Uppdateringstråd

Finaste B! Vi tog en (med våra mått mätt) ganska lång runda idag, längre än vi någonsin gått bort från stallet och delvis längs en väg vi aldrig gått tidigare. Inte så mycket för motionens skull utan för miljöträningen. Vi mötte några bilar, passerade ett stort antal postlådor, elskåp och hundar som skällde bakom ett plank men hon fick inte panik en enda gång även om hon tittade lite. Förra gången skickade hon ut oss båda i en åker så det är en klar förbättring. Ledde henne vid hand på vägen ut och sen tömkörde vi genom skogen på vägen hem tills vi kom till trafikerad väg där vi återgick till ledande vid hand tillbaka till stallet. Jag litar inte helt på hennes nerver ännu för att våga släppa fram henne i tömmarna längs stora grusvägen där det ska passeras hus, bilar och annat, hon behöver fortfarande det där lilla extra stödet framme vid huvudet men vi kommer dit så småningom. Att gå först i tömmarna genom skogen var dock inga problem, hon klev på med öronen framåt och tyckte det var toppen.

20221023_163523.jpg
 
Nu var det väldigt länge sen jag skrev i tråden. Våren var sådär för både mig och Tanja, så jag hade inte så stor lust att skriva något. Varken hon eller jag trivdes speciellt bra i stallet vi stod i och jag hade svårt att få ihop livet som hästägare när jag bodde så långt ifrån min familj och vänner.

Så jag var tvungen att ändra på en del saker. Jag har flyttat och Tanja har flyttat. Dessutom fick Tanja åka iväg på utbildning i två månader så jag skulle få chans att vila upp mig efter vårens kaos(inte bara relaterat till hästar, hela mitt liv var kaotiskt innan sommaren). För 1,5 vecka sen fick jag äntligen hem Tanja igen😍 Hon har flyttat in i ett nytt stall och hittills verkar hon trivas bra. Förutom att det tar en halvtimme att åka till stallet så tycker jag det nya stallet är perfekt. Tanja får gå på lösdrift, som hon trivs med, samtidigt som jag har fått ett ridhus så jag slipper regn och mörker😅 Stallet är litet, vilket både jag och Tanja tycker om och mina nya stallkompisar är trevligt! Så nu är jag motiverad att komma igång och träna lite mer seriöst med Tanja!
 
Idag fick jag hem draglinor och svängel, så ynglingen fick följa med på promenad där jag höll draglinan vid hennes sida. Hon tittade lite i början, kedjor dragandes vid bakbenen på asfalt låter ju lite speciellt. Men efterhand slappnade hon av och i skogen kunde vi öva lite på att svänga runt så att kedjan rör vid benet och att det inte är farligt, vilket hon redde ut bra.

Elsa har dessutom fått en ny hagkompis, ett äldre sällskapsssto som sökte plats lite akut då hennes enda hästkompis tagits bort i helgen. Så nu har vi en valack-avdelning och en tjejhörna. Den nya är lite osäker och flyttar på Elsa som med stora hearteyes bara låter den äta hennes hö medan hon tittar på någon meter bort 😂 Hon som vuxit upp i stoflock vet att äldre damer visar man respekt.

IMG20221025160835.jpg
 
Idag provade vi att dra draglinor för första gången när vi tömkörde, en på sidan och sen byte till andra. Jag hade tänkt ge Elsa en paus nu när hon fäller tänder även om vi kör bettlöst men hon hade sådana brutala hakningar häromdagen att hon får fortsätta ut och träna upp sig och få extra proteinpellets. Därför var hon lite taggad då vi inte tömkört på ett tag och lite nervös i början när vi skulle gå med kedjan på asfalt. Hon ville vika sig ifrån kedjesidan initialt och öka takten mer och mer när det blev obehagligt, men sedan klickade det för henne och kedjan och rep kunde rassla till samt röra hov och ben utan något obehag alls.

Jag blir så himla stolt, sista biten hem tog vi av linan och tömkörde hela vägen hem förbi korna, bygget och hagkompisarna. 🥰
 
4C47FA19-57E7-4B91-96B1-D5E9E23AD797.jpeg

Slutade jobba lite tidigare och hann med en uteritt i dagsljus👌👍

Blev dock typ attackerade av en stor hund som drog omkull sin ägare. Lite lätt tumult kan man säga. Nelly konstaterade att anfall är bästa försvar och försökte sparka den. Tur vi kunde styra upp hela situationen utan att någon blev skadad. 🫣
 
Idag provade vi att dra draglinor för första gången när vi tömkörde, en på sidan och sen byte till andra. Jag hade tänkt ge Elsa en paus nu när hon fäller tänder även om vi kör bettlöst men hon hade sådana brutala hakningar häromdagen att hon får fortsätta ut och träna upp sig och få extra proteinpellets. Därför var hon lite taggad då vi inte tömkört på ett tag och lite nervös i början när vi skulle gå med kedjan på asfalt. Hon ville vika sig ifrån kedjesidan initialt och öka takten mer och mer när det blev obehagligt, men sedan klickade det för henne och kedjan och rep kunde rassla till samt röra hov och ben utan något obehag alls.

Jag blir så himla stolt, sista biten hem tog vi av linan och tömkörde hela vägen hem förbi korna, bygget och hagkompisarna. 🥰
Vilken fantastiskt fin svans! Och duktig häst och kusk, förstås.
 
Visa bifogad fil 103975
Slutade jobba lite tidigare och hann med en uteritt i dagsljus👌👍

Blev dock typ attackerade av en stor hund som drog omkull sin ägare. Lite lätt tumult kan man säga. Nelly konstaterade att anfall är bästa försvar och försökte sparka den. Tur vi kunde styra upp hela situationen utan att någon blev skadad. 🫣
Vilken tur att allt gick bra. Det kan bli ganska dramatiskt med lösa hundar.
 
Vilken fantastiskt fin svans! Och duktig häst och kusk, förstås.
Hon och jag tackar! 🥰 Jag har aldrig kört in (knappt tömkört heller) men vi kommer långt med att ta det lugnt, känna av varandra samt lyssna på erfarna hästmänniskor. Till våren hoppas jag kunna åka iväg till tränare och sätta henne i vagn, kanske att hon får provdra någon lätt harv eller stock här hemma i vinter om vi känner oss redo.
 
Jomen här rullar det på i sansad takt. Jag är verkligen inte förtjust i det annalkande mörkret, men nåja, det är tur att man har sina hästar att njuta av i mörkret i alla fall.

Shettisen fick trava med vagn på träningen i onsdags. Inga som helst svårigheter. Hon är en stjärna, den där! :love:

Jag plockade av ortosen i tisdags och tog därför lite motvillig paus från ridningen i några dagar för att vänja mig vid känslan utan plastskal runt armen. Men idag kunde jag inte hålla mig längre, så vi red ut på lunchen.

Det var en piggelin-glad cob jag fick med mig :D

313357737_6027305997280785_2546895459300508780_n.jpg
 
Jag som äntligen trodde jag skulle få lite flyt med Tanja när hon verkade trivs i det nya stallet, men tydligen inte... Den här veckan skulle jag sätta igång Tanja efter en kort vila, men i torsdag förmiddags fick jag ett meddelande från en stallkompis om att Tanja staplade fram i hagen. Veterinären konstaterade att det troligen handlar om en hovböld och Tanja har blivit förvisad till boxvila över helgen. Så trist när vi äntligen har bra träningsmöjligheter😔
 
Blev ett pass i paddocken med cob idag. Fokuserade på övergångar och wow, vilken glädje man kan känna när man får ett par riktigt fina övergångar trav-skritt :love:
 
Idag insåg jag att det blev mörkt mycket tidigare än vanligt, så det fick bli en kvick tömkörningsrunda. Jag ställde iordning lite koner och bommar på ridbanan medan det käkades lite lunch i hagen, sedan selades det på och powerwalkades upp till banan. Halterna var spot on, slalom kändes som smör och inte en enda hov var i bommarna (något som annars liknat plockepinn med klumpfötter). Tror vi max var där i tio minuter med det räckte gott och väl för unghästhjärnan som satte allt. Lite tvek när jag styrde mot bommarna då hon tyckte det logiska var att gå runt men traskade fint över ändå. Sedan travade vi lite på asfalten hemåt, röstkommandon sitter kanon vid tempoväxlingar.

Sedan blev jag väldigt glad över att inackorderingen med familj sagt att de var så glada över att få vara där och att de fått nytändning på hästlivet som varit tungt tidigare.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 286
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
960
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 522
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 168
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp