Uppdateringstråd #2

Bukefalos 30 år!

Jag har drabbats av en olycka där min tumme blev illa åtgången. Igår var det 18:e dagen efter händelsen och jag fick tillbringa några timmar på akuten för en begynnande infektion i såret.

Lagom kul början på sommaren. För den som undrar så har jag skrivit lite på hund om tikar som slåss och frågat om omplacering. Ja, nu förstår ni vad som föranlett denna olycka.

Besparar er bild på tummen, men återkommer gärna när det är läkt.

Men jag är ganska låg. Tur jag jobbar en och en halv vecka till.

Stallförbud har jag också fått, och inte skött helt, ska erkännas. Suck.

:(:crazy::meh:
Läste nog den tråden häromdagen, hujedamig 🙈 Ta hand om dig, och stallförbud låter ändå vettigt! Hellre några jobbiga veckor utan hästarna än jobbiga år därefter för att man inte skött sig.

Ser fram emot att höra mer när ni är igång sen 🥰

Jag red mini-KM i dressyr i helgen och försvarade fjolårets seger med Elsa 🥳

I helgen ska vi trotsa värmen och tävla WE, så just nu tar vi det lite halvlungt och vänjer smått vid värmen. Blir inte någon lång framridning där utan vi får konservera energin på plats och dricka lite extra. Mycket kallblodskropp att flytta runt.

Lilla-Milla, som är en tunna trots fortsatt i samma hage med pyttepyttegräs får hänga med på diverse utflykter till fots, cykel och häst. Jag behöver dock köra en tur med inlines utan häst innan vi ger oss på det då var evigheter sedan jag åkte det ...

Får väl rapportera i denna tråden också att vi tog livets första seger tillsammans i WE 🥳

2906.webp

Jag är 99 procent svett här och Elsa är nybadad på tävlingsplatsen då de hade satt upp en duschstation. Skönt att vara klar på förmiddagen också, för hör hemma blev det inte många knop efter att djuren fått kylande duschar.

Red i sommarhagen i fredags kväll. Det brukar vara tre hästar därinne men den tredje var uppe i stallet. Så då passade jag på med lilla Ciara lös. Jädrar vilket ös hon körde och benen som sprattlade åt alla håll och kanter. Men hon tyckte var jättespännande och Halle skötte sig exemplariskt och kunde galoppera lugnt även fast ljusa faran körde om oss på tre röda 🙂↔️🐴😂
IMG_1401.webp

Måste minska ner bantarhagen då tjockisarna alls inte blir smalare :mad::cautious: huuuur lyckas de gnaga i sig så mycket energi på så lite gräs? Jäkla ponnysar…

Måste minska ner bantarhagen då tjockisarna alls inte blir smalare :mad::cautious: huuuur lyckas de gnaga i sig så mycket energi på så lite gräs? Jäkla ponnysar…
Milla är en tunna på fyra tandpetare just nu känns det som. Hon går i samma gamla vinterhage men lyckas ändå få det att se ut som att hon är på en buffé 24/7. Just nu så stripbetar jag Elsa genom att ta in Milla och pyssla med henne + motion medan Elsa får beta upp stripbetet i 30-60 min. Sen får den lilla komma ut och leta strån som hon glömt. Jag har faktiskt stängt in dem i ligghallens mindre hagyta om nätterna nu också med hopp om att återväxten där inte hinner med betandet om några dagar.

Milla får även motioneras varannan dag nu ungefär, jag råkade anmäla henne till utställning i augusti i tron om att det var premiering dessutom. Men det var bara "vanlig" utställning pga matte har ej koll på visningsvärlden. Det blir iallafall bra träning och kul med utflykt till Blekinge. :up:

Lasttränat två dagar och det går bra :) Ingen större tvekan att kliva på men målet är att skicka in/ut hästen så en del träning kvar tills vi är där.

Vi har haft tömkörningsträning i stallet och Frasse skötte sig riktigt bra. Vi fick flytta bakdelen runt koner i en fyrkant och vi körde SWUS tänk, dvs svåra sidan-lätta sidan-svåra sidan i några intervallet med lite paus emellan. Det var varmt och Frasse var lite slö, och förstod inte varför han inte skulle gå in till mitten och tigga av människan som stod där. Och han såg inte poängen med att trava över bommar när det gick att tölta/grisepassa.
Vi körde samma bana uppsutten (som stod kvar på gräsbanan) dagen därpå och då var han lite piggare och bjöd på trav och galopp. Vi prövade också att kliva av och på transporten som jag tog med till stallet. Det gick alldeles utmärkt!
Och idag var vi på uteritt med sällskap förbi elkraftverk, in i skogen och över ängar och längs med E4an. Frasse gick både först och sist och bredvid i skritt och trav. Skötte sig superbra!

Här pinnar vi på i vår sommartakt, blir inga ledigheter när djuren blir tjockisar under sommaren utan det tar vi i tråkiga höst/vinterperioder.

Elsa och jag tränar mycket på galoppen, med mycket fokus på övergångar från och till skritt. Det var vår senaste övning på träningen innan uppehåll så ska bli kul att visa dressyrtränaren imorgon hur långt vi kommit under uppehållet. På fredag har jag WE-träning igen också där jag och @Lillgrådis tidigare tränat.

Jag har även experimenterat lite på bettfronten och satt mitt gamla fullblods kimblewick på henne, med tyglarna löst i stora bettringen. Jag fick bända ut dess sidofästen dock då hon trots bettets större strl har brett huvud till sin lilla mun. Inget lite våld och en tång inte kan fixa 😁 provade inte så mycket för att betsla upp utan mer för att hitta något som fördelar bättre än helrakt och inte blir så stumt. Hon verkar gilla det ordentligt så vi kör på det.

Milla är Milla. Fyra äpplen hög galenskap som hänger med på allt från cykelturer, tömkörning, inlines osv. Jag höll bara på att krascha en gång när jag cyklade på gräsfältet i galoppfart och samtidigt styrde ner i en håla men det räddades upp i sista sekunden. Live fast die young eller vad man nu säger.

Även jag sysselsätter min sällskaps"ponny" Tornado (men avstår inlines och antagligen även cykelturer med honom). Det är en rolig och intressant erfarenhet vid sidan av de andra mer "vanliga" ridhästarna. Och det känns speciellt att han är min första och enda "projekthäst" som jag inte haft hela vägen från unghäst, utan som har en på något sätt lite trasslig och oklar bakgrund. Och som jag bara tränar från marken utan ambitioner att någonsin rida, men vill gärna göra saker som stärker hans kropp och ger honom uppgifter att lösa. Nu har han snart bott här ett år och det har fått ta sin tid att bara bli trygg med flocken och rutinerna.

De senaste veckorna har vi gjort några korta stunder förberedande trickträning då och då och han är både duktig och hyfsat fokuserad. Och för att det inte ska bli tjatigt så blandar jag med bomövningar, longering och i kväll några varv tömkörning. Tömkörningen tyckte han var ganska skumt så det har han kanske inte gjort så mycket förr. Eller så gav tömmarna över ryggen läskiga associationer till när någon försökt rida på honom. Men sedan slutade vi med lite Park out över en bom och då var han synbart nöjd att han kände igen en trygg uppgift som han vet att han gör bra.

D & D fick ett par veckors sommarvila men är nu igång igen, även där har jag tänkt varva lite mer med tömkörning framöver. Jag gör det annars så sällan så varken jag eller hästarna hinner bli så bra på det, men vill gärna ändra det och bli bättre!

Darwin är fortsatt överviktig med valkar på sidorna, men nu är där inte mycket till bete så ska väl kunna jobba ner lite nu. Samt att vi ska träna på att åka med släpet också kommande veckor. Senast idag ställde han sig förväntansfullt bakom det stängda släpet på gården med minen "Där inne finns det en krubba som alltid innehåller pellets. Jag tycker mycket om pellets. Kan du se till att öppna så jag kommer in". Så att lasta hemma har vi bevisligen tränat tillräckligt nu. :laugh:

Här är det bootcamp deluxe för Halle. De här två veckorna jag varit bortrest så har han gått upp i vikt oerhört mycket eller kanske bara svullnat upp i kroppen. Men munkorg på, byte av hage till en med mindre kraftigt gräs och långa uteritter off road i skritt verkade göra susen. Vet inte vad hästvakterna gjort för motion men jag bad om att hålla igång honom ganska mycket.

Blev så ledsen när jag kände på hans mankam och den hade bulor, alltså stopp i lymfsystemet. Samt att han fått en mage som hette duga. Han har kunnat gå på gräs hela sommaren med munkorg då & då samt långa arbetspass ute i skogen och sett jättefin ut i hullet. 😔

Igår red vi 1,5 timme skritt i skogen, offroad så han fick använda bakbenen deluxe och höga benlyft. Svettig efteråt och magen samt svullnaden över kroppen minskade väldigt fort. Han bajsade också tre gånger på turen och släppte gaser som aldrig förr. 🥴

Se bara skillnaden.
IMG_2848.webp

Och jag har även bokat upp mig på en ny WE-träning den 21:e, där jag hakade på @EZMK och Elsa för en månad sedan. :) Veckan efter drar också dressyrträningarna igång igen. Det har ändå varit skönt med lite uppehåll att inte behöva lasta och åka iväg till ridhuset men nu är jag pepp på båda träningssorterna och hoppas på en fin träningshöst.

Jag måste nog ta ännu ett djupt spadtag i mitt stackars hårt prövade sparkonto och göra något åt min gamla dåliga ridbanebelysning, för nu vill jag kunna hålla igång bättre där också i höst och vinter och helst med alla tre hästarna. Pannlampa i all ära men det känns ändå bättre att träna bommar och sånt med anständigt ljus. Nu är där några utrangerade vägbelysningsstolpar, men förutom att flera lysrör gett upp så har några blåst sönder i själva armaturen och så kommer det in fukt och då slår jordfelsbrytaren såklart ifrån.

Och jag har även bokat upp mig på en ny WE-träning den 21:e, där jag hakade på @EZMK och Elsa för en månad sedan. :) Veckan efter drar också dressyrträningarna igång igen. Det har ändå varit skönt med lite uppehåll att inte behöva lasta och åka iväg till ridhuset men nu är jag pepp på båda träningssorterna och hoppas på en fin träningshöst.

Jag måste nog ta ännu ett djupt spadtag i mitt stackars hårt prövade sparkonto och göra något åt min gamla dåliga ridbanebelysning, för nu vill jag kunna hålla igång bättre där också i höst och vinter och helst med alla tre hästarna. Pannlampa i all ära men det känns ändå bättre att träna bommar och sånt med anständigt ljus. Nu är där några utrangerade vägbelysningsstolpar, men förutom att flera lysrör gett upp så har några blåst sönder i själva armaturen och så kommer det in fukt och då slår jordfelsbrytaren såklart ifrån.
En kompis har satt upp sån där ledbelysning runt banan och är jättenöjd. Vi har fällbara stolpar, praktiskt att inte behöva lift för att fixa. Är man två-tre stycken fäller man och reser för hand, men ännu smidigare att använda fyrhjulingens vinsch.

Ja det är de alternativen jag klurar på, koppla bort de stolpar som är för dåliga och kanske försöka fixa lysrören i de andra och kombinera med ledbelysning. Eller byta två av stolparna (en av de dåliga) på ena långsidan mot fällbara (lutar åt detta). Kan såklart också kombineras med att försöka fixa till de som redan står där så de blir lite bättre, men jag tror ett par nya med ordentligt tryck i räcker långt.

Ja det är de alternativen jag klurar på, koppla bort de stolpar som är för dåliga och kanske försöka fixa lysrören i de andra och kombinera med ledbelysning. Eller byta två av stolparna (en av de dåliga) på ena långsidan mot fällbara (lutar åt detta). Kan såklart också kombineras med att försöka fixa till de som redan står där så de blir lite bättre, men jag tror ett par nya med ordentligt tryck i räcker långt.
Vi har i och för sig bara 20x40 men riktigt bra belysning med tre stolpar. Planen från början var 4, men Trafikverket accepterar inte att man sätter upp stolpar mellan vägen och ridbanan, så det blev en på varje kortsida och en mitt på den andra långsidan.

Vi ska nog också dit den 21:e, lite uppfräschning inför tävling på helgen där. Så då kanske vi ses i förbifarten 😁

Liknande trådar

• Vad tycker ni?
  • Deltidssjukskriven - kommer jag få problem?
  • Häst plötsligt farlig vid uteritt
  • Konflikt med föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka