Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Blev en hel dagsutflykt för Alvins öra, vi var borta flera timmar, sköterskan på kliniken blev förvånad över att vi åkt så långt för ett rött öra men vad skulle vi gjort?

Det var som jag trodde svamp i örat och bara lite bakterier men rent i örongången. Blev som jag trodde Betnovat att droppa i örat och gnida på öronlappen. Alvin skötte sig som alltid jätte bra.

Så nu kortison i 10 dagar och hoppas all svamp är borta då.

Det är ett litet djursjukhus och andra gången jag är där. Så otroligt fina med Alvin och trevliga och snabba med tider. Synd att det är så långt bort för annars hade jag bara gått till dom.
 
Vaknade halv sju av att grannens hund skäller. Ger upp efter en halvtimme och tar på mig öronproppar. Försöker vara förstående men ibland är det svårt. Den drar dessutom igång mina hundar tillslut.
 
Känns som en del av mig har slitits bort, har aldrig kännt denna smärta, tanken att Fenna inte finns mer gör mig galen. :cry:
Kan inte förstå hur livet efter Alvin skulle kunna fortsätta, inte efter Milous liv heller men Alvin är ändå den jag oroar mig mest för med ålder och blåsljud på hjärtat. Känner med dig så otroligt mycket.
 
Jag ensamhetstränar Milou nu, jag och Alvin lämnar honom med en liten filt, tuggben och mat utspridd så han har lite att plocka med. Han får bara vara i hallen för annars förstör han saker. Hittills har han bara varit ensam 10 minuter för innan har han ju alltid haft sällskap av Alvin men han måste börja klara sig själv ibland. Så vi fortsätter vår träning och hittills går det bättre än väntat.
 
Ibland kopplar det fel i en liten hjärna.

Vi mötte en stor, glad och mycket flamsig schäfer i skogen igår. Husse hade händerna fulla med att hålla i den. Den vill hälsa och leka. Lille Torsten ville leka men fick förstås inte, lite förstor skillnad i storlek. Vi pratade en stund.

När vi skildes åt var Torsten klart påverkad och virrade runt i kopplet. Han gick till ett träd och lyfte på benet. Och bajsade. Felkoppling. :D
Inte lätt att vara liten.
 
Då har vovvarna mat ett tag, och får Magnusson torrfoder som grund men uppskattar sin toppning på maten och blir väldigt fina i pälsen. Räknar på att det billigare än att köpa burkmat och det bättre kvalitet..

IMG_20201030_102516.jpg
 
Anmäld till lydnadstävling i helgen. Jag bor i Stockholms län, tävlingen är i Uppsala län. Har ca 30 minuter resväg. Båda länen har fått striktare lokala restriktioner. Får se hur det blir med tävlingen. Arrangören har delat upp klasser och starttider och bett alla att åka hem direkt efter prisutdelning i sin klass, bett om att man ska komma själv, publik undanbedes osv.
 
Tjoho,
Idag lärde jag Alvin och Milou att spela fotboll :D Först lite balansträning med att stå med framtassarna på bollen och baktassarna på marken, har ju gjort så med pallar och allt möjligt så det gick i princip direkt.

Sen gick vi över till "puffa" som jag kallade det, att dom ska slå till bollen med tassen så den åker iväg, sparka omkring med bollen. Alvin listade ut det snabbast och gick all in, han lyckades slå till bollen så den åkte baklänges ut under hans egen mage och iväg :p

Till slut fattade Milou så vi spelade lite fotboll tillsammans alla 3. Så roligt! Ska förstärka det vi började med idag och sen vidareutveckla det till lite mer avancerade saker.

Haft en kass dag i övrigt men när jag tränar och leker med Alvin och Milou är allt så bra för ett tag. Slår allt.
 
Överlevde morgonmötet med grannen och hans hund riktigt smidigt idag. Måste försöka jobba mer med mina damer för att slippa hålla på och undvika grannen.

Grannen är en person med labbe (som förvånansvärt nog är i bra hull). Den är superlydig och går lös konstant. Den följer husses minsta kommando, kommer klockrent på inkallningar, går prydligt på trottoarer vid bilvägar, går inte fram till någon, husse stannar den vid möte osv.

Men. Ganska ofta gör husse också så att han platsar den på något ställe (tex precis där de är när vi dyker upp), går iväg och kallar in hunden. Mina hundar blir tokiga av det. De tycker inte om när han lämnar hunden, oavsett hur stilla den sitter, och tycker ännu mindre om när hunden springer. De fattar inte att hunden enbart springer till husse utan verkar tro att hunden när som helst ska springa fram till dem. Alla andra hundar här i området hade tveklöst gjort det om de haft möjlighet så det är vad de är vana vid.

Ska börja ha med godis ut på varje promenad och trycka i dem det när vi ser den där hunden. Troligen tar det inte lång tid alls då innan de slutar bry sig. Gäller bara att komma ihåg godiset...
 
Överlevde morgonmötet med grannen och hans hund riktigt smidigt idag. Måste försöka jobba mer med mina damer för att slippa hålla på och undvika grannen.

Grannen är en person med labbe (som förvånansvärt nog är i bra hull). Den är superlydig och går lös konstant. Den följer husses minsta kommando, kommer klockrent på inkallningar, går prydligt på trottoarer vid bilvägar, går inte fram till någon, husse stannar den vid möte osv.

Men. Ganska ofta gör husse också så att han platsar den på något ställe (tex precis där de är när vi dyker upp), går iväg och kallar in hunden. Mina hundar blir tokiga av det. De tycker inte om när han lämnar hunden, oavsett hur stilla den sitter, och tycker ännu mindre om när hunden springer. De fattar inte att hunden enbart springer till husse utan verkar tro att hunden när som helst ska springa fram till dem. Alla andra hundar här i området hade tveklöst gjort det om de haft möjlighet så det är vad de är vana vid.

Ska börja ha med godis ut på varje promenad och trycka i dem det när vi ser den där hunden. Troligen tar det inte lång tid alls då innan de slutar bry sig. Gäller bara att komma ihåg godiset...

Jag förstår att det är jobbigt för dig och dina damer men sjutton vad roligt att höra om någon som har en labbe som inte vaggar fram och som faktiskt har pli på sin hund. Kudos till grannen :up:
 
Vår skvallerträning med hundar börjar ge resultat. En bit Frolic vid första ögonkastet av en hund och sen fortsatt matning med Frolic tills hunden är borta. Har tränat innan också men nu går jag varkligen all in. Alvin har blivit lugnare med åldern och nu börjar Milou ta ögonkontakt med mig även om den andra hunden är 200 meter bort. Vi klarar mycket lättare att möta andra hundar. Vi är inte 100% än men klara framsteg. Det är inte det att Milou är aggressiv, han morrar på hundar som jag på håll kan se är spända och reaktiva eller vid möten på trånga utrymmen men annars är det mest att han blir super ivrig och vill fram och hälsa. I vilket fall går det framåt i alla situationer.
 
Jag förstår att det är jobbigt för dig och dina damer men sjutton vad roligt att höra om någon som har en labbe som inte vaggar fram och som faktiskt har pli på sin hund. Kudos till grannen :up:
Verkligen! Även om jag suckar varje gång jag ser dem så kan jag inte låta bli att samtidigt bli glad åt det. Hade alla haft sådan lydnad på sina hundar hade ju allt blivit enklare för alla. Jag hade gärna haft lika bra koll på mina hundar :p (men även om jag haft det hade jag nog kopplat vid hundmöten av respekt mot andra)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
56 57 58
Svar
1 150
· Visningar
73 089
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 973
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 418
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp