Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min hund är sjuk och ikväll blev det sämre. Jag tror inte det går vägen, vi har fått tid kl 14 hos veterinären. Innan dess ska jag vara i mitt esse och vara med i panelsamtal via länk med ”höjdare”. Kommer ju bli skitlätt…

Min hund ramlar, är förvirrad och vill inte gå. Hon äter, kissar o bajsar. Men det är inte bra. Sen ska man inte googla…
Gråter mest men ser också på henne att hon kan inte ha det såhär. Älskade lilla hund, för några dagar sen var ju allt såå bra!
 
Nån som har erfarenhet av det? Jag googlat stroke, cancer och sånt där ”gammal hund-syndrom”. Det började med att hon tappade ett bakben i fredags, började tappa balansen i lördags, lite mer ok söndags, ringde veterinär i måndags och igårkväll eskalerade det till att huvudet är snett, hon går som hon är full. Hon vill äta men det är svårt för henne pga balansen.
 
Nån som har erfarenhet av det? Jag googlat stroke, cancer och sånt där ”gammal hund-syndrom”. Det började med att hon tappade ett bakben i fredags, började tappa balansen i lördags, lite mer ok söndags, ringde veterinär i måndags och igårkväll eskalerade det till att huvudet är snett, hon går som hon är full. Hon vill äta men det är svårt för henne pga balansen.
Utan att vara nån expert låter det som vestibulärt syndrom/gammal hund syndrom.
Av de jag känner som fått det verkar det tyvärr vara 50/50 hur det går. Men jag är varken veterinär eller haft hund med det själv. Håller tummarna för er!
 
Utan att vara nån expert låter det som vestibulärt syndrom/gammal hund syndrom.
Av de jag känner som fått det verkar det tyvärr vara 50/50 hur det går. Men jag är varken veterinär eller haft hund med det själv. Håller tummarna för er!
Tack! 50-50 är ju mycket högre odds än vad jag tror.
 
Utan att vara nån expert låter det som vestibulärt syndrom/gammal hund syndrom.
Av de jag känner som fått det verkar det tyvärr vara 50/50 hur det går. Men jag är varken veterinär eller haft hund med det själv. Håller tummarna för er!
Det var det. Men vi vet inte om det är hjärnan eller inneörat. Det får tid utvisa eller MR. Veterinären tyckte vi skulle ge henne illamåendetablett o avvakta t måndag. Blir det värre är det hjärnan och då är det slut. Det andra kan gå över.
 
Min lilla oturshund har i dagarna opererats för urinsten för tredje gången. Hon fyller 10 år i maj och det är samma hund som varit inskriven på IVA på två olika djursjukhus i Sverige första gången för EP-anfall under dräktigheten och andra gången för kraftig magsjuka.
Hon har fortfarande lite trängningar efter operationen men kissar inte blodigt längre och har inte kissat inne på ett dygn nu. Skruttan :heart Tur att hon annars mår väldigt bra, är pigg och lekfull och inte alls ser ut som snart 10 år. Funderar på att anmäla oss till Dvärgschnauzercupens arbetande grenar under rasspecialen i slutet på Maj. Det var några år sedan vi var med.
 
Min lilla oturshund har i dagarna opererats för urinsten för tredje gången. Hon fyller 10 år i maj och det är samma hund som varit inskriven på IVA på två olika djursjukhus i Sverige första gången för EP-anfall under dräktigheten och andra gången för kraftig magsjuka.
Hon har fortfarande lite trängningar efter operationen men kissar inte blodigt längre och har inte kissat inne på ett dygn nu. Skruttan :heart Tur att hon annars mår väldigt bra, är pigg och lekfull och inte alls ser ut som snart 10 år. Funderar på att anmäla oss till Dvärgschnauzercupens arbetande grenar under rasspecialen i slutet på Maj. Det var några år sedan vi var med.
Jaaa så ses vi 🤔
 
Tassen traskas obehindrat på, undre ögonlocket läker fint och ingen tripp till veterinär var nödvändig :up:

20230125_210237.jpg
 
Idag efter jobbet tog vi en timmes skogspromenad. Det tyckte damerna var på tok för lite, så på vägen hem skulle Lily plötsligt ha kramar och pussar (hon ställer sig med framtassarna på mina axlar, trycker pannan mot min hals och efter en stund börjar hon slicka mig i ansiktet). När hon var klar med det så blev Ebrah jättebusig! Som en tornado försökte hon få igång både mig och Lily, men mest mig, hon hoppade jämfota mot mig, vrålmorrade och viftade på svansen tills jag gav henne en vante att leka med :rofl: Så övertydligt att de försökte fördröja promenaden och hindra mig att gå hemåt, men de fick inte som de ville just idag.

Imorgon, då har jag mer tid till promenad och enligt väderleksrapporten ska det äntligen bli solsken, så det ska vi försöka utnyttja maximalt! Vet inte hur, men vill gå länge, hitta bra ställe för hundarna att springa på osv. Kan samtidigt inte vara allt för långt äventyr då jag börjar jobba 13:30.
 
Åh, svar från CTn nu på Knut.

Tillväxtrubbning på insidan av höger knä.
Risken är att han inte växer som han ska på inner och yttersidan växer och att han då blir sne.
Koppelpromenader tills han är 9(!) månader, alltså tills Maj.. sen ny CT

De tror inte det orsakats av traumat utan att den fanns sen innan.. vet inte vad de innebär. Veterinären pratar knackig svenska o läste upp fackord från resultatet från Cambridge så var svårt att hämga med. Han ska maila över allt. Hypoationer(?) inte tillräcklig benvävnad.

Men ja… fina höfter iaf! 🙃
 
Åh, svar från CTn nu på Knut.

Tillväxtrubbning på insidan av höger knä.
Risken är att han inte växer som han ska på inner och yttersidan växer och att han då blir sne.
Koppelpromenader tills han är 9(!) månader, alltså tills Maj.. sen ny CT

De tror inte det orsakats av traumat utan att den fanns sen innan.. vet inte vad de innebär. Veterinären pratar knackig svenska o läste upp fackord från resultatet från Cambridge så var svårt att hämga med. Han ska maila över allt. Hypoationer(?) inte tillräcklig benvävnad.

Men ja… fina höfter iaf! 🙃
Nu har jag missat vad det var för initialt trauma men jag växte själv snett pga trauma. Ramlade som liten och slog munnen i en sängram. Ingenting märktes då men jag min à käkar är numera olika långa, med medföljande problem.
 
Vi hade besök i helgen. Så gulligt att hundarna som bara träffat besöket enstaka ggr blev helt tokiga av glädje när de kände igen besöket. ❤️ ILY är ju übersocial. Men Peb är ju lite mindre så där direkt med folk som hon inte är jättetight med. Så att hon reagerade så var intressant.
Peb hann kuta mellan vardagsrum och hall och hälsa i överljudshastighet typ 3000 ggr innan besöket hunnit ta av skor och jacka. Sen tappade hon det totalt och sprang som en galen räka med tungan hängandes åt sidan i den öppna munnen och ögonen uppspärrade in i köket, vardagsrum, upp i soffan, ner, ut i köket etc etc i ca 10 min. ILY körde tvångshångel och full attack i soffan och försökte ömsom pussas i ansiktet och ömsom kasta sig på besöket bakifrån från ryggstödet. (Ja, gästen tyckte det var kul och de fick hållas)
Hade vi haft Cane Corso tex hade det väl varit lite annan sak med sådana fulla attacker och rusningar. :laugh:
Sådär kan kromisen här hemma reagera när hennes älskade tant (min faster) kommer på besök 😅
Zoomandet varar åtminstone inte i 10 minuter om den slår till, men tvångshånglet/soffattacken-så-att-offret-inte-kan-resa-på-sig är extremt välbekant :up:
Bara det att detta inte är en papillon utan en medelstor studsboll, aka kromfohrländer... :cautious:
 
Åh, svar från CTn nu på Knut.

Tillväxtrubbning på insidan av höger knä.
Risken är att han inte växer som han ska på inner och yttersidan växer och att han då blir sne.
Koppelpromenader tills han är 9(!) månader, alltså tills Maj.. sen ny CT

De tror inte det orsakats av traumat utan att den fanns sen innan.. vet inte vad de innebär. Veterinären pratar knackig svenska o läste upp fackord från resultatet från Cambridge så var svårt att hämga med. Han ska maila över allt. Hypoationer(?) inte tillräcklig benvävnad.

Men ja… fina höfter iaf! 🙃

Koppel till maj 😩 fy fan rent ut sagt. Så trist för er! Får han motioneras i koppel, eller ska han hållas stilla dessutom? Kan det vara värt att få en second opinion på det, för att vara säker på att det verkligen är det rätta att göra?
Det påverkar ju ändå livet för både er och Knut rätt rejält.
 
Floyd har vilat sedan strax innan jul nu, och alltså… det börjar tära på vår relation.
Jag fick lugnande till honom första veckan efter att vi fått second opinion, som funderade väldigt bra. Det tog liksom udden av hans explosivitet utan att han blev dåsig eller slö. Funderar på att fråga om jag kan få mera utskrivet till honom.

Han vill ju så gärna vara med och vara till lags, och i vanliga fall är hans explosivitet och energi inga problem alls - men just nu ser jag bara skaderisker i det vilket gör mig så frustrerad. Vilket gör honom lite stressad och så är den onda cirkeln igång.

Han är ju van vid att gå hårt och var verkligen i toppform när jag ställde av honom. Han är van vid att arbeta och tänka, men jag kan inte ens låta honom testa lite specialsök utan att han blir så till sig av glädje att han är överallt.

Sorry för ett neggo inlägg, men jag behövde bara kräkas ur lite frustration… 😞

Är så orolig för att han aldrig kommer bli återställd om han ska hålla på så här. Han står still - rivstartar. Alltid, överallt.
Begränsar honom inne med bur och kompostgaller (på inrådan från vet pga hur han är), koppel på vid alla transporter, även inomhus, och jobbar massor med närhet för att han ska få något positivt ur livet som är nu. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra…

Det enda positiva med detta är att han lärt sig att bajsa i koppel 😅

Nåväl, bara tre veckor kvar….
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp