Har ni testat?
https://sbkmentalitet.se/
Jag tycker det var så kul att läsa analysen av mina hundars MH och det stämmer så bra överens med hur jag tolkat deras MH men också hur de är i vardagen. Framförallt ett toppenverktyg för valpköpare som inte förstår mycket av siffrorna och spindeldiagrammen.
Exempel på analys av min Dahlias mentalbeskrivning baserat på de kryss hon fick under testet i jämförelse med
rassnittet för Dvärgschnauzer:
Socialitet och lek
Dahlia framstår som en mycket social och lekfull tik. Vid hälsningen tog hon själv kontakt med testledaren, vilket är ett högre kryss än genomsnittet för rasen. Hon accepterar hantering utan bekymmer. Hennes leklust är en stor tillgång; hon griper föremål direkt och drar mer intensivt än genomsnittet. Att hon behåller samma höga leklust i slutet av testet (Lek 2) visar på god uthållighet och att hon inte blir mentalt utmattad av de olika momenten.
Rädslor och nyfikenhet
När det gäller hur hunden hanterar situationer som innebär överraskningar, visar Dahlia en mycket trygg profil. Vid den plötsliga overallen blev hon bara måttligt rädd och visade en stor portion nyfikenhet genom att gå fram och kontrollera föremålet. Viktigt att notera är att hon helt saknar kvarstående rädslor – så fort ljudet tystnat eller föremålet stannat, släpper hon det och går vidare. Det visar på en god förmåga att avreagera.
Avstånd och självständighet
I momentet avståndslek ser vi ett lägre kryss på nyfikenhet och samarbete. Detta innebär att Dahlia inte kände ett behov av att agera självständigt på avstånd eller engagera sig i en främmande figurant långt bort från föraren. I kombination med hennes reaktion på spökena, där hon visade visst försvar men inte gick fram själv för att hälsa, tyder det på att hon är social när människor är "normala", men att hon har en sund integritet och hellre stannar hos sin förare när situationen blir märklig på avstånd.
Skott
Dahlia var helt oberörd vid skotten. Hon visade maximal koncentration och landade direkt i passivitet/lek, vilket är det ideala resultatet för en stabil hund.
Sammanfattning
Dahlia är en social och balanserad hund med mycket bra leklust och en imponerande stabilitet vid ljud och skott.
Hon hanterar rädslor på ett föredömligt sätt genom att snabbt släppa det som varit läskigt. Hennes profil visar på en trygg vardagshund som är enkel att motivera med lek.