Uppdateringstråd

Tömkörningspremiär i kväll och det var inga större konstigheter. Jag är så kär i min fina häst 🥰
Han var lite tunn när han kom till oss, men betet har gjort honom gott och det har till och med blivit en liten gräsmage. Skönt att se! Han har mycket fullblod i sig och jag var rädd att han skulle vara svårfödd. Men jag behöver nog inte oroa mig allt för mycket för det.

37548D3C-CD95-44DB-B8EE-D7123A5DD410.jpeg
 
IMG20220724125511.jpg


Alltså jag lovar, hon ser bara uttråkad ut för att hon fotas och måste stå still då. Hon tycker träningen är rätt kul ändå 😂 Idag provade jag att lägga tömmar på henne i skogsslingan och tänkte problemet kommer bli att få henne att gå fram utan att jag leder. Nehepp, kanonen fattade direkt framåt på röst, bromsen funkade dock sämre på repgrimman som gled uppåt pga för stor i nosen. Några steg blev det iaf innan jag tog av allt och tränade trav för hand istället. Ska leta efter en stabil kapson att köra med istället då det bettlösa tygelfästet är för smalt för tömmarna. Superstolt över ångmaskinstokan 😍
 
Idag blev det en längre tur ensam. Java var lite ”hoppig” när fåglarna flög iväg från buskarna. Någon gång försökte hon vända men allting händer i slow motion. Vi tog en runda som vi kallar för galopprundan eftersom man kan galoppera långt och länge. Hästen tyckte det var kul och blev supersvettig så en dusch efteråt var välbehövligt!
C27DF464-C4A5-4185-B44C-BDBC770B0FF1.jpeg
 
Kände mig så dålig i söndags när jag tömkörde. Var länge sedan sist och även om jag tömkört mycket i mina dagar kände jag mig riktigt ringrostig.
Så igår ägnade jag några timmar åt att titta på filmer med Anders Eriksson och när jag såg honom göra alla de misstag jag gjorde så kändes det mycket bättre. Så idag när jag tömkörde igen kände jag mig riktigt proffsig helt plötsligt och hästen gick ännu bättre! 😁

BF1717B0-1EB2-4F89-909F-F73892FFBE68.jpeg
 
Har börjat rida Vegas igen efter hans lilla semester.
Red ett pass på ridbanan i söndags, lite dålig energi och ork men ändå fin.
Igår red vi ut, mycket mer energi men konditionen behöver vi verkligen ta tag i om vi ska börja hoppa i höst.
Hög tid att träna bort gräsmagen.

IMG_20220726_185418.jpg
 
Jag har semester och stora svarta vilar. Han har lyckats få soleksem på fötterna igen så kommer få vila och vara inne dagtid tills det blivit bättre.
 
Roadwork med kul gul igår. Så himla duktig när vi är ute på tur 😍
Han blir väldigt mycket bättre när han rids flera dagar på raken, märks att han trivs med det. Det går dock dåligt ihop med att vara fyra år så idag får han en vilodag så rider jag fredag och söndag.
Blir bra när han blir äldre och kan ridas fler och längre pass.

IMG_20220727_170105.jpg
 
Uppsuttet skrittpass idag. Flugorna och bromsarna svärmade så jag ville inte göra henne för svettig men jag var ändå ridsugen. Hon skrittade på bra med fin framåtbjudning även om hennes fokus var lite skiftande och styrbarheten sporadisk. Jag invigde även mina Ophena-stigbyglar och är riktigt nöjd. Det krävs ett par omtag innan man får plattan att fästa i rätt läge under skorna men när den väl sitter där så känns det stabilt och de känns bekväma.

Hon lät mig även spreja henne med flugsprej betydligt mer än hon normalt brukar. Fick spreja hela kroppen upp till mitten av halsen utan att hon kröp ur skinnet vilket är en klar förbättring. Visst, hon tycker inte det är roligt men hon kastar sig inte och försöker slita sig som hon gjorde i början. Hon fick i det närmaste panik så fort man öht närmade sig med en sprejflaska. Ibland undrar jag om de förstår att det hjälper mot flugorna...

20220727_180801.jpg
 
Screenshot_2022-07-28-18-11-15-240_com.google.android.apps.photos.jpg

Så himla nöjd över både barn och ponny idag. Barnen fick till fin sits, och ponnyn fick fram nosen fint, har annars lätt att krulla ihop sig eller få upp nacken alldeles för högt.
Dessutom var det inga insekter ute vad vi märkte, trots 21 grader och ☀️.
Skönt!
 
IMG20220728141916_01.jpg

Idag kom hovis som Elsa aldrig träffat innan och hon fick beröm för sina fina och jämnt slitna hovar. Sen stod hon också fint, trots att det helt plötsligt röjdes runt i ligghallen bredvid. Då hade stora svarta sprängt grinden och allt skulle vallas och jagas.

Efter fick vi rotera hagarna eftersom Elsa gärna äter lerjorden i den nedre delen av ena hagen... Hon gör samma på promenader, som en unge som äter sanden på lekplatser. 🤡
 
Något sämre framåtbjudning idag men lite mer styrvillig än igår vilket innebar ett rejält träningspass för min del, fick ingenting gratis utan fick verkligen jobba. Svetten rann av mig när vi var klara men hästen var knappt andfådd :rofl: jag får nog säga att om hästen har dåliga ridmuskler är det ingenting mot mina som är helt obefintliga.
 
Eftersom bromsar och flugor var så jobbiga idag så fick Lily komma in i stallet en stund. Tänkte först bara tvättat svansen men sen blev det att jag sköljde av hela hästen. Förr har hon inte kunnat stå still men det verkade som att hon tyckte det var riktigt skönt nu. Och ända upp till öronen fick det spolas!
Älskade lilla häst (som inte är så liten längre) rullade sig på ridbanan sen 😂
1A1C4714-91C4-4799-AC8E-5B6C49B4EA28.jpeg
 
Semestern börjar lida mot sitt slut så vi passade på att ta en riktig långtur idag. 3 timmar och 23.39 kilometer skrapade vi ihop!
296174508_334117912263449_6837999908658711465_n.jpg



Fröken hade plockat av sig sin luva i hagen, så hon fick låna storhästens. Därav lite lätt gycklarstil :p

Härlig tur blev det! Älskar att vi kan rida och rida här ute :love:
 
Semestern börjar lida mot sitt slut så vi passade på att ta en riktig långtur idag. 3 timmar och 23.39 kilometer skrapade vi ihop!
296174508_334117912263449_6837999908658711465_n.jpg



Fröken hade plockat av sig sin luva i hagen, så hon fick låna storhästens. Därav lite lätt gycklarstil :p

Härlig tur blev det! Älskar att vi kan rida och rida här ute :love:
Att rida på den sortens ridvägar är verkligen balsam för själen.
 
Tog mig en titt på månadens loggade ridpass. Nästan 115 kilometer har vi trackat (då trackar jag bara uteritter, och har missat några :p). Helt okej!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 159
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
947
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 496
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 996
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp