Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sitter nu i soffan och myser med hundarna. Ebrah ihoprullad så nära mig att hon är bra som armstöd :love: Hon fick en filt över sig också och är SÅ glad. Lily och jag hade brottningsmatch nyss, så nu är hon också nöjd och sover på min andra sida (dock inte lika mysigt nära som Ebrah gör). Jag älskar verkligen de här lugna mornarna när jag kan sitta med dem i soffan, dricka te och äta lite choklad efter frukost.

Igår var vi ut på långpromenad. Båda damerna fick springa också och Lily utnyttjade det fullt ut. Det fanns lite badmöjlighet också, så hon sprang som en galning(!), ner och simmade lite, upp igen, springa som en galning på nytt, ner och simma... Inte ens Ebrah tyckte det var någon idé att springa med hela tiden, för herregud så Lily sprang. Det märktes att det var någon dag sen de var lösa senast.
 
Min Shiera slet jag som ett djur med för att hon skulle lära sig bärande av föremål till mästarklassen, men nu bär hon allt. Hon är min lilla assistanshund där hemma som plockar upp allt jag tappar. :heart
Det blir så speciellt när man lagt ner så mycket tid på något, Milou plockar upp saker för att se om det finns något ätbart och då behåller han dom själv så klart eller för att få igång mig att leka :angel: Men att han ens håller tandborsten i munnen i ett par sekunder är otroligt och släpper på kommando. Han har redan förstått håll och släpp. Men något båda gör är att hämta saker och leksaker och vill visa mig vad dom har. Springer fram och busar och slänger med leksaker framför mig så jag ska bli frestad att följa efter och vilja leka. Ofta om jag är i badrummet och är tråkig.

Ibland om jag har det tufft kan dom hämta saker att ge mig för att jag ska bli glad. Alvin kan då plocka allt. Han har försökt ge mig en matpåse som vägde mer än han själv,släpade ochdrog men fick inte med sig den, han ”hämtar” filtar och kläder jag har på mig och viker dom och lägger i min hand. En favorit var när han gick fram till en buske och försiktigt plockade ett blad från en buske en bit bort och sen bar tillbaka till mig och la bladet i min hand utan bitmärken. Det var bara så fint och gulligt :heart
 
Hundar och matte motionerade bra innan lunch. Först en promenad vid ca 03.45. Då hade jag tvingat mig att inte gå ut tidigare för jag vaknade runt halv två i natt men där vid den tiden var det mörkt ute så väntade lite och körde ett yogapass först.

Blev sen ungefär 50 minuters promenad i parken, lugnt och skönt fyra på natten :love: Det är det enda bra med mina tidiga vaknanden, att jag får ha stan för mig själv.

Och nu kom vi hem efter en promenad på 1 mil i skogen.

Sen efter lite vila ska vi träna lite på att hålla tandborsten och lite annat och självklart ett par promenader till. Och borsta dom. Och slöa lite också :p

CD5588D4-12AB-471C-B16A-D25EA26981EE.jpeg
 
B hade sin första fästing igår. Uääk. Hittills bara hittat på katterna… fästingar verkar inte gilla staffens korta hårlag, men rottispälsen är tydligen mysigare att gosa ner sig i. :yuck:
 
Har hängt här länge men helt missat att det finns så många wachtlar här :laugh:

Rena släktträffen :D

Finn är bra sugen på att jaga nu. Vi har ett lövhägn på ca 7ha där de får springa fritt flera gånger i veckan, men livet för en jakthund är så klart roligare på hösten.

Häromveckan sprang jag en runda med partnerns östlaika och jämte, samt mina wachtlar, alla i midjebälte. När vi sprungit nästan hela rundan lyfte en tjäderhöna ur diket och flög framför oss ca 75 meter innan hon vek in i en plantering. Det är de snabbaste 75 metrarna jag sprungit i hela mitt liv :laugh: knappt 100 kg jaktsugna hundar ger ett bra tryck i linan!

Finn 😍
378D4088-4A26-4BE8-8886-FEE80E39DDC9.jpeg
 
Rena släktträffen :D

Finn är bra sugen på att jaga nu. Vi har ett lövhägn på ca 7ha där de får springa fritt flera gånger i veckan, men livet för en jakthund är så klart roligare på hösten.

Häromveckan sprang jag en runda med partnerns östlaika och jämte, samt mina wachtlar, alla i midjebälte. När vi sprungit nästan hela rundan lyfte en tjäderhöna ur diket och flög framför oss ca 75 meter innan hon vek in i en plantering. Det är de snabbaste 75 metrarna jag sprungit i hela mitt liv :laugh: knappt 100 kg jaktsugna hundar ger ett bra tryck i linan!

Finn 😍
Visa bifogad fil 97226
Tänk om du haft 100kg saluki istället! Snacka om hög hastighet :rofl:
 
Igår gjorde Roy vallningsprovet på får så numera är han även godkänd vallhund på får!
💖

Han har tidigare gjort ett godkänt vp på nöt.
Han skötte sig jättebra, bättre än på någon av årets starter på ik1 där han varit väldigt olydig även om det tydligt sett ganska bra ut på tävlingarna för han gör aldrig något dumt. Äntligen kändes det som att vi samarbetade! Däremot på delning var han olydig, jag höll på att få en lucka men de hade inte gått isär ordentligt än. Jag tittar bakåt för att se vart en tacka tar vägen och då helt plötsligt är Roy vid mina fötter och börjar fösa iväg en grupp. Svårt att tro att han inte ens vågade komma in ifjol även om det var en jättestor lucka och nu springer han in och delar själv!
De här fåren var lite rörligare än vad vi har hemma och det är då Roy verkligen kommer till sin rätt för han har så fint sätt mot fåren. Hemma tenderar fåren att utnyttja hans artighet istället. :meh:
296955449_5637679542948904_2771995922664404242_n.jpg
 
Han har verkligen gått från klarhet till klarhet lydnadsmässigt dom senaste dagarna, får bara inse och acceptera att denna hund behöver gå kontinuerligt för att hålla sig lydig på plan. 👀 Måste sedan påminna mig själv att han fortfarande är ung.
Låg sin första plats igår IGP mässigt, med bravur men får inte ihop mattematiken att han kan ligga plats som ett ljus när en hund går sitt program, en annan hund tränande agility bakom honom och en annan hund sprang och lekte i valphagen bredvid. Men att ligga plats själv då kan man fan inte ligga stilla?? 🤨
IMG_20220806_211744.jpg
 
Jag blir så illa till mods. Senaste veckan har jag fått upp reels på instagram på hundar utan båda framben, hundar utan båda bakben, katter utan nos, hund utan ögon, hundar med helt deformerat ansikte med mera. Och alla kommentarer är bara ”Aw such a cutie”, ”❤️” med mera.

Jag vill inte se detta! Jag tycker att det är fruktansvärt 😕
 
Jag blir så illa till mods. Senaste veckan har jag fått upp reels på instagram på hundar utan båda framben, hundar utan båda bakben, katter utan nos, hund utan ögon, hundar med helt deformerat ansikte med mera. Och alla kommentarer är bara ”Aw such a cutie”, ”❤️” med mera.

Jag vill inte se detta! Jag tycker att det är fruktansvärt 😕
Jag håller med, tycker ofta jag ser hundar som är deformerade ihop med en snyfthistoria där de inte kan ha ett fullgott liv och får bara hejarrop.
Det dröjer inte länge innan det blir en business (om det inte redan är).
 
Rena släktträffen :D

Finn är bra sugen på att jaga nu. Vi har ett lövhägn på ca 7ha där de får springa fritt flera gånger i veckan, men livet för en jakthund är så klart roligare på hösten.

Häromveckan sprang jag en runda med partnerns östlaika och jämte, samt mina wachtlar, alla i midjebälte. När vi sprungit nästan hela rundan lyfte en tjäderhöna ur diket och flög framför oss ca 75 meter innan hon vek in i en plantering. Det är de snabbaste 75 metrarna jag sprungit i hela mitt liv :laugh: knappt 100 kg jaktsugna hundar ger ett bra tryck i linan!

Finn 😍
Visa bifogad fil 97226
Hade en spännande cykeltur igår med rådjur som sprang upp framför oss 🤯 Tack och lov fick jag syn på det först, hann ställa mig på bromsen och få stopp. Vi har inget hägn så vi får roa oss med att cykla och simma. :)
 
Hade en spännande cykeltur igår med rådjur som sprang upp framför oss 🤯 Tack och lov fick jag syn på det först, hann ställa mig på bromsen och få stopp. Vi har inget hägn så vi får roa oss med att cykla och simma. :)

Det som är lite extra spännande med vår typ av jakthund är ju att de kan gå lika starkt på färska spår som på synintryck :D
Mina har i princip slutat med det, men i början av vår kickbike-karriär var det många gånger man hamnade i diket för att det gått ett vilt över vägen 10 min tidigare och hundarna gjorde en 90-gradare på spåret…

Cykla och simma kommer man långt med! :)
 
Jag blir så illa till mods. Senaste veckan har jag fått upp reels på instagram på hundar utan båda framben, hundar utan båda bakben, katter utan nos, hund utan ögon, hundar med helt deformerat ansikte med mera. Och alla kommentarer är bara ”Aw such a cutie”, ”❤️” med mera.

Jag vill inte se detta! Jag tycker att det är fruktansvärt 😕
Jag såg en fb-sida för en saluki (eller kanske en lurcher) som hade rejält problem med hela bakpartiet, vet inte om den var förlamad eller vad det var, men den kunde iaf inte gå själv/använda benen och sidan hade de för att samla pengar till veterinärvård och operationer osv... Hunden var typ unghund(?) och hade vad jag förstått det som aldrig riktigt kunnat använda benen ordentligt. Jag mådde så illa av att se det, och av att se alla mängder med hejarop och "gulliga lilla hund" som fanns i kommentarerna.

Jag såg EN kommentar där en person skrev att det vore bäst att låta hunden somna in, och blev åtminstone glad åt att se att den som skrivit det är en av mina uppfödarbekantingar... Hon vågade säga ifrån. (men jag tror tyvärr inte att det gav så mycket)
 
Jag såg en fb-sida för en saluki (eller kanske en lurcher) som hade rejält problem med hela bakpartiet, vet inte om den var förlamad eller vad det var, men den kunde iaf inte gå själv/använda benen och sidan hade de för att samla pengar till veterinärvård och operationer osv... Hunden var typ unghund(?) och hade vad jag förstått det som aldrig riktigt kunnat använda benen ordentligt. Jag mådde så illa av att se det, och av att se alla mängder med hejarop och "gulliga lilla hund" som fanns i kommentarerna.

Jag såg EN kommentar där en person skrev att det vore bäst att låta hunden somna in, och blev åtminstone glad åt att se att den som skrivit det är en av mina uppfödarbekantingar... Hon vågade säga ifrån. (men jag tror tyvärr inte att det gav så mycket)
Det är så hemskt när avlivning inte verkar finnas som alternativ för vissa.
Hunden som inte hade några bakben var ute och ”sprang”, den hade ju bara en stump där bak som nuddade vid marken i varje steg, det var liksom så den tog sig fram. Tänk smärtan varje gång rumpan tar i marken? Skavsåren? Blåmärkena? Jag fattar inte.

Eller den utan framben. Den hoppade fram på bakbenen men fick sätta sig på rumpan och balansera upp kroppen efter några få steg, för att vila. Sen la den huvudet på en soffdyna medan den satt där. Alla tyckte det var sååååå gulligt! Inte en enda av alla hundra kommentarer hade skrivit något annat. Eller så blev sådana kommentarer raderade kanske.
Jag har nu tryck på ”jag är inte intresserad” på alla dessa videos så hoppas jag att de försvinner för mig. Anmäla går inte eftersom det inte är emot instagrams policy.
 
Jag blir så illa till mods. Senaste veckan har jag fått upp reels på instagram på hundar utan båda framben, hundar utan båda bakben, katter utan nos, hund utan ögon, hundar med helt deformerat ansikte med mera. Och alla kommentarer är bara ”Aw such a cutie”, ”❤️” med mera.

Jag vill inte se detta! Jag tycker att det är fruktansvärt 😕
Åh jag såg en igår. Det var nån challenge och att pussa sin hund och ser vad den gör. Kollade en stund och plötsligt är där en hund utan övrekäke. Bara ett stort hål i ansiktet så hela svalget var blottat. Liksom vad fan! Muntorrhet är säkert minsta problemet den hunden har men herre gud.
 
Jag såg EN kommentar där en person skrev att det vore bäst att låta hunden somna in, och blev åtminstone glad åt att se att den som skrivit det är en av mina uppfödarbekantingar... Hon vågade säga ifrån. (men jag tror tyvärr inte att det gav så mycket)
Ofta när man skriver nåt får man ju "tycker du vi ska avliva människor i rullstol också?". Jag har nog inte ens skrivit att det vore bäst att låta hunden somna in, utan bara försiktigt lyft alternativet eller funderat över om det där livet verkligen är så bra för hunden.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
1 839

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp