Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag lyckades hunden få ett genomfört BPH. Hon gjorde ett som avbröts pga rädsla när hon var drygt ett, men idag avreagerade hon fint.
Vi gjorde det på Öland och passade på att ta en sväng förbi Eketorps borg och även en kort promenad på Alvaret innan vi åkte hem.
Gissa om hunden är trött nu!
IMG_20201031_132153_369.jpg

Och rosetten är halloweenfärgad.
 
Verkligen! Även om jag suckar varje gång jag ser dem så kan jag inte låta bli att samtidigt bli glad åt det. Hade alla haft sådan lydnad på sina hundar hade ju allt blivit enklare för alla. Jag hade gärna haft lika bra koll på mina hundar :p (men även om jag haft det hade jag nog kopplat vid hundmöten av respekt mot andra)
Jag skulle åtminstone undvika att träna inkallning just då. Men en lös hund som går bredvid husse/matte tycker jag är ok. Åtminstone om jag sett dem tidigare och vet att det är en lydig hund.
 
Jag skulle åtminstone undvika att träna inkallning just då. Men en lös hund som går bredvid husse/matte tycker jag är ok. Åtminstone om jag sett dem tidigare och vet att det är en lydig hund.
Jo, klart det är ok. Att jag stör mig på det är mest för att mina hundar reagerar på det. De beter sig helt olika om de ser lös hund jämfört med kopplad hund. (Och det är även när de går med andra eller när de ser hunden innan mig, så det är inte jag som påverkar det)
 
Jo, klart det är ok. Att jag stör mig på det är mest för att mina hundar reagerar på det. De beter sig helt olika om de ser lös hund jämfört med kopplad hund. (Och det är även när de går med andra eller när de ser hunden innan mig, så det är inte jag som påverkar det)
Jag fattar verkligen inte ägarens beteende. Varför lämnar man sin hund vid ett hundmöte, går iväg, för att sen kalla in den? Jag förstår verkligen inte alls anledningen till att man skulle göra så? Det är väl jättebra att hunden är lydig men fattar verkligen inte. Ägaren måste ju dessutom se att dina hundar blir väldigt triggade av situationen.
 
Jag fattar verkligen inte ägarens beteende. Varför lämnar man sin hund vid ett hundmöte, går iväg, för att sen kalla in den? Jag förstår verkligen inte alls anledningen till att man skulle göra så? Det är väl jättebra att hunden är lydig men fattar verkligen inte. Ägaren måste ju dessutom se att dina hundar blir väldigt triggade av situationen.
Nä, jag fattar inte heller. Han kallar hittills aldrig in mot oss, men ja, det var inte förrän hans hund började springa som mina drog igång... Att det blev ett lugnt möte idag var för att jag hann gå utom synhåll innan hunden började springa, då så mina inte ett pip. Hoppas att ägaren noterade det och kanske tänker till lite nästa gång.
 
Någon som känner till fodret Buddy puppy love? Sonen har blivit rekommenderad det rill sin valp, och själv har jag aldrig hört talas om det.
 
Överlevde morgonmötet med grannen och hans hund riktigt smidigt idag. Måste försöka jobba mer med mina damer för att slippa hålla på och undvika grannen.

Grannen är en person med labbe (som förvånansvärt nog är i bra hull). Den är superlydig och går lös konstant. Den följer husses minsta kommando, kommer klockrent på inkallningar, går prydligt på trottoarer vid bilvägar, går inte fram till någon, husse stannar den vid möte osv.

Men. Ganska ofta gör husse också så att han platsar den på något ställe (tex precis där de är när vi dyker upp), går iväg och kallar in hunden. Mina hundar blir tokiga av det. De tycker inte om när han lämnar hunden, oavsett hur stilla den sitter, och tycker ännu mindre om när hunden springer. De fattar inte att hunden enbart springer till husse utan verkar tro att hunden när som helst ska springa fram till dem. Alla andra hundar här i området hade tveklöst gjort det om de haft möjlighet så det är vad de är vana vid.

Ska börja ha med godis ut på varje promenad och trycka i dem det när vi ser den där hunden. Troligen tar det inte lång tid alls då innan de slutar bry sig. Gäller bara att komma ihåg godiset...

Försiktig med godiset bara...då kommer kanske labben till er ändå ;)
 
Vi har tävlat i helgen, sista tävlingen för i år troligen då det ökar med covid och blir kallt och ruggigt att vara för länge ute. Två starter var i heelwork to music 1 med Nano och Nessie. Nano var inte såå långt från uppflytt, hon är dock något låg pga skendräktighet och så har jag inte hunnit träna så mycket positioner med henne och gick in med ett program som var i kortaste laget.
Nessie har jag inte heller nåt program till så blev att improvisera men hon går fantastiskt bra med en elektrisk attityd och det märks att hon trivs på planen ❤️. Uppflytt i bägge starterna och precis utanför pallplats i första starten, i andra starten var det 0,1poäng till tredje platsen och jag tänker att det kan nog löna sig att förbereda sig lite bättre 😁. Har alltså tre uppflytt på tre starter och ny titel då, bästa Nessie 🏆.

IMG_20201101_173747.jpg


Vi har också hunnit med att träffa en tjej som föder upp kelpies modell något lättare och med mycket tryck under tassarna! Sen har vi också träffat en uppfödare av mas som hade väldigt trevliga hundar. Vi får väl se vad det blir för fyrbent kompis som hamnar hos oss så småningom.
 
Vi har tävlat i helgen, sista tävlingen för i år troligen då det ökar med covid och blir kallt och ruggigt att vara för länge ute. Två starter var i heelwork to music 1 med Nano och Nessie. Nano var inte såå långt från uppflytt, hon är dock något låg pga skendräktighet och så har jag inte hunnit träna så mycket positioner med henne och gick in med ett program som var i kortaste laget.
Nessie har jag inte heller nåt program till så blev att improvisera men hon går fantastiskt bra med en elektrisk attityd och det märks att hon trivs på planen ❤. Uppflytt i bägge starterna och precis utanför pallplats i första starten, i andra starten var det 0,1poäng till tredje platsen och jag tänker att det kan nog löna sig att förbereda sig lite bättre 😁. Har alltså tre uppflytt på tre starter och ny titel då, bästa Nessie 🏆.

Visa bifogad fil 59505

Vi har också hunnit med att träffa en tjej som föder upp kelpies modell något lättare och med mycket tryck under tassarna! Sen har vi också träffat en uppfödare av mas som hade väldigt trevliga hundar. Vi får väl se vad det blir för fyrbent kompis som hamnar hos oss så småningom.

Så roligt och bra jobbat! Och kul med valpplaner 🥰
 
Från tandsköterskan imorse som sa att hon aldrig sett en kinesisk nakenhund på riktigt

"Det är väl en sån där hund med bara ett hårstrå på huvudet?" :rofl:

Efter att ha visat bilder på både puffen och nakenfisen ändrade dom sig till att tycka dom är jätte fina.

Vet inte hur många Alvin och Milou har omvänt till att tycka att kineser är söta och mysiga. Och dom som varit anti nakenhund har ändrat sig.

En naken nakenhund ska ju ha crest på huvud och hals, en bit av benen och tassarna och svansen. Så den är ju inte naken på hela kroppen som många verkar tro.

Jag har velat ha en nakenhund sen jag var 10 år då jag såg en för första gången, kommer till och med ihåg var det var. Men ända fram till att jag köpte Milou för ett år sedan har folk sagt att dom är äckliga eller fula eller ingen riktig hund eller att jag ska välja någon annan ras. Men jag är glad att jag bara lyssnar på mig själv.
 
Hunden har upptäckt att det finns ett "uppåt".

Började på en kvällspromenad förra veckan. Hon bajsade och fick någon doft i nosen så att hon tittade uppåt och fick syn på den lysande lampan i lyktstolpen. Sedan tittade hon uppåt på flera lyktstolpar på promenaden, som för att se om alla var likadana.
I hundhallen härom dagen spanade hon också nyfiket på taket ett par gånger.
Och i går kväll fick hon syn på fullmånen och alla molnen som rörde sig framför. Det var tydligen konstigt så hon började skälla på den. Jag försökte att inte skratta och hon lugnade sig snabbt och gjorde kvällskissen som vanligt.

Man tycker ju att en hund på fyra år borde ha koll på detta, men tydligen inte. Men hon lär sig snabbt.
 
Hunden har upptäckt att det finns ett "uppåt".

Började på en kvällspromenad förra veckan. Hon bajsade och fick någon doft i nosen så att hon tittade uppåt och fick syn på den lysande lampan i lyktstolpen. Sedan tittade hon uppåt på flera lyktstolpar på promenaden, som för att se om alla var likadana.
I hundhallen härom dagen spanade hon också nyfiket på taket ett par gånger.
Och i går kväll fick hon syn på fullmånen och alla molnen som rörde sig framför. Det var tydligen konstigt så hon började skälla på den. Jag försökte att inte skratta och hon lugnade sig snabbt och gjorde kvällskissen som vanligt.

Man tycker ju att en hund på fyra år borde ha koll på detta, men tydligen inte. Men hon lär sig snabbt.
Vår brukar försöka jaga ambulans- och polishelikoptern 🙄
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
56 57 58
Svar
1 149
· Visningar
72 840
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 973
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 407
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp