Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Nu har jag provat på att ramla ur rockard. Kan tala om att det gör ont! Vi körde ett par varv på ovalbanan och Frasse töltade på pigg och glad. Vi bytte varv och fortsatte tölta och jag släppte på lite så han fick springa lite mer och plötsligt när vi kom in i kurvan hoppade det upp en hare innifrån och Frasse exploderade i galopp och innan jag hann få stopp på honom hade jag och rockarden på något sätt slungats iväg utåt och det fanns inget annat än att ograciöst åka ur åt höger. Rockarden är ju liten så det blev ju inget dramatiskt fall, (tror den välte och sedan rätade upp sig) men höger sida av hjälmen skrapades upp på den hårda sanden och jag lyckades på något sätt slå i båda knäna så det blev fina skrapsår. Och underligt nog gör det ont längst in i ljumskarna med. Frasse fortsatte ett halvt varv på ovalbanan och tack och lov trasslade inget in sig i tömmarna och det var bara att plocka upp honom och hoppa i igen. Körde lite lugnt på dressyrbanan i skritt och tölt i några snett igenom innan vi körde ut på ovalen igen för att fullfölja varvet förbi där haren dök upp. Frasse var helt obrydd över det. Sedan skritt tillbaka till stallet igen. NU måste jag nog köpa en ny hjälm (den jag hade har varit med om två avramlingar och nu detta). Nu duger den inte längre ens till markarbete.

Nu har Frasse haft vila i princip sedan incidenten med rockarden. Först hade ju jag lite ont, sedan kom snön och jag hade ju inte valt att sätta snösulor fram. Så fick beställa Polar pads och det tog ett tag innan de kom. Och när de väl kom lyckades jag inte få ur tåbroddarna. Så spärrskaft och hylsa inhandlades och lyckades få på dem i går. Frasse tycker inte om vilan och var högst ovillig att gå tillbaka till hagen efter det. Fick ta en liten promenad och gick in i hagen genom en annan grind.
I dag blev det lite löslongering i rundkorallen och han var pigg. Han bjöd på skritt (nåja något steg bara), skrölt, tölt, grisepass, trav!, tralopp och galopp. Mest galopp, runt, runt i båda varven. Och emellanåt en fantastisk trav, flera varv faktiskt. Om jag berömde blev det dock tvärnit och godistigg. Han är charmig, den lille.

Min snart 2-åriga unghäst går på lösdriften i stallet med just nu bara en valack som sällskap, pga smitta i stallet och vissa är i karantän.

Om ca 1v är karantänen slut och 3 hästar ska åter ner i lösdriften, så det blir alltså 5st i blandade åldrar.

Hur många foderstationer är lämpligt till 5 hästar? I dagsläget har dom 1, men då är dom ju bara 2st där nere och trivs bra tillsammans. Fri tillgång från storbal.

Min snart 2-åriga unghäst går på lösdriften i stallet med just nu bara en valack som sällskap, pga smitta i stallet och vissa är i karantän.

Om ca 1v är karantänen slut och 3 hästar ska åter ner i lösdriften, så det blir alltså 5st i blandade åldrar.

Hur många foderstationer är lämpligt till 5 hästar? I dagsläget har dom 1, men då är dom ju bara 2st där nere och trivs bra tillsammans. Fri tillgång från storbal.
Det beror nog väldigt på flocken. Vi har en foderstation, foderhäck, på 4 hästar och dom kommer åt den från tre håll, den är rund men står mot en vägg. En rundbal i. Så hade den stått med fri åtkomst från alla håll hade jag inte tyckt 5 hästar var för många förutsatt att alla är vänliga och kommer överens.
När vi har haft en ny häst i flocken har vi fodrat på fler ställen i några dagar så den nya får äta i lugn och ro, men basflocken har liksom aldrig varit hungriga i sina liv så de bråkar inte vid maten och alla har ätit snabbt tillsammans.

Det beror nog väldigt på flocken. Vi har en foderstation, foderhäck, på 4 hästar och dom kommer åt den från tre håll, den är rund men står mot en vägg. En rundbal i. Så hade den stått med fri åtkomst från alla håll hade jag inte tyckt 5 hästar var för många förutsatt att alla är vänliga och kommer överens.
När vi har haft en ny häst i flocken har vi fodrat på fler ställen i några dagar så den nya får äta i lugn och ro, men basflocken har liksom aldrig varit hungriga i sina liv så de bråkar inte vid maten och alla har ätit snabbt tillsammans.
Tack för svar!
I höstas innan jag var delaktig i lösdriften, gick det 4 hästar där. En utav dom fick inte vara med och fick sällan äta. Hon flyttades in på box men är en utav dom som ska ut igen nu (då de stona som jagade bort henne från maten inte står kvar).

Samma häst som blev bortjagad, var rätt oschysst mot min när vi skulle ha dom i samma hage innan min fick komma ut på lösdriften. Jag lade ut 15 tussar hö i hagen men min fick inte komma till ändå utan den andra vallade runt och höll på.

Så vi får väl se hur detta blir..

Kan inte trakassera dressyrtråden hela tiden så nu behöver vi skriva lite här också 🤣

Nova är en stjärna! Traskade på hela turen idag. Förbi en gubbe som spolade bilen, ett hus där de renoverar och sågade utanför, över trafikerad väg, förbi hästar i hagar. Travade och testade lite galopp på grusvägen och hon tuffar på❤️
Hon blir spänd och stannar ibland men sen är de som hon tänker att äsch! Ingen kommer ihåg en fegis och så skyndar hon sig förbi 🤣

IMG_3173.webp

Idag har jag och Elsa varit på vår första riktiga hopplektion och vi överlevde! I dressyrsadel och allt, supernyttigt för oss att öva på tempo och att få fram skänklar samt bak överliv. Min lilla luddklump ❤️

Snart drar tävlingssäsongen igång och vi ska rida lag i dressyr, masked rider. LC:1 med utklädnad och musik, ska bli kul! Smygstartar med vanlig LC:1 nästa helg så att vi är lite varma i kläderna innan. Nu kan vi ju nästan vara med i hopplaget också 😎

I år tänkte vi ta ryttarklassikern 😁 Anmälde mig till LD distans i slutet av mars, 11 km vilket känns lagom då vi har både lagdressyr + WE-tävling i april.

Jag tror det kommer gå bra även om jag är lite clueless över tempo. Men arrangörerna är supertrevliga och skulle se om de skulle ha mentorer på plats för nybörjare. Kallblod har lite svårare att komma ner i puls men vi ska nog lösa det.

Tog en lite friskare tur idag men vi fastnade i denna trafiken på vägen hem,

IMG_1985.webp

Gubben som lastade timmer kunde inte se oss så vi stod där tålmodigt i regnet och väntade. Han kom ut och hälsade på Elsa som mest tyckte lastbilen var i vägen från hennes mat-tid hemmavid 😂

Vi såg andra hästar som var ute och red idag när vi gick promenad :eek:
Blev tilt i Hjärnkontoret. Så kom de såklart en traktor också som snällt fick vänta tills jag styrt upp allting på en vägficka.
Aja tur hon är snäll. Blev lite balanstrav och drakblåsningar så lugnade hon sig direkt de kom ur synhåll. 🤷🏼‍♀️

Frasse var nipprig idag med. Gick på promenad och fick göra halt i vart femte steg och backa några steg. Sen började han studsa och hoppa så då fick han snurra runt mig. När han blev lugnare fick han beta och så gjorde vi några volter runt traktordäck och så beta lite till. Sedan reagerade han på något ljud och blåste upp sig och hoppade runt och hade sig för kompisarna i hagen började galoppera runt. Lite mer snurr och så tillbaka till stallet.

Igår tappade jag det totalt.
Min och en annan häst går nere i lösdriften, där hästägaren till den andra inte har koll på någonting. En grundregel har alltid varit att vi aldrig lämnar en häst ensam, utan då tas den med upp till gården och ställs i hage nära de andra hästarna eller på box om det är efter intagstid.

Igår ringde min närmsta vän mig och säger att min hästs hagkompis står i stallgången efter intagstid varpå hon frågar var är O (min). Då säger hon att stallägaren gav OK till att lämna min ensam där nere medan hon ”passade” henne.

Jag ringde upp stallägaren och var vansinnig. Det är inte okej under några som helst omständigheter. Försökte även ringa ägaren till hästen som tagits upp därifrån men inget svar. Skrev ett arg meddelande varpå hon ursäktade sig med att hon var stressad.

Min häst är inte ens 2 år, har aldrig varit ensam och kom till gården för 2 mån sen. Allt är väldigt nytt för henne och att stallägaren tog det här beslutet utan min vetskap fick mig att tappa det totalt. Hon hade lika gärna kunnat spränga tråden och bara dra. Fyfan vad jag är less på denna okunskap.

2138.webp

Förra helgen red vi godkänd clear round distans, i fredags satte vi över 71 % på Pay&WE och idag slog vi till med personbästa 71.898 på LC:1 kür och därmed livets första placering i form av en andraplats i klassen. Vilket jag är väldigt glad över då det blåste storm, vi fattade fel galopp och stegade lite galet i halten. Men vi har så kul tillsammans 🥳

Visa bifogad fil 183604
Förra helgen red vi godkänd clear round distans, i fredags satte vi över 71 % på Pay&WE och idag slog vi till med personbästa 71.898 på LC:1 kür och därmed livets första placering i form av en andraplats i klassen. Vilket jag är väldigt glad över då det blåste storm, vi fattade fel galopp och stegade lite galet i halten. Men vi har så kul tillsammans 🥳

Men grattis, vad kul! Har du och Elsa redan grejat ryttarklassikern nu då? Eller Pay&WE kanske inte ingår? Men bredden verkar ju lätt finnas där i alla fall!

Men grattis, vad kul! Har du och Elsa redan grejat ryttarklassikern nu då? Eller Pay&WE kanske inte ingår? Men bredden verkar ju lätt finnas där i alla fall!
Tack! Nä, den gills inte men vi startar två-moment i Åsbo i slutet av månaden och startar fler tremoment senare också så det ska inte vara några konstigheter. Vi har himla kul och noll nerver ute, lite que sera sera över det hela.

Jag avmaskade min 2-åring när hon kom till mig i januari. Fick tillbaka träckprovsresultatet nu och det visade på 1700 epg 😳 har fått recept på cydectin comp och vet. skulle ringa mig i eftermiddag.

Hur sjutton kan det vara så högt nu? Kan det vara att maskarna inte togs i januari trots avmaskning då de var i ”fel fas”? Eller pga omockad hage under hösten/vintern/våren? Hon går i lösdrift där vi bara mockar de hårdgjorda ytorna.

Jag avmaskade min 2-åring när hon kom till mig i januari. Fick tillbaka träckprovsresultatet nu och det visade på 1700 epg 😳 har fått recept på cydectin comp och vet. skulle ringa mig i eftermiddag.

Hur sjutton kan det vara så högt nu? Kan det vara att maskarna inte togs i januari trots avmaskning då de var i ”fel fas”? Eller pga omockad hage under hösten/vintern/våren? Hon går i lösdrift där vi bara mockar de hårdgjorda ytorna.

Min veterinär rekommenderar varken träckprov eller avmaskning på vintern eftersom maskarna kan gå i dvala i tarmväggarna eller något liknande.

Min veterinär rekommenderar varken träckprov eller avmaskning på vintern eftersom maskarna kan gå i dvala i tarmväggarna eller något liknande.
Nu kom hon ju till mig i januari och stallägaren kräver avmaskning av nya hästar som anländer till gården. Så det var inte något jag gjorde ”bara för att”.

Men det kan alltså vara en anledning till att epg var så högt nu? Att avmaskningen inte ”tog” pga dvala?

Nu kom hon ju till mig i januari och stallägaren kräver avmaskning av nya hästar som anländer till gården. Så det var inte något jag gjorde ”bara för att”.

Men det kan alltså vara en anledning till att epg var så högt nu? Att avmaskningen inte ”tog” pga dvala?

Precis så.
Det blir bortkastat att göra det under vintern.

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka