Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev uppehåll ett tag här, så vi smet iväg till rastgården. Tog en så lång omväg som krävdes för att de skulle värma upp bara, sedan nästan raka vägen hem :p Nu är de nöjda.

Men, jag har faktiskt kommit på en fördel med allt det här regnet (det ska regna massor den här veckan). Grusvägarna blir mjukare. Just nu är de helt galet stenhårda, men varje höst och vår när det regnar ett längre tag så mjukas de upp tillräckligt för att jag ska vilja cykla med hundarna där även långa sträckor. Så, snart blir det ännu lättare att motionera hundarna. När det sedan blir mörkt ute större delen av dygnet kan jag alltså bara dra på lampor och ge oss ut, så får de röra på sig ordentligt även de dagar då de inte kan springa lösa ute (nej, de får inte vara lösa i mörker).
 
Höll på att bli en dyr promenad idag med hunden!
Vi gick förbi ett gammalt staket med taggtråd som inte är i bruk. Han sprang igenom det och jag hörde hur han skrek till. Som tur var klarade han sig utan några sår. Marken där vi gick är inte privat, antagligen mark som kommunen arrenderar ut. Får taggtråd verkligen sitta uppe när det inte används som hage?
Undrar samma sak, är ärrad efter min whippet som sprang igenom taggtråd som slutade med att hon fick sys på ena benet och huvudet.
Så nu mera får hundarna gå kopplade där jag får för mig att taggtråd kan ligga under gräs osv. 🙄
 
Jag har is i magen absolut, men under tiden kommer jag ju göra mitt yttersta för att hon ska vara så bekväm som möjligt, och att planera för framtiden om jag inte hittar ett perfekt hem känns som rätt sak att göra. Jag är inte en sån som antar att livet går min väg; jag planerar alltid för att det inte ska göra det.

Jag är inte intresserad av omplaceringsgrupper på facebook. Rasklubbens hemsida och min egen instagram känns mer än nog; trots att folk uppenbarligen inte läser hela annonsen. Men jag fasar inför vad för svar jag skulle få på facebook :nailbiting:
Vad är det som hindrar att hon skulle trivas hos din mamma? Eller är det din mamma som tvivlar? Tänkte bara att ifall allt stämmer där är det väl en bra lösning?
 
Igår var det så obehagligt i skogen. Gammelhunden var kopplad pga rädslor så att han inte ska springa iväg om han blir rädd och unghunden lös. Jag litar på unghunden till 100% med inkallning, trots bus och full fart har han aldrig ignorerat en inkallning sen han lärde sig orden, verkligen inte en enda gång. Plötsligt stannar han 2 meter framför mig för att visa något och jag kallade in honom och höll honom hos mig och där kom en stor Tollare lös, hundens ägare ropade en gång men inget mer. Hon verkade inte bry sig.

Hunden och mormors hund rök ihop i regelmässigt bråk, dom bet varandra och tappade konceptet helt. Plötsligt kastar sig Tollaren på min kopplade gammelhund som bara stod bredvid och darrade, kompisen som höll honom tappade kopplet och Tollaren ställde sig med tassarna runt min lilla puff och höll fast honom och försökte bita honom i nacken och strupen. Min lilla puff slingrade sig och kämpade för att komma lös men Tollaren höll fast honom med både ben och grep runt nacken. Kopplets snurrades fast mellan hundarna och min lilla puff kunde inte komma iväg . Då struntade jag helt i om jag skulle bli biten och gick rakt in i överfallet. Fick loss min hund och han hade mot all förmodan klarat sig. Min unghund ville hjälpa gammelhunden och försökte bryta överfallet genom att störa Tollaren men jag sa till honom att vänta en bit bort.

Vi fortsatte till slut att gå, gammelhunden i total chock. Då stöter vi på Tollarens ägare som skrattade och sa "ojoj, blev det lite bråk", nej det var inget litet bråk ville jag skrika, din hund försökte på allvar döda min hund, han siktade på halsen och nacken.

Jag blev så rädd att jag när det lugnat sig lite fick en panikattack, hela kroppen låste sig, jag skakade så jag knappt kunde stå upp, kunde inte prata, hade svårt att andas och började förlora kontakten med omvärlden.

Jag var så rädd, såg hur nära hunden var att verkligen få grepp och hade inte min lilleman slingrat sig så mycket hade han inte levt idag, och hade jag reagerat och gått emellan en litem stund senare hade han inte heller levt. Visst kan hundar bråka men det här var inget bråk, det var en attack på en helt oskyldig hund som inte visade någon aggressivitet. Har man en hund som Tollaren med den sortens beteende ska den inte vara lös. Punkt slut.
 
Igår var det så obehagligt i skogen. Gammelhunden var kopplad pga rädslor så att han inte ska springa iväg om han blir rädd och unghunden lös. Jag litar på unghunden till 100% med inkallning, trots bus och full fart har han aldrig ignorerat en inkallning sen han lärde sig orden, verkligen inte en enda gång. Plötsligt stannar han 2 meter framför mig för att visa något och jag kallade in honom och höll honom hos mig och där kom en stor Tollare lös, hundens ägare ropade en gång men inget mer. Hon verkade inte bry sig.

Hunden och mormors hund rök ihop i regelmässigt bråk, dom bet varandra och tappade konceptet helt. Plötsligt kastar sig Tollaren på min kopplade gammelhund som bara stod bredvid och darrade, kompisen som höll honom tappade kopplet och Tollaren ställde sig med tassarna runt min lilla puff och höll fast honom och försökte bita honom i nacken och strupen. Min lilla puff slingrade sig och kämpade för att komma lös men Tollaren höll fast honom med både ben och grep runt nacken. Kopplets snurrades fast mellan hundarna och min lilla puff kunde inte komma iväg . Då struntade jag helt i om jag skulle bli biten och gick rakt in i överfallet. Fick loss min hund och han hade mot all förmodan klarat sig. Min unghund ville hjälpa gammelhunden och försökte bryta överfallet genom att störa Tollaren men jag sa till honom att vänta en bit bort.

Vi fortsatte till slut att gå, gammelhunden i total chock. Då stöter vi på Tollarens ägare som skrattade och sa "ojoj, blev det lite bråk", nej det var inget litet bråk ville jag skrika, din hund försökte på allvar döda min hund, han siktade på halsen och nacken.

Jag blev så rädd att jag när det lugnat sig lite fick en panikattack, hela kroppen låste sig, jag skakade så jag knappt kunde stå upp, kunde inte prata, hade svårt att andas och började förlora kontakten med omvärlden.

Jag var så rädd, såg hur nära hunden var att verkligen få grepp och hade inte min lilleman slingrat sig så mycket hade han inte levt idag, och hade jag reagerat och gått emellan en litem stund senare hade han inte heller levt. Visst kan hundar bråka men det här var inget bråk, det var en attack på en helt oskyldig hund som inte visade någon aggressivitet. Har man en hund som Tollaren med den sortens beteende ska den inte vara lös. Punkt slut.

Jag förstår att det inte var en jättekul upplevelse, men varför avbröt ni inte bråket direkt? Jag hade dragit isär hundarna ögonblickligen, hållit kvar hunden och sedan väntat på ägaren som hade fått sig en rejäl avhyvling. Om man bara fortsätter gå riskerar man ju fler överfall med hunden efter sig. Jag fortsätter inte gå innan jag ser att ägaren kopplat sin hund.
 
Igår var det så obehagligt i skogen. Gammelhunden var kopplad pga rädslor så att han inte ska springa iväg om han blir rädd och unghunden lös. Jag litar på unghunden till 100% med inkallning, trots bus och full fart har han aldrig ignorerat en inkallning sen han lärde sig orden, verkligen inte en enda gång. Plötsligt stannar han 2 meter framför mig för att visa något och jag kallade in honom och höll honom hos mig och där kom en stor Tollare lös, hundens ägare ropade en gång men inget mer. Hon verkade inte bry sig.

Hunden och mormors hund rök ihop i regelmässigt bråk, dom bet varandra och tappade konceptet helt. Plötsligt kastar sig Tollaren på min kopplade gammelhund som bara stod bredvid och darrade, kompisen som höll honom tappade kopplet och Tollaren ställde sig med tassarna runt min lilla puff och höll fast honom och försökte bita honom i nacken och strupen. Min lilla puff slingrade sig och kämpade för att komma lös men Tollaren höll fast honom med både ben och grep runt nacken. Kopplets snurrades fast mellan hundarna och min lilla puff kunde inte komma iväg . Då struntade jag helt i om jag skulle bli biten och gick rakt in i överfallet. Fick loss min hund och han hade mot all förmodan klarat sig. Min unghund ville hjälpa gammelhunden och försökte bryta överfallet genom att störa Tollaren men jag sa till honom att vänta en bit bort.

Vi fortsatte till slut att gå, gammelhunden i total chock. Då stöter vi på Tollarens ägare som skrattade och sa "ojoj, blev det lite bråk", nej det var inget litet bråk ville jag skrika, din hund försökte på allvar döda min hund, han siktade på halsen och nacken.

Jag blev så rädd att jag när det lugnat sig lite fick en panikattack, hela kroppen låste sig, jag skakade så jag knappt kunde stå upp, kunde inte prata, hade svårt att andas och började förlora kontakten med omvärlden.

Jag var så rädd, såg hur nära hunden var att verkligen få grepp och hade inte min lilleman slingrat sig så mycket hade han inte levt idag, och hade jag reagerat och gått emellan en litem stund senare hade han inte heller levt. Visst kan hundar bråka men det här var inget bråk, det var en attack på en helt oskyldig hund som inte visade någon aggressivitet. Har man en hund som Tollaren med den sortens beteende ska den inte vara lös. Punkt slut.
Tog du hundägarens namn?
Jag skulle ha polisanmält händelsen. Hunden var lös och dina kopplade vid bråket.
Jag råkade ut för liknande när jag red, hunden högg i bakbenen på hästen. Anmälde hundägaren, blev tyvärr inget av det men ägaren hade sin hund kopplad efter det.
 
Vad är det som hindrar att hon skulle trivas hos din mamma? Eller är det din mamma som tvivlar? Tänkte bara att ifall allt stämmer där är det väl en bra lösning?
Inget egentligen, utom möjligtvis att hon inte får gå på riktigt lika långa promenader. Men hon kommer ju ändå få springa massor.
 
Humla hälsar att det är tråkigt att matte inte låter henne springa eller gå långa skogspromenader :love:
(Matte tycker också det är tråkigt, och får anstränga sig då hon rent sprudlar av energi)
Hon uttrycker detta genom att bita matte i valfri kroppsdel som rör sig under en filt eller täcket :rofl:

Ny prover på fredag! Hoppas så att blodvärdena börjat förbättras, och att detta innebär att vi får börja leva lite normalare igen :)
 
Igår var det så obehagligt i skogen. Gammelhunden var kopplad pga rädslor så att han inte ska springa iväg om han blir rädd och unghunden lös. Jag litar på unghunden till 100% med inkallning, trots bus och full fart har han aldrig ignorerat en inkallning sen han lärde sig orden, verkligen inte en enda gång. Plötsligt stannar han 2 meter framför mig för att visa något och jag kallade in honom och höll honom hos mig och där kom en stor Tollare lös, hundens ägare ropade en gång men inget mer. Hon verkade inte bry sig.

Hunden och mormors hund rök ihop i regelmässigt bråk, dom bet varandra och tappade konceptet helt. Plötsligt kastar sig Tollaren på min kopplade gammelhund som bara stod bredvid och darrade, kompisen som höll honom tappade kopplet och Tollaren ställde sig med tassarna runt min lilla puff och höll fast honom och försökte bita honom i nacken och strupen. Min lilla puff slingrade sig och kämpade för att komma lös men Tollaren höll fast honom med både ben och grep runt nacken. Kopplets snurrades fast mellan hundarna och min lilla puff kunde inte komma iväg . Då struntade jag helt i om jag skulle bli biten och gick rakt in i överfallet. Fick loss min hund och han hade mot all förmodan klarat sig. Min unghund ville hjälpa gammelhunden och försökte bryta överfallet genom att störa Tollaren men jag sa till honom att vänta en bit bort.

Vi fortsatte till slut att gå, gammelhunden i total chock. Då stöter vi på Tollarens ägare som skrattade och sa "ojoj, blev det lite bråk", nej det var inget litet bråk ville jag skrika, din hund försökte på allvar döda min hund, han siktade på halsen och nacken.

Jag blev så rädd att jag när det lugnat sig lite fick en panikattack, hela kroppen låste sig, jag skakade så jag knappt kunde stå upp, kunde inte prata, hade svårt att andas och började förlora kontakten med omvärlden.

Jag var så rädd, såg hur nära hunden var att verkligen få grepp och hade inte min lilleman slingrat sig så mycket hade han inte levt idag, och hade jag reagerat och gått emellan en litem stund senare hade han inte heller levt. Visst kan hundar bråka men det här var inget bråk, det var en attack på en helt oskyldig hund som inte visade någon aggressivitet. Har man en hund som Tollaren med den sortens beteende ska den inte vara lös. Punkt slut.
Fy så obehagligt. Förstår verkligen din reaktion. Ett tips är att köpa dog defence spray (googla) och använda mot anfallande hund. Innehåller en blandning som inte är farlig för hundar men rejält obehaglig och kan stoppa ett pågående anfall. Alt kan man ha med sig en flaska vatten för att försöka avbryta ett påbörjat anfall.

Nu hjälper inte detta dig men det kan vara bra att veta att vid en hundattack (faller under kategorin brottsligt angrepp på person eller egendom) så gäller rätten till nödvärn dvs du får skydda dig själv och din egendom (en hund räknas i lagens mening som egendom) med den mängden våld som krävs för att avbryta angreppet och freda dig själv och din egendom. Dessutom gäller strikt ägaransvar vilket innebär att ägaren till den hund som orsakat skada är skyldig att ersätta de skador som hunden orsakat. Det gäller som Fruentimber sagt även om hunden är kopplad. Under vissa delar av året och i vissa områden gäller alltid koppeltvång. Ofta finns mer detaljerade regler i kommunens ordningsföreskrifter (dessa är lagstiftning). Kommunens ordningsföreskrifter gäller dock inte privat mark. Mitt råd till dig är att polisanmäla om en sådan här tråkig händelse inträffar igen. Om du och din hund behöver uppsöka veterinärvård till följd av den hundattacken skall Tollarens ägare stå för dessa kostnader.
 
Jag förstår att det inte var en jättekul upplevelse, men varför avbröt ni inte bråket direkt? Jag hade dragit isär hundarna ögonblickligen, hållit kvar hunden och sedan väntat på ägaren som hade fått sig en rejäl avhyvling. Om man bara fortsätter gå riskerar man ju fler överfall med hunden efter sig. Jag fortsätter inte gå innan jag ser att ägaren kopplat sin hund.
Jo jag ingrep så fort jag hade kopplat min andra hund för att inte han skulle dras med, kändes som att ytterligare en hund skulle förvärra allt, allt gick verkligen så otroligt snabbt så det som kändes som en evighet var nog inte så långt. Först var ju inte min hund inblandad och min mormor sa efteråt att hon bordet tagit isär hennes hund och Tollaren snabbare men att hon blev så överraskad och handlingsförlamad. Att ta tag i den andra hunden var omöjligt då den högg till höger och vänster och ägaren var bara ca 10 meter bort och vi pratade med henne så vi lämnade inte bara platsen men det var inte läge för småprat. Att med våra tre små hundar skulle klara att dessutom hålla i en aggressiv hund utöver det finns inte på kartan.
 
Tog du hundägarens namn?
Jag skulle ha polisanmält händelsen. Hunden var lös och dina kopplade vid bråket.
Jag råkade ut för liknande när jag red, hunden högg i bakbenen på hästen. Anmälde hundägaren, blev tyvärr inget av det men ägaren hade sin hund kopplad efter det.
Oj, bet den en häst? Blev hästen skadad? Nej jag var så paff att jag inte ens tänkte på att prata med henne mer än att säga att hennes hund attackerat våra hundar men hon skrattade bort det, det gjorde det hela snäppet värre. Hon oroade sig ju inte, hennes hund mådde ju bra, min lilla puff darrade av skräck däremot så jag ville inte skämta bort händelsen. Önskar att jag inte varit så blockerad efteråt utan att jag kunde fått säga till rejält och tagit hennes uppgifter.
 
Oj, bet den en häst? Blev hästen skadad? Nej jag var så paff att jag inte ens tänkte på att prata med henne mer än att säga att hennes hund attackerat våra hundar men hon skrattade bort det, det gjorde det hela snäppet värre. Hon oroade sig ju inte, hennes hund mådde ju bra, min lilla puff darrade av skräck däremot så jag ville inte skämta bort händelsen. Önskar att jag inte varit så blockerad efteråt utan att jag kunde fått säga till rejält och tagit hennes uppgifter.
Hästen jag hade då var väldigt rädd om sina bakben så hon försökte sparka hunden och som tur hann hunden bara bita en gång (utan skador) innan jag hann av och slog hunden med mitt ridspö. Där och då var det nödvändigt att slå hunden, den hade förmodligen blivit ihjälsparkad av hästen annars.
Lösa hundar är alltid en otrevlig överraskning..
 
Vi gick rakt in i ett jordgetingbo under kvällspromenaden 😭 jag fick tre stick, sambon två men hunden verkar ha klarat sig hoppas vi. Förhoppningsvis blev de lite förvirrade av pälsen och nådde inte riktigt in.
Jag såg att Daisy stannade och snurrade runt och slog med tassen mot något som föll ner på marken. Kände i samma sekund hur det stack på armen. Skrek till sambon att springa och sen kubbade vi allt vi hade hundra meter. Det satt kvar en i pälsen som husse slet loss.

Det var ungefär en timma sedan så om hon verkligen blev stucken och eventuellt skulle vara allergisk borde hon väl "reagerat" vid det här laget?
 
Varit på tredje tillfället på agilitykurs. Hunden tycker verkligen det är kul. Hon har redan lärt sig kommandon för hopp och tunnel. Och matte får kuta för att hinna med.
Vi har gått sakta över balansen, a-hindret och gungan, samt börjat med slalom. Jag trodde hon skulle tycka gungan var läskig, men den går bra. Vi håller så klart emot än så länge så den inte går ner för snabbt.
 
Idag åkte vi iväg en bit direkt efter jobbet. Det blev riktigt lyckat för det gjorde att damerna fick långpromenad och lösspring i hage. De var mycket nöjda. Imorgon kör vi på samma upplägg och på torsdag blir det vila, för då ska det regna.

Ska se om jag kan ordna någon fotograf också som kan ta lite fina bilder när vi tränar. Hade varit kul att ha innan täckessäsongen börjar.
 
Jo jag ingrep så fort jag hade kopplat min andra hund för att inte han skulle dras med, kändes som att ytterligare en hund skulle förvärra allt, allt gick verkligen så otroligt snabbt så det som kändes som en evighet var nog inte så långt. Först var ju inte min hund inblandad och min mormor sa efteråt att hon bordet tagit isär hennes hund och Tollaren snabbare men att hon blev så överraskad och handlingsförlamad. Att ta tag i den andra hunden var omöjligt då den högg till höger och vänster och ägaren var bara ca 10 meter bort och vi pratade med henne så vi lämnade inte bara platsen men det var inte läge för småprat. Att med våra tre små hundar skulle klara att dessutom hålla i en aggressiv hund utöver det finns inte på kartan.

Ja, jag förstår att det hände snabbt. Men ni var ju tre stycken, med tre mindre hundar? Skulle det ske någon mer gång kan ju någon ta över alla koppel medan en eller två försöker mota bort den främmande hunden.

En avhyvling är inte "småprat". ;) Hursom, lätt att vara efterklok, finns ju också spray som tipsats om i annat inlägg som kan vara bra att ha med sig i fickan! Får man bara passa så man inte råkar spraya på sin egen hund om de hinner ryka ihop. 😅
 
Råkade bli en tre timmar lång promenad, för hoppsan, matte gick visst lite vilse. Hundarna var så glada över det, fulls ös hela tiden. Nu har de slocknat som ljus :heart
Hur kan man inte bli lycklig i själen av den här tösen? :love:
118765321_10216341232991502_8799278942663171513_n.jpg

Hon ser så glad ut!
 
Atan alltså :heart När jag skulle sätta ut henne i hundgården imorse så stod hon kvar i dörröppningen och vägrade komma. Det är inte jätteofta som hon behövt vara där det sista, dels så jobbar vi hemifrån mycket eller så är hon med på jobbet. Iallafall, tänkte att hon fick vara inne istället, tonåringen var hemma så hon skulle inte behöva vara ensam. När jag kommer hem från jobbet så möts jag av en jätteglad wachtel som arbetat lite på egen hand... två skor hade fått ny design och en sula som varit lagom till en strl 38 var nu mer passande en strl 29. Hon har ju typ inte förstört något tidigare i sitt liv och som tur var så hade hon bara designat om mina skor. Hade det varit makens eller barnens skor hade nog minerna inte varit lika muntra :D skönt att det bara är en månad kvar till jaktsäsongen drar igång!
 
Så kul första dagen på grundkurs i vallning, Nano är tydligen i höglöp så hon var helt borta i huvudet på eftermiddagen och försökte hångla upp bc pojkar. Imorgon får hon stanna hemma.
Nessie skötte sig super även om det en stor omställning att gå från att valla fem, max tio får till att valla en bra bit över femtio. Det var min corgi och resten bc men det var ett trevligt gäng. Ska bli kul att se hur det går imorgon, tror det var en trött liten corv idag 😁.

Nessie tar en power nap efter vallningen
IMG_20200902_135046.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
57 58 59
Svar
1 165
· Visningar
74 086
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 978
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 535
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp