Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min erfarenhet är att det ibland snarare är en nackdel att köpa hund av uppfödare som hållit på länge. Ibland finns det faktiskt något som heter "för länge" och var sak har sin tid
Jag håller helt med. I min ras verkar det dessvärre vara synonymt med att man inte håller sig up to date med forskningen, t ex.
Skriver under på detta. Det är samma i min ras. Även om vissa av de uppfödare som varit med länge tar till sig av ny forskning och tycker att det är jättebra med nya avelsverktyg är det många i det gamla gemet som strävar emot med näbbar och klor, ifrågasätter all forskning och ifrågasätter vikten av MH. För enligt dem har ju rasen inga problem...

Det där känns igen mycket väl... Inom min ras kombineras det dock med att många nya enbart sett utställningshundar och inte har förståelse för rasens ursprungliga användningsområde, och därmed avlar på en icke-funktionell typ med alla problem som brukar kunna förknippas med att avla på just utställningsvarianter av en hundras. Kul situation :cautious:
 
Idag träffade jag och Nora på en älg i skogen. Helt plötsligt bara stannar Nora och vägrar fortsätta gå. Jag tog upp telefonen för att ta en bild på henne för hon var så gullig. Hon gör så en del nu när hon löper och måste ha koppel där hon vanligtvis går lös. Brukar räcka att säga ”kom nu” men den här gången bara stod hon och tittade in i skogen, och när jag tittade dit hon tittade så står det en stor älgko där och käkar. Den var helt lugn och bara tittade lite åt vårt håll men jag tycker älgar är läskiga så jag gick snabbt vidare :crazy:
34044055-DBE8-4100-8AAF-E335318303A9.jpeg
 
Så var då tanten kollad hos ortoped. Korsbandet är helt av :cry: prognos för operation är bra, men ett halvårs rehab. Risk föreligger att andra korsbandet går med då det är en degenerativ korsbandsruptur. Hon är som sagt nästintill 10 år, har juvertumörer och är en gammal hund i sättet pga tidigare saker i livet.
Hon har fått följa med hem och ska få leva några riktigt goa dagar utan bantning, få mysa och bara skämmas bort. Sen ska hon få somna in :heart
Hon har levt ett så bra liv det går med det hon tidigare råkat ut för och ska inte behöva sitta i bur och rehabas kanske stor del av resten av sitt liv.
 
Så var då tanten kollad hos ortoped. Korsbandet är helt av :cry: prognos för operation är bra, men ett halvårs rehab. Risk föreligger att andra korsbandet går med då det är en degenerativ korsbandsruptur. Hon är som sagt nästintill 10 år, har juvertumörer och är en gammal hund i sättet pga tidigare saker i livet.
Hon har fått följa med hem och ska få leva några riktigt goa dagar utan bantning, få mysa och bara skämmas bort. Sen ska hon få somna in :heart
Hon har levt ett så bra liv det går med det hon tidigare råkat ut för och ska inte behöva sitta i bur och rehabas kanske stor del av resten av sitt liv.

Så tråkigt även om det inte var helt oväntat :( Ha några underbara dagar tillsammans nu :heart
 
Så oerhört sorgligt att mentaliteten ff är ett problem hos pinschrarna. Att behöva avliva sin hund i ung ålder efter att man slitit i flera år med att komma till rätta med problem måste verkligen vara något av det värsta man som hundägare kan råka ut för. :cry:

Det var hela tiden detta som fick mig att vara osäker på om pinscher var rätt ras, jag hoppas jag gjort tillräckligt grundlig forskning på stam och dylikt för att min tik ska förbli trevlig. För tyvärr, verkar vara mer regel än undantag. Nu, 4 månader, tycker jag att min pinschertik är perfekt mentalt, hoppas det håller i sig.
 
Det var hela tiden detta som fick mig att vara osäker på om pinscher var rätt ras, jag hoppas jag gjort tillräckligt grundlig forskning på stam och dylikt för att min tik ska förbli trevlig. För tyvärr, verkar vara mer regel än undantag. Nu, 4 månader, tycker jag att min pinschertik är perfekt mentalt, hoppas det håller i sig.
Jag måste haft tur för jag har mest träffat trevliga Pinschrar :)
Däremot en hel del dåliga Dvärgpinschrar.
 
Jag måste haft tur för jag har mest träffat trevliga Pinschrar :)
Däremot en hel del dåliga Dvärgpinschrar.

Jag hade en pinscher på mellanlandning här när dottern var liten, en så fantastisk hund, men tyvärr skotträdd och kunde inte vara själv. Hon var dotterns beskyddare, barnvakt, gåstöd... Hon var lika snäll mot allt och alla, men ju mindre de var desto mer ömhet fick de. Hon är anledningen till att det blev pinscher igen. ❤ bifogar en bild på min Pinscher 🤩 trevlig, lagom social, ingen jaktlust, näst intill obefintligt resursförsvar och tuff.
IMG_20200820_195401_697.jpg
 
Jag hade en pinscher på mellanlandning här när dottern var liten, en så fantastisk hund, men tyvärr skotträdd och kunde inte vara själv. Hon var dotterns beskyddare, barnvakt, gåstöd... Hon var lika snäll mot allt och alla, men ju mindre de var desto mer ömhet fick de. Hon är anledningen till att det blev pinscher igen. ❤ bifogar en bild på min Pinscher 🤩 trevlig, lagom social, ingen jaktlust, näst intill obefintligt resursförsvar och tuff.Visa bifogad fil 56232
Jättefin :love:
 
Var på friskvårdskoll med alla tre hundarna, fick väldigt mycket beröm för hur välmusklade hundar vi hade. Särskilt Nikes bakben muskler imponerade, hon sa att hon sällan fick in så välmusklade små hundar. Nessie och Nike var bara lite små grejer på, de var välbalanserad men ska masseras igenom lite. Husse var inne med Nano som avlastar lite på ett framben, troligen från en gammal smäll så hon fick lite övningar hon ska göra. Var dock inga problem att tävla henne till helgen 😊.
Imorgon ska jag iväg och valla med Nessie, ska bli kul!

Nessie
IMG_20200822_114857.jpg
 
Så var då tanten kollad hos ortoped. Korsbandet är helt av :cry: prognos för operation är bra, men ett halvårs rehab. Risk föreligger att andra korsbandet går med då det är en degenerativ korsbandsruptur. Hon är som sagt nästintill 10 år, har juvertumörer och är en gammal hund i sättet pga tidigare saker i livet.
Hon har fått följa med hem och ska få leva några riktigt goa dagar utan bantning, få mysa och bara skämmas bort. Sen ska hon få somna in :heart
Hon har levt ett så bra liv det går med det hon tidigare råkat ut för och ska inte behöva sitta i bur och rehabas kanske stor del av resten av sitt liv.
Beklagar! Det låter tyvärr som om du tar helt rätt beslut :heart
 
Har lånat föräldrarnas husbil och testar vad hunden tycker. Åka var ok. Sitta utanför medan matte läste var ok. Att nu vara inne var först konstigt, men nu har hon somnat. Kommer nog gå bra att låna den vid tävlingar framöver också.

Men blev lite förvånad när jag vid incheckningen fick frågan om min hund har problem med andra hundar innan vi blev anvisade plats. Är det vanligt, eller råkade campingägaren vara hundmänniska?
 
Så var då tanten kollad hos ortoped. Korsbandet är helt av :cry: prognos för operation är bra, men ett halvårs rehab. Risk föreligger att andra korsbandet går med då det är en degenerativ korsbandsruptur. Hon är som sagt nästintill 10 år, har juvertumörer och är en gammal hund i sättet pga tidigare saker i livet.
Hon har fått följa med hem och ska få leva några riktigt goa dagar utan bantning, få mysa och bara skämmas bort. Sen ska hon få somna in :heart
Hon har levt ett så bra liv det går med det hon tidigare råkat ut för och ska inte behöva sitta i bur och rehabas kanske stor del av resten av sitt liv.
Du har fattat helt rätt beslut :heart
 
En film från när Theo träffar nöt för första gången. Det kommer nog dröja innan jag vågar släppa honom :nailbiting: Alldeles för orädd för min smak med noll självbevarelsedrift! :crazy: Men det kan nog bli bra bara han får bli lite äldre och börjar koppla på hjärnan :up: Han verkar tyvärr ha lärt sig hos förra ägaren att man får fart på fåren genom att dyka in bland benen och nypa, nackdelen när de startas tidigt, det är så lätt att de lär sig massa dumheter som kan vara svåra att få bort.
 
En film från när Theo träffar nöt för första gången. Det kommer nog dröja innan jag vågar släppa honom :nailbiting: Alldeles för orädd för min smak med noll självbevarelsedrift! :crazy: Men det kan nog bli bra bara han får bli lite äldre och börjar koppla på hjärnan :up: Han verkar tyvärr ha lärt sig hos förra ägaren att man får fart på fåren genom att dyka in bland benen och nypa, nackdelen när de startas tidigt, det är så lätt att de lär sig massa dumheter som kan vara svåra att få bort.
Ja det är ett otyg med hundar som startas innan de är mentalt färdiga!
 
Så var då tanten kollad hos ortoped. Korsbandet är helt av :cry: prognos för operation är bra, men ett halvårs rehab. Risk föreligger att andra korsbandet går med då det är en degenerativ korsbandsruptur. Hon är som sagt nästintill 10 år, har juvertumörer och är en gammal hund i sättet pga tidigare saker i livet.
Hon har fått följa med hem och ska få leva några riktigt goa dagar utan bantning, få mysa och bara skämmas bort. Sen ska hon få somna in :heart
Hon har levt ett så bra liv det går med det hon tidigare råkat ut för och ska inte behöva sitta i bur och rehabas kanske stor del av resten av sitt liv.
Så tråkigt, men så klokt och kärleksfullt för lilla tant ❤
 
Ja det är ett otyg med hundar som startas innan de är mentalt färdiga!
Ja verkligen! Theo skulle egentligen behöva vänta lite men jag är rädd att han istället börjar smita in istället så tänker att det är bättre att jag tar med honom in under mer ordnade former! Men men, får väl se om det är rätt beslut i längden.
 
Senaste veckan har Torsten börjat visa tecken på att vara tillgiven. Äntligen.
Den lille skiten är ju annars i sin egen bubbla och matte är något man biter och slickar och som funkar som leksak. Han har inte gillat att bli klappad eller hållen. Stor egen sfär.

Nu har han flera gånger sökt sig till mig bara för att få vara nära.
 
Så var då tanten kollad hos ortoped. Korsbandet är helt av :cry: prognos för operation är bra, men ett halvårs rehab. Risk föreligger att andra korsbandet går med då det är en degenerativ korsbandsruptur. Hon är som sagt nästintill 10 år, har juvertumörer och är en gammal hund i sättet pga tidigare saker i livet.
Hon har fått följa med hem och ska få leva några riktigt goa dagar utan bantning, få mysa och bara skämmas bort. Sen ska hon få somna in :heart
Hon har levt ett så bra liv det går med det hon tidigare råkat ut för och ska inte behöva sitta i bur och rehabas kanske stor del av resten av sitt liv.

Beklagar ❤️ Tycker du tänker helt rätt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
72 73 74
Svar
1 460
· Visningar
97 081
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 176
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 931
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • FÅRtråden
  • Valp 2025

Hästrelaterat

  • Insektsspray
  • Föl 2020
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp