Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
För en vecka sen fick han somna in. Min Sigge. Känns helt fruktansvärt.

Han skulle snart fyllt 12. Jag lämnas hundlös och full med tankar. Tänk vilka tomrum de lämnar.

Screenshot_20201229-213207.png
 
Har promenerat 9km med Ammo lös 2 dagar i rad, han verkar fortfarande ha spring i benen 😂 Hoppas att det är en köldknäpp iom att vi fått nån minusgrad helt plötsligt. Annars verkar han ha gått i barndom snart 6 år gammal 🤣
Mina är helt knäppa av den lilla köldknäpp vi har. Jag är färdig att strypa hela högen på väg till skogen innan jag kan släppa dom lösa :o Väl lösa är dom som popcorn som poppas :D
 
Dygn 16 på Biras löp, idag är det jobbigt för Toddy :p

Firade jul och nyår med två löptikar. Toddy ville helst sätta på Vinna, som i sin tur hatade Toddy men själv var hon väääldigt sugen på Bira. Bira fattade ingenting, bara stod där o var fånigt glad precis som en typisk flat. Segra tyckte livet var allmänt piss för att ingen lekte med henne så hon red på Toddy för att försöka få igång lek. Härligt med hundar ;)

Toddy är överlag en enkel hane. Han var lite mer kär i Vinna men hon bor ju inte här. ”Syrran” Bira som bor här hemma har inte varit intressant alls förrän nu.
 
Samma med Milou när han är lös, han är vild och galen just nu, fast i och för sig även inne så det kanske inte är köldknäppen om den inte följer med in.

När vi tränar är han är så taggad att han blir helt till sig och vill göra allt nu,nu,nu och tycker matte är seg. Ser på honom att han är som en krutdurk, så mycket som vill ut, men han gör platsläggning, när jag tränar på hemmaplan för hemmaändamål kallar jag det time out och då får dom bara ligga kvar där jag lagt dom, och jag kan gå ifrån dom till sovrummet och badrummet och lägger ibland en godis framför deras nos som dom inte får röra och att jag går runt dom när dom ska ligga, sitta, stå kvar. Så även om träningen ibland innebär stilla moment är det träning och det är lika med jätte roligt enligt mina grabbar, tur att dom är lätt roade :D

Fast vi gör ju "roliga" och busiga moment och massor av trick också, mycket sånt, men känns viktigt att träna stadga ibland och smidigt att träna hundarna bara av att hämta något i ett annat rum, gå på toa, fixa mat, koka kaffe, tidseffektiv träning :angel: Låter dom ju inte ligga en evighet men är användbart i vardagen, typ om man går på café, är på innergården och det är flera där, om man är på stranden och liknande
 
Jag behöver nog plocka fram mina ice bugs! Att gå med 75 kg i kopplet är inte det lättaste när det är halt :angel:
Stora hunden går fogligt bredvid med den lilla är verkligen ett yrväder.
Visa bifogad fil 62779
Wow, promenerar du med 75 kg? :eek: Mina två blir 12-13 kg tillsammans, försöker tänka ut hur det skulle vara med 63 kg till... Kom fram till slutsatsen att du är mega stark.:D Iof stör ju inte den äldre men vad väger "lillen"? Händer det ibland att båda drar?
 
Wow, promenerar du med 75 kg? :eek: Mina två blir 12-13 kg tillsammans, försöker tänka ut hur det skulle vara med 63 kg till... Kom fram till slutsatsen att du är mega stark.:D Iof stör ju inte den äldre men vad väger "lillen"? Händer det ibland att båda drar?
Jag promenerade tidigare ofta med det dubbla (två irländska varghundshanar) :D Tack och lov drog de aldrig i kopplen 😅
 
Wow, promenerar du med 75 kg? :eek: Mina två blir 12-13 kg tillsammans, försöker tänka ut hur det skulle vara med 63 kg till... Kom fram till slutsatsen att du är mega stark.:D Iof stör ju inte den äldre men vad väger "lillen"? Händer det ibland att båda drar?
Jag gick med 3 hovawart ibland, ca 100kg hund. Kort koppel eller sträckt så de inte fick chans att ladda lite fart för då flög jag som en vante 😂 Men de va snälla allihop och gick oftast fint. Numera väljer jag att dela upp promenaderna. Testa och Impa drar inte alltid riktigt jämt så de får turas om att gå med valpen.
 
Wow, promenerar du med 75 kg? :eek: Mina två blir 12-13 kg tillsammans, försöker tänka ut hur det skulle vara med 63 kg till... Kom fram till slutsatsen att du är mega stark.:D Iof stör ju inte den äldre men vad väger "lillen"? Händer det ibland att båda drar?
Mina 4 heeler är 30 kg tillsammans - när de två är färdigväxta ca 35 kg. När alla har bråttom och gärna drar åt olika håll känns det som dom väger 75 kg hahaha. Dom har lyckats dra till en golf-arm på mig 🤬 alla hundarna kan gå skapligt vettigt enskilt, men ihop är dom små as rent ut sagt :angel::o
 
Wow, promenerar du med 75 kg? :eek: Mina två blir 12-13 kg tillsammans, försöker tänka ut hur det skulle vara med 63 kg till... Kom fram till slutsatsen att du är mega stark.:D Iof stör ju inte den äldre men vad väger "lillen"? Händer det ibland att båda drar?
De kan dra till samma kissfläck som de absolut ska lukta på båda två :rofl:
Den stora väger 55 kg och den lilla 20 kg. Räknar med att valpen kommer väga runt 50-55 kg som vuxen.
Är inte det minsta stark :angel: Men vi har hittat lösningar! Vid hundmöten går vi undan och ställer oss tills de mötande har gått förbi. Har i normala fall inga problem att möta andra hundar med den stora hunden men den lilla är som sagt ett yrväder och inte alls koppelvan. Så lättare att bara stå still!
 
Jag gick med 3 hovawart ibland, ca 100kg hund. Kort koppel eller sträckt så de inte fick chans att ladda lite fart för då flög jag som en vante 😂 Men de va snälla allihop och gick oftast fint. Numera väljer jag att dela upp promenaderna. Testa och Impa drar inte alltid riktigt jämt så de får turas om att gå med valpen.
Just den där "ta fart" är hemsk även om mina inte kommer upp till 100 kg, så är 30-35 nog :rofl: minsta halta och jag riskerar åka på röven. Försöker bitvis ha kort koppel, men med 4 i kort koppel så sitter snart alla ihop då dom går runt varandra.......pjuh knyppling på hög nivå
 
Haha, jösses vad lite jag promenerar runt med. Skrev lite fel, det är 14-15 kg mina pojkar väger tillsammans. Var väldigt tacksam över hur små dom är när Milou gjorde piruetter och var full av bus i unghundstiden. Han är ju fortfarande ung och energisk och jag skulle inte ha velat att han väger 40 kg innan han vuxit upp lite mer mentalt om han var en större ras.
 
Senast ändrad:
Fick en ganska bra slant i julklapp av svärmor och bestämde mig för att sätta sprätt på det idag. Kontanter använder jag extremt sällan så det är liksom inget att spara på.

Har länge spanat på ett nytt hundförarbälte då det jag hade sen innan blivit övertaget av sambon när han är ute och springer med labben och lat som jag är så orkar jag inte riktigt hålla på och spänna ut det varje gång jag ska använda det så jag investerade i ett Non-Stop Trekking bälte som jag kollat på ett tag. Sen blev det två expanderkoppel, ett 3-meters antiglidkoppel och två tuggleksaker till hundarna. Väl investerade slantar tycker jag. När jag och sambon flyttade ihop hade han typ ett halsband och ett koppel till labben, så han har "lånat" en hel del av mitt genom åren.
 
Började med ett nytt trick med Milou nyss. Han ska gå fot bredvid mig men gå på bakbenen och hålla framtassarna uppe i luften. Han fattade på första försöket och vi kunde gå både framåt, svänga och gå bakåt. Ska träna mer och förfina det hela och lägga in lite utmaningar i det eftersom han är så med på noterna och jag vill att han ska få tänka lite.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
72 73 74
Svar
1 462
· Visningar
97 730
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
3 179
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
17 954
Senast: bollen__
·
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
939
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp