Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men helvete!
Var det dagispersonalen som kom efter, eller hundägaren?

Ska en sån hund verkligen få visas på ställen där det finns möjlighet att ta sig ut? Och utan halsband och ev munkorg?
Jag hade polisanmält. En hund som gör sig omaket att bryta sig ut och ge sig iväg efter en passerande och attackera...
Dagiset är tomt och det tog ett tag för hundägaren att hitta oss, kanske tio minuter. Han kom när allt var över. De som hjälpte till var människor som passerade förbi när det hände eller under tiden det pågick.

Tror inte han trodde att den skulle ta sig ut och hade hunden verkligen velat hade det blivit mycket värre skador, helst på mig. Jag var nog bara ivägen.
 
Dagiset är tomt och det tog ett tag för hundägaren att hitta oss, kanske tio minuter. Han kom när allt var över. De som hjälpte till var människor som passerade förbi när det hände eller under tiden det pågick.

Tror inte han trodde att den skulle ta sig ut och hade hunden verkligen velat hade det blivit mycket värre skador, helst på mig. Jag var nog bara ivägen.
Bara för att den attackerade andra hundar och inte dödade så är det mindre allvarligt?

Vad finns det för förmildrande omständigheter när en hund tar sig ut för att ge sig på andra hundar som redan passerat och är långt borta??
 
Fy fan vilken mardrömsupplevelse :( ! Hoppas skadorna både fysiskt och mentalt läker snabbt.

Jag hoppas också att du fick ägarens uppgifter så de/deras försäkring får ersätta både materiella och fysiska skador. Och en polisanmälan är också på sin plats, så det finns det dokumenterat om det händer igen...
Vi hade tur och det kom en polisbil strax efter att ägaren dykte upp med en fantastisk polis som var mycket förstående och tog upp en anmälan.
 
Känner mig överkörd.

Vi var ute och joggade imorse. Sprang förbi ett inhägnat dagis där två hundar springer lösa. De triggar igång lite när vi springer förbi men tänkte inte mer på det. Fortsätter jogga ut till bilvägen och börjar promenera hemåt för att vava ner.

Helt plötsligt är det bara kaos. Då har en av hundarna tagit sig ut ur inhägnaden och jagat ifatt oss flera hundra meter senare. Den kommer bakifrån så jag ser den aldrig förrän den flyger in i mina hundar.

Det slutar men en jävla brottningsmatch på marken där jag försöker hålla fast hunden och samtidigt får loss och bort mina. Men den har inget halsband och varje gång slinker den ur mitt grepp och attackerar igen. Under en period har jag armen inkörd i munnen på den för att den inte ska kunna bita mina.

Tillslut får jag loss min tik som skriker hjärtskärande eftersom den biter henne i halsen. En äldre man på plats tar hand om henne. Tillslut tar en annan man halsbandet och får undan min hane och jag ligger och tjurhåller hunden.

Ett par kommer också till platsen och min tik kryper upp i den mannens famn och han håller koll på henne så de kan koppla loss hennes halsband och den äldre mannen sätter det runt halsen på hunden jag håller tag i. Sen håller han den så jag kan kolla igenom mina hundar efter skador. Ungefär då anländer ägaren.

Lyckligtvis är ingen av dem allvarligt skadade. Jag är några bitmärken i handen och blåmärken på armen där hunden tuggade. Det har gått hål i min jacka och mina byxor är trasiga. Mest orolig är jag för hur det ska påverka mina hundar mentalt. Tiken är rätt tuff men hon satt bara och skakade efteråt. Hanen är osäker och har redan vissa problem med okända hundar.

Ägaren var väldigt ångerfull och jag förstår att han tycker det hela är väldigt jobbigt. Hans hund fick ett jack i örat som blödde men verkar i övrigt oskadd.
Jättetråkig händelse som du tycks ha hanterat galant!
Polisanmälan är det enda rätta att göra. Ägaren till hunden ska stå för de skador som åsamkats dina hundar och eventuell efterföljande veterinärvårdsbehandling (behandling, mediciner, rehab etc). Om hunden var inskriven på dagis och därmed stod under deras uppsyn så är dagiset ansvariga, kallas på fackspråk att man tar emot hund för underhåll el nyttjande vilket framgår i förarbetena till lagen om tillsyn av hundar och katter.

Polisanmälan är viktig att göra främst för att det behöver finnas dokumenterat om hunden ger sig på någon annan hund eller människa längre fram. Det handlar inte om att "sätta dit" ägaren eller hunddagis. Då kan tidigare historik göra att beslut om ex munkorg och/eller fast koppeltvång kan fattas. Om hunden är generellt aggressiv och därför kan anses utgöra en risk för liv och egendom kan i yttersta fall beslut om avlivning tas.

Sen hade jag, beroende på hur dagisets inhägnad sätt ut, eventuellt anmält till Länsstyrelsen så att de inspekterar att den lever upp till de krav och regler som finns.

Ett annat tips är att ha med sig en burk med spray för hundöverfall (sök på dog defence spray) i kombination med ex ett retrieverkoppel. Sprayen kan avvärja el mildra en attack och kopplet kan vara bra för att få fast den attackerande hunden ifall halsband saknas. Går även att använda för att strypa en attackerande hund så att den släpper greppet. Kanske inte så trevligt att skriva men så är det..
 
Jättetråkig händelse som du tycks ha hanterat galant!
Polisanmälan är det enda rätta att göra. Ägaren till hunden ska stå för de skador som åsamkats dina hundar och eventuell efterföljande veterinärvårdsbehandling (behandling, mediciner, rehab etc). Om hunden var inskriven på dagis och därmed stod under deras uppsyn så är dagiset ansvariga, kallas på fackspråk att man tar emot hund för underhåll el nyttjande vilket framgår i förarbetena till lagen om tillsyn av hundar och katter.

Polisanmälan är viktig att göra främst för att det behöver finnas dokumenterat om hunden ger sig på någon annan hund eller människa längre fram. Det handlar inte om att "sätta dit" ägaren eller hunddagis. Då kan tidigare historik göra att beslut om ex munkorg och/eller fast koppeltvång kan fattas. Om hunden är generellt aggressiv och därför kan anses utgöra en risk för liv och egendom kan i yttersta fall beslut om avlivning tas.

Sen hade jag, beroende på hur dagisets inhägnad sätt ut, eventuellt anmält till Länsstyrelsen så att de inspekterar att den lever upp till de krav och regler som finns.

Ett annat tips är att ha med sig en burk med spray för hundöverfall (sök på dog defence spray) i kombination med ex ett retrieverkoppel. Sprayen kan avvärja el mildra en attack och kopplet kan vara bra för att få fast den attackerande hunden ifall halsband saknas. Går även att använda för att strypa en attackerande hund så att den släpper greppet. Kanske inte så trevligt att skriva men så är det..
Tack. Det värmer. Var så fokuserad på att skydda mina hundar så mycket som möjligt. Och i framtiden ska jag absolut bära med mig ett extra koppel.

Sen var jag otydlig, det är ett nedlagt dagis för barn där ägaren släppt in sin hund tillsammans med en annan för att de ska få leka. Ägaren har också erbjudit sig att betala.
 
SÅ skönt med semester nu. Idag var det helt ok väder, så jag och damerna tog en rejäl långpromenad med massor av spring i en hage. Efter det har de varit mycket nöjda och glada :) De har också gillat att jag varit hemma i princip hela dagen och växlat mellan soffa och säng med dem.
 
Var på agilityträning med min träningsgrupp ikväll :)
Sist vi var där blev jag rätt besviken, för trots att jag sagt att det var viktigt för mig att ingen annan hund kom fram till Humla när vi tränar var det en som klantade sig och hennes hund kom fram. Såg nog rätt odramatiskt ut, men Humla kunde inte träna mer den dagen då hon blev rädd och behövde hålla järnkoll på alla hundar (även en hund som hon annars älskar).

Idag nämnde jag detta, och mycket riktigt hade inte kvinnan förstått hur illa det blev senast. (Jag var väldigt arg den gången, men tog jag det inte då). Nu förstod hon dock vidden av vårt bekymmer, så det var väldigt skönt :) Och skönt att kunnat prata om det på ett bra sätt!

Väl till träningen så var vi lite färre idag och kunde köra en och en, vilket var superskönt för Humlas skull. Hon var supertaggad och vi tog ett bra steg framåt i vår slalom-träning :bump: Fick själv dessutom första träningstillfället helt utan prestationsångest och oro i det gänget, vilket kändes fantastiskt :D Hoppas det håller i sig till nästa vecka!
 
Hamnade på något sätt att kolla på wish... Det finns två kända hemsidor där det går att köpa vinthundstäcken och overaller. På wish är det någon/några som stulit deras bilder och säljer sådana hundkläder för en bråkdel av priset. En hel del recensioner på vissa av dem, förvånansvärt bra recensioner också. Och så finns det en hel del andra vinthundskläder också, även de billiga och med hyfsade recensioner.

Alltså. Jag blir ju lite sugen på att beställa och se vad sjutton det är för produkter :cautious: Samtidigt vill jag i vanlig ordning helst köpa bra tillverkade saker av bra företag. Ett litet problem är bara att det är så vansinnigt svårt att hitta bra vinthundskläder. Jag har försökt bildgoogla på några andra vinthundskläder på wish för att se om det också är bildstölder från mer seriösa sidor, men hittar då ingenting...
 
Ok, nu hittade jag någon som sålde Julius K9-selar för 2kr/st. Många recensioner, högt(!) snittbetyg och flera olika personer hade lagt ut bilder där deras hundar hade selarna på och det såg verkligen rätt ut. Börjar bli väldigt fundersam nu. Borde sova istället.
 
Ok, nu hittade jag någon som sålde Julius K9-selar för 2kr/st. Många recensioner, högt(!) snittbetyg och flera olika personer hade lagt ut bilder där deras hundar hade selarna på och det såg verkligen rätt ut. Börjar bli väldigt fundersam nu. Borde sova istället.
Många gymkläder och smycken från kända märken/leverantörer kan du hitta på Wish för en bråkdel. Vet en som beställde hem gymtights, allt identiskt förutom att loggan från kända märket saknades. Har själv beställt en ring för 1 Euro från Wish, 6 månader senare är exakt samma ring att hitta i en känd smyckesbutik för 25 Euro. Tror överblivet hamnar där och säljs billigt, alt även kända företag köper billigt från wish, sätter på sin logga och höjer priset hutlöst.
 
Jag har en liten svacka just nu, stora sömnproblem vilket gör mig enormt trött och ganska deppig. Väldigt tacksam för både sambon och hundarna :heart

Torsten har gjort enorma framsteg i hundmötesträningen, och han har lite träningspaus nu. Fantastisk utveckling på honom med tanke på hur det har varit!

Lille Marvin imponerar alltjämt på agilityinstruktören genom att vara cool och orädd, trots sin ängsliga uppsyn. Han ger sig på potentiellt läbbiga grejer med självförtroende, har en bra attityd i träningen och lyssnar helt fantastiskt fint på mig.

Marvin imponerade faktiskt även på mig, när jag tog en spontanpromenad mitt i natten och han studsade upp ur sängen där han låg under täcket och glatt ville hänga på! Ute var det mörkt, ruggigt och kallt, och det regnade oavbrutet. Inget väder man tänker sig att en IG skulle lämna varma, sköna sängen för... Men vädret, som till och med fick mig att tveka, bekom honom inte det minsta. Han var så jäkla glad och taggad! :love: Han kunde gå lös nästan hela promenaden, eftersom det inte var någon annan ute. Han höll sig nära, kom till mig spontant och tog kontakt, och kom klockrent på inkallning. Vi hade en av mitt livs bästa promenader, tror jag - bara han och jag ute, vi båda i fullständig harmoni och totalt synkade. Inte ens när det sprang harar i skuggorna utanför pannlampans sken (jag brukar bara korsa det fältet i dagsljus, tänkte inte på att det kunde finnas harar dolda i mörkret :banghead:) vek han av från mig, för han var så tydligt inställd på "Träna! Träna! Vi tränar, matte!" :D

IMG_20201203_024537_482.jpg


Han blev inte riktigt som jag trodde - han blev bättre :D:heart
 
Många gymkläder och smycken från kända märken/leverantörer kan du hitta på Wish för en bråkdel. Vet en som beställde hem gymtights, allt identiskt förutom att loggan från kända märket saknades. Har själv beställt en ring för 1 Euro från Wish, 6 månader senare är exakt samma ring att hitta i en känd smyckesbutik för 25 Euro. Tror överblivet hamnar där och säljs billigt, alt även kända företag köper billigt från wish, sätter på sin logga och höjer priset hutlöst.

Väldigt off topic, men många märkesprodukter tillverkas i Kina och det finns ett omfattande problem med piratkopiering. Fabrikerna tillverkar mer än vad de ska/har tillåtelse att göra och säljer överskottet, som kan vara identiskt (förutom logga), men piratkopierat, på egen hand. I många fall smugglas även lagligt tillverkade produkter ut och säljs olagligt.
 
Väldigt off topic, men många märkesprodukter tillverkas i Kina och det finns ett omfattande problem med piratkopiering. Fabrikerna tillverkar mer än vad de ska/har tillåtelse att göra och säljer överskottet, som kan vara identiskt (förutom logga), men piratkopierat, på egen hand. I många fall smugglas även lagligt tillverkade produkter ut och säljs olagligt.
Mer OT ibland har märkena auktion på tillverkning, dvs den som godtar lägst tillverkningskostnad får ett uppdrag - men inte med ensamrätt, kan någon annan leverera snabbare och billigare så får de kontraktet istället. De varor köparen inte tar säljs ibland vid sidan om.
 
Vallningen idag gick såå himla bra! Nessie klarar av att trycka sig in i lösdriften själv och ta ut fåren fast det är trångt och vi fick dela fåren och ta ut dom i andra hagen som uppvärmning vilket inte var helt lätt.
Sen tränade vi lite längre hämt (med corgi mått mätt) där hon skulle gå ut ordentligt och det var inte jättestor skillnad på höger och vänster.
Nano slog på stort genom att vara taggad, första gången hon dragit iväg mot fåren på eget bevåg men lyssnade snällt när jag ropade in henne. Hon vallade som hon aldrig vallat förr och jag höll det kort för att behålla känslan. Även hon fick prova på lite hämt och var superduktig med tanke på att vi aldrig kört hämt. Dessutom var E's nya fyra månaders valp med och störde massor och Nano lyckades jobba sig igenom det fast hon kan vara lättstörd annars.
Så himla glad!

Nano
IMG_20201203_095628.jpg
 
Var på engångskurs med Tinja, och hon var SÅ GLAD över att äntligen få göra något efter att jag varit sjuk i tre veckor (ej covid). Ny plats, nya hundar, hon går in som om hon var och hälsade på en gammal vän :D

Men gulligast var i slutet när vi alla skulle gå, och Tinja hade ett litet möte med den 9 månaders gamla kleinspitzen :love: Det var så intressant och kul att se språket mellan dem. Först flög den ju fram som den ivriga unghund den är, då fick den ju en åthutning. Sen kunde man riktigt SE kugghjulen röra sig i skallen, han testade om skälla var bättre, nä då ryckte hon på läppen. Baken då? Nä nä, hon glor på mig. Hennes matte? Ah nej då ställer hon sig i vägen. Så himla gulligt att se honom jobba igenom hur han ska ta sig an henne, och hon var så fantastiskt tålmodig, gäspade bara när han skällde och hoppade runt :rofl: Sen när han väl lugnade ner sig och satt still, då kom hon fram, satte sig och tassade försiktigt på honom, varpå han svarade med en egen liten tass och så satt de och tassade en stund och sen var de vänner :love::heart
 
Läste valptråden och kände att det aaldrig nåågonsin kommer passa med valp för vår del. Det kändes lite tråkigt även om jag gärna kan tänka mig en omplacering igen. Sen slog det mig att sambon byter jobb (om mindre än en månad :angel:) och har fått höra att det är ett hund-positivt kontor. Hans jobbyte innebär även att jag kommer att byta så att jag inte behöver vara bortrest 25% av tiden. Plötsligt kändes en framtida valp inte så långt bort ändå! En ny liten träningskompis som förhoppningsvis vill träna. Vet dock inte vad mattegrisen till Skrälle kommer säga om att eventuellt dela med sig i framtiden :D
DSC_0942.JPG
 
Det har kommit ett par cm blötsnö inatt.

Blötsnö är tydilgen hysteriskt roligt. Min annars skapligt lugna unghund lekte popcorn i snöre hela första delen av promenaden. När vi kom upp i skogen så jag kunde släppa honom fick han fnatt och bara rusade omkring. Fortsatte så i stort sett hela timmen vi var ute. När vi kom hem tog han ett par tokvarv runt tomten som moms på det hela. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
55 56 57
Svar
1 130
· Visningar
72 367
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 973
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 375
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
873
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp