Uppdateringstråd

291589493_743498516853058_8493584869246180408_n.jpg


Det här är minen hos någon som säger att ja, juverkli är det bästa som finns.

Vi tog ett pass i paddocken idag! Hon kändes mer som sig själv (mindre brunstig haha), men det hade regnat en del vilket lämnade paddocken lite blöt så vi tog det hyfsat lugnt.
Video här: https://www.instagram.com/reel/CfliISEKC1a/?utm_source=ig_web_copy_link
 
Idag blev det en allt i ett-tur :p
Red ut som uppvärmning, tog sedan ett par varv i galopp på gärdet, red dressyr på banan (skitsvårt, skjut mig) för att avsluta med lite hoppning :rofl:
Varför välja liksom? Plus lång avskrittning för att få ihop milen (+).
 
Återbesök med veterinären idag och det var bara lite spänningar att lösa.
Idag gjordes även böjprov så därav det stod på kvittot förra gången. För att få med allt på en faktura. UA blev böjprovet o hon känns jättefin nu 👌🏼
 
Idag har vi varit på utflykt med shettisen till den närliggande Exca-banan!

291320176_777106280370549_6705352673211358632_n.jpg


Det var askul! :D
Prärievagn, fasta broar och draperier var ingen som helst utmaning för vår lilla cooling. Inte heller att gå över diverse lådor, även om hon ibland ställde sig frågande till varför det skulle gås igenom lådan istället för bredvid. Rörlig bro var liiite märklig, men vi påbörjade jobbet med den med och hon ställde upp på att korsa den med glad attityd! "Biltvätt" (skumgummigrejer som sticker ut) tyckte hon var väldigt märkliga, men efter att få ha tittat en stund så gick det med.

Vippbräda - först undrade shettis om marken höll på att rämna :p Men efter ett försök kunde hon sedan köra vippbräda från båda håll (både gå på när den var vid marken, och själv trycka ner den för att gå upp).

Hon och barnet bröt upp sina tankeverksamheter då och då med att köra en "tokgalopp" (Exca-banan råkar vara belägen på ett långt, inhängnat fält så det finns plats för sådana). Mycket uppskattat, det blev till och med några glädjeskutt ;)

Vi missade till och med regnet. Perfekt utflykt!
 
Idag har vi varit på utflykt med shettisen till den närliggande Exca-banan!

Visa bifogad fil 94488

Det var askul! :D
Prärievagn, fasta broar och draperier var ingen som helst utmaning för vår lilla cooling. Inte heller att gå över diverse lådor, även om hon ibland ställde sig frågande till varför det skulle gås igenom lådan istället för bredvid. Rörlig bro var liiite märklig, men vi påbörjade jobbet med den med och hon ställde upp på att korsa den med glad attityd! "Biltvätt" (skumgummigrejer som sticker ut) tyckte hon var väldigt märkliga, men efter att få ha tittat en stund så gick det med.

Vippbräda - först undrade shettis om marken höll på att rämna :p Men efter ett försök kunde hon sedan köra vippbräda från båda håll (både gå på när den var vid marken, och själv trycka ner den för att gå upp).

Hon och barnet bröt upp sina tankeverksamheter då och då med att köra en "tokgalopp" (Exca-banan råkar vara belägen på ett långt, inhängnat fält så det finns plats för sådana). Mycket uppskattat, det blev till och med några glädjeskutt ;)

Vi missade till och med regnet. Perfekt utflykt!
Va skoj de låter. hade jag haft häst hade jag också åkt på nått sånt, Perfekt som miljöträning för både häst och ryttare.
 
Har planer på att bygga något liknande hemma :)
Tycker jag definitivt du ska!

Vi har en bit mark som ligger lite för avigt för oss att ha hage på (pga bekväm). Där har jag någon lös tanke på att fixa lite terränghinder, men well ... Det står liiiite för många saker på gårdsprojektlistan innan 😅
 
Tycker jag definitivt du ska!

Vi har en bit mark som ligger lite för avigt för oss att ha hage på (pga bekväm). Där har jag någon lös tanke på att fixa lite terränghinder, men well ... Det står liiiite för många saker på gårdsprojektlistan innan 😅
Ja, det blir en sak i taget här med.. har i alla fall en uppsittningsramp/trappa/läktare :)
Och fälttävlanshindren!
 
De senaste tre dagarna har det ösregnat lagom tills jag hinner till stallet efter jobbet vilket inte gör verken hästen eller mig speciellt motiverad till något. Idag hann det dock spricka upp och bli soligt lagom tills det nästan var dags att åka hem, givetvis... Jag har börjat ge B lite extra mineraler förutom den balja de har stående i hagen. Har märkt att hon blivit lite matt i pälsen sen hon släpptes på bete och känns nästan lite luddig, som en väldigt väldigt tunn vinterpäls. Min ET sa att en del hästar reagerar på positiva omställningar på samma sätt som vissa människor som blir sjuka första veckan på semestern när kroppen väl får slappna av och vila efter en längre tids stress. Vi får se hur det fortgår, hon verkar inte sjuk i övrigt utan är pigg och glad.

20220703_175225.jpg
 
Idag har vi varit på utflykt med shettisen till den närliggande Exca-banan!

Visa bifogad fil 94488

Det var askul! :D
Prärievagn, fasta broar och draperier var ingen som helst utmaning för vår lilla cooling. Inte heller att gå över diverse lådor, även om hon ibland ställde sig frågande till varför det skulle gås igenom lådan istället för bredvid. Rörlig bro var liiite märklig, men vi påbörjade jobbet med den med och hon ställde upp på att korsa den med glad attityd! "Biltvätt" (skumgummigrejer som sticker ut) tyckte hon var väldigt märkliga, men efter att få ha tittat en stund så gick det med.

Vippbräda - först undrade shettis om marken höll på att rämna :p Men efter ett försök kunde hon sedan köra vippbräda från båda håll (både gå på när den var vid marken, och själv trycka ner den för att gå upp).

Hon och barnet bröt upp sina tankeverksamheter då och då med att köra en "tokgalopp" (Exca-banan råkar vara belägen på ett långt, inhängnat fält så det finns plats för sådana). Mycket uppskattat, det blev till och med några glädjeskutt ;)

Vi missade till och med regnet. Perfekt utflykt!
Är det den man ser från stora vägen utanför Björketorp? 😊
 
Kan väl vara med lite här då :)
Har ju en ponny som är till salu, men vill nog skriva lite ändå.
Idag fick han gå i paddocken och kändes väldigt fin. Gjorde inte mycket då det liksom funkade, vill inte leta fel. Huvudsaken är grundridningen på honom än så länge, men vi börjar hitta lite samling, byten och så vilket är roligt. Idag plockade jag upp honom lite i traven vilket han svarade bra på, inte bara genom att sakta av och trippa utan faktiskt plocka in bakdelen och använda mer energi uppåt :)
Galoppfattningarna börjar också bli riktigt bra. Innan slängtravade han gärna in i galoppen, även när vi fattade från skritt, och galoppen blev ju därmed inte något vidare. Nu kan vi fatta från skritt och gå direkt till galopp, hyfsat bra sådan. Läste någonstans om att tänka på att fatta uppåt och inte framåt vilket nog hjälpt en hel del. Kan också samla ihop galoppen hyfsar bra, 5-metervolt är inga konstigheter nu (även om han inte orkar bära sig så länge i den formen).

Avtravningsformen var också trevlig idag. Jag vill trava av på en stor volt/oval i väldigt låg form där hästen får bära sig själv och sträcka ut lite utan att ramla iväg. Han är inte helt stadig än men näsan var allt riktigt långt ner en stor del av tiden :up:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 261
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 513
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 098
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp