Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Igår var jag och Elsa på hoppträning, drog även med en klubbkamrat och hennes unghäst som behövde komma igång med hoppningen.

Min tränare påminde mig att vi har kommit så långt från första gången hon såg oss. Elsa, en tung unghäst som mest snubblade över saker och knappt följde raka spåret, hoppade nu bana på 70-75 cm?? Min lilla bumling ❤️ Vi tränar hoppning mest för omväxlingens skull och jag tycker det hjälper oss i framåtbjudningen generellt och hon har verkligen flyttat sig mer på bakbenen. Kommer lite nära men löser det mesta med öronen framåt. När hon är klar och mogen hoppas vi kunna navigera runt en LE om vi känner för det, men då hoppas jag att jag har annat än dressyrsadel. Vi är ju omätt ponny + överårig ryttare så vi startar med alla långbeningar när det är annat än centimeterhoppning vilket gör tröskeln lite högre. Dressyr och WE är enklare där.

Här finns det ganska ofta 70 cm på lokala hopptävlingar, det borde ju finnas hos er med 😊
Har ni varit på terrängbanan något?

Här finns det ganska ofta 70 cm på lokala hopptävlingar, det borde ju finnas hos er med 😊
Har ni varit på terrängbanan något?
Får hålla utkik! Hon tycker oxrar är värst då hon verkligen måste sträcka ut sig och skjutsa över all vikt. Men jag tror som sagt hon lätt kommer ditt med lite rutin, hon är ju också bara 6 år.

Vi har varit på en mini-terrängbana och hon tycker det är kul! Dock är vatten ingen hit så det kräver lite träning 😅 Havet är hon ok med, men mörka stora pölar är helt onödiga hälsar prinsessan...

Första lite hindret för mig och Nova idag!
Hon har tjuvtränat innan men med annan pilot, så inga konstigheter!
Hon verkade tycka det var kul iallafall 😍

IMG_3653.webp

Första lite hindret för mig och Nova idag!
Hon har tjuvtränat innan men med annan pilot, så inga konstigheter!
Hon verkade tycka det var kul iallafall 😍

Visa bifogad fil 186308
Precis ett sånt hinder som jag och Frasse jobbade lite med förra veckan. Första hoppet gick bra. Han var intresserad och bjöd framåt och hoppade ok. Andra hoppet bjöd han också framåt och hoppade men rev. Bommarna hamnade snyggt i en solfjäder så jag red några varv över dem i trav innan jag hoppade av och byggde upp igen. Hoppade en gång till och det gick bra, men sista gången rev han igen och det blev en ny solfjäder som vi skrittade lite över. Nästa gång ska jag bygga upp fler små hinder så jag slipper hoppa av hela tiden om han river!

Idag var det åter dressyrträning för mig och Elsa, vi gör ju det varannan måndag och vilken förbättring på bara två veckor! Formen börjar verkligen komma fram mer och vi nosade mer på övergångar skritt-galopp-skritt. Högra övergång till skritt blev allteftersom kanon och vänstra fattningarna kändes så häftiga och hon taggade till bra där. I en fattning sökte hon verkligen sig in i formen direkt så då fortsatte vi runt i den och det var så himla kul.

Nu ska jag försöka vänja mini-Milla vid longboarden så ifall ni inte hör från mig något mer så vet ni hur jag mött mitt öde 😂👍

Precis ett sånt hinder som jag och Frasse jobbade lite med förra veckan. Första hoppet gick bra. Han var intresserad och bjöd framåt och hoppade ok. Andra hoppet bjöd han också framåt och hoppade men rev. Bommarna hamnade snyggt i en solfjäder så jag red några varv över dem i trav innan jag hoppade av och byggde upp igen. Hoppade en gång till och det gick bra, men sista gången rev han igen och det blev en ny solfjäder som vi skrittade lite över. Nästa gång ska jag bygga upp fler små hinder så jag slipper hoppa av hela tiden om han river!
Nästa gång ska jag försöka våga göra det till ett räcke 🙈😁

IG-bevis på att jag överlevde och hade löjligt kul (länk)

Alltså denna hästen är så himla rolig, hon bara sure thing crazy lady 😂

Haha, underbart projekt! Jag blir så glad att se när också väldigt små hästar får göra uppgifter och aktiveras regelbundet. :love: Så många som bara parkeras i en hage med den enda uppgiften att vara övergödda prydnadsdjur och kanske barnleksaker. Men ofta ser de extra nöjda ut när de faktiskt får en sysselsättning (även supercoola Milla).

Haha, underbart projekt! Jag blir så glad att se när också väldigt små hästar får göra uppgifter och aktiveras regelbundet. :love: Så många som bara parkeras i en hage med den enda uppgiften att vara övergödda prydnadsdjur och kanske barnleksaker. Men ofta ser de extra nöjda ut när de faktiskt får en sysselsättning (även supercoola Milla).
Jag hade inte haft hjärta till att bara låta henne stå, hon är verkligen en översocial arbetsmyra. När hon vill följa med mig och Elsa lovar jag henne alltid att vi ska hitta på något efter/dagen efter och då måste jag hålla mitt ord liksom. I början var jag skeptisk, köpte minst en liten pga billig i drift som sällskap men hon är verkligen en fantastiskt rolig häst. Nästa steg är att köpa inlines för att träna sommar-skijoring 😎

Hon är för övrigt som Jack Nicholson i The Shining då hon trycker in sitt lilla huvud genom varje liiiiten dörröppning för att undersöka 😂

Jag har så sjukt dåligt samvete. Mina hästar har det skittråkigt.
Jag försökte första gången efter olyckan motionera en häst i söndags, dvs släppa ut i paddocken så han fick kolla läget (stod massa hinder framme). Hela kroppen och knoppen körde på med fullt larm och ”fara fara fara för liv och hälsa!” Kunde inte hantera det. Vågade knappt hämta hästen.

I dag har jag ridit och jag fick lite hjälp av min vänn :) Typ sträck upp dig, sitt still i fattningarna och ge inte iväg hela handen :angel:

I övrigt så går det bra! Behöver inte longera innan och även om energin sprutar ur öronen så går det att rikta energin till arbete :)

I dag gjorde vi premiär med uppsutten "uteritt" :D Har grundat med att promenera en och samma runda i någon månad eller två och i dag blev det lite avrastning på ridbanan innan vi skrittade ut. Gick jättefint, så jag är jättenöjd :up: Det blir lite ridning kommande vecka sen blir det sommarlov och vila en stund :)

Idag red jag o Nova på våran första ”långtur” 😍
Nya vägar för henne och det var lite funderingar när jag styrde åt fel håll jämfört med vart vi brukar gå, men när hon förstod vart hon skulle så traskade hon glatt på igen!

Hon var så duktig, är så glad över henne.

IMG_3844.webp

Jag hade inte haft hjärta till att bara låta henne stå, hon är verkligen en översocial arbetsmyra. När hon vill följa med mig och Elsa lovar jag henne alltid att vi ska hitta på något efter/dagen efter och då måste jag hålla mitt ord liksom. I början var jag skeptisk, köpte minst en liten pga billig i drift som sällskap men hon är verkligen en fantastiskt rolig häst. Nästa steg är att köpa inlines för att träna sommar-skijoring 😎

Hon är för övrigt som Jack Nicholson i The Shining då hon trycker in sitt lilla huvud genom varje liiiiten dörröppning för att undersöka 😂
Hon verkar ljuvlig! Och så fin dessutom. Vad härligt att hon har dig! :cool: :love: :D

Jag har drabbats av en olycka där min tumme blev illa åtgången. Igår var det 18:e dagen efter händelsen och jag fick tillbringa några timmar på akuten för en begynnande infektion i såret.

Lagom kul början på sommaren. För den som undrar så har jag skrivit lite på hund om tikar som slåss och frågat om omplacering. Ja, nu förstår ni vad som föranlett denna olycka.

Besparar er bild på tummen, men återkommer gärna när det är läkt.

Men jag är ganska låg. Tur jag jobbar en och en halv vecka till.

Stallförbud har jag också fått, och inte skött helt, ska erkännas. Suck.

:(:crazy::meh:

Jag har drabbats av en olycka där min tumme blev illa åtgången. Igår var det 18:e dagen efter händelsen och jag fick tillbringa några timmar på akuten för en begynnande infektion i såret.

Lagom kul början på sommaren. För den som undrar så har jag skrivit lite på hund om tikar som slåss och frågat om omplacering. Ja, nu förstår ni vad som föranlett denna olycka.

Stackare! Vilken trist händelse.
Hoppas att tummen läker som den ska nu! 💕

Men fy så otäckt! Om jag bara vinner på lotto så jag kan gå i pension ett antal år i förtid, så skulle jag kunna ställa upp på omplaceringen. (I mina friaste fantasier så skulle jag nämligen skaffa just en dansk-svensk gårdshund att komplettera farmen med.) Men såklart omöjligt att kombinera med heltidsjobb på annan ort och hästarna, tyvärr.

Håll i och håll ut! :heart Det finns nog goda skäl för stallförbudet även om det är trist när som helst och särskilt så här års.

Slängde fram lite bommar på ridbanan i dag. Jag lade 3 skrittbommar på ena kortsidan, en bom mitt på vardera långsida och en bom på vardera sida på medellinjen (så det blev fyra bommar jämnt fördelade på mittvolten). Och så skrittade jag. Först bara längs fyrkantspåret, sedan på serpentiner över bommarna och ibland på mittvolten och ibland på volten med fler skrittbommar. Ja, ni fattar. Först släpade Frasse sig fram och slog i bakbenen på långsidebommarna (som naturligt blir lite upphöjda pga gräskanten och spåret). När det flöt på började jag trava istället, förs bara på volten längst bort med bara en bom och sedan serpentiner osv. Men han ville gärna hoppa över de "upphöjda". Lade då in övergångar till skritt där istället. Eftersom han bjöd in lite till galopp gick jag över till volten med bara en bom igen och tog halva varvet i trav och galoppfattning över/efter bommen och sedan trav igen. Här fick vi till riktigt bra trav i form och galoppfattningar för galoppskänkel. Höll dock inte galoppen längre än några språng. Upprepade några gånger i varje varv och lät honom sedan ta ett par skutt över de "upphöjda" innan avskrittning på lång tygel. Nästa gång kanske jag kan prova med travavstånd mellean ett par bommar.

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Valvaka!
  • Dejtingtråden 39

Barn

Hund

• Att vara en usel hundförare/tränare
  • Valpkull!