Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första natten avklarad, idag har tjejerna tinat lite mer och till och med Nano gjorde lekinviter mot valpen när vi var ute.
Syster ska komma förbi i eftermiddag och plocka upp Nessie, hon ska iväg och valla igen och snor min hund.. Jag får väl se upp så jag inte blir ytterligare en corgi fattigare 🤣.

Tay
IMG_20210117_193508.jpg
 
Är helt skakig. Såg i övervakningskameran strax innan lunch hur en okänd man stannar bilen, backar tillbaka mot trafiken och sen kliver ur och går in på vår gård för att snoka kring hundgårdarna innan han åkte igen... Gjorde inget vad jag kunde se och hade händerna i fickorna hela tiden men är liv rädd nu....

20210118_115406.jpg
 
Är helt skakig. Såg i övervakningskameran strax innan lunch hur en okänd man stannar bilen, backar tillbaka mot trafiken och sen kliver ur och går in på vår gård för att snoka kring hundgårdarna innan han åkte igen... Gjorde inget vad jag kunde se och hade händerna i fickorna hela tiden men är liv rädd nu....

Visa bifogad fil 63503
Ring kommunen/lsty och kolla om de varit ute. Tänker om dina väna grannar klagat :meh:
 
I den norska rasgruppen på fb dök det upp en fråga gällande hur långt man går/motionerar hunden innan man lämnar den 8 timmar för att åka och jobba. Jag blev helt förskräckt, lämna hunden hela dagen?! Nu kommer det bli ramaskri i tråden tänkte jag. Men icke, folk svarade att de rastar hunden max 10-15 minuter innan de åker, ibland släpper de bara ut hunden på tomten!! :eek::eek::eek: Sååå.. Man sover hela natten, kanske 6 timmar, låter hunden kissa på tomten och sen lämnar den ensam i 8 timmar?! För mig känns det riktigt illa, är det bara jag som reagerar så?
Nej, inte bara du. Jag tycker det är förkastligt. En hundägare här omkring lämnade sina 2 hundar ensamma i 11-12 timmar, efter promenaden till barnets dagis och hem, typ 15 minuter totalt. Hen var inte öppen för mina försök att diskutera frågan, dom dagarna jag kunde tog jag ibland med dom ut med mig och Alvin. Men kände att det var hens uppgift att lösa
 
Senast ändrad:
Är helt skakig. Såg i övervakningskameran strax innan lunch hur en okänd man stannar bilen, backar tillbaka mot trafiken och sen kliver ur och går in på vår gård för att snoka kring hundgårdarna innan han åkte igen... Gjorde inget vad jag kunde se och hade händerna i fickorna hela tiden men är liv rädd nu....

Visa bifogad fil 63503
Skulle också gissa på Länsstyrelsen eller kommunens miljöinspektörer med tanke på dina knäppa grannar. Mitt tips är att sätta upp skyltar om att trädgården är kamerabevakad samt skaffa en typ av trådlös megafon/högtalare som du kan prata i via mobilen. Finns flera sådana lösningar. Då kan du liveprata till personen som rör sig på din tomt.

Länsstyrelse och kommunens miljöinspektörer har rätt att i tjänst utföra inspektion på privat fastighet om misstanke om brott finns, ex miljöbrott och djurskyddsbrott. För privatpersoner är detta inte tillåtet. Att beträda någons tomt inom det som kallas för hemfridszonen kan vara hemfridsbrott (Brb 4 kap 6§). Anmäls till polis.
 
Ring kommunen/lsty och kolla om de varit ute. Tänker om dina väna grannar klagat :meh:
Kommun och LS brukat väl inte köra privata bilar? Denna bilen körde först förbi, stannade i vägkanten, backade tillbaka till infarten och sen gick mannen ut och kollade, både inifrån gården och över häcken från vägen. Är det kommun eller LS brukar de väl köra rakt in på gården om det går och det brukar väl inte vara civilklädda heller.
 
Skulle också gissa på Länsstyrelsen eller kommunens miljöinspektörer med tanke på dina knäppa grannar. Mitt tips är att sätta upp skyltar om att trädgården är kamerabevakad samt skaffa en typ av trådlös megafon/högtalare som du kan prata i via mobilen. Finns flera sådana lösningar. Då kan du liveprata till personen som rör sig på din tomt.
Han betedde sig inte som någon inspektör i mitt tycke.
 
Kommun och LS brukat väl inte köra privata bilar? Denna bilen körde först förbi, stannade i vägkanten, backade tillbaka till infarten och sen gick mannen ut och kollade, både inifrån gården och över häcken från vägen. Är det kommun eller LS brukar de väl köra rakt in på gården om det går och det brukar väl inte vara civilklädda heller.
När kommunen inspekterade här så for de in på närmaste grannes (inte idioterna) gård och spionerade in på min gård, så de kan nog göra lite hur som verkar det
 
Är helt skakig. Såg i övervakningskameran strax innan lunch hur en okänd man stannar bilen, backar tillbaka mot trafiken och sen kliver ur och går in på vår gård för att snoka kring hundgårdarna innan han åkte igen... Gjorde inget vad jag kunde se och hade händerna i fickorna hela tiden men är liv rädd nu....

Visa bifogad fil 63503
Fy sjutton! Har du lås på hundgården? Tänker om det var någon som rekade för att kanske komma tillbaka senare och ta med sig hundarna.. Vill inte skrämma upp dig men.. Gud, jag hade blivit livrädd.
 
Fy sjutton! Har du lås på hundgården? Tänker om det var någon som rekade för att kanske komma tillbaka senare och ta med sig hundarna.. Vill inte skrämma upp dig men.. Gud, jag hade blivit livrädd.
Det är hänglås på båda hundgårdarna. Jag tror snarare att det är någon som anser att det är djurplågeri att ha hundar i hundgård på vintern, alt någon som vill testa hur mycket hundarna skäller inför framtida inbrottsförsök.
 
Är helt skakig. Såg i övervakningskameran strax innan lunch hur en okänd man stannar bilen, backar tillbaka mot trafiken och sen kliver ur och går in på vår gård för att snoka kring hundgårdarna innan han åkte igen... Gjorde inget vad jag kunde se och hade händerna i fickorna hela tiden men är liv rädd nu....

Visa bifogad fil 63503

Men fy så otäckt! Han är ju verkligen nära hundgårdarna också 😬
 
Kommun och LS brukat väl inte köra privata bilar? Denna bilen körde först förbi, stannade i vägkanten, backade tillbaka till infarten och sen gick mannen ut och kollade, både inifrån gården och över häcken från vägen. Är det kommun eller LS brukar de väl köra rakt in på gården om det går och det brukar väl inte vara civilklädda heller.
Det beror på. I kommunen jag arbetade i tidigare så gjorde inspektörerna både och. Om det var på kontorstid och de skulle ut på en planerad inspektion så hade de jacka med kommunens logotyp på samt körde en målad bild med kommunens loga.

Ibland kunde de få tips i slutet av arbetsdagen och då vet jag flera inspektörer som åkte förbi på väg hem från jobbet, då i privata kläder och egen bil eftersom det ändå var på vägen hem. Ibland blev de utkallade efter arbetstid, typ på helger om det rörde oljeläckage efter trafikolycka i närheten av vattendrag etc. Då åkte de också egen bil i egna kläder
 
Min värsta mardröm är såna djurrättsterrorister som tar på sig att "frita" folks djur som de anser vanvårdas. Det var någon hundägare som fick sin hund stulen på det sättet för något år sedan någonstans längre upp i landet när de bröt sig in i hundgården och "räddade" hunden.

Fy tusan... En riktig mardröm!
 
Fy tusan... En riktig mardröm!
Ja jag vet inte vad som hände med den hunden men jag tror inte den kommit tillbaka till ägaren än. Det var iof en lång dispyt mellan ägaren och ortsbor som ansåg att hunden vanvårdade och LS var där ett flertal gånger. Sen startades det ett drev på nätet, folk la upp ägarens adress och sen tog det inte länge innan de fick påhälsning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 065
· Visningar
66 936
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 951
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
15 012
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp