist ut och tvungen att sätta felfritt för att laget skulle gå vidare till omhoppning. Tyvärr schabblade jag till det inför sista hindret som vi tog i korsgalopp och petade ner och laget kom tyvärr utanför placering. Men vad gör det liksom, vi har aldrig hopptävlat förr och Elsa var sitt lilla fantastiska jag.

Hon blev nästan stulen av en ponnymamma som stod och myste med henne medan jag fick i mig lite mat från grillen.

2476.webp

Mina ben ser ut att vara mil långa men jag lovar jag är inte så gigantisk 😅

Iochmed detta har vi fyra grenar avklarade för Ryttarklassikern också vilket känns jättekul.

Red i dag igen och det gick inte riktigt lika bra i dag, men jag löste "problemen" och vi avslutade med en rund och avspänd galopp. :up: Nu blir det vila i två dagar innan beridaren kommer :)

Red ett dressyrpass på utebanan idag och det gick så himla bra 😍
Trots att det blåste en del och banan är full av hinder var hon avspänd, lugn och mjuk. Kunde galoppera över hela ridbanan, lägga volter i olika storlekar, byta riktning och fortsätta i förvänd med samma takt och i balans.
Så himla härlig känsla när hon är med mig och fullt fokuserad ❤️

Imorgon tar vi en tur i skogen och på tisdag är det dressyrträning 🌟

20260524_115331.webp

2559.webp

Det var dressyrtävling på hemmaklubben i helgen så vi sponsrade med vår närvaro i en start i LC:1 clear round idag. Vi kämpar med att energin inte ska lämnas utanför banan och det blir faktiskt sakta bättre. Vi landade på 68,148 idag, vilket hade gett oss vinst bland de långbenta SWB i hästkategorin och en andraplats om vi blandar in alla ponnykategorier som också startade. Men alla blev ju delad etta i praktiken 😎

Det känns ändå skönt att vi rättar till föregående feedback till nästa start, var kanon att ha dressyrträning i måndags direkt efter förra helgens tävling då vi kunde arbeta med färskt minne. Bara senaste veckan har Elsa tagit megakliv i sin form och eftergift, så häftigt! Målet är ju att hoppa upp i LB nästa säsong.

Nu har vi härligt nog inga tävlingar förrän slutet av juni då det blir WE i Halland. Vi ska mest glida runt i skog, på strand och diverse träningar.

Ridning igen, och i dag gick traven riktigt bra :up: Min häst har rätt mkt gångarter och när bogarna är ute och flyger så blir det lite väl tungt så lösningen, enligt hästen, är att skutta fram i kaninhopp/galoppskutt. I dag gjorde jag gjorde jag något åt det (gaaaah:idea:) och se på fasen, det blev knappt några skutt :angel: Jättenöjd!

Igår var jag och Elsa på hoppträning, drog även med en klubbkamrat och hennes unghäst som behövde komma igång med hoppningen.

Min tränare påminde mig att vi har kommit så långt från första gången hon såg oss. Elsa, en tung unghäst som mest snubblade över saker och knappt följde raka spåret, hoppade nu bana på 70-75 cm?? Min lilla bumling ❤️ Vi tränar hoppning mest för omväxlingens skull och jag tycker det hjälper oss i framåtbjudningen generellt och hon har verkligen flyttat sig mer på bakbenen. Kommer lite nära men löser det mesta med öronen framåt. När hon är klar och mogen hoppas vi kunna navigera runt en LE om vi känner för det, men då hoppas jag att jag har annat än dressyrsadel. Vi är ju omätt ponny + överårig ryttare så vi startar med alla långbeningar när det är annat än centimeterhoppning vilket gör tröskeln lite högre. Dressyr och WE är enklare där.

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka