Uppdateringstråd nr 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick damerna varsin jordgubbe och lite grädde till middag :p De tyckte att jordgubben var jättekonstig!
IMG_20210623_162756_498.jpg
 
Alvin var hängig idag, när jag dammsög flyttade han sig inte ens när den nuddade vid honom och när jag skulle lägga mig i soffan flyttade han inte på sig som han brukar.

Blev orolig så tog fram bästa markören för att mäta nivå av stress eller rädsla eller dåligt mående dvs korv och köttbullar :p. Och det gick! Han tog lite bitar och ville till och med vara med och träna med bollen och snurra lite åt olika håll. Det lugnade mig enormt, han har varit kinkig med maten några dagar men han får ändå i sig tillräckligt just nu.

Han är trött idag, vi har lekt lite och gått lite kortare promenader så jag hoppas han återhämtar sig nu och är på spåret imorgon igen. Jag tror inte han är sjuk egentligen, mer en kombination av ålder och värme.

Men jag blir ändå rädd och orolig och får jobbiga tankar. Ibland tänker jag att jag måste dö före Alvin och Milou för att jag inte vet hur jag ska kunna stå ut med att dom dör.
 
Fick nyss ett privat meddelande från en med saluki som visade sig bo hyfsat nära! (Iaf samma sida av stan :p ) Nu håller vi på att bestämma tid för hundträff. Salukivänner kan man aldrig få för många av :D

______
Tillägg: upptäckte nu att ena salukin kommer från en kull jag var otroligt nyfiken på när den föddes, för jag blev mycket förtjust i pappan till kullen när han kom till Sverige (satt och chattade en del med ägaren om honom då). Nu är jag jättepepp på den här salukiträffen!
 
Senast ändrad:
Hade en ganska intressant situation på promenaden nyss. Intressant när det kommer till hundens reaktioner.

Tre grabbar i... ung vuxen/gymnasieålder? satt vid ett bord kanske 20 meter från där jag gick. En av killarna frågade om han fick klappa. Min hund är nogräknad med vem som får klappa honom så jag sa att det går bra om hunden vill, han får välja själv.

Killen kom då med energiska stora steg klivande rakt emot Frej som reagerade mycket kraftigare än vad jag räknat med. Kastar sig bakåt och skäller högt. Jag tror killen snabbt backade undan och jag fick Frej att lugna sig rätt snabbt med hjälp av lite godis. Killen frågade om han fick ge en godis. Jag sa okej och tänkte att Frej får väl ta godisen (=torrfoderkulan) och backa undan, eller så tar han den inte alls.

Han tog godisen och satte sig kanin framför killen och hade säkert gladeligen gjort alla tricks han kan om han blivit ombedd. Däremot gick han absolut ändå inte med på att bli klappad (helt väntat).

Min hund har visserligen en social osäkerhet, men jag tror faktiskt inte att han var rädd för den här personen i sig utan att det snarare var hur han närmade sig som skrämde.

Det här hade varit ett intressant möte att ha på film! Så mycket signaler, både från hund och människa. Jag själv var mestadels betraktare.
 
Hade en ganska intressant situation på promenaden nyss. Intressant när det kommer till hundens reaktioner.

Tre grabbar i... ung vuxen/gymnasieålder? satt vid ett bord kanske 20 meter från där jag gick. En av killarna frågade om han fick klappa. Min hund är nogräknad med vem som får klappa honom så jag sa att det går bra om hunden vill, han får välja själv.

Killen kom då med energiska stora steg klivande rakt emot Frej som reagerade mycket kraftigare än vad jag räknat med. Kastar sig bakåt och skäller högt. Jag tror killen snabbt backade undan och jag fick Frej att lugna sig rätt snabbt med hjälp av lite godis. Killen frågade om han fick ge en godis. Jag sa okej och tänkte att Frej får väl ta godisen (=torrfoderkulan) och backa undan, eller så tar han den inte alls.

Han tog godisen och satte sig kanin framför killen och hade säkert gladeligen gjort alla tricks han kan om han blivit ombedd. Däremot gick han absolut ändå inte med på att bli klappad (helt väntat).

Min hund har visserligen en social osäkerhet, men jag tror faktiskt inte att han var rädd för den här personen i sig utan att det snarare var hur han närmade sig som skrämde.

Det här hade varit ett intressant möte att ha på film! Så mycket signaler, både från hund och människa. Jag själv var mestadels betraktare.
Åh, påminner lite om min Marvin - människor i sig är inte läskigt, däremot är burdusa/påträngande närmanden och signaler lite obehagligt. Det krävs att man är lyhörd och finstämd för att inte jaga bort honom :p Eller, för att uttrycka sig lite i vallningstermer, så gäller det att ha koll på hans flyktzon :D Känslig för social press, formulerades det på BPH.
 
Det var avslutning på Rallylydnaden igår kväll och vi körde tre tävlingsmässiga rundor som examensprov. Först rundan kändes bra, lite nos och lite sträckt koppel och ett förarfel men protokollet sade ändå över 80 poäng, möjligtvis snällt bedömt :D
Andra rundan var en riktig jäkla pangrunda, fullt fokus från oss båda, lite hoppade vid ett tillfälle men annars inga misstag från någon av oss. Vilken känsla!
Tredje rundan... borde jag egentligen stått över, hon var dötrött men kämpade på bra ändå.

Jag har faktiskt börjat snegla på tävlingar nu... :p
 
Det var avslutning på Rallylydnaden igår kväll och vi körde tre tävlingsmässiga rundor som examensprov. Först rundan kändes bra, lite nos och lite sträckt koppel och ett förarfel men protokollet sade ändå över 80 poäng, möjligtvis snällt bedömt :D
Andra rundan var en riktig jäkla pangrunda, fullt fokus från oss båda, lite hoppade vid ett tillfälle men annars inga misstag från någon av oss. Vilken känsla!
Tredje rundan... borde jag egentligen stått över, hon var dötrött men kämpade på bra ändå.

Jag har faktiskt börjat snegla på tävlingar nu... :p

7/8 är det en i Göteborg 😁
 
Tag ett djupt andetag och satte mig med borste, kam samt godis.

Och för första gången någonsin kunde jag gå igenom hela hunden!
Han fick panik ett par gånger men det gick att bryta. Har kammat bort mängder med lös päls. Ett sånt framsteg!!
Avslutade med lite bus.
 
Har en större vaktande ras i ett bostadsområde. Hanen har alltid vaktat på ett milt sätt. Han ställer sig och blockerar grinden så att okända inte går in. De han känner släpper han in med en viftande svans. Om försäljare är ”modiga” och öppnar grinden så kommer det ett par skall från honom. Men lillskiten har betydligt mer vakt i sig. Häromdagen gick ett barn (11-12 år) ensam förbi tomten och lillskiten sprang fram mot staketet och skällde. Jag var i närheten (runt hörnet, så barnet såg inte mig men jag såg hen) men sa inte till för att hunden stannade tyst vid hörnet av tomten. Barnet springer då fram och sticker in handen mellan staketet, ser att hunden är påväg att nafsa efter handen. Barnet hinner dra bort handen men sticker snabbt in den igen. Jag ropade på hunden och sa åt barnet att hen inte fick klappa hundarna genom staketet.

Jag är medveten om att jag har en vaktande hundras och lillskiten är en riktig slyngel nu. Min första tanke var att prata med barnets föräldrar om att hen inte ska klappa hundarna utan tillsyn. Men samtidigt har ju jag också ett ansvar känner jag..
 
Har en större vaktande ras i ett bostadsområde. Hanen har alltid vaktat på ett milt sätt. Han ställer sig och blockerar grinden så att okända inte går in. De han känner släpper han in med en viftande svans. Om försäljare är ”modiga” och öppnar grinden så kommer det ett par skall från honom. Men lillskiten har betydligt mer vakt i sig. Häromdagen gick ett barn (11-12 år) ensam förbi tomten och lillskiten sprang fram mot staketet och skällde. Jag var i närheten (runt hörnet, så barnet såg inte mig men jag såg hen) men sa inte till för att hunden stannade tyst vid hörnet av tomten. Barnet springer då fram och sticker in handen mellan staketet, ser att hunden är påväg att nafsa efter handen. Barnet hinner dra bort handen men sticker snabbt in den igen. Jag ropade på hunden och sa åt barnet att hen inte fick klappa hundarna genom staketet.

Jag är medveten om att jag har en vaktande hundras och lillskiten är en riktig slyngel nu. Min första tanke var att prata med barnets föräldrar om att hen inte ska klappa hundarna utan tillsyn. Men samtidigt har ju jag också ett ansvar känner jag..
Sätt upp kompostgaller eller hönsnät så barn inte kan sticka in handen och hunden därmed inte kan nafsa barnen.
 
Har en större vaktande ras i ett bostadsområde. Hanen har alltid vaktat på ett milt sätt. Han ställer sig och blockerar grinden så att okända inte går in. De han känner släpper han in med en viftande svans. Om försäljare är ”modiga” och öppnar grinden så kommer det ett par skall från honom. Men lillskiten har betydligt mer vakt i sig. Häromdagen gick ett barn (11-12 år) ensam förbi tomten och lillskiten sprang fram mot staketet och skällde. Jag var i närheten (runt hörnet, så barnet såg inte mig men jag såg hen) men sa inte till för att hunden stannade tyst vid hörnet av tomten. Barnet springer då fram och sticker in handen mellan staketet, ser att hunden är påväg att nafsa efter handen. Barnet hinner dra bort handen men sticker snabbt in den igen. Jag ropade på hunden och sa åt barnet att hen inte fick klappa hundarna genom staketet.

Jag är medveten om att jag har en vaktande hundras och lillskiten är en riktig slyngel nu. Min första tanke var att prata med barnets föräldrar om att hen inte ska klappa hundarna utan tillsyn. Men samtidigt har ju jag också ett ansvar känner jag..
Går det att sätta ett extra staket en liten bit innanför det vanliga staketet så eventuella barnhänder inte når fram till hundarna?
 
Dags att åka på sista tillfället på lydnadskursen. Ska bli kul, har en del frågor och funderingar kring saker som visade sig på gårdagens träning så hoppas få lite tips och råd som vanligt.
 
@iNHALE @Malibu_Stacy
Ska se om jag kan göra någon tillfällig lösning, är bara en sida av tomten som är mot gatan. Bor i ett barntätt område och har barn från fem olika grannhus här rännande titt som tätt. Aldrig några problem med barn som ”får” komma in, dvs mina egna barns kompisar. Hon älskar verkligen barn! Blev väldigt förvånade över hennes sätt att vakta mot det här barnet som hon inte känner.
 
Har precis lagt mig i sängen tillsammans med en täckestjuv och en kuddtjuv. Aysu tyckte att tre kuddar var absolut nödvändigt. Jag fick förklara att det räckte gott med att hon har två (vilket hon alltid har :angel: ) men hon var lite för söt för att jag skulle kunna ta min huvudkudde, för den låg hon på mest. Istället har jag nu en lite för mjuk och konstig kudde. Får se hur det går att sova på den. Ebrah har jag iaf fått över till hennes täcke, så jag har mitt ifred, just nu. Så galet mysiga mina små monster.
 
ikväll kom sambon hem efter att ha varit borta några dagar. Han hann ju bara se valpen några h då vi just kom hem med henne. Då var hon ju så himla slut och sov mest.
Han tyckte det var en riktigt tuff, trygg och kul tjej! ”Hon är som ett paket bomull som sticks!” tyckte han om fluffiga valptandsmonstret. 😂
Hon är riktigt tuff då man skojslåss lite och hon får bita en etc. Aldrig minsta rädsla eller tvekan. Men också bra på att lägga ner och lugna sig när
vi lekt klart.

Vi har testat ha koppel en liten sväng idag. Gick fint!
Sen när jag duschat ville jag leka lite med vattnet och förhoppningsvis göra det till ngt kul. Så vi plaskade runt lite med duschstrålen etc. Det var rätt skoj enligt fröken.

Hon är så himla kul! ❤️
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
273
· Visningar
20 249
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 669
Senast: Hellhound
·
Hemmet När jag rotar i frysen efter nåt, börjar varningssignalen tjuta efter bara kanske tio sekunder. Så jag brukar stänga av frysen medan jag...
Svar
15
· Visningar
627
Senast: Otherside
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
60 61 62
Svar
1 236
· Visningar
45 720

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp