Uppdateringstråd

Nå er det ikke lenge til Diva hesten kommer hjem fra fjellet. Hun klarte selvsagt å både tråkke av seg en sko OG skade seg så hun ble halt (2 separate hendelser). Så hun skal få sko og så skal hun til sjekk på dyrehospitalet når hun kommer hjem.
Men... jeg har fått tips om en hest til salgs av en venninne... en liten kaldblod hoppe på 4 år. Jeg snakket med eieren, og hun høres super ut, grønn men super. Så skal dra å kikke på henne på lørdag.... Skulle ønske jeg hadde hørt om henne litt før så jeg rakk å prøve henne før Diva'en kom hjem. Må snakke med eieren og håper at det kan bli en ordning med at noen kan ta mine dager om jeg plutselig skulle kjøpe hest :nailbiting::nailbiting:
 
Med tanke på temperaturen så funderade jag länge på om jag skulle rida idag men jag bestämde mig ändå för att ta ett litet pass. Jag behöver timmar i sadeln och B behöver timmar under ryttare. Svetten rann längs ryggen redan när jag sadlade... Mycket skrittarbete, fokus på lyhördhet och respons, lite kort travarbete på slutet och sen nöjde vi oss efter 30 min uppsuttet. Jag var avsevärt mycket mer svettig än hästen. Sadeln känns bra även med det vidare koppjärnet. Det skiljer så lite mellan dem så jag vet inte exakt hur mycket det egentligen påverkar. Jag har stoppat i ilägg fram i fårskinnspaden för att hjälpa hennes rygg lite och hon verkar svara bra på det. Jag tror helt klart att hon tycker det är behagligare med en luftig pad än enbart schabraket.

20220803_182244.jpg
 
Idag blev det ingen ridning men jag hade tänkt att vi iaf skulle gå en promenad vid hand längs vägen. Men när hästen blir svettig bara av att gå från bortre delen av hagen upp till stallet och sen stå still i stallet medan jag ryktar då är det fan för varmt även för det...

20220804_181732.jpg
 
Imorgon ska vi på vår första terrängträning, typiskt nog ska det regna 😑
Blir väldigt spännande, målet är att sitta kvar på min bucking bronco 😂
Har inte hoppat honom alls hemma, tycker oftast det är bättre att börja hoppa i terräng, mer naturlig bjudning osv. Dock så behöver kanske inte just Vegas så mycket hjälp med framåtandan 🙄
Men kul ska det bli 😁
Kommer ha tjusig rosa outfit, livar upp i regnet.

IMG_20220804_170211.jpg
 
Red lektion i ösregn idag. Rätt struligt med ridesum tyvärr men min tränare är så bra :love:

Berättade att vi ska tävla dressyr så vi jobbade lite på linjer, inridning och att jag ska tänka "kortare" när jag rider, inte ha fokus för långt fram utan mer 'nästa steg' bara.

Alltså min häst är så fin :love::love: när jag får ihop det i traven. Galoppen är ju vår svagaste men vi jobbade på med den lite också, att hitta balansen och få bättre kvalité. Kämpigt till tusen och fy vad jag tappar kroppen och ridningen när jag blir trött :o:yuck:

Hoppas hinna med några fler pass, och är lite sugen på ett till stativ så jag kan filma med pivon samtidigt... Just nu har jag en telefon som filmar och en i fickan med hörlurar till.
 
Jag hade planerat paddockpass till igår, men det var så varmt och kvalmigt att jag klokt nog planerade om :angel: Fick bli en stund i paddocken idag istället! Efter det gick vi runt åkrarna och promenerade förbi en småläskig skördetröska, en container på en ovanlig plats och slutligen också grannbarn som ville klappa häst. Väldans nöjd med min lilla häst som skötte sig nära på exemplariskt vid samtligt.

297204824_5324991237576473_5615772025249606005_n.jpg
 
Idag tömkörde vi på banan för första gången och Elsa skötte sig super 😍 Initialt var hon lite tveksam över vad jag ville hon skulle göra men när hon sökte sig fram och fick beröm så gick det kanon (lite unghästsvajigt bara ;). Halterna blev bättre och hon stod så stilla sen när jag stannat så att jag kunde gå fram och berömma och träna på att stanna kvar, något hon haft problem med annars.

Idag hade vi även svanskappan på, första reaktionen innan den lade sig rätt var att hon spände ryggen som om jag undersökte henne rektalt och jag tänkte hur ska detta gå 😂 Men sen när den lagt sig rätt kunde jag dra i ryggstycket utan blinkning.

Och jag glömde nämna att vi t.o.m. kunde tömköra hem från ridbanan till stallet, lite slalom då det var gräs på båda sidor som skulle försöka nås. Man vet aldrig när svälten kommer liksom...

IMG20220805154425.jpg
 
Vegas var så duktig på träningen 🤩
Blev ganska upprörd precis i början, för mycket folk, för många hästar som var överallt, kaos för liten ponny 💔
Men med trygga sambon bredvid som matade med godis kunde vi skritta fram uppsuttet. Fick värma upp lite avsides för att han skulle komma till ro och efter det släppte spänningen.
Hoppningen var inga bekymmer, han är inget tittig och var så himla duktig med allting.
Älskade lilla ponny, kommer bli en fin fälttävlansponny 🌟
IMG_20220805_154602.jpg
 
Vi har tagit det lite lugnt och inte ridit sen i onsdags, dels pga värmen senaste dagarna och jag kände mig inte helt i form mentalt idag. Jag hade en ångestklump i magen som jag inte riktigt kunde placera vilket B såklart kände av och skyggade för allt möjligt på väg in i stallet som hon normalt sett inte tittar på. Hon sa såklart inte nej till en pysseldag istället och jag lyckades tom spola hennes bakben och schamponera med grönsåpa. Vi måste ta nya tag med raspen, den har varit på tillbakagång en tid men det sista lilla vill inte riktigt ge med sig så nu blir det en ny "kur" med tvätt och smörj.

Jag har efterlyst en tid hos hästtandläkaren för rutinkontroll och hoppas h*n har tid för oss under augusti medan jag fortfarande har semester och slipper ta ledigt från jobbet. Har även efterlyst tid för utprovning av barfotaboots så att jag slipper oroa mig för vassa stenar på grusvägen utanför, också skönt att kunna brodda till vintern så man kan rida ändå även om det är lite isigt, vilket det är ofta här i Skåne...
 
Vi har tagit det lite lugnt och inte ridit sen i onsdags, dels pga värmen senaste dagarna och jag kände mig inte helt i form mentalt idag. Jag hade en ångestklump i magen som jag inte riktigt kunde placera vilket B såklart kände av och skyggade för allt möjligt på väg in i stallet som hon normalt sett inte tittar på. Hon sa såklart inte nej till en pysseldag istället och jag lyckades tom spola hennes bakben och schamponera med grönsåpa. Vi måste ta nya tag med raspen, den har varit på tillbakagång en tid men det sista lilla vill inte riktigt ge med sig så nu blir det en ny "kur" med tvätt och smörj.

Jag har efterlyst en tid hos hästtandläkaren för rutinkontroll och hoppas h*n har tid för oss under augusti medan jag fortfarande har semester och slipper ta ledigt från jobbet. Har även efterlyst tid för utprovning av barfotaboots så att jag slipper oroa mig för vassa stenar på grusvägen utanför, också skönt att kunna brodda till vintern så man kan rida ändå även om det är lite isigt, vilket det är ofta här i Skåne...
Skönt att du känner dig själv så pass bra att du tar det lugnt när du inte är riktigt hundra. Det är lätt att man missar den biten och ibland slutar det inte alltid så väl. Hoppas att det snart känns bättre igen ❤️
 
Skönt att du känner dig själv så pass bra att du tar det lugnt när du inte är riktigt hundra. Det är lätt att man missar den biten och ibland slutar det inte alltid så väl. Hoppas att det snart känns bättre igen ❤️
Ja jag har lärt mig det den hårda vägen genom åren. Eftersom jag har en viss ridrädsla med i bagaget så behöver jag känna mig "harmonisk" i huvudet när jag rider annars är risken att eventuella "bloopers" blir onödigt förstorade i mitt huvud. En bra dag kan det hända nästan vad som helst utan att jag blir nämnvärt rädd eller nervös men en dålig dag, som idag tex, kan det räcka med att hästen tittar till eller rycker till för att jag ska få ont i magen och vilja sitta av. Eftersom jag och B fortfarande jobbar på att bli ett team så vill jag helst inte ha den sortens käppar i hjulet om jag kan undvika det. Vi har nog med saker att jobba på tillsammans, att ta 4 steg tillbaka och brottas med en eskalerad ridrädsla istället under x antal dagar/veckor är inget vi behöver krydda tillvaron med i onödan. Tack och lov är mina dåliga dagar numera ganska utspridda.
 
Vi har tagit det lite lugnt och inte ridit sen i onsdags, dels pga värmen senaste dagarna och jag kände mig inte helt i form mentalt idag. Jag hade en ångestklump i magen som jag inte riktigt kunde placera vilket B såklart kände av och skyggade för allt möjligt på väg in i stallet som hon normalt sett inte tittar på. Hon sa såklart inte nej till en pysseldag istället och jag lyckades tom spola hennes bakben och schamponera med grönsåpa. Vi måste ta nya tag med raspen, den har varit på tillbakagång en tid men det sista lilla vill inte riktigt ge med sig så nu blir det en ny "kur" med tvätt och smörj.

Jag har efterlyst en tid hos hästtandläkaren för rutinkontroll och hoppas h*n har tid för oss under augusti medan jag fortfarande har semester och slipper ta ledigt från jobbet. Har även efterlyst tid för utprovning av barfotaboots så att jag slipper oroa mig för vassa stenar på grusvägen utanför, också skönt att kunna brodda till vintern så man kan rida ändå även om det är lite isigt, vilket det är ofta här i Skåne...
Jag brukar tänka att ridning är ett maraton och inte en sprint. Det är det långa loppet som räknas :)
 
Undviker också att rida när jag inte känner mig helt fot for fight i huvudet, precis som du @iNHALE
Har en känslig häst så blir lätt bara tok då ändå.
 
Idag fick det bli lite tömkörning och jobb med bommar i och runt övre hagen.

Fröken var jättenöjd :D Hon gillar verkligen att få jobba från marken, och dessutom hade hon fått en snajsig ny (begagnad) luva som jag hittade på second hand-affären igår. Har stirrat på den där luvan i flera månader och slutligen, när jag släpat ut make och barn i skogen för att leta shettistömmar, så kunde jag inte låta bli. :angel:

Passmässigt kunde jag inte vara nöjdare heller. Har nog aldrig haft henne så lugn och sansad när det gäller att jobba med bommar först, så det håller kanske på att lossna lite! Vi fortsätter i vår snigelfart och hoppas på fortsatta framsteg :D
298092038_10225457433520898_5513864977884858844_n.jpg
 
Idag tog vi ett pass på banan och efter mycket mjukgörande övningar så fick vi till höger galopp :banana:
Sen stod det miljöträning på schemat eftersom stallet har berikats med två små grisar som vi måste kunna passera när vi ska ut i skogen. Java var mycket duktig (jag också eftersom jag var själv lugn och tänkte bra tankar :D) och höll sig lugn hela tiden.
Lily trodde det var nya kompisar som man kunde hälsa på 😂
B48394B6-7648-4095-9CDA-257746CF3E49.jpeg
 
Longerade med fokus på galoppen med mitt equiband (bara magbandet). Det gick.. sådär, i början. Han galopperade typ tre språng och stod sedan bara på bakbenen.

Blev lite trött på honom, så vi gick över till att försöka pricka ett hinder istället (longerade på gärdet med mina små fälttävlandshinder). Efter att vi lyckades med det funkade galoppen igen 😅
 
Vi körde ett ganska ordentligt tömkörningspass igår mellan skurarna, både på volt och rakt fram. Framåtbjudningen är betydligt bättre nu än tidigare och hon försöker sitt bästa även om hon inte orkar hela vägen fram alla gånger. Fin känsla över lag men på rakt spår behöver vi jobba en hel del med styrningen, hon svänger gärna lite överallt när det passar och svarar inte helt bra på tömtagen. Det går relativt bra att följa fyrkantspåret i höger varv men i vänster blir det gärna lite hit och dit. Vi börjar dock få rätt bra kläm på konceptet att rygga i tömmarna. Det blir inte jättemånga steg och inte helt rakt bakåt men det går iaf bakåt vilket är bättre än en framdelsvändning som det blev i början. Det är så sött när jag ber om ryggning och hon tar två steg bakåt, sen vänder hon på huvudet och tittar bak på mig med pliriga små ponnyögon som om hon säger "det var rätt va?" :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 240
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp