Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår hann jag med både ett kort lydnadspass med Tay och att åka till fårhagen. Försöker träna lite lydnad nu så vi får det där sista uppflyttet nästa gång vi tävlar ( om nån vecka). Vi körde bara 20 minuter igår på vägen till fåren men det gick jättebra och jag försöker jobba upp apporten för det är där vi har mest poäng att vinna.

Jag och syster möttes upp hos fåren sen och tränade lite tillsammans. Nano går verkligen jättebra och har fått himla bra motor med syrran, så kul att se. Tay skötte sig bra, han fick gå sista rundan med syrran och lyssnade fint på henne med. Syrran är ju sugen på bc sen och jag har sagt att hon får låna mina lite och känna efter vad hon vill ha i nästa hund då dom är olika. Tay är mer "lagom" och lite mer eget tänk Spock är ju bara valp men betydligt mer intensiv i träningen och mer motor och mer till lags än så länge. Ska bli spännande att se hur han blir i vallningenen jag tror att där får man passa sig för att få en hund som tittar på en för nästa kommando.

Jag är fårvakt idag och imorgon så ska försöka passa på att träna lite med Tay och Spock nån av dagarna.

Tay
20220804_205212.jpg
 
Ja, självklart behöver det ju övas för sig att vara i buren med dörren stängd och att den ska vara en trygg plats. Men själva flygandet är inget problem för en stabil hund tänker jag. :) Min unghund har flugit som valp och nu som ettåring, och förutom att han såklart hade fått vara i buren ett par gånger innan flygresan som valp så övade vi inget speciellt. Nu ett år senare tog jag bara fram buren nån dag innan vi skulle resa och checkade av att han var okej med att gå in i buren och att dörren stängdes.
Ja, det brukar gå jättebra att flyga. Nu har jag bara haft mina i kabin men även där måste dom såklart acceptera att ligga i en relativt trång väska och inte få vara med. Eftersom mina är så vana att vara i bur i bilen, på tävling/träning och även vana att inte alltid få vara med så har det aldrig varit något problem för de fem hundar jag flugit med. Skulle inte ha något problem med att checka in i lastutrymmet heller.
 
Började träna på att Milou ska ta emot ett föremål och hålla i munnen på kommando. Inget konstigt i sig men har bara inte lagt så mycket energi på det bland allt annat men jag vill få till ett ”släpp ” vilket bara går om han håller i något.

Hade inget lämpligt hemma men med lite fantasi fick en kraftig barntandborste bli en apportbock och i rally får dom ju bära valfri sak och tandborstar går alltid att få tag på.:p

Han började med klassikern att vifta med tassarna och krafsa men sen började han titta på borsten,klick, nudda borsten klick, öppna munnen, klick, ta den i munnen, klick, hålla en sekund, klick, hålla längre klick,lägga borsten i min hand istället för att bara släppa på golvet, klick, vänta lite längre, klick, se till så att det är på mitt initiativ vi avbryter,klick och sen så har jag börjat öva in kommandona också.

Pust att träna att hämta saker, apportera, är rätt kämpigt med en kines. Man kan kasta en leksak eller vad man nu har men dom vill bara leka och förstår inte vad man vill alls,att dom ska komma tillbaka med saken hela vägen så det har jag fått lära in stegvis på båda och nu tränar vi på att hålla saker i munnen. Det är ingen retriever eller spaniel direkt 😂 Att bära en tandborsten/valfri sak ligger inte i hans natur, men vi började igår och han har redan lärt sig att ta borsten när jag säger håll, hålla i någon/några sekunder och lagt i min hand och några gånger väntat så att han inte släppt innan jag det.

Det här fixar vi, jag är envis och påhittig och han likadan och i träning vill vi oftast samma sak.*peppar mig själv *

Är ju ingen stress eftersom jag inte ska träna/tävla rally i höst men jag vill ha med det i freestylen och för skojs skull och bra i vardagen.

Spånar iväg på TTM där Milou skulle kunna hålla i Alvins koppel och gå ut på promenad med Alvin, Milou klädd i rutig trenchcoat och hatt:idea: Dom gillar ju att träna freestyle båda två så har en plan för ett freestyle program och ett TTM program. Plocka in mamma som lite extra hjälp kanske.
 
Började träna på att Milou ska ta emot ett föremål och hålla i munnen på kommando. Inget konstigt i sig men har bara inte lagt så mycket energi på det bland allt annat men jag vill få till ett ”släpp ” vilket bara går om han håller i något.

Hade inget lämpligt hemma men med lite fantasi fick en kraftig barntandborste bli en apportbock och i rally får dom ju bära valfri sak och tandborstar går alltid att få tag på.:p

Han började med klassikern att vifta med tassarna och krafsa men sen började han titta på borsten,klick, nudda borsten klick, öppna munnen, klick, ta den i munnen, klick, hålla en sekund, klick, hålla längre klick,lägga borsten i min hand istället för att bara släppa på golvet, klick, vänta lite längre, klick, se till så att det är på mitt initiativ vi avbryter,klick och sen så har jag börjat öva in kommandona också.

Pust att träna att hämta saker, apportera, är rätt kämpigt med en kines. Man kan kasta en leksak eller vad man nu har men dom vill bara leka och förstår inte vad man vill alls,att dom ska komma tillbaka med saken hela vägen så det har jag fått lära in stegvis på båda och nu tränar vi på att hålla saker i munnen. Det är ingen retriever eller spaniel direkt 😂 Att bära en tandborsten/valfri sak ligger inte i hans natur, men vi började igår och han har redan lärt sig att ta borsten när jag säger håll, hålla i någon/några sekunder och lagt i min hand och några gånger väntat så att han inte släppt innan jag det.

Det här fixar vi, jag är envis och påhittig och han likadan och i träning vill vi oftast samma sak.*peppar mig själv *

Är ju ingen stress eftersom jag inte ska träna/tävla rally i höst men jag vill ha med det i freestylen och för skojs skull och bra i vardagen.

Spånar iväg på TTM där Milou skulle kunna hålla i Alvins koppel och gå ut på promenad med Alvin, Milou klädd i rutig trenchcoat och hatt:idea: Dom gillar ju att träna freestyle båda två så har en plan för ett freestyle program och ett TTM program. Plocka in mamma som lite extra hjälp kanske.
Min Shiera slet jag som ett djur med för att hon skulle lära sig bärande av föremål till mästarklassen, men nu bär hon allt. Hon är min lilla assistanshund där hemma som plockar upp allt jag tappar. :heart
 
Här har rasfunderingarna nu börjat luta åt att det nog blir två hundar av olika ras med några års mellanrum istället. Känns rätt hopplöst att hitta en hund som har allt och passar oss båda. Känns som man alltid får tumma på något då. Så blir kanske att jag i första hand får köpa en hund som passar mig och den träning jag vill göra. Och så får det bli en hund mer inriktad på jakt längre fram i tiden.
 
Nästan alla hotell tycker jag accepterar hundar idag tycker jag. Så det borde inte vara några bekymmer :)

Det fanns sannerligen gott om ”husdjursvänliga” hotell, valet föll på en B&B på en lantgård som verkade lugn och mysig. :)

Nu håller jag på att kämpa mig igenom hela, långa BPH/MH-tråden här och jag drömde seriöst om MH hela natten :D
 
Vad är Ladda för ras? Vet att du har labbe och är lite nyfiken på om andra labbar än min är bättre jägare men du kanske har andra raser också?

För övrigt ligger musen kvar ute på gräsmattan, min glupska labbe åt inte upp den. Det var ju en levande varelse, det var inget som gick att äta.
Fuskar och svarar åt @AraSlei Ladda är en wachtelhund. Men jag är fortfarande såpass förundrad över hur hon kunde överleva att bli påkörd av en bil som kom i 90 kmh att jag tänker att hon är någon slags stålhund 😮. Och jag vet att jag kommenterat om det förut men ändå :p
 
Vad är Ladda för ras? Vet att du har labbe och är lite nyfiken på om andra labbar än min är bättre jägare men du kanske har andra raser också?

För övrigt ligger musen kvar ute på gräsmattan, min glupska labbe åt inte upp den. Det var ju en levande varelse, det var inget som gick att äta.

Fuskar och svarar åt @AraSlei Ladda är en wachtelhund. Men jag är fortfarande såpass förundrad över hur hon kunde överleva att bli påkörd av en bil som kom i 90 kmh att jag tänker att hon är någon slags stålhund 😮. Och jag vet att jag kommenterat om det förut men ändå :p

Precis som @Takire skriver är hon en wachtelhund :) jag har två jaktlabbar och två wachtelhundar.
Wachtlarna fångar och sväljer möss (🤮) om de kommer åt. Floyd, den gula labben, har aldrig dödat något i sitt liv, inte ens en fluga :laugh: hunden som kan komma och bära på en plopp till örhänget liksom :D Louie, den svarta labben, dödade ett par möss under fågelbordet i vintras, som han hoppade med framtassarna på, som en räv. Sedan kom han stolt och lämnade i min hand..

Och ja, helt sjukt att hon överlevde den påkörningen 😬 två stygn på vänster armbåge och vänster höft ur led bara… Nu är det tre år sedan och hon är 9 år gammal och i himla fin form, även om de gråa håren numera spridit sig från hakan och upp i ögonbrynen ♥️
D0152059-0D05-4D2A-8F0B-737E51F6262E.jpeg
 
Precis som @Takire skriver är hon en wachtelhund :) jag har två jaktlabbar och två wachtelhundar.
Wachtlarna fångar och sväljer möss (🤮) om de kommer åt. Floyd, den gula labben, har aldrig dödat något i sitt liv, inte ens en fluga :laugh: hunden som kan komma och bära på en plopp till örhänget liksom :D Louie, den svarta labben, dödade ett par möss under fågelbordet i vintras, som han hoppade med framtassarna på, som en räv. Sedan kom han stolt och lämnade i min hand..

Och ja, helt sjukt att hon överlevde den påkörningen 😬 två stygn på vänster armbåge och vänster höft ur led bara… Nu är det tre år sedan och hon är 9 år gammal och i himla fin form, även om de gråa håren numera spridit sig från hakan och upp i ögonbrynen ♥️
Visa bifogad fil 97116

Här med sonen Finn, som också är min, som i sin tur är en kullbror till @Snurrfian s Ville och @attheedges Ata :)

83DCB5F9-781F-4AED-8755-CDDA67C6882F.jpeg
 
Fuskar och svarar åt @AraSlei Ladda är en wachtelhund. Men jag är fortfarande såpass förundrad över hur hon kunde överleva att bli påkörd av en bil som kom i 90 kmh att jag tänker att hon är någon slags stålhund 😮. Och jag vet att jag kommenterat om det förut men ändå :p
Hennes son Ville verkar ha lärt sig lite för mycket av sin mor och avslutade första jaktsäsongen med att springa rakt in i sidan på en bil som körde minst 70 km. 🙄 Även han återhämtade sig extremt bra, han lyckades dock bryta några ben i en tass så han fick gå med otros ett tag innan vi kunde påbörja rehab. Den här jaktsäsongen avslutade han med att mucka med en stor sugga och fick in en bete mellan frambenen. Som tur var bara rispa i muskel och inga andra större skador.
En bild från årets fjällsemester :)
20220715_135652.jpg
 
Hennes son Ville verkar ha lärt sig lite för mycket av sin mor och avslutade första jaktsäsongen med att springa rakt in i sidan på en bil som körde minst 70 km. 🙄 Även han återhämtade sig extremt bra, han lyckades dock bryta några ben i en tass så han fick gå med otros ett tag innan vi kunde påbörja rehab. Den här jaktsäsongen avslutade han med att mucka med en stor sugga och fick in en bete mellan frambenen. Som tur var bara rispa i muskel och inga andra större skador.
En bild från årets fjällsemester :)Visa bifogad fil 97121

Fina Ville ♥️

Började bläddra bland lite bilder och hittade en på honom från när vi hade kullträff inför ukl 😍
B6C610EF-E449-488F-A3FD-CCE34A726E48.jpeg
 
Precis som @Takire skriver är hon en wachtelhund :) jag har två jaktlabbar och två wachtelhundar.
Wachtlarna fångar och sväljer möss (🤮) om de kommer åt. Floyd, den gula labben, har aldrig dödat något i sitt liv, inte ens en fluga :laugh: hunden som kan komma och bära på en plopp till örhänget liksom :D Louie, den svarta labben, dödade ett par möss under fågelbordet i vintras, som han hoppade med framtassarna på, som en räv. Sedan kom han stolt och lämnade i min hand..

Och ja, helt sjukt att hon överlevde den påkörningen 😬 två stygn på vänster armbåge och vänster höft ur led bara… Nu är det tre år sedan och hon är 9 år gammal och i himla fin form, även om de gråa håren numera spridit sig från hakan och upp i ögonbrynen ♥️
Visa bifogad fil 97116
Ladda, min bukekärlek :love:
 
33FFC9B9-B8B9-4DED-9201-9EDB1F6BAAB5.jpeg

Man går ut ur rummet en sekund och direkt är tjuven framme… Och han vet konsten att prioritera, en gammal hård ost letas upp bland melonskalen. Lite smaksinne och nos för lyx har han i alla fall, det får man ge honom:angel:

Alvin skulle jag kunna lämna ensam hemma med öppen låda och han skulle inte röra något. Milou däremot… Hans uppfödare och tjejen som han var hos på sommaren innan jag köpte honom har berättat att han redan som ung var en riktig tjuv redan då. Värre än alla andra. Snodde jordgubbar i landet under skydden (dom satte nät över) och åt allt annat han kom åt. Som dom tyvärr tillät.

Så glad över barnlåsen i lådorna! Var livrädd varje gång jag lämnade dom ensamma innan. Är fortfarande orolig och förväntar mig alltid hyss ändå så hoppas jag kan börja slappna av snart.

Dock lite inspirerande att se allt nytt han kommer på.
 
Här med sonen Finn, som också är min, som i sin tur är en kullbror till @Snurrfian s Ville och @attheedges Ata :)

Visa bifogad fil 97117
Fina Ladda och brorsan :heart

Atan har inte ärvt mössjagandet eller att springa ut framför bilar (än är kanske bäst att tillägga… :nailbiting:) Men hon är fantastisk ändå lilla Atan!
A7A32673-D701-43AA-A3C6-EB7E9D9F2F68.jpeg


Vidan däremot tar skogsmöss… helt plötsligt står hon helt still och sen ett rävskutt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 845

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp