Uppdateringstråd

303235843_766397251234330_9110286504574160526_n.jpg


Första gången barnet tömkör shettisen igår, gick toppen! Han ska få ta nästa träning på onsdag :)
Då kommer vi även få nya (begagnade) selen, superfin maratonsele från Ideal som vi kom över.

Undertecknad kan eventuellt ha planer på att tömköra shettis under tiden som jag inte får rida. Kommer bli orimligt gnällig annars. I värsta fall får jag tömköra på en hand tänker jag? :angel: Tar det lugnt fram tills röntgen om några dagar men helskotta vad svårt det är.

Idag ska maken rida cob och bli instruerad i alla fall. Har sagt åt honom att säga nej om jag plötsligt tycker att jag ska sitta upp och visa. Jag tränar tålamod här i mitt gips!
 
Visa bifogad fil 99393

Första gången barnet tömkör shettisen igår, gick toppen! Han ska få ta nästa träning på onsdag :)
Då kommer vi även få nya (begagnade) selen, superfin maratonsele från Ideal som vi kom över.

Undertecknad kan eventuellt ha planer på att tömköra shettis under tiden som jag inte får rida. Kommer bli orimligt gnällig annars. I värsta fall får jag tömköra på en hand tänker jag? :angel: Tar det lugnt fram tills röntgen om några dagar men helskotta vad svårt det är.

Idag ska maken rida cob och bli instruerad i alla fall. Har sagt åt honom att säga nej om jag plötsligt tycker att jag ska sitta upp och visa. Jag tränar tålamod här i mitt gips!
Känns inte tömkörning spontant som värre för armen än ridning?🤪
 
Varit på bortaplan och ridit idag, för miljöträningen skull. Denna gång i ridhus och det passar Nelly mycket bättre. Hon skulle nog helst gå i ridhus hela tiden, jätteläskigt utomhus!🤪🤣
Hade rätt ok framåtbjudning redan från start och kunde rida ett helt vanligt ridpass, men låter henne skritta fram väldigt länge så att hon ska landa innan vi drar igång. Brukar passa på att skritta dressyrprogram, det tar en evighet.

F8E85D8E-9EE2-41E6-BE31-73D5961C9787.jpeg
 
Idag gymnastiserade vi lite över travbommar och jobbade med framåtbjudningen på volt. Jag letar fortfarande efter en tränare som kan komma hem till oss och träna både oss tillsammans och även rida hästen vilket är lättare sagt än gjort.

Visa bifogad fil 99457
Jag såg er post på FB 🕵️ Fel del av landskapet så har tyvärr inga förslag men hoppas ni hittar någon!
 
Idag började vi projekt "Badkruka" dvs träna på att acceptera dusch med slangen. Elsa tycker ju att det är obehagligt att bli blöt, men jag vill gärna kunna duscha ben under lersäsongen.

Hon har ju även tyckt att flugsprayen är obehaglig när den landar på henne, men där har vi tränat med startknapp (själva flaskan), spray och sedan belöning vilket funkar super. Från att ha krupit ihop och smitit undan så står hon stilla och avslappnat. Tänkte jag kör lite samma princip med slangen, dock är det svårare då jag måste hålla henne samtidigt som vi hanterar slangen med vatten plus belöning 😅 Först körde vi utan vatten igång, belöning när hon duttar/undersöker slangen. Sen med lite vatten rinnandes försiktigt bredvid när hon betar. Till sist kunde hon dutta mulen i vattnet och få godis så jag tror vi är på rätt spår!
 
Idag har en tränare varit ute och "provat på" lite. Duktig och driven person men jag är inte helt säker på att den typen av träning är rätt för just B även om jag generellt sett tyckte hon hade bra resonemang och synpunkter. Jag ska fundera vidare lite ett par dagar och känna efter lite när intrycken smält lite. On a positive note så lät sig B bli spolad i ansiktet för första gången efter träningen, skönt när man är helt svettig mellan öronen.

20220905_195206.jpg
 
Måste återkomma med att sole cleanse + field paste från Redhorse har fungerat klockrent! Starka hårda hovar 😍
Ja produkterna är toppen enligt mig :love:

Här har vi fått flera kompliment på hovarna från folk i nya stallet som sagt "oj vilka fina hovar hon har"- känner mig väldigt glad eftersom det har varit mycket blod, svett och tårar att komma dit.
 
Idag var en sådan dag där Elsa var ett stoigt ånglok och mattes tömkörningsrunda i skogen var en enda förhållning och kommandon som "saaakta", "stanna-staaaanna-ElsastannaNU" och ibland t.o.m. arg-mamma-röst-rytande "ELSA!". Nöjet med att tömköra henne i bettlöst sidepull på de dagarna är inte maxad 😂 men hon tog en förhållning på vägen hem iaf so we've got that going for us which is nice.
 
B fick en vilodag idag efter det tuffa passet igår. Jag passade på att montera min hemmabyggda foderlåda på hjul som jag ska ha istället för plasttunnorna. Det börjar bli så mycket olika burkar nu att det är värdelöst att ha allt staplat ovanpå vartannat och behöva lyfta ned allt när man ska in i tunnan i botten. Ska bara fixa gångjärn till locket så är det klart.

20220906_173905.jpg
 
Idag hoppade vi terräng 🤩
Superroligt när vi fick till det 😊 la till ett nytt hinder, en spets typ, och det har vi inte hoppat innan. Han stannade massor (vilket jag var rätt säker på att han skulle göra) men sen lossnade det och då hoppade han utan att tveka. Satte ihop min tre hinder till en liten bana sen och den gjorde han också galant!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 167
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp