Uppdateringstråd

Vegas fick ett par dagar ledig efter terrängträningen.
Idag trimmade vi lite på utebanan, vårt ständiga fokus är att han ska få ut halsen och fram näsan, han blir ju gärna lite väl kort fram.
Tycker det gick bra idag, långt ifrån perfekt med ett litet kliv åt rätt håll.
Galopparbetet var riktigt bra idag! Där struntar jag än så länge i att han blir kort, viktigast att han bjuder på framåt och galopperar med bra energi.
Formen kommer med styrkan 😊

IMG_20220808_145827.jpg
 
Jag har ridit nästan ett dressyrpass idag! 😍
Fölet är 5v nu och har tyckt det är lattjo när jag ridit så har bara ridit ca 10 minuter för att hon inte ska bli trött av att springa o busa. Men idag stog hon still o betade mest hela tiden medans jag red. Så passade på och red 20 minuter🤩
Haflingern kändes fin. Blir lite hastig och ivrig men lägger sig inte i handen så det känns verkligen bra. Lyssnar fint på sätet i övergångarna. Så kul att smyga igång lite försiktigt igen! Även fast det är barbacka på en gräsåker med fölunge som får tokryck ibland 🥰
 
Kvällsdressyr med barbackasadeln.
Fokus på fokus :rofl: och övergångar. Det gick bra! Håller på och lär in ett litet nytt, snyggare sätt utan massa broms.

Kände lite på galoppen på slutet. Höger är ok och vänster sämre, men vi kämpar på.

Sammanfattningsvis en repetition av förra veckans träning och jag är mycket nöjd :)
 
Red bort till terrängbanan idag, lyx att den ligger så nära! Så mysigt att rida där, klättra i gropen, rida på sandstigarna genom skogen, galoppera på fältet och trava på skogsvägarna, finns allt där 😍
Sambo följde med på cykeln, vill jag ha sällskap föredrar jag helt klart honom framför en annan ryttare. Han har inga åsikter om vägval eller tempo och varken han eller cykeln blir rädd för saker 😁

IMG_20220809_104420.jpg
 
Idag blev det tömkörning. Lily har fått en liten sommarvila men hon klarade ”inte” sommarvilan bra utan blir väldigt otålig och nästan lite ouppfostrad. Hon mår nog bäst om hon får göra lite hela tiden.
Tömkörningen gick iaf super fram tills vi hade 5min hem då hon blev rädd för nånting och sprang iväg en bit. Undertiden hann jag vricka andra foten (har en misstänkt fraktur i en stortå) men så är livet med hästar :D
Vi tömkörde sista biten ändå och då gick allting bra igen 😎
 

Bifogade filer

  • AE5C8044-527B-45B9-B19A-1FC01891E678.jpeg
    AE5C8044-527B-45B9-B19A-1FC01891E678.jpeg
    594,1 KB · Visningar: 43
Kom hem från jobbet och var seg, men tänkte ändå komma ut lite. Planerade in att gå korta skogsslingan och klättra, men halvvägs upp på berget kom jag fram till att om vi nu ändå gått hela vägen dit kunde vi lika gärna gå upp till långa galoppvägarna och busa. Så det gjorde vi :love:

Blev 2h och 13 kilometer. Många rivstartsgalopper, vi brukar tävla mot maken som springer med och fröken är alltid lika nöjd när vi vinner :D
297652847_1106808516580275_4893395487389530216_n.jpg
 
Kom hem från jobbet och var seg, men tänkte ändå komma ut lite. Planerade in att gå korta skogsslingan och klättra, men halvvägs upp på berget kom jag fram till att om vi nu ändå gått hela vägen dit kunde vi lika gärna gå upp till långa galoppvägarna och busa. Så det gjorde vi :love:

Blev 2h och 13 kilometer. Många rivstartsgalopper, vi brukar tävla mot maken som springer med och fröken är alltid lika nöjd när vi vinner :D
297652847_1106808516580275_4893395487389530216_n.jpg
Det låter så himla härligt, ditt hästliv! Ja, många av de andra trådmedlemmarnas också förstås, men just dina inlägg känns lite extra fyllda av glädje och kärlek på något sätt och ni verkar ha ett så mysigt och lustfyllt liv du och hästen 😊
 
Det låter så himla härligt, ditt hästliv! Ja, många av de andra trådmedlemmarnas också förstås, men just dina inlägg känns lite extra fyllda av glädje och kärlek på något sätt och ni verkar ha ett så mysigt och lustfyllt liv du och hästen 😊
Åh vad fint skrivet!
Det har vi faktiskt :D Det har varit en resa att komma hit. Dels hade jag massa kaos i mig själv som gjorde livet jobbigt, dels är min älskade cob en väldigt speciell varelse som det tog lång tid för mig att faktiskt förstå. Men på något sätt kom vi igenom det, och numera jobbar jag mycket med att faktiskt hitta lust och glädje i varje dag.
 
Körde till stallet tidigare än jag brukar för att hinna rida innan den värsta hettan slog till. Det kändes inte riktigt helt 100 idag. Hon var ofokuserad, tittade mer på maten längs staketet och kändes omotiverad, men det är okej, man får ha såna dagar också. Vi höll det enkelt och körde lite travarbete med fokus på att bibehålla tempo genom svängar och sen nöjde vi oss där.

20220810_121244.jpg
 
Jahopp, hittade strålröta båda bak, högt upp och dolt under massa hovskägg så nu har jag dåligt samvete får jag över hur länge jag missat det. Lite öm för tryck i ena fåran 😔 Dock var hovis här för några veckor sedan och sa att han inte såg något så antingen kom det nyligen eller så är jag inte sämre än hovslagaren iallafall. Tvättade lite med vatten och tog det jag hade hemma dvs bluespray/kopparsulfatfett. Ska försöka jaga något bättre att tvätta rent med, hade probisticks från förra hösten men det har försvunnit i röran hemma tror jag 😅
 
Tränat lite på att visa för hand inför vår ridklass nästa helg.
Vegas tycker det är knepigt att trava bredvid mig när jag springer, sambon fick peta igång med spö första vändorna.
Blir mer ridskoleponny än show cob 🙄😅

Han har även fått en fin åka bort-grimna med skylt 🌟
IMG_20220810_145855.jpg
 
Jahopp, hittade strålröta båda bak, högt upp och dolt under massa hovskägg så nu har jag dåligt samvete får jag över hur länge jag missat det. Lite öm för tryck i ena fåran 😔 Dock var hovis här för några veckor sedan och sa att han inte såg något så antingen kom det nyligen eller så är jag inte sämre än hovslagaren iallafall. Tvättade lite med vatten och tog det jag hade hemma dvs bluespray/kopparsulfatfett. Ska försöka jaga något bättre att tvätta rent med, hade probisticks från förra hösten men det har försvunnit i röran hemma tror jag 😅
Jag gillar sole cleanse och silvertrasol :) (Sen har jag apoteket av Redhorse produkter med, väldigt nöjd med dom). Sole cleanse sprayer jag med lite då och då bara för att.
 
Jag gillar sole cleanse och silvertrasol :) (Sen har jag apoteket av Redhorse produkter med, väldigt nöjd med dom). Sole cleanse sprayer jag med lite då och då bara för att.
Ska kolla in sole cleanse! Nu i "akutstadiet" så åkte jag och köpte virkon för tvätt och probi frog sticks för att sätta fast i hålrummet, inte farligt dyr (150 kr i lokala hästaffären) och enklare än att jaga tjärdrev. Klippte bort en del hovskägg som låg mot också.

Och provskalen till boots fram funkade inte heller, den som jag tror skulle passa är restad 🙃 Skitdag.
 
Hur fungerar det om du skulle köpa häst i Sverige?
Jag har absolut ingen koll på hästpriser, tillkommande kostnader osv mellan länderna
Jeg skulle gjerne gjort det, men jeg får ingenting for mine 42 tusen norske i Sverige fordi jeg må betale 25% av kjøps summen i moms når jeg registrerer inn hesten i Norge på grensa...så må ha mye mer penger. Og da må jeg spare...
Så enten må jeg ta en boks på stallen og betale på den mens jeg sparer, eller jeg må kjøpe en billig hest i Norge. Typ kaldblodstraver...
 
Körde till stallet vid 9 och tog ett rejält tömkörningspass med B. Jag har lyckats lägga vantarna på en ordentlig tömkörningsgjord, köpt begagnad för 300 kr, nypris 1900. Känner mig mycket nöjd med den affären. Det är mig veterligen första gången B går med svanskappa och det var inga problem. Ska fixa ett rejälare selunderlägg senare. Hon jobbade på bra trots värmen, dagen till ära med rejäl gräsmage efter att ha fått komma ut i ny beteshage igår. När vi väl svettats klart blev det badpremiär. Hon har fått benen spolade innan men att helkroppsbada har vi inte gjort förr. Vissa tveksamheter i början men efter en stund fick även hon erkänna att det var fan rätt gött ändå.

Adobe_Express_20220812_1506420_1.png
 
Och vi har idag skrittat av lugnt och avslappnat efter vägen bort från gården efter ett tömkörningspass. C har varit väldigt spänd och stressad av att gå ifrån gården tidigare men vi har tagit det lugnt och gått korta promenader med mycket kli och godis och sakta men säkert har han börjat inse att det inte är så farligt och att han får komma tillbaka till dina kompisar varje gång 🥰

C60FF921-C74F-4FB3-BD5C-D432FF4E9F81.png
 
Idag fick syskonbarnen rida. Äldsta tösen var lite rädd för att rida Java men hon avslutar hela ritten med en galopp och var superlycklig! Vi träffade även på en älgtjur mitt ute i skogen men lyckades behålla lugnet trots älgrädsla. Syskonbarnen ville först vända men jag sa att om älgen kommer mot oss så kunde ju de bara galoppera ifrån den :D
 

Bifogade filer

  • 39DB9A0B-DBE5-4E11-BF11-4E46FA3F9978.jpeg
    39DB9A0B-DBE5-4E11-BF11-4E46FA3F9978.jpeg
    630 KB · Visningar: 39
Vi har varit iväg på semester och alltså har hästarna också fått ledigt i ett par dagar, så idag tog vi en tur ut för att känna lite på det utan allt för mycket krav.

Först var det fröken kaos som kom ut :rofl: De har slagit hö bredvid vägen och varenda höbal var ett MONSTER (med caps). Hon gick och fnorkade ilsket och var just så odräglig som en kaosig cob kan vara - det ska stannas, det ska trampas, det ska backas, det ska fnorkas.

Sedan fick fröken springa lite i skogen, och det gjorde under med huvudkaoset för efter det var hon betydligt mer dräglig att ha att göra med :D Vi jobbade lite med övergångar, slutor och skänkelvikningar på vägen hem och då var hon superfin och pigg som en piggelin. Höbalarna var inte riktigt lika läskiga då heller, de kanske hade lärt sig sin plats av allt tidigare fnorkande ;)

Drömmigt fin himmel fick vi med!
299528091_10225495796159940_2298663182104118345_n.jpg
 
Vi har varit iväg på semester och alltså har hästarna också fått ledigt i ett par dagar, så idag tog vi en tur ut för att känna lite på det utan allt för mycket krav.

Först var det fröken kaos som kom ut :rofl: De har slagit hö bredvid vägen och varenda höbal var ett MONSTER (med caps). Hon gick och fnorkade ilsket och var just så odräglig som en kaosig cob kan vara - det ska stannas, det ska trampas, det ska backas, det ska fnorkas.

Sedan fick fröken springa lite i skogen, och det gjorde under med huvudkaoset för efter det var hon betydligt mer dräglig att ha att göra med :D Vi jobbade lite med övergångar, slutor och skänkelvikningar på vägen hem och då var hon superfin och pigg som en piggelin. Höbalarna var inte riktigt lika läskiga då heller, de kanske hade lärt sig sin plats av allt tidigare fnorkande ;)

Drömmigt fin himmel fick vi med!
299528091_10225495796159940_2298663182104118345_n.jpg
Här vill våra fram till balarna eftersom alla vet att det är mat i dom 😂
Och de har blivit traktorvana av samma anledning - traktor = mat.

Klarade ni er undan åskan? Här mullrade det mellan 15-18 🫣
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 217
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 061
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Valp skäller på män
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp