Uppdateringstråd

Shettisen har fått en vagn :D
308255871_641519854073450_2550112643898175121_n.jpg


Och vi har kommit fram till hur både hon och häst kommer med transporten, så på onsdag tar vi med båda delar till körträningen så vi får reda på hur vi ska fortsätta :)

Dagens pass var bara repetition av att gå in i skaklarna på rätt sätt och sedan fick föräldrarna dra med vagnen när vi promenerade runt gårdsplan. Men det gick fint!
Utöver det blev det lite mer tömkörning ute i byn men då regnade det så jag skyllde på gipset och gick in :D
 
Var så himla ridsugen igår men hann inte rida efter jobbet så tog igen det idag. Pigg och framåt häst men ganska ofokuserad och glyttig så vi jobbade mest med fokus och lyhördhet istället för att gå och dagdrömma och spana utanför staketet.

20220924_162753.jpg
 
I helgen kom min fina vän och tillika hästfysio förbi för att kolla på gården jag och sambon köpt (dvs där jag har Elsa inackorderad). Hon var så himla hjälpsam och kollade genom Elsa och gav oss övningar för att stärka upp kärran baktill fast hon inte behövde "arbeta" på sitt besök. Väldigt imponerad av hennes kompetens 😍

Igår gav vi oss ut på promenad i regnet och vi mötte bilar, får och springande hästar. Allt det gick super, lite upprörd blev Elsa då hon inte fick fram och hälsa på de snygga hästarna som snackade med henne men hon var fortsatt högst hanterbar. Tog tillfället i akt att träna med vattenslangen och skölja benen efteråt då hon redan var blöt, då stod hon så stilla medan jag kunde duscha alla fyra benen, så himla stolt!
 
Tog en lunchpromenad med fröken. Äntligen är jag smidig nog att kunna göra något tillsammans (som inte bara innebär klappa) :love:
309451836_590120579506746_3600291659950168929_n.jpg



Jag får dock inte på mina egna tröjor över ortosen, så jag har fått sno makens vilka gör att jag ser ännu bolligare ut än vanligt :rofl: Men skitsamma, huvudsaken är att jag kan röra på mig igen!
 
Det har regnat mer eller mindre none stop i 4 dagar och verken jag eller hästen är speciellt sugna på att jobba i regn. Duggregn eller någon mycket kort skur går bra men inte slagregn... Men lagom till att jag kom från jobbet så klarnade det upp och vi tog en liten sväng i tömmarna. B har blivit kort i steget igen på höger bak... oklart om hon kanske halkat till eller om hon stått och spänt sig när det regnat. Hon kliver på med pigga steg och jag hade bitvis svårt att hålla henne i skritt men vi får nu se hur det utvecklas. Vi ska jobba på lite lugnt så hon får gymnastisera lite och blir det inte bättre får ETn känna på henne igen. Det är väl inte helt otänkbart att hon kanske är en sån häst som behöver iaf ett regntäcke under vinterhalvåret för att inte bli tjorvig i ryggen...

20220929_183241.jpg
 
B var betydligt jämnare i steget idag. Misstänker att hon stått och spänt sig i regnet lite för mycket under veckan. Vi gymnastiserade över skrittbommar, ryggade en del och hon rörde sig klart bättre än igår.
 
Idag var jag lite i valet och kvalet om jag skulle gå eller tömköra ut till slingan, sist jag gjorde det med brunstig Elsa var det mest att jag hängde efter och hon sket helt i bettlösa inverkningar så jag var lite tvekande. Men hon behöver vänja sig mer vid selandet (tungt och småläskigt med loksele ibland) och så tänkte jag att jag får se om jag leder hela rundan eller tömkör.

Elsa var superduktig, vi tränade på stoppen och hon satte det superduktigt, lite skriande efter hästar men vi gick förbi där istället bara.

Jag älskar hennes tempo också (och var tvungen att musiksätta videon), inget såsande på den ångvälten 😍
 
Jag har hoppat idag och min häst är ju bara 🤩😍 älskar att sitta på hans rygg när han får till de bra sprången.
Vi hoppar inte speciellt ofta men nu när hindren står framme ute på gärdet har det blivit lite mer.
Dock blev han väldigt trött så klippte faktiskt halva halsen efteråt. Jag brukar inte klippa mina hästar men tänkte testa i år och se hur det blir.
 
Jag har hoppat idag och min häst är ju bara 🤩😍 älskar att sitta på hans rygg när han får till de bra sprången.
Vi hoppar inte speciellt ofta men nu när hindren står framme ute på gärdet har det blivit lite mer.
Dock blev han väldigt trött så klippte faktiskt halva halsen efteråt. Jag brukar inte klippa mina hästar men tänkte testa i år och se hur det blir.
Rider man lite ordentligare är det en fördel att klippa lite; jag brukar köra "islandsklippning" på min :).
 
Jag har hoppat idag och min häst är ju bara 🤩😍 älskar att sitta på hans rygg när han får till de bra sprången.
Vi hoppar inte speciellt ofta men nu när hindren står framme ute på gärdet har det blivit lite mer.
Dock blev han väldigt trött så klippte faktiskt halva halsen efteråt. Jag brukar inte klippa mina hästar men tänkte testa i år och se hur det blir.
Så länge man inte tar pälsen över ryggen tror jag de flesta bara tycker det är skönt att vara lagom klippta. 😃
 
Jag red dressyr idag! Vi har haft lite uppehåll av andra orsaker och jag har ingen brådska. Men nu har vi trimmat i veckan.
Lagt in lite förvänd galopp bara för att stretcha och lösgöra. Fattningarna skritt-galopp är mkt bättre också! Känns hur hon blir smidigare och mer lösgjord för varje pass. Så duktig! Känns inte alls omöjligt att ha som mål att komma ut o rida lite LA klasser i april 😃
 
Idag var jag lite i valet och kvalet om jag skulle gå eller tömköra ut till slingan, sist jag gjorde det med brunstig Elsa var det mest att jag hängde efter och hon sket helt i bettlösa inverkningar så jag var lite tvekande. Men hon behöver vänja sig mer vid selandet (tungt och småläskigt med loksele ibland) och så tänkte jag att jag får se om jag leder hela rundan eller tömkör.

Elsa var superduktig, vi tränade på stoppen och hon satte det superduktigt, lite skriande efter hästar men vi gick förbi där istället bara.

Jag älskar hennes tempo också (och var tvungen att musiksätta videon), inget såsande på den ångvälten 😍
Har hon vingar på? :love: alltså jag dör så gulligt! :laugh:
 
Mina går på lösdrift och jag brukar inte täcka så mycket så tar lite i taget :)
Ja det är lika här. Så lite som möjligt men så mycket som nödvändigt 😆
Skulle behöva klippa nu men de går på bete fortfarande så väntar tills de kommer hem iallafall. Vill inte ha täcke eftersom hon har föl vid sidan nu också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 149
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
943
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 893
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp