Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kom att tänka på dig och Torstens hårömhet när jag letade förgäves efter en borste bara för att konstatera att jag nog måste skaffa en ny.

Jag tror att du skulle vara mycket hjälpt av en Mason Pearson-borste och det ska vara typen som har nylonborst/spröt blandat med vildsvinsborst. Dessa är fullständigt suveräna när det gäller att borsta igenom utan att slita på pälsen vilket i sin tur gör själva borstningen mer behaglig för den som är håröm. Borstarna är dyra, men räcker en livstid. Du måste klara dig med pocket size så får du ner priset lite. Egentligen är dessa borstar gjorda för oss människor, men de används flitigt av utställare av pälshundar.

Till riktiga tovor funkar det aldrig med en borste. Jag skulle rekommendera en sax som används för att skära tovan alternativt en tovutredare. Men för all annan pälsvård är Mason Pearson-borstar kanon tycker jag.

Och om hunden inte tycker om mason pearsonborsten kan man ta den till sitt eget hår :up:. Så fick jag göra då min hårömma pälshund sa nej till mason pearson. Här fungerar det bäst att helt enkelt använda kam.
 
Men hjälp. Gör du inte egna tolkningar nu?
Jag har haft hundar hela livet. Det är inte så att det är min första och enda hund.

jag köpte en hund som inte varit intresserad av mig, som inte tyckt om närhet, inte alls gillat att bli klappad, avskytt att bli lyft. Jag har sakta och medvetet jobbat för att kunna hantera, klappa, göra pälsvård utan att han morrar.

Nu börjar det ge resultat. Och jag är glad. Och du plattar till mig genom att säga att jag tar saker för allvarligt?
Men det var ju inte alls vad jag menade.
Fine. Kommer inte försöka vara uppmuntrande igen.
 
Dessa grannar har varit på en annan granne om att hans hundar skulle stå och skälla dygnet runt, tror de klagade till kommunen. De har även varit på en mjölkbonde som har mark intill deras tomt om att hennes kor står och kissar vid staketet intill deras tomt. De anmälde oss till kommunen när vi bytte tak och påstod att vi medvetet dammade eternitdamm in på deras tomt plus att de även var på en annan granne om samma sak när de bytte tak i höstas. Kan säga att kommunen bara skrattade när de ringde upp för att höra vår version... Samtidigt så har de själva eldat ensilageplast samt dumpat hästgödsel direkt på marken så att en näraliggande granne fick sin dricksvattenbrunn förorenad, blev saftigt vite på bägge. Så de är inte speciellt populära i området dessa människor.... Tror nästan inte att det finns någon i hela området som de inte varit och bråkat med om något.
Man skulle kunna tro att våra grannar är släkt, mina roar sig förutom att anmäla till kommunen då också med att skicka anonyma sms, tokringa konstant samt något nytt; att ringa från "hemligt nummer" och spy ur sig så uppenbara lögner att det är löjligt.

Dagens idiotsamtal fick droppen att rinna över, jag var så förbannad att jag vibrerade av ilska när jag bad vederbörande att lägga ner sina lögner och dra åt helvete!

Sen ringde jag tant blå för att fråga vad/om man kan göra något för att få eländet att upphöra och fick då rådet att anmäla dem för ofredande, vilket jag vid nästa oönskade kontakt från deras håll definitivt kommer att göra för nu (6 månader senare) har jag fått nog av deras förbannade lögner och trakasserier :devil:
 
Man skulle kunna tro att våra grannar är släkt, mina roar sig förutom att anmäla till kommunen då också med att skicka anonyma sms, tokringa konstant samt något nytt; att ringa från "hemligt nummer" och spy ur sig så uppenbara lögner att det är löjligt.

Dagens idiotsamtal fick droppen att rinna över, jag var så förbannad att jag vibrerade av ilska när jag bad vederbörande att lägga ner sina lögner och dra åt helvete!

Sen ringde jag tant blå för att fråga vad/om man kan göra något för att få eländet att upphöra och fick då rådet att anmäla dem för ofredande, vilket jag vid nästa oönskade kontakt från deras håll definitivt kommer att göra för nu (6 månader senare) har jag fått nog av deras förbannade lögner och trakasserier :devil:
Herregud... Våra grannar ringer som tur är inte eller skickar några meddelanden. På sin höjd kan man få någon syrlig kommentar om något ovidkommande när man går förbi och de är ute, speciellt mannen. Kvinnan ignorerar mest och låtsas att hon inte ser en men hennes man är glad för att fälla diverse lustiga kommentarer som får en att fundera på om han verkligen är 50 år och inte 5. Hade diagnosen narcissism haft ett ansikte hade det varit den karl.
 
Jag bara väntar på att det ska dimpa ned en anmälan från LS i vår postlåda any day now :rofl:. Vi har fått lite snö senaste dagarna och idag var det hör och häpnad -7 grader när jag for till jobbet på morgonen! Grannkärringen mitt emot stirrade fördömande på mig när jag tog in hundarna efter jobbet :rofl:
Får mig att tänka på en fb-diskussion som en bekant visade mig. Hon bor i England och i någon lokal grupp där så hade det diskuterats hur eländigt det var med den extreeeema kylan och hur hundarna inte längre kunde gå ut. Det var då 1 eller 2 minusgrader.

En person med vinthund hade sagt att hennes hund knappt fick gå ut, för hon hade satt på den ett enkelt fleecetäcke och ändå frös den massor. När min vän sa åt henne att klä på den mer så svarade hundägaren att det gick faktiskt inte, det var omöjligt att få på hunden mer kläder utan att det hindrade hundens rörelser rent fysiskt.

Min vän svarade med att låna en bild jag fotat på mina damer, en vinter när det var någonstans mellan 15 och 20 minusgrader här (overallerna under vintertäckena är i dubbel fleece):
28423417_1009384015876645_3785692551958613298_o.jpg
 
Förundras över att så många människor vill hälsa på valp med sina vuxna hundar.
Idag mötte jag en kvinna som frågade om hennes hund fick hälsa på min valp. En stor hund som hade helstryp, nej tack. Sa på ett trevligt sätt att ”nej, vi tränar på avstånd” och kvinnan gick vidare utan att svara.

Är ärrad efter att en kvinna släppte fram sin ”snälla” schäfer till min stora hund när han var valp. Den schäfern bet min dåvarande valp över ögat. Vill aldrig mer utsätta en valp för liknande!

Det är ingen som vill låta sin hund hälsa på min vuxna mastiff? :angel: Men valpen vill de gärna att deras hund ska hälsa på..
 
Idag mötte jag en kvinna som frågade om hennes hund fick hälsa på min valp. En stor hund som hade helstryp, nej tack. Sa på ett trevligt sätt att ”nej, vi tränar på avstånd” och kvinnan gick vidare utan att svara.
Förstår inte riktigt den här delen i storyn? Vad har hundens halsband med det hela att göra?

Har dock full förståelse för att man inte vill att valpen ska hälsas på.
 
Förundras över att så många människor vill hälsa på valp med sina vuxna hundar.
Idag mötte jag en kvinna som frågade om hennes hund fick hälsa på min valp. En stor hund som hade helstryp, nej tack. Sa på ett trevligt sätt att ”nej, vi tränar på avstånd” och kvinnan gick vidare utan att svara.

Är ärrad efter att en kvinna släppte fram sin ”snälla” schäfer till min stora hund när han var valp. Den schäfern bet min dåvarande valp över ögat. Vill aldrig mer utsätta en valp för liknande!

Det är ingen som vill låta sin hund hälsa på min vuxna mastiff? :angel: Men valpen vill de gärna att deras hund ska hälsa på..
Jag hade lika gärna låtit mina damer hälsa på vuxen mastiff, men vågar inte riktigt fråga folk vi möter, framförallt inte om mina damer är skeptiska till den andra. Jag vet ju att mina hundar är snälla även när de beter sig illa i koppel, att de blir lugna osv om de bara får komma fram och titta på den läskiga hunden, men alla hundar vill ju inte ha stökiga långbeningar vid sig och ägarna kan ju inte lita på att mina faktiskt är snälla. Blev dock glad igår när en kvinna med mycket lugn labbehane ville in i hagen där vi var. Då fick alla hundarna hälsa lösa och sedan struntade den fullständigt i mina damer, så allt blev lugnt och sedan struntade mina damer i alla hundar de såg resten av den promenaden (det var många!).
 
Förstår inte riktigt den här delen i storyn? Vad har hundens halsband med det hela att göra?

Har dock full förståelse för att man inte vill att valpen ska hälsas på.
Otydlig framskrivning av mig.
Hunden hängde i kopplet och helstrypet av kedja var åtdraget så hårt. Fick intrycket att matte hade svårigheter att hålla sin väldigt framfusiga hund. Det kunde mycket väl vart en trevlig hund men situationen speglade inte det.

Ska valpen hälsa på okända hundar ska det vara utan koppel.
 
Jag hade lika gärna låtit mina damer hälsa på vuxen mastiff, men vågar inte riktigt fråga folk vi möter, framförallt inte om mina damer är skeptiska till den andra. Jag vet ju att mina hundar är snälla även när de beter sig illa i koppel, att de blir lugna osv om de bara får komma fram och titta på den läskiga hunden, men alla hundar vill ju inte ha stökiga långbeningar vid sig och ägarna kan ju inte lita på att mina faktiskt är snälla. Blev dock glad igår när en kvinna med mycket lugn labbehane ville in i hagen där vi var. Då fick alla hundarna hälsa lösa och sedan struntade den fullständigt i mina damer, så allt blev lugnt och sedan struntade mina damer i alla hundar de såg resten av den promenaden (det var många!).
Jag låter sällan mina hundar hälsa på andra hundar i koppel, pga dåliga erfarenheter av det.
Släpper hellre hundarna med andra hundar så mötet blir mer naturligt. :)

Upplever att folk generellt blir oroliga över min vuxnas hund storlek men han kan umgås med allt från småhundar till de som är större än honom själv.
Men jag vet ju hur jag är själv, har lite svårt att lita på när folk säger att deras hundar är snälla, pga tidigare tråkigheter.
 
Jag låter sällan mina hundar hälsa på andra hundar i koppel, pga dåliga erfarenheter av det.
Släpper hellre hundarna med andra hundar så mötet blir mer naturligt. :)

Upplever att folk generellt blir oroliga över min vuxnas hund storlek men han kan umgås med allt från småhundar till de som är större än honom själv.
Men jag vet ju hur jag är själv, har lite svårt att lita på när folk säger att deras hundar är snälla, pga tidigare tråkigheter.
Själv är jag skeptisk till att låta dem hälsa lösa, för tycker mina att det är läskigt så reagerar de lätt genom att springa iväg och då brukar andra hunden tänka "TJOHO! LEK!" och så blir det ännu värre och så vågar mina inte stanna och andra hunden lyssnar inte på ägarens försök att kalla in den :cautious: Nä, vi umgås inte så mycket med andra hundar, det är ofta så trassligt. Tyvärr. Mina damer gillar egentligen att umgås med andra, när de väl fått lära känna andra hundar lite.
 
Förundras över att så många människor vill hälsa på valp med sina vuxna hundar.
Idag mötte jag en kvinna som frågade om hennes hund fick hälsa på min valp. En stor hund som hade helstryp, nej tack. Sa på ett trevligt sätt att ”nej, vi tränar på avstånd” och kvinnan gick vidare utan att svara.

Är ärrad efter att en kvinna släppte fram sin ”snälla” schäfer till min stora hund när han var valp. Den schäfern bet min dåvarande valp över ögat. Vill aldrig mer utsätta en valp för liknande!

Det är ingen som vill låta sin hund hälsa på min vuxna mastiff? :angel: Men valpen vill de gärna att deras hund ska hälsa på..
Jag hade helst inte låtit min minsta (5kg) hälsa på en så stor hund, mest för att hon är så liten så att den stora kan skada henne utan att på något sätt mena det. Men även för att det inte finns något behov för henne att hälsa på andra hundar. Dock mycket hellre en stor men lugn hund än en relativt stor valp.

Min största (9kg) hade dock gärna fått hälsa sålänge den andra hunden är lugn. :)
 
Jag hade helst inte låtit min minsta (5kg) hälsa på en så stor hund, mest för att hon är så liten så att den stora kan skada henne utan att på något sätt mena det. Men även för att det inte finns något behov för henne att hälsa på andra hundar. Dock mycket hellre en stor men lugn hund än en relativt stor valp.

Min största (9kg) hade dock gärna fått hälsa sålänge den andra hunden är lugn. :)
Jag förstår det!
Det finns säkert många stora hundar som inte är medvetna om sin storlek.
Min stora hane umgås mer med mindre hundar än stora. Min mammas hund väger tex 5 kg (50 kg mindre än min hund) och de går lösa ihop på promenader, leker och umgås.
Min stora hane blev fostrad av en liten hane som valp, som väger 2,5 kg. Min stora hane har fortfarande väldig respekt för sin lilla kompis. De får dock inte leka men de går lösa på promenader och umgås. :)
 
Dessa grannar har varit på en annan granne om att hans hundar skulle stå och skälla dygnet runt, tror de klagade till kommunen. De har även varit på en mjölkbonde som har mark intill deras tomt om att hennes kor står och kissar vid staketet intill deras tomt. De anmälde oss till kommunen när vi bytte tak och påstod att vi medvetet dammade eternitdamm in på deras tomt plus att de även var på en annan granne om samma sak när de bytte tak i höstas. Kan säga att kommunen bara skrattade när de ringde upp för att höra vår version... Samtidigt så har de själva eldat ensilageplast samt dumpat hästgödsel direkt på marken så att en näraliggande granne fick sin dricksvattenbrunn förorenad, blev saftigt vite på bägge. Så de är inte speciellt populära i området dessa människor.... Tror nästan inte att det finns någon i hela området som de inte varit och bråkat med om något.
I mitt första stall jag kom till när jag var runt 1,5 år till 15 så klagade grannar på att det låg ett stall där dom byggde upp sina hus och jag såg det växa upp och dom sa att stallet störde, inte passade in i deras lilla samhälle och luktade häst och någon hade allergi osv. Mamma jobbade som ridlärare och klubben fick bygga ett helt nytt stall 1 km bort och gick i konkurs. Det roliga var att stallet dom klagade på byggdes på 1700-talet... Borde alltså inte vara någon svår avvägning men kommunen gick på grannarnas klagomål. Kan ju inte anses vara en plötsligt uppförd byggnad kan man tycka.

Folk är knäppa ibland.
 
Förundras över att så många människor vill hälsa på valp med sina vuxna hundar.
Idag mötte jag en kvinna som frågade om hennes hund fick hälsa på min valp. En stor hund som hade helstryp, nej tack. Sa på ett trevligt sätt att ”nej, vi tränar på avstånd” och kvinnan gick vidare utan att svara.

Är ärrad efter att en kvinna släppte fram sin ”snälla” schäfer till min stora hund när han var valp. Den schäfern bet min dåvarande valp över ögat. Vill aldrig mer utsätta en valp för liknande!

Det är ingen som vill låta sin hund hälsa på min vuxna mastiff? :angel: Men valpen vill de gärna att deras hund ska hälsa på..
Har liknande erfarenheter med andra hundägare från valptiden, och folk som inte hade hund kom fram och klappade Alvin även när jag bar honom i famnen.

Och fortfarande vill folk att deras hundar ska få hälsa, mina är ju alltid små och söta men ibland kan även dom också morra eller säga ifrån när folk går för nära med sina hundar så att dom okända hundarna känns hotfulla enligt Alvin och Milou, båda har blivit jagade av stora hundar (aldrig en liten hund faktiskt) så vill inte utsätta dom för alla som släpper fram eller stannar och väntar på oss. Antingen går jag en omväg och om det går kan jag ibland säga till den andra hundägaren .

Dom har inte heller något stort intresse för främmande människor men var och varannan person vill hälsa, barn som vuxna, jag brukar säga till barn att dom är lite blyga och till vuxna säger jag helt enkelt att dom inte är så intresserade av att hälsa. Inte för att dom är elaka men dom vill bara inte.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
53 54 55
Svar
1 089
· Visningar
68 823
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 961
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 868
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
867
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp