Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
På tal om att det ska vara enkelt att ha hund så har jag haft träningskompisar här i två dagar. Border collies från fyra olika flockar, jämgamla, intakta både hanar och tikar. Några från min kull och några utifrån.

Vi släpper ut dem, går med 13 lösa hundar ut på fälten fulla med får, lämnar alla liggande lösa i väntan på sin tur, trängsel runt fikabordet och sen en skogspromenad och bad på vägen hem. Inte ett gruff.

Jag håller faktiskt med om att det ska vara kul att ha hund.
 
Jag håller med @dobbis om att du tyvärr verkar ha fått en hund som är dålig mentalt, men att jämföra med autism är att gå över gränsen. Vi är liksom flera inom spektrat som läser här och i alla fall jag uppskattar inte att det görs liknelser mellan en hunds ängslighet (som förmodligen beror på skitavel, let's be real...), och en mänsklig diagnos som är betydligt mer komplex.
Förlåt! Jag skulle satt citattecken runt ordet autistisk. Det var mer av en liknelse. Han är lite instängd i sig sälv, eller hur jag ska förklara det.

Hunden kommer från en mkt välrenomerad uppfödare som hållit på länge. De har fött upp både mamman och mormor. Så skitavel tror jag inte på. Jag sökte efter en uppfödare med mentalt bra djur.
 
Förlåt! Jag skulle satt citattecken runt ordet autistisk. Det var mer av en liknelse. Han är lite instängd i sig sälv, eller hur jag ska förklara det.

Hunden kommer från en mkt välrenomerad uppfödare som hållit på länge. De har fött upp både mamman och mormor. Så skitavel tror jag inte på. Jag sökte efter en uppfödare med mentalt bra djur.
Avel är svårt, ibland blir det fel.
 
Tack. :heart

jag känner mig som världens sämsta hundägare som har så mycket bekymmer med hans rädsla och avighet. Utåt sett är han ju världens goaste. Men i vardagen har vi problem.

Han är enkel att ha med sig. Ligger snällt vid cafebordet när jag går in och beställer. Följer snällt när vi promenerar i stan och bland folk.

Men hemma är det knas. Och vi är ju hemma mesta tiden. Jag är i karantän pga att jag är i riskgrupp och inte bör träffa folk.

Tänkte göra ett BPH så småningom för att få svart på vitt. Så får jag se om jag bara är gnällig....
Någon dålig hundägare är du inte, du verkar tvärtom väldigt mån om lille Torsten och anstränger dig väldigt för hans skull vad det verkar! :)

Jättetråkigt att ni har såna problem tycker jag, jag håller med @dobbis om att det ska vara kul att ha hund. Jag tror absolut att det kan bli bättre med träning, men hur mycket bättre är svårt att säga och ännu mindre hur mycket jobb det behövs för det. Ni har ju ändå gjort en del framsteg redan, och med hans ålder finns det givetvis utrymme för ännu mer utveckling.

Torsten verkar ju helt klart vara en känslig individ, och trivs man inte riktigt med det så är det förstås jobbigt. Min egen reaktiva Torsten är lite tvärtom, han är svår att ta med sig i olika miljöer men hemma är han en ängel vilket gör att det ändå oftast känns bra. Som du säger är det ju hemma man umgås mest med sin hund.

BPH är spännande och ger en bra inblick i hur det ligger till! Kanske kan du efter BPH bättre avgöra om det verkligen är en hund för dig? Nu vet jag inte hur du känner angående omplacering, jag har uppfattat det som att du trots allt är väldigt fäst vid den lille fjanten, men ni har ju ändå ett långt liv tillsammans framför er och kanske skulle du få ut mer av en mentalt stabilare hund?
 
Någon dålig hundägare är du inte, du verkar tvärtom väldigt mån om lille Torsten och anstränger dig väldigt för hans skull vad det verkar! :)

Jättetråkigt att ni har såna problem tycker jag, jag håller med @dobbis om att det ska vara kul att ha hund. Jag tror absolut att det kan bli bättre med träning, men hur mycket bättre är svårt att säga och ännu mindre hur mycket jobb det behövs för det. Ni har ju ändå gjort en del framsteg redan, och med hans ålder finns det givetvis utrymme för ännu mer utveckling.

Torsten verkar ju helt klart vara en känslig individ, och trivs man inte riktigt med det så är det förstås jobbigt. Min egen reaktiva Torsten är lite tvärtom, han är svår att ta med sig i olika miljöer men hemma är han en ängel vilket gör att det ändå oftast känns bra. Som du säger är det ju hemma man umgås mest med sin hund.

BPH är spännande och ger en bra inblick i hur det ligger till! Kanske kan du efter BPH bättre avgöra om det verkligen är en hund för dig? Nu vet jag inte hur du känner angående omplacering, jag har uppfattat det som att du trots allt är väldigt fäst vid den lille fjanten, men ni har ju ändå ett långt liv tillsammans framför er och kanske skulle du få ut mer av en mentalt stabilare hund?
Tack. :heart

Jag försöker göra det jag kan efter mina förutsättningar. Vi får väl se hur det blir i vinter. Hur han funkar när detär mer örker - som han är skrajsen i. Suck.

Jag är prragmatiskt och det kanske låter hemskt , men det är bara en hund. Jag har haft djur hela livet och jag har fött upp hästar där hela idén är att de ska flytta så småningom. Funkar det itne här så kanske han kan göra någon annan lycklig. Nån som inte har mina krav.
Fast mina krav är ganska enkla i mitt eget tycke. En stabil, glad och tillgiven skit ;)
 
Tack. :heart

Jag försöker göra det jag kan efter mina förutsättningar. Vi får väl se hur det blir i vinter. Hur han funkar när detär mer örker - som han är skrajsen i. Suck.

Jag är prragmatiskt och det kanske låter hemskt , men det är bara en hund. Jag har haft djur hela livet och jag har fött upp hästar där hela idén är att de ska flytta så småningom. Funkar det itne här så kanske han kan göra någon annan lycklig. Nån som inte har mina krav.
Fast mina krav är ganska enkla i mitt eget tycke. En stabil, glad och tillgiven skit ;)
Hur det än blir så beror det rimligen mer på hur Torstens hjärna är konstruerad, snarare än hur väl du lyckas "kringgå" det så att säga.

Jag tycker att det låter sunt snarare än hemskt, jag önskar att fler var mer pragmatiska för det finns många som borde omplacera men inte har hjärta till det. Jag ser personligen inget nobelt i att lida sig igenom ett tufft hundliv när det är självvalt och man lika gärna kunnat få det trevligare. :)

Det är inga orimliga krav du har! Turligt nog tror jag dock att det finns människor som har större utrymme i sina liv för lite svajig mentalitet, så att säga. Som exempelvis har högre tröskel för skällighet, inte störs av hundar som "tappar hjärnan" och som inte mår dåligt när hunden inte kan "bete sig". Det är väl mer en fråga om personlig preferens, ingenting att skämmas över direkt. :) Jag hoppas att du får en hund du verkligen trivs med, oavsett om det blir Torsten eller någon annan! :heart
 
Tack. :heart

jag känner mig som världens sämsta hundägare som har så mycket bekymmer med hans rädsla och avighet. Utåt sett är han ju världens goaste. Men i vardagen har vi problem.

Han är enkel att ha med sig. Ligger snällt vid cafebordet när jag går in och beställer. Följer snällt när vi promenerar i stan och bland folk.

Men hemma är det knas. Och vi är ju hemma mesta tiden. Jag är i karantän pga att jag är i riskgrupp och inte bör träffa folk.

Tänkte göra ett BPH så småningom för att få svart på vitt. Så får jag se om jag bara är gnällig....
BPH säger ju inte allt, det viktiga är hur den vardag du vill leva fungerar.

Min hund har avbrutet BPH pga rädsla vid halvfiguren. Idag är hon skotträdd, men får inte totalpanik. Blir hon rädd, oavsett orsak, så kan det ta 15-30 minuter innan hon helt avreagerat. Men som vi lever blir hon sällan rädd, händer max ett par gånger om året. Och då lever vi inte på något sätt isolerat. Hon går på dagis, vi tränar och tävlar ett par olika grenar, hon har åkt buss och båt, hänger med på stan m m. Vi har varit på läger och bott på hotell där hon kan lämnas utan problem. Hon är lite försiktig på nya ställen, speciellt inomhus, men går över så snart hon ser att det är ok.
 
Var ju osäker på om humla löpte tidigare i somras, men nu är det inget tvivel, NU Löper hon :rofl:

Trött hemma, men var pigg och rätt fokuserad ändå när vi tränade agility i tisdags. Idag var det NW-träning och det gick jättedåligt! Första söket en felmarkering och efter det dagens bästa markering på rätt ställe.
Sen ett gäng sök där hon nästan hittade gömman, och ett där hon inte ens försökte.
Bådar gott inför tävling på Söndag :rofl:

Imorgon blir det blåbärsagility, hoppas hon är lite taggad där iaf :banana: även om risken är stor att vi diskar oss för att hon kissar på banan :angel:
 
BPH säger ju inte allt, det viktiga är hur den vardag du vill leva fungerar.

Min hund har avbrutet BPH pga rädsla vid halvfiguren. Idag är hon skotträdd, men får inte totalpanik. Blir hon rädd, oavsett orsak, så kan det ta 15-30 minuter innan hon helt avreagerat. Men som vi lever blir hon sällan rädd, händer max ett par gånger om året. Och då lever vi inte på något sätt isolerat. Hon går på dagis, vi tränar och tävlar ett par olika grenar, hon har åkt buss och båt, hänger med på stan m m. Vi har varit på läger och bott på hotell där hon kan lämnas utan problem. Hon är lite försiktig på nya ställen, speciellt inomhus, men går över så snart hon ser att det är ok.
Jag tänker att i ett fall som för @tanten och Torsten där vardagen inte är helt oproblematisk så kan BPH ge värdefull information.

Jag har själv gått BPH med en reaktiv och inte-helt-okomplicerad hund, och det var enormt skönt att få se svart på vitt hur han faktiskt fungerar gentemot hur jag har tolkat och eventuellt misstolkat honom. Jag var innan dess inte helt säker på hur han avreagerade och hur mycket press han pallade så jag var försiktig med att utsätta honom för jobbiga saker, och mådde väldigt dåligt för minsta bakslag. Att se honom på BPH där han var ganska tuff och avreagerade utan problem av sig själv var en stor lättnad och fick mig att inse att han inte var en ömtålig liten blomma. :)

Jag tänker att @tanten kanske kan få en ny, djupare, och/eller mer tydlig bild av sin hund och utefter det göra en bedömning om ifall det är hållbart att leva med eller inte.
 
Jag är prragmatiskt och det kanske låter hemskt , men det är bara en hund. Jag har haft djur hela livet och jag har fött upp hästar där hela idén är att de ska flytta så småningom. Funkar det itne här så kanske han kan göra någon annan lycklig. Nån som inte har mina krav.
Fast mina krav är ganska enkla i mitt eget tycke. En stabil, glad och tillgiven skit ;)

Jag tycker att du tänker helt rätt. :heart
När jag köpte min senaste hund visste uppfödaren att jag absolut inte ville ha en hund med rädslor. Själv har jag också bestämt och stålsatt mig - en rädd hund kommer jag att lämna tillbaka. Även om jag inte själv har upplevt det har jag sett hur plågsam vardagen kan bli med en hund som har rädslor. Jag skulle inte orka med det.

Nu fick jag lyckligtvis i stället hem en liten terrorist som i stället som unghund gav mig gråa hår genom hyss som att riva ner blomkrukor och städa bort bevisen. Men det är mycket, mycket lättare att leva med.

1598033475927.png
 
Hur det än blir så beror det rimligen mer på hur Torstens hjärna är konstruerad, snarare än hur väl du lyckas "kringgå" det så att säga.

Jag tycker att det låter sunt snarare än hemskt, jag önskar att fler var mer pragmatiska för det finns många som borde omplacera men inte har hjärta till det. Jag ser personligen inget nobelt i att lida sig igenom ett tufft hundliv när det är självvalt och man lika gärna kunnat få det trevligare. :)

Det är inga orimliga krav du har! Turligt nog tror jag dock att det finns människor som har större utrymme i sina liv för lite svajig mentalitet, så att säga. Som exempelvis har högre tröskel för skällighet, inte störs av hundar som "tappar hjärnan" och som inte mår dåligt när hunden inte kan "bete sig". Det är väl mer en fråga om personlig preferens, ingenting att skämmas över direkt. :) Jag hoppas att du får en hund du verkligen trivs med, oavsett om det blir Torsten eller någon annan! :heart

Jag tror också att det finns många som inte alls har några problem med hundar som är svajiga mentalt, i synnerhet om det är småhundar. Det finns garanterat ett hem som passar för Torsten även om det inte skulle bli hemma hos @tanten.
 
Idag har vi varit på nötkurs. Roy var så duktig, idag fick han testa hämta kvigorna för första gången och utgången var riktigt bra. Det är vara de sista veckorna som vi har tränat hämt på och han har gått från att knappt våga vara längre än 30 m ifrån mig till att hämta på ca 80 - 100 m avstånd så han har verkligen utvecklats fort nu när han äntligen får träna
💖


Tripp fick också gå en sväng och han skötte sig fint bortsett från att det är omöjligt att stanna honom! Det är så synd med Tripp för han rör sig så fint när han vallar men men det är inget att göra åt :(

Theo fick ju också testa på det och han tyckte det var jättekul, väldigt orädd, hade han inte varit kopplad hade han troligtvis kastat sig rätt in mellan benen på kvigorna
🙈


Fred var inte med på kursen men han fick hjälpa till mkt med att flytta djur fram och tillbaka så han är nog tröttast av dem
💖
Bästaste Fred, vad gjorde jag utan honom :love:
118232050_3495992303784316_5836086142523898888_n.jpg
 
Jag verkar vara den enda som tycker att hans mentala status verkar dålig.
I min värld är det inte ens lönt att lägga tid på en sådan hund, för då får man ägna dom närmast 15 åren till att träna/avleda/fylla med godis mm mm.

Nej då, detta skrev jag i början av maj och tyvärr så verkar jag ha förutspått utvecklingen ganska så rätt och jag hade precis som du inte heller haft kvar en sån hund med exakt samma motivering; Det ska vara kul att ha hund.

Med risk för att låta som en Debbie Downer, så tror jag att du kommer få leva med det där nerviga beteendet om du har kvar hunden. Kanske, med tur så dämpas det en del med åldern, men jag är rätt säker på att den inte kommer växa upp till en trygg och stabil individ, oavsett att den haft turen och hamnat hos en bra @tanten

@tanten Du är inte någon dålig hundägare och har absolut noll och inget att skämmas för! Du har dessvärre haft oturen att just din hund visat sig vara ett "mentalt vrak" och det är definitivt inte ditt fel.
 
Nej, du är inte den enda. Jag har kommenterat det från början med.
Väldigt tråkigt för @tanten dock såklart!
Det är vi ju jättemånga som har, redan efter hur han betedde sig hos uppfödaren anade man ju hur han är rent mentalt.
Tyvärr betyder stor och välrenommerad uppfödare ingenting. Jag antar att inte alla avelsdjur gått BPH ens?
Jag hoppas att @tanten ändå hittar en bra och trevlig väg att vandra med Torsten till slut men det kommer inte vara så lätt som det kan vara. Jag själv skulle inte vilja leva så.
 
Det är vi ju jättemånga som har, redan efter hur han betedde sig hos uppfödaren anade man ju hur han är rent mentalt.
Tyvärr betyder stor och välrenommerad uppfödare ingenting. Jag antar att inte alla avelsdjur gått BPH ens?
Jag hoppas att @tanten ändå hittar en bra och trevlig väg att vandra med Torsten till slut men det kommer inte vara så lätt som det kan vara. Jag själv skulle inte vilja leva så.
Men precis.
Dessutom är det ju så att om uppfödaren själv har en hel flock så missar hen kanske att en och annan har kass mentalitet för hundarna sällan behöver lösa något själv vs Torsten som inte kan gömma sig bakom några tuffare individer.
Och även bra uppfödare kan ju råka få vrak, det kan ju vara svårt att veta vad som ligger dolt i linjer ibland.

Nej, inte jag heller. Jag har levt med en rädd hund och aldrig igen kommer jag göra det.
 
Idag har Nessie klarat det officiella vallanlagstestet med " very good" så glad!
Frågade om arbetsprover (HWT) och de skulle försöka anordna nåt, problemet är coronan då de måste ha in domare från annat land. Vi får väl se, det väl bara att träna på och hoppas på att saker ska bli som vanligt igen.

IMG_20200822_125845.jpg
 
Men precis.
Dessutom är det ju så att om uppfödaren själv har en hel flock så missar hen kanske att en och annan har kass mentalitet för hundarna sällan behöver lösa något själv vs Torsten som inte kan gömma sig bakom några tuffare individer.
Och även bra uppfödare kan ju råka få vrak, det kan ju vara svårt att veta vad som ligger dolt i linjer ibland.

Nej, inte jag heller. Jag har levt med en rädd hund och aldrig igen kommer jag göra det.

Har också levt med en rädd hund. Aldrig mer.

Om man inte har levt med en rädd hund så tror jag att det kan låta krasst/känslolöst när någon (inkl jag) säger att en person ska göra sig av med en hund med dålig mentalitet. Men det är snarare tvärtom.

Jag slet som ett djur i 2 år med min rädda hund. Jag trodde att hon skulle komma över sina rädslor bara jag tränade henne mer/bättre. Till slut insåg jag att det inte gick att träna bort dåliga gener. Detta var det värsta beslutet jag har gjort - att ta bort min bästa vän. Jag önskar inte min värsta fiende att gå igenom det jag gick igenom.

Nu i efterhand önskar jag att jag hade gett upp mycket tidigare.

Jag tror inte det finns någon seriös uppfödare som inte har fött upp enstaka måndagsexemplar. Vissa har tom haft hela kullar som har varit mer eller mindre dåliga. Avel är svårt.
 
Har också levt med en rädd hund. Aldrig mer.

Om man inte har levt med en rädd hund så tror jag att det kan låta krasst/känslolöst när någon (inkl jag) säger att en person ska göra sig av med en hund med dålig mentalitet. Men det är snarare tvärtom.

Jag slet som ett djur i 2 år med min rädda hund. Jag trodde att hon skulle komma över sina rädslor bara jag tränade henne mer/bättre. Till slut insåg jag att det inte gick att träna bort dåliga gener. Detta var det värsta beslutet jag har gjort - att ta bort min bästa vän. Jag önskar inte min värsta fiende att gå igenom det jag gick igenom.

Nu i efterhand önskar jag att jag hade gett upp mycket tidigare.

Jag känner så med er som tvingats uppleva detta.

Och jag gråter varenda gång jag tittar på den här filmen. Den har några år på nacken och den handlar om individer vars dåliga mentalitet visar sig genom att de hanterar sin rädsla genom att använda tänderna. Men bortsett från det är kommentarerna precis de man får höra från folk som levt med en rädd hund. Så mycket kärlek, men så fruktansvärt mycket smärta.

 
Var ju osäker på om humla löpte tidigare i somras, men nu är det inget tvivel, NU Löper hon :rofl:

Trött hemma, men var pigg och rätt fokuserad ändå när vi tränade agility i tisdags. Idag var det NW-träning och det gick jättedåligt! Första söket en felmarkering och efter det dagens bästa markering på rätt ställe.
Sen ett gäng sök där hon nästan hittade gömman, och ett där hon inte ens försökte.
Bådar gott inför tävling på Söndag :rofl:

Imorgon blir det blåbärsagility, hoppas hon är lite taggad där iaf :banana: även om risken är stor att vi diskar oss för att hon kissar på banan :angel:
Vi vann!! :o

Mycket trevligt ordnad tävling. Första loppet nollade vi, och kom trea. Andra loppet var svårare, så jag var inte så hoppfull, men med ett nollat lopp med skaplig tid vann vi! :bump:

Hon har verkligen varit magisk idag. Taggad, snabb, fokuserad och lyssnade bättre än det gått på träning :D Mitt fram-kommando satt helt plötsligt :o Nu blir det att träna slalom under vintern så kanske vi kan börja leka lite i Hoppklass nästa säsong :bump:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
64 65 66
Svar
1 317
· Visningar
86 441
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 043
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 665
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
927
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp