Uppdateringstråd

Kul att jag sent om sider hitta till denna tråd då 😅. Hursomhelst jag har en helt underbar fjordhäst :love: och idag blev det en liten skrittur för att känna på hur det kändes med hoppsadel igen då jag inte kunnat rida I den på hela sommaren då häst varit för fet men nu har hon lyckats gå ner så pass att den börjar ligga optimalt :). Väntar på hjulen till rockarden sedan i somras, skulle vilja uppta körningen igen helst före vintern...
 
Olycklig tror jag inte han blir men han är alltid den som är först fram, blir så besviken om han inte får följa med in, springer in i transporten osv.
Han förtjänar att få göra roliga saker 😊
Låter som han vill ha ett aktivt liv som sagt; morfar och mormors hästar gick ju bara i hagen; nordsvensken var för svår att sätta i vagn (inte ens en erkänt duktig hästkarl lyckades) och shettisen växte ju vi alla ur såklart och de visste ju inte mycket annat då ju, klart de mådde prima ändå och var nöjda :).
 
Jag kommer vara sjukskriven en månad, får absolut inte slå i huvudet under den perioden. Sen ny röntgen om 6 månader då det beräknas vara helt läkt.
Det lutar mer och mer att Vegas åker till Hassö på försäljning.
Inte för att jag på något vis klandrar honom för det som hände, jag orkar bara inte mer.
Två hjärnskakningar på mindre än ett år, bägge med minnesförluster varav denna på över fem timmar sätter sina spår.
Jag vågar inte mer, behöver läka både fysiskt och psykiskt, inte gå runt med ständiga katastroftankar.
Vegas är en så himla fin ponny som älskar att träna och göra saker, han ska inte bara gå övergiven i en hage ett halvår och inte göra något alls.
Är så ledsamt att det blev såhär men du gör nog rätt i att vara försiktig nu; man kan/ska inte ta för många hjärnskakningar...Och kanske får omvärdera. ❤
 
Jag red dressyr idag igen, det blir ca 2-3 dagar i veckan. Hon känns starkare och rakare för varje gång. Fölungen gick kvar med sina kompisar i hagen intill. Inga problem alls, så vi kunde rida helt ostört, även fast hon varit jätteduktig när hon varit med också.
Men nu är jag sugen på att testa om hoppsadeln ligger ok, så jag evt kan galoppera henne lite i lättsits.. dags att få upp flåset en aning 😄
A8640D0B-FB58-4CFE-809D-108AC2979D9F.jpeg
 
Älskade shettis! :love:
Körträning idag med nya selen. Och hon är ju en sådan stjärna! Rätt uppenbart har hon gjort det här förr någon gång, för vi kunde testa på både med draglinor och svängel utan några problem :love:

(Med vi menar jag av uppenbara skäl instruktör, barn och make, undertecknad satt bredvid och smälte över sin älsklingsponny :D)

304585380_1257330761696715_2367322247312979303_n.jpg
 
Idag har B fått tredje behandlingen av ETn och vi börjar komma riktigt nära pudelns kärna nu. Hon lyckades göra ett par riktigt stora justeringar i hennes högra höft och kunde släppa ännu mer i ländryggen. Det är så himla häftigt att se hur så små handpåläggningar kan ha så stora effekter på ett så stort djur. Hennes gissning är att problematiken med Bs rygg och bakdel troligen bottnar i att hon blivit rejält tilltryckt bak vid något tillfälle i livet, tex bromsat och satt sig rejält på arslet, blivit påsprungen bakifrån eller liknande och att detta sen har förföljt henne som en diffus stelhet och ojämnhet utan att hon egentligen visat några tecken på att ha direkt ont. Nu väntar ett par dagar med rejäl träningsvärk där hon ska få vila helt och sen får vi se vad resultatet blir när det lagt sig.
 
Här ligger det lite på is för jag har tillfälligt tappat ridsugen. Varför vet jag inte riktigt men det är mycket med det privata som stör så ibland är det skönt att bara sätta sig i sommarhagen och titta på hästarna och andas ❤️
Idag blev alla tre vaccinerade. Gammeltanten fick godkänt på hullet som vi kämpat med upp och ner pga PPID. De andra två skötte sig exemplariskt och jag är så stolt över dom 🥰

Gammeltanten skoddes av bak för kanske ett halvår sen och nu ser hoven ut såhär. Hon har haft skor i mer eller mindre 24år konstant om jag gissar rätt (varit tävlingshäst). Hovslagaren var mycket nöjd med förändringen 😊
 

Bifogade filer

  • 9803CA72-C1D4-49E6-A166-C338A580D3D2.jpeg
    9803CA72-C1D4-49E6-A166-C338A580D3D2.jpeg
    273,2 KB · Visningar: 61
La på hoppsadeln och den är för smal 🙃 men ett bredare koppjärn tror jag kan bli för brett istället eller att det ändrar formen. Äh vet inte. Kanske ligger den inte 100 från början och det är därför det känns lite konstigt. Har inte ridit i den nu men fick sluta med det ifjol, tyckte den låg bra men ändå blev hon ibland lite trycköm under bakvalvet.. Vilket dilemma när de ändrar i vikt. Har redan breddat den ett järn från hennes normalhull, dvs slank. Ska maila sadeltanten få se vad hon tror, vill ju kunna rida med sadel ibland under tiden hon går ner i vikt också. Red barbacka hela förra vintern.
Så fick bli barbackapadden och lite galopp på åkern! Hon tyckte det var såå kul 🤩

Ps, barbackapadden tror jag är en så där sadel som i annonser ”ligger på på alla hästar” 😄😎

D0390B17-4EB2-40F1-AE3D-281AE9122DC0.jpeg
 
Skrittade B lite kravlöst i långtömmarna idag. Hon är lite lite stel fortfarande men när man ber henne länga steget i skritten så har hon en helt annan rörlighet bak nu, speciellt i höger bak där hon varit väldigt kort innan. Hon trampar över rejält i steget och kommer verkligen in under sig nu på ett helt annat sätt.

20220910_153734.jpg
 
Jag tänkte att vi skulle börjat nosa lite smått på sidoförflyttningar i tömmarna idag blandat med lite skrittbommar och lite slalom men B bestämde att vi skulle miljöträna lite genom att bli löjligt rädd för två boxdörrar. Man måste passera dem när man går från hagen till stallet så vi har hunnit titta på dem ett par gånger sen de dök upp igår men från denna sidan av staketet var det tillbaka på ruta ett... Jag tog dock tillfället i akt att försöka lösa problemet och få henne modig nog att gå fram själv utan att jag leder henne fram och går före. Hon är ingen supermodig häst och blir lätt lite ängslig ibland när hon ska närma sig något läskigt på egen hand. Detta är en bra övning inför att vi så småningom ska kunna både rida och tömköra ut utan att jag ska behöva hoppa av/gå fram och leda henne förbi läskiga saker. Det tog ca 20 min att jobba igenom pannbenet så pass att hon kom hela vägen fram.

20220912_174000.jpg
 
Jag tänkte att vi skulle börjat nosa lite smått på sidoförflyttningar i tömmarna idag blandat med lite skrittbommar och lite slalom men B bestämde att vi skulle miljöträna lite genom att bli löjligt rädd för två boxdörrar. Man måste passera dem när man går från hagen till stallet så vi har hunnit titta på dem ett par gånger sen de dök upp igår men från denna sidan av staketet var det tillbaka på ruta ett... Jag tog dock tillfället i akt att försöka lösa problemet och få henne modig nog att gå fram själv utan att jag leder henne fram och går före. Hon är ingen supermodig häst och blir lätt lite ängslig ibland när hon ska närma sig något läskigt på egen hand. Detta är en bra övning inför att vi så småningom ska kunna både rida och tömköra ut utan att jag ska behöva hoppa av/gå fram och leda henne förbi läskiga saker. Det tog ca 20 min att jobba igenom pannbenet så pass att hon kom hela vägen fram.

Visa bifogad fil 100045
B är en häst, ingen liten lort! :D
 
Shettis var på körträning igår! Jag fick stanna hemma men det första barnet säger när han kliver in genom dörren är "det har gått JÄTTEBRA, jag har kört C på RIKTIGT idag!"

Tränaren hade fixat fram en lånevagn så barnet fick gå bredvid med tömmarna medan storhusse och tränaren höll koll på vagnen. Hon är så himla duktig, vår lilla häst :love:

Nu behöver vi uppenbart börja kolla vagn på riktigt med!
 
Shettis var på körträning igår! Jag fick stanna hemma men det första barnet säger när han kliver in genom dörren är "det har gått JÄTTEBRA, jag har kört C på RIKTIGT idag!"

Tränaren hade fixat fram en lånevagn så barnet fick gå bredvid med tömmarna medan storhusse och tränaren höll koll på vagnen. Hon är så himla duktig, vår lilla häst :love:

Nu behöver vi uppenbart börja kolla vagn på riktigt med!
Kul! Själv kör jag flera gånger i veckan och funderat på att uppgradera mig :)

Har ett hemmabygge just nu men suktar lite efter något med fjädring 😅
 
Kul! Själv kör jag flera gånger i veckan och funderat på att uppgradera mig :)

Har ett hemmabygge just nu men suktar lite efter något med fjädring 😅
Hela familjen här är ju totala noobs, jag har nog kört typ ... två gånger? Då rakt fram och mer varianten sitta och hålla i tömmarna på en snäll häst :rofl: Har tömkört mina stora liiite.

Vi visste ju inte om vad shettisen kunde (hon kom till oss som ridhäst bara), men allt tyder på att hon blivit inkörd någon gång tidigare i livet. Så vi går igenom allt från grunden och upp och introducerar nya element tillsammans med tränaren så att vi får lära oss om det samtidigt som hon får känna sig trygg, och så tränar vi grunder hemma :D

Men det känns så himla kul!
 
Hela familjen här är ju totala noobs, jag har nog kört typ ... två gånger? Då rakt fram och mer varianten sitta och hålla i tömmarna på en snäll häst :rofl: Har tömkört mina stora liiite.

Vi visste ju inte om vad shettisen kunde (hon kom till oss som ridhäst bara), men allt tyder på att hon blivit inkörd någon gång tidigare i livet. Så vi går igenom allt från grunden och upp och introducerar nya element tillsammans med tränaren så att vi får lära oss om det samtidigt som hon får känna sig trygg, och så tränar vi grunder hemma :D

Men det känns så himla kul!
Jag hade bara tömkört (mycket) innan jag fick min grabb, men han var å andra sidan körd mycket så körde (hö-hö) liksom bara på.. typ. Eller läste på och allt sånt men inte haft någon tränare. Men kör mest för motionen.

Ja det är roligt!
 
Jag hade bara tömkört (mycket) innan jag fick min grabb, men han var å andra sidan körd mycket så körde (hö-hö) liksom bara på.. typ. Eller läste på och allt sånt men inte haft någon tränare. Men kör mest för motionen.

Ja det är roligt!
Vi har ju tränare med veckovisa träningar typ 10 minuter hemifrån så det är väldigt okomplicerat att åka iväg tack och lov :D Hade vi vetat säkert att hon kunde köras hade vi säkert kunnat testa mer själva, men nu är det så himla skönt och enkelt att kunna ställa alla sin noobfrågor till ett proffs :D

Men din är ridhäst också va?
 
Äntligen tror jag vi hittat en bra hovslagare som både jag och hästen trivs med vilket känns sååå skönt. Äntligen kan vi få lite långsiktig kontinuitet med hennes hovar än hattandet som blir när man har en ny hovslagare varje gång... Hon lyckades balansera upp Bs svåra högra bakhov som ingen av de tidigare hovslagarna försökt sig på och verkligen vågade gå på med raspen där det behövdes. Mycket bra resonemang, kunnande och öppen för diskussion och frågor. B fick ju tidigare i somras utprovat barfotaboots fram, ett par Easyboot Epic och idag var det dags för bakhovarna som fick ett par Evo Boots. Efter lite justerande och värmepistolande satt de som en smäck. Nu finns det inga ursäkter att inte börja promenera längs grusvägen mer regelbundet.

20220915_073015.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 061
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp