Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hälsade på grannens kelpie och amstaff idag :D Jag skottade snö längst ut vid min infart och de blev så hysteriskt glada att se någon mer människa när de kom ut att de studsade fram och hälsade (grannen har pli på dem men han vet att jag är hund- och djurvan). Kelpien hade nog gärna fortsatt hjälpa mig att skotta men det var alldeles för kallt och för mycket snö för amstaffen (hon är tydligen en total soffpotatis på vintern) :laugh:
 
🙄 undrar om människorna med hundar fick tag på sina hundar så småningom idag. Jag kom med Ville, på andra sidan gropen, ungefär 500-600 meter bort ser jag två människor med 3-4 hundar som skäller och far runt och sen sätter fart mot oss, men i buskaget som de tänkte springa igenom dök det upp en hare som hela hundgänget började jaga med människorna efter. Jag gick åt andra hållet. Orkade inte påpeka att man inte bör ha sina hundar lösa om man inte har koll på dem. :(
 
Idag har vi varit på stadspromenad i ett par timmar. För den yngsta hunden är detta bra miljöträning då han pga covid inte fått vara så mycket i stan bland en massa människor. Trots detta sköter sig båda hundarna väl och är helt obrydda av allt ljud, bilar, cyklister och andra rörelser. Skönt!

Nu ligger båda hundarna och sover på soffan, jag dricker te :love:
 
Efter Dart? Barnbarn till min Ale isf

Stämmer bra, han har nu boat in sig och hälsat på surtanterna. Härlig energi i honom och han verkar ha funnit sig till rätta 😁. Tjejerna är försiktiga med honom och tydliga med att de inte är intresserade av lek.

Nano och Tay
IMG_20210117_140822.jpg
 
Varit perfekt promenadväder i helgen och precis lagom snö att det täcker leran men inte så mycket att det är jobbigt att gå.

Igår skötte sig hunden perfekt, som hon gjort senaste dryga året sedan hon blev vuxen. Höll sig hyfsat nära, kom på inkallning, stannade vid möte. Likadant två tredjedelar av dagens promenad. Sedan var hon plötsligt borta, försvann bakom en buske. Fick syn på henne ute på ett fält, nosen i backen, kom inte på uppmaning. Tror hon skrämde upp en hare och följde efter men vet inte säkert. Matte fick klättra över en stenmur för att hämta henne och är inte glad.

Så nu blir det flexkoppel/lina och mycket begränsat lösspringande en tid. Suck...
 
Tagit en lång promenad med en NW-kompis och hennes två chihuahuaor i snön idag :) Väldigt trevligt och alla hundarna kunde gå lösa nästan hela vägen. Så himla bra för Humla att få umgås med snälla trevliga hundar som har lite integritet, så hon lär sig lite bättre att läsa kroppsspråk :D

Avslutade promenaden med några sök, och det gick också bra :)
 
Dag 28 på löpet idag, testade att hämta hem tiken men det gick icke.. Hon luktar tydligen fortfarande så gott. Hon får vara borta ett tag till då..
 
I den norska rasgruppen på fb dök det upp en fråga gällande hur långt man går/motionerar hunden innan man lämnar den 8 timmar för att åka och jobba. Jag blev helt förskräckt, lämna hunden hela dagen?! Nu kommer det bli ramaskri i tråden tänkte jag. Men icke, folk svarade att de rastar hunden max 10-15 minuter innan de åker, ibland släpper de bara ut hunden på tomten!! :eek::eek::eek: Sååå.. Man sover hela natten, kanske 6 timmar, låter hunden kissa på tomten och sen lämnar den ensam i 8 timmar?! För mig känns det riktigt illa, är det bara jag som reagerar så?
 
I den norska rasgruppen på fb dök det upp en fråga gällande hur långt man går/motionerar hunden innan man lämnar den 8 timmar för att åka och jobba. Jag blev helt förskräckt, lämna hunden hela dagen?! Nu kommer det bli ramaskri i tråden tänkte jag. Men icke, folk svarade att de rastar hunden max 10-15 minuter innan de åker, ibland släpper de bara ut hunden på tomten!! :eek::eek::eek: Sååå.. Man sover hela natten, kanske 6 timmar, låter hunden kissa på tomten och sen lämnar den ensam i 8 timmar?! För mig känns det riktigt illa, är det bara jag som reagerar så?
Nej jag tycker inte att det är schysst och är glad för att vi har andra lagar i Sverige. Varken att lämna ensam så länge eller att bara snabbrasta innan. I USA är det ju standard med så långa ensamtider, också ofta i bur eller hage.
Har inte koll på Norge men är det tillåtet där att lämna ensam så länge? Har i och för sig för mig att burförvaring är okej där med men kan minnas fel.
 
Vi var iväg på Nose Work-kursstart igår och jag är både jättetaggad och lite förtvivlad.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om hon skötte sig över förväntan eller om det var katastrof.
Hon är SÅ reaktiv och att bara förflytta oss från bilen in i kurslokalen var en mardröm. Väl där var hon relativt duktig och låg och åt kong när vi inte jobbade. Själva uppgifterna var hon supertaggad och fokuserad på, och jag ser fram emot att träna mer hemma.
Men det gnager lite i mig att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera situationen och att jag inte kan bestämma mig för om det är miljöträning och stimulans eller rent ut sagt oschysst att gå kurs med henne. Hon får sådan förväntansångest som sitter i ett bra tag.
Vet inte riktigt var jag vill komma med det här. Bara konstatera att det kan vara både superkul och skitsvårt att vara hundägare, på samma gång ibland.
 
Vi var iväg på Nose Work-kursstart igår och jag är både jättetaggad och lite förtvivlad.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om hon skötte sig över förväntan eller om det var katastrof.
Hon är SÅ reaktiv och att bara förflytta oss från bilen in i kurslokalen var en mardröm. Väl där var hon relativt duktig och låg och åt kong när vi inte jobbade. Själva uppgifterna var hon supertaggad och fokuserad på, och jag ser fram emot att träna mer hemma.
Men det gnager lite i mig att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera situationen och att jag inte kan bestämma mig för om det är miljöträning och stimulans eller rent ut sagt oschysst att gå kurs med henne. Hon får sådan förväntansångest som sitter i ett bra tag.
Vet inte riktigt var jag vill komma med det här. Bara konstatera att det kan vara både superkul och skitsvårt att vara hundägare, på samma gång ibland.

Vad jobbigt det låter för er båda. Men jag tänker att om hon ändå kan jobba fokuserat på uppgifterna så klarar hon ju av den pressen och då är det bara "allt runt omkring" som är jobbigt för henne. Går det att rama in henne mer där/ändra rutinerna? Gå direkt från vila i bilen till arbete och så vila i bilen igen (om hon kan göra det på ett avslappnat sätt) så får hon vila skallen helt? Eller nån annan rutin som du tror skulle funka? Alternativt öva massor på bara förflyttning från bil och till lokal, men inte när ni ska gå kurs utan vid andra tillfällen. Typ sätta er och fika mitt emellan bilen och lokalen (eller där hon beter sig som värst) och inte gå förrän hon lugnat ner sig, och då bara åka hem igen?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 079
· Visningar
68 496
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 961
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 823
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp