Uppdateringstråd nr 23

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ja jag vet inte vad som hände med den hunden men jag tror inte den kommit tillbaka till ägaren än. Det var iof en lång dispyt mellan ägaren och ortsbor som ansåg att hunden vanvårdade och LS var där ett flertal gånger. Sen startades det ett drev på nätet, folk la upp ägarens adress och sen tog det inte länge innan de fick påhälsning.
Det var ju en hel del rasistiska undertoner i det där med minns jag, familjen var en invandrarfamilj och mer än en av de som drevade mot dem uttryckte rasistiska åsikter.
Hunden har inte kommit till rätta vad jag vet och enligt LS fanns det inget att anmärka på direkt hos familjen.

Om det är samma vi tänker på?
 
Vad jobbigt det låter för er båda. Men jag tänker att om hon ändå kan jobba fokuserat på uppgifterna så klarar hon ju av den pressen och då är det bara "allt runt omkring" som är jobbigt för henne. Går det att rama in henne mer där/ändra rutinerna? Gå direkt från vila i bilen till arbete och så vila i bilen igen (om hon kan göra det på ett avslappnat sätt) så får hon vila skallen helt? Eller nån annan rutin som du tror skulle funka? Alternativt öva massor på bara förflyttning från bil och till lokal, men inte när ni ska gå kurs utan vid andra tillfällen. Typ sätta er och fika mitt emellan bilen och lokalen (eller där hon beter sig som värst) och inte gå förrän hon lugnat ner sig, och då bara åka hem igen?
Tack för att du svarar, jag ska grunna på dina förslag!
 
Det var ju en hel del rasistiska undertoner i det där med minns jag, familjen var en invandrarfamilj och mer än en av de som drevade mot dem uttryckte rasistiska åsikter.
Hunden har inte kommit till rätta vad jag vet och enligt LS fanns det inget att anmärka på direkt hos familjen.

Om det är samma vi tänker på?
Ja det låter som samma.
 
Det var ju en hel del rasistiska undertoner i det där med minns jag, familjen var en invandrarfamilj och mer än en av de som drevade mot dem uttryckte rasistiska åsikter.
Hunden har inte kommit till rätta vad jag vet och enligt LS fanns det inget att anmärka på direkt hos familjen.

Om det är samma vi tänker på?
Är det ett fall från nu i vinter? Försvarsmaktshund?
 
Vi var iväg på Nose Work-kursstart igår och jag är både jättetaggad och lite förtvivlad.
Jag kan inte riktigt bestämma mig om hon skötte sig över förväntan eller om det var katastrof.
Hon är SÅ reaktiv och att bara förflytta oss från bilen in i kurslokalen var en mardröm. Väl där var hon relativt duktig och låg och åt kong när vi inte jobbade. Själva uppgifterna var hon supertaggad och fokuserad på, och jag ser fram emot att träna mer hemma.
Men det gnager lite i mig att jag inte riktigt vet hur jag ska hantera situationen och att jag inte kan bestämma mig för om det är miljöträning och stimulans eller rent ut sagt oschysst att gå kurs med henne. Hon får sådan förväntansångest som sitter i ett bra tag.
Vet inte riktigt var jag vill komma med det här. Bara konstatera att det kan vara både superkul och skitsvårt att vara hundägare, på samma gång ibland.

Åh, jag känner igen mig - och oss, så mycket! Ebba går lätt upp i stress när vi är iväg på kurs. Reagerar starkt på hundmöten och så vidare. Hon tycker ju dock att Nosework är så sjukt värt att hon älskar att vara där (var det Nya Varvet?) och det har blivit oändligt mycket bättre från start. Tycker ändå de är bra där, och vi har alltid känt oss hemma hela tiden trots att vi varit ett av de stökiga ekipagen. Inte märkt att E skulle mått dåligt av att vi varit där, utan snarare varit nöjd efteråt trots att hon varit uppe i varv.
 
Min lilla gumma ser nu nästan helt normal ut i rörelserna och balans efter hennes vurpa i trappen. Hon går fortfarande på Metacam och ska fortsätta med det och vila ett tag till. Men skönt att se att det neurologiska/vinglet i bakdelen nästan är helt borta nu! Det har jag varit lite orolig över.
Det är en uttråkad fröken som helst bara vill leva livet som vanligt med diverse upptåg och fart och fläkt.
Hon är ju inte bökig på ngt vis. Men det syns på henne att det spritter i kroppen och hon tycker jag är en party pooper som tvingar henne att hålla sig lugn. "Lyfta hit och lyfta dit.. Jag kan själv!" typ.. :cautious:
Det får man väl bara vara glad för bara nu, att hon vill! Superskönt! :heart
 
Hade så ont i magen i morse när jag åkte till jobbet efter påhälsningen igår. Kräktes nästan i bilen... Riggade upp en extra övervakningskamera i fönstret på ovanvåningen så man ser infarten bättre och även gatan utanför. Det är inte lagligt att övervaka så I know men just nu skiter jag i det quite frankly. Om det så bara är grannens katt som går förbi utanför så vill jag veta det.... Än så länge är allt som vanligt och hundarna ligger och myser i sina hundhus.

Ska göra en polisanmälan om hemfridsbrott tänkte jag. Det kommer inte leda till något eftersom det inte går att identifiera mannen på bilderna och regnr på bilen syntes aldrig. Men för sakens skull ändå...
 
Haha, jag tog dom sista Frolicarna och la den tomma påsen på hyllan i hallen och tänkte att jag ska ta med den ut sen och glömde bort det. Men sen kom Milou in i vardagsrummet och bad om hjälp. Han har ett särskilt pip som han använder när han vill att jag ska hjälpa honom. Följde med honom ut i hallen men såg inget särskilt, sen en andra gång samma sak och nu kom han stolt springandes med påsen som han lyckats nå hela vägen upp på hyllan, starkt jobbat av honom😅 Trodde inte han kunde nå så högt men längtan efter Frolic var visst stark. Man får ett sjätte sinne för att hålla koll på honom så han inte hittar på hyss.

Tycker det är så gulligt när han ber om hjälp, en leksak som inte går att nå, ett ben som åkt in under soffan, något som han vill att jag ska göra, kan vara lite allt möjligt.
 
Senast ändrad:
Fick hem en väldigt nöjd Nessie igår efter vallningen med syster, det hade gått jättebra. Pratade med E idag som sa att syrran är naturbegåvning och att Nessie gick som en klocka. Qila hade också varit duktig såklart.
Har bokat in mig på valläger med Nessie i april och så har vi banträning veckan efter. Få se när man kan börja träna med Tay sen, planen är att han får följa med och hänga runt fåren när det blir lite varmt på våren.
Fick ta ut Tay två gånger inatt annars så har han sovit snällt ❤️.


IMG_20210119_100851.jpg
 
Åh, jag känner igen mig - och oss, så mycket! Ebba går lätt upp i stress när vi är iväg på kurs. Reagerar starkt på hundmöten och så vidare. Hon tycker ju dock att Nosework är så sjukt värt att hon älskar att vara där (var det Nya Varvet?) och det har blivit oändligt mycket bättre från start. Tycker ändå de är bra där, och vi har alltid känt oss hemma hela tiden trots att vi varit ett av de stökiga ekipagen. Inte märkt att E skulle mått dåligt av att vi varit där, utan snarare varit nöjd efteråt trots att hon varit uppe i varv.
Åh, det är ändå lite skönt att höra att vi inte är ensamma. Ja, vi var på Nya Varvet, och vi känner precis som du att de är väldigt överseende med att hon ljuder och är lite störig.
Jag tänker att vi får se lite hur det utvecklar sig över kurstiden, om hon kan landa i det lite eller om det bara blir jobbigare för henne. Jag hoppas ju såklart på det förstnämnda.
 
Åh, det är ändå lite skönt att höra att vi inte är ensamma. Ja, vi var på Nya Varvet, och vi känner precis som du att de är väldigt överseende med att hon ljuder och är lite störig.
Jag tänker att vi får se lite hur det utvecklar sig över kurstiden, om hon kan landa i det lite eller om det bara blir jobbigare för henne. Jag hoppas ju såklart på det förstnämnda.

Håller tummarna för att det kommer gå bra. Svårt det där - för Ebba har sån sjukt hög förväntan när vi kommer dit. Men funkar bra så länge hon kan pyssla med något när vi pratar, så hon får ofta filtträna eller käka på något under tiden vi väntar 😊
Och Noseworken har gett oss så jävla mycket verkligen, så kan och orkar ni, och känner att det funkar utan allt för hög stressnivå, så kör på. Det har varit oerhört värt för oss 👍
 
Fick hem en väldigt nöjd Nessie igår efter vallningen med syster, det hade gått jättebra. Pratade med E idag som sa att syrran är naturbegåvning och att Nessie gick som en klocka. Qila hade också varit duktig såklart.
Har bokat in mig på valläger med Nessie i april och så har vi banträning veckan efter. Få se när man kan börja träna med Tay sen, planen är att han får följa med och hänga runt fåren när det blir lite varmt på våren.
Fick ta ut Tay två gånger inatt annars så har han sovit snällt ❤️.


Visa bifogad fil 63551
Var vallar ni? Är det någon bonde eller klubb eller hur får man möjlighet att valla? Låter så roligt att valla, vill också prova. Fast har inte riktigt rätt ras för det just nu i alla fall.

Tycker det verkar som att dina hundar verkligen får göra roliga saker och aktiveras så fint :heart
 
Var vallar ni? Är det någon bonde eller klubb eller hur får man möjlighet att valla? Låter så roligt att valla, vill också prova. Fast har inte riktigt rätt ras för det just nu i alla fall.

Tycker det verkar som att dina hundar verkligen får göra roliga saker och aktiveras så fint :heart
Tack! Jag har ju en fantastiskt bra hund (Nessie) som kräver mycket träning för att vara riktigt nöjd med livet och de andra glassar mest med 😁.
Vi vallar för instruktör som tillhandahar fåren, hade jag bara haft lite mark så hade vi haft får (och höns) själva. Tyvärr bor vi så "bra" att det tar emot att flytta, trivs jättebra med huset, grannarna (som man knappt ser), bra promenad vägar, tre minuter till brukshundsklubben och flertalet hundhallar inom rimligt köravstånd.. Vi har en dialog om att flytta så vi kan ha lite mer självhushåll men då blir det ju längre bort från allt.
 
Haha, jag tog dom sista Frolicarna och la den tomma påsen på hyllan i hallen och tänkte att jag ska ta med den ut sen och glömde bort det. Men sen kom Milou in i vardagsrummet och bad om hjälp. Han har ett särskilt pip som han använder när han vill att jag ska hjälpa honom. Följde med honom ut i hallen men såg inget särskilt, sen en andra gång samma sak och nu kom han stolt springandes med påsen som han lyckats nå hela vägen upp på hyllan, starkt jobbat av honom😅 Trodde inte han kunde nå så högt men längtan efter Frolic var visst stark. Man får ett sjätte sinne för att hålla koll på honom så han inte hittar på hyss.

Tycker det är så gulligt när han ber om hjälp, en leksak som inte går att nå, ett ben som åkt in under soffan, något som han vill att jag ska göra, kan vara lite allt möjligt.
Emiron ber också om hjälp, ffa när han tappat en leksak på golvet som han inte når från soffan eller bädden. Han tappar den, tittar på den ett par sekunder med öronen ut åt sidorna, sen tittar han på mig och gnäller. Hjälper jag honom inte så försöker han på egen hand och sen gnäller han igen, eller så ger han upp och grymtar kränkt eller suckar högt.
 
Emiron ber också om hjälp, ffa när han tappat en leksak på golvet som han inte når från soffan eller bädden. Han tappar den, tittar på den ett par sekunder med öronen ut åt sidorna, sen tittar han på mig och gnäller. Hjälper jag honom inte så försöker han på egen hand och sen gnäller han igen, eller så ger han upp och grymtar kränkt eller suckar högt.
Haha, är han också klumpig? Milou kan hämta en leksak, lägga sig i soffan och snutta på den och en minut senare ligger leksaken eller ett ben bakom soffan. Ren magi...

Alvin ber också om hjälp men med ett ljud som låter som han är under tortyr fast han bara vill ha hjälp med något litet.
 
Fick i början av året veta att att en hund i mina hundars grupp på dagiset åkt på min stora skräck, giardia :crazy: Naturligtvis tändes tusen tankar återigen om att detta är orsaken till min äldsta hunds kroniska magbesvär trots tre negativa svar hittills.

Har hållit hundarna hemma sedan veckan före jul pga semester och därefter inte vågat skicka tillbaka dem till dagis även om den sjuka hunden inte vistas där just nu. Litar inte riktigt på att saneringen är gjord och man är heller inte säker på hur länge den smittade hunden haft giardia och jag är LIVRÄDD för att åka på denna pest. Idag kom provsvaren från kollamasken. Ingen av mina hundar är smittade :banana::bow:

I februari börjar hundarna ett nytt dagis då det gamla ska byta ägare till ett hunddagisföretag som jag inte hört så mycket gott om.

Så idag är en bra dag :D
 
Haha, är han också klumpig? Milou kan hämta en leksak, lägga sig i soffan och snutta på den och en minut senare ligger leksaken eller ett ben bakom soffan. Ren magi...

Alvin ber också om hjälp men med ett ljud som låter som han är under tortyr fast han bara vill ha hjälp med något litet.
Han är rätt klumpig ja, men han är bara 1 och koordinationen i den stora kroppen är inte helt på plats ännu så det flyger saker lite hit och dit.
 
Han är rätt klumpig ja, men han är bara 1 och koordinationen i den stora kroppen är inte helt på plats ännu så det flyger saker lite hit och dit.
Milou blir 2 i mars så är inte så gammal heller och han har ben och tassar överallt och full fart och kan inte koncentrera sig på mer än en sak i taget. Full fart alltså

Hur stor är Emiron nu? Hur stor förväntas han bli?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Den andra blev låst, så vi fortsätter här :)
52 53 54
Svar
1 079
· Visningar
68 467
Övr. Hund Skapar ny tråd så vi inte tar över uppdateringstråden. Idag går semifinalen, de 30 bästa från fredagen går idag en internationell bana...
2
Svar
37
· Visningar
2 961
Senast: Pilot
·
Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
15 819
Kropp & Själ För 2 år sen (okt-21) opererade jag bort det mesta av en stor hjäntumör, den sitter lite illa till, så allt gick inte bort, den dödar...
Svar
15
· Visningar
866
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp