Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kom på idag att det nog fan är nästan 2 månader sen Emiron fick klorna klippta. Ansade ett par millimeter på sporrarna nu ikväll men övriga klor hade inget som var lönt att ta. Känns lite lyxit måste jag säga.
Har också hundar vars klor typ inte växer alls. De går iofs mycket på asfalt så det slipar väl ned en del antar jag. Skönt är det iaf :D
 
Väntar på att veterinären ska ringa, Alvin har troligtvis öroninflammation. Han får det då och då trors att jag trimmar och håller koll på öronen. Nu gick det jätte snabbt, såg inget förrän han pep och kliade i örat. Enda veterinärkliniken i stan sa att dom inte har någon tid förrän 11 november. Ifrågasatte och sa att han har ont men det hjälpte inte. Ska prata med Agrias veterinär och annars leta runt i städer runt omkring här. Har ingen jätte nära men det får lösa sig.
 
Helt galet, pratat med 5 djursjukhus som alla säger att det är ganska akut men ingen har tid för oss. Har ett ställe till att prova med som öppnar 14 och då ringer jag direkt. Annars är hoppet att ringa prick 7 imorgon till ett av ställena och hoppas på en akuttid.

Jag har märkt senaste tiden att det blivit svårare och svårare att få tid hos veterinären men det här tar ju alla pris. Min lilla Alvin har ont och kan få problem av att gå så här och så kan ingen hjälpa oss. Känner mig så maktlös.
 
Vi kämpar på med cykelmöten och då länge jag pratar med henne och hjälper henne med fokus så går det jättebra 9 ggr av 10. Om hon är distraherad så vi inte får kontakt eller om vi blir överraskade så är det fortfarande typ 50/50 om hon reagerar eller inte. Men vi fortsätter öva för jag vill gärna gå med stavar när vi är ute, och då måste jag ha kopplet i bälte och alltså ha bättre koll på röstkommandon och reaktioner. Men deg kommer väl så småningom :)
 
Helt galet, pratat med 5 djursjukhus som alla säger att det är ganska akut men ingen har tid för oss. Har ett ställe till att prova med som öppnar 14 och då ringer jag direkt. Annars är hoppet att ringa prick 7 imorgon till ett av ställena och hoppas på en akuttid.

Jag har märkt senaste tiden att det blivit svårare och svårare att få tid hos veterinären men det här tar ju alla pris. Min lilla Alvin har ont och kan få problem av att gå så här och så kan ingen hjälpa oss. Känner mig så maktlös.
Har du provat ringa firstvet? Om det är ett recept du vill ha kanske de kan hjälpa dig?

Jag har bara provat till häst, men de kändes bra! Videomöte och jag fick filma hästens knöl ur olika vinklar och sen diskuterade vi en stund. Åtgärden blev ingen och jag kunde sätta igång honom istället för att boka ett klinik besök :)
 
Har du provat ringa firstvet? Om det är ett recept du vill ha kanske de kan hjälpa dig?

Jag har bara provat till häst, men de kändes bra! Videomöte och jag fick filma hästens knöl ur olika vinklar och sen diskuterade vi en stund. Åtgärden blev ingen och jag kunde sätta igång honom istället för att boka ett klinik besök :)
Jag har haft firstvet innan och nu Agrias egna vetapp, tänkte också att det nog mest behövdes ett recept och lite bilder och så men veterinären där ville att han skulle undersökas.
 
Till slut fick jag tag på en veterinär som tar emot oss vid två imorgon. Det tar ett tag att ta sig dit och jag är själv sjuk och ur form och kör inte bil men som tur är tog min mamma ledigt från jobbet för att skjutsa mig och hundarna. Skulle tagit oss ett par timmar med kollektivtrafiken och sen samma hem. Skönt att ha föräldrar som ställer upp. Alvin är jätte röd i örat men han krafsar och kliar inte nu och är han ensam gäller krage.
 
Helt galet, pratat med 5 djursjukhus som alla säger att det är ganska akut men ingen har tid för oss. Har ett ställe till att prova med som öppnar 14 och då ringer jag direkt. Annars är hoppet att ringa prick 7 imorgon till ett av ställena och hoppas på en akuttid.

Jag har märkt senaste tiden att det blivit svårare och svårare att få tid hos veterinären men det här tar ju alla pris. Min lilla Alvin har ont och kan få problem av att gå så här och så kan ingen hjälpa oss. Känner mig så maktlös.
En kompis i stallet var ute med sina taxar och hundförarbältet gick sönder varpå taxarna försvann. När de sökte sig tillbaks till tröjan, maten och vattnet hon lagt ut där de försvann hade den ena ett ganska djupt sår. Hon började ringa runt till veterinärklinikerna och fick slutligen en tid som avbokats bara för en första bedömning om vad som behövde göras. Det visade sig att fröken tax skulle behöva dräneras, rensa sår etc inom 1-2 dagar. Här i Uppsala finns ju mängder med veterinärkliniker samt Djursjukhuset i Uppsala men hon fick inte komma någonstans, utan hänvisades till Upplands Väsby eller Bagarmossen. Det är tydligen ett fruktansvärt tryck på alla kliniker runt om i Sverige nu.
 
Roy har gått från att vara livrädd för fåren till att nu möta dem i hotfulla situationer utan att backa :love: Flera av de här tackorna är ganska fula mot hundar och känner de att hunden är tveksam anfaller de så han är verkligen modig :heart Nu måste jag bara träna på hans tålamod för han biter ifrån lite för snabbt.
122900191_3701437589906452_1590740808461226300_o.jpg
 
En kompis i stallet var ute med sina taxar och hundförarbältet gick sönder varpå taxarna försvann. När de sökte sig tillbaks till tröjan, maten och vattnet hon lagt ut där de försvann hade den ena ett ganska djupt sår. Hon började ringa runt till veterinärklinikerna och fick slutligen en tid som avbokats bara för en första bedömning om vad som behövde göras. Det visade sig att fröken tax skulle behöva dräneras, rensa sår etc inom 1-2 dagar. Här i Uppsala finns ju mängder med veterinärkliniker samt Djursjukhuset i Uppsala men hon fick inte komma någonstans, utan hänvisades till Upplands Väsby eller Bagarmossen. Det är tydligen ett fruktansvärt tryck på alla kliniker runt om i Sverige nu.
Det är ju hemskt. Så ska det inte vara, ska våra små fyrfotingar gå runt och ha ont? Det slutade med att jag hade kontakt med 7 kliniker. Nu blev det en liten men seriös klinik som drog ut Alvins tänder och som jag har förtroende för men en öroninflammation brukar ju vara ganska lätta att behandla.
 
För första gången någonsin kom Torsten och ville upp i mitt knä. När jag lyft upp honom slappnade han av och kunde ligga stilla.

Det är ett jätttesteg! Jag har lyft hononm tidigare och hållit honom kvar i knäet genom att klia och klappa men han har varit spänd och stretat emot lite. För första gången ville han l igga kvar och lutade sig mot mig.
jag har haft honom i ett halvår så det har tagit tid. Få se om det var en tillfällighet, eller om det var en start på en keligare hund

Innan dess hade han legat bredvid stora katten och slickat honom i örat. :D
 
Äldsta dotter har visat sig ha flera hundrädda kompisar. Ebbot kan inte förstå varför. :angel: Men det går framåt, när de är här får de rehaba sin hundrädsla. :p
En av kompisarna var så rädd att Ebbot fick vara utomhus när hon var här på besök, numera vågar hon röra sig i huset fast Ebbot knallar runt. Och han är klok nog att inte hälsa på henne. De andra kompisarna överöser han med sina pussar.
 
För första gången någonsin kom Torsten och ville upp i mitt knä. När jag lyft upp honom slappnade han av och kunde ligga stilla.

Det är ett jätttesteg! Jag har lyft hononm tidigare och hållit honom kvar i knäet genom att klia och klappa men han har varit spänd och stretat emot lite. För första gången ville han l igga kvar och lutade sig mot mig.
jag har haft honom i ett halvår så det har tagit tid. Få se om det var en tillfällighet, eller om det var en start på en keligare hund

Innan dess hade han legat bredvid stora katten och slickat honom i örat. :D
Hur går det med inneskitandet?
 
Nessie och Nano vallade igår, eller ja Nessie iallafall.. Nano börjar vara låg och slö så hon är väl skendräktig igen och vill bara snutta i soffan egentligen. Sen blev det hundsim och vibb på eftermiddagen, Nike simmade mest då hon inte vallat 😁.

IMG_20201027_160614.jpg


På kvällen åt jag och maken middag ute då det var vår bröllopsdag 😊.

På fredag ska vi träffa en tjej som föder upp kelpies, på lördag blir att träffa en mas uppfödare.
 
Hur går det med inneskitandet?
Nattlig bur-arrest och hitills har det blivit en hög inne dagtid. Vi var ut i går morse och han hade väldigt bråttom in. Det var mörkt så jag såg ju inte riktigt vad han gjorde. Visade sig att han hoppat över skitandet och smet in i vardagsrummet och la det där. När jag borstade tänderna.

Annars har det varit lugnt. Men buren kommer att få vara standard nattetid ett tag nu. Den är vid fotändan av min säng så han är inte ensam.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
51 52 53
Svar
1 045
· Visningar
65 013
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 940
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
96
· Visningar
14 736
Senast: AraSlei
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp