Uppdateringstråd

Screenshot_2022-10-01-19-05-57-334_com.google.android.apps.photos.jpg

Så himla härligt underlag på grusvägarna nu efter allt regn och skrapning (eller vad dom nu gör) av vägarna. 🥰
 
Tog en lugn tur idag i fårskinnssadeln, och imorgon får han vila. Pälsfällningen stör en del och jag har börjat fodra med kraftfoder. Ska testa att ligga rätt högt i protein för att se hur det blir.
 
Jag har ridit idag :angel:
309840864_1321811041950246_7960514558529583201_n.jpg



I skritt, på en hand, med halsrem och ledare. :D Men det gick att jobba lite med öppnor, slutor och skänkelvikningar ändå!
Svåraste var att komma upp :rofl:

Just nu så är det ju husse som håller igång coben åt mig, men det kändes bra att få en stund i sadeln ändå :love:
 
Första gången jag lägger ut en bild på min älskade guldhäst i denna tråd men denna bild på henne och min sambo i dessa höstfärger är bara så otroligt fin 😍😍❤️ (jag sänkte sedan bakselen).
Pållan vilade i måndags, tisdags red jag en kort sväng ute i skritt och galopp och avslutade med travarbete på ridbanan :). I onsdags tömkörde vi ute i skritt och så lite granna travarbete på volt och I torsdags testade jag hoppsadeln hon varit för fet för..Skrittade ut en liten sväng och så prova vi trav och galopp på ridbanan samt lite trav på grusvägen för att jämföra ☺️. I fredags red vi ut en timme I alla gångarter, I går vila. Så idag bytte sambon hjulen på rockarden och äntligen efter exakt 3 år (!) körde vi igen; en kort sväng i skritt längs grusvägen och det gick såååå bra, kunde inte börjat bättre!! Vi tog det lugnt i hennes tempo, mycket beröm och pratade massor fast hon verkade ha blivit körd förra veckan senast ❤️. Blev flera gånger att vi stannade till och korrigera lite; draglinorna och bakselen mm. Började med att vi gick brevid några min, sen åkte sambon i och jag gick brevid drygt 5 min till, sen satt jag upp tillbaka så vi åkte båda 10-15 min max, en liten söndagstur med häst och vagn ❤️.

20221002_131458.jpg
 
Första gången jag lägger ut en bild på min älskade guldhäst i denna tråd men denna bild på henne och min sambo i dessa höstfärger är bara så otroligt fin 😍😍❤️ (jag sänkte sedan bakselen).
Pållan vilade i måndags, tisdags red jag en kort sväng ute i skritt och galopp och avslutade med travarbete på ridbanan :). I onsdags tömkörde vi ute i skritt och så lite granna travarbete på volt och I torsdags testade jag hoppsadeln hon varit för fet för..Skrittade ut en liten sväng och så prova vi trav och galopp på ridbanan samt lite trav på grusvägen för att jämföra ☺️. I fredags red vi ut en timme I alla gångarter, I går vila. Så idag bytte sambon hjulen på rockarden och äntligen efter exakt 3 år (!) körde vi igen; en kort sväng i skritt längs grusvägen och det gick såååå bra, kunde inte börjat bättre!! Vi tog det lugnt i hennes tempo, mycket beröm och pratade massor fast hon verkade ha blivit körd förra veckan senast ❤️. Blev flera gånger att vi stannade till och korrigera lite; draglinorna och bakselen mm. Började med att vi gick brevid några min, sen åkte sambon i och jag gick brevid drygt 5 min till, sen satt jag upp tillbaka så vi åkte båda 10-15 min max, en liten söndagstur med häst och vagn ❤️.

Visa bifogad fil 102052
Till och 4 år sedan, hur är det ens möjligt 😳.
 
Eftersom ingen klättring blev av förra veckan fick veckan börja med det och idag uppsuttet för första gången på några månader så nöjde oss med att klättra lite i backen på fältet bakom stallet; tre varv kändes lagom att börja med och pållan skrittade ju raskt tillbaka till stallet så blev inte längre än 20 min ridpass idag ☺️. Använde pessoaschabraaket som jag köpte i helgen och matchade med det fina blå pannbandet; bara pållan som hellre hade tagit en tugga gräs istället för att bli fotad 😅🥰.
 
Hjälpte maken i paddocken igår. Åkte häst dit pga kan inte låta bli :angel:
Coben var PIGG och lite vild när maken red, tror minsann hon meddelar att det är höst på riktigt nu (hon blir alltid lite mer kajko under kallare årstiden).

Bytte till mig ett schabrak på en bytardag för inte så länge sedan, så fint med lite skarpare färg!
Och fröken bjuder på ännu en halvknäpp min :D
310526856_1087524271904143_7196051571445922589_n.jpg


(Har makens hjälm pga orkade inte ta med två hjälmar :p)
 
Idag fick en stallkompis lilla barnbarn den stora glädjen (hon tackade flera gånger om 😄🥰) att rida min pärla som stallkompisen kallade henne ❤ (passande nog också till vårt snygga ES- schabrak Pink Pearl som jag sadlade med idag 😄😍). Efter lite skritt blev en stund på lina i framförallt trav för att träna på lättridningen och några galoppsprång (pållan var inte särskilt motiverad idag kan vi säga sen gör väl den onödiga värmen sitt till med) och så avslutningsvis ut en liten sväng; skön promenad för en annan👍.
 
B har fått vila en vecka nu. I slutet av förra veckan när jag tömkörde henne upplevde jag att hon kändes ofräsch på sitt högra bakben, inte regelrätt halt men jag fick en magkänsla att det var något som störde henne på böjt spår i vänster varv. I torsdags fick hon en ny genomgång av vår ET som inte kunde hitta något att anmärka på speciellt. Hon fick lite lösgörande handpåläggning i ländryggen men annars behövde hon inte så mycket mer. Hon var mjuk och fin, hade väldigt bra rörlighet och kändes inte begränsad någonstans egentligen. Vi diskuterade lite fram och tillbaka och landade i att vi fortsätter som vanligt, tränar på i väldigt lugn takt samtidigt som hovslagaren fortsätter att jobba med balansen i hennes hovar och så ser vi hur det funkar. Det tar ju trots allt en viss tid att "rehaba" kroppen och få allt på plats, lära sig använda sina muskler på ett nytt sätt och bygga den rätta styrkan.

On another note så fick sambon ett rejält uppvaknande idag gällande vilka risker som finns med hästar när han blev nedsprungen i hagen. Det är lite oklart exakt vad som hände då jag var inne i stallet just då och inte såg något men enligt hans utsago så var han inne i hagen hos hästarna när de plötsligt blev rädda för något och en av stallägarens hästar sprang ned honom. Tack och lov klarade han sig med ett rejält blåmärke på ena benet och en lättare smäll i huvudet när han for i backen. Det är lätt att prata om riskerna med hästar men ofta är det inte förrän man själv upplever en incident som man lär sig något. Det hade kunnat gå mycket mycket mycket värre.
 
Idag fick Elsa besök av veterinär för att undersöka hennes svullna has. Vad som kunde ses på plats var att röntgen var ren och ultraljud visade inget direkt anmärkningsvärt mer än själva gallan. Vi tror att det har blivit någon smäll eller växtperiod som överansträngt området och att om det inte försvunnit efter jul åker vi in för en grundligare koll. Hon är ju inte öm, direkt varm eller påverkad så hon ska fortsätta med sina fysioövningar och korta träningar för hand ute då och då bara så att bakkärran styrks upp mer och hinner med kroppen. Så himla skönt att höra när man knappt kunnat sova natten inför

En riktigt stor guldstjärna får hon då hon inte behövde något lugnande alls utan stod lugnt och stilla själv inne medan det rakades för första gången, tvättades, röntgades och ultraljudades. Eller som veterinärteamet sa "det är inte många tvååringar man brukar vilja stå här bakom och hålla på utan lugnande annars men här känner man sig trygg" 😍
 
Innan veterinären kom skrittade jag pållan en halvtimme barbacka; dels lite lösgörande på ridbanan dels utanför och bara myste i höstsolen 😍. Dags för den årliga vaccinationen och även munhålekoll; finfina tänder (skönt!) och nu blir det vila och skrittmotion de närmaste dagarna precis som sig bör ☺️.
 
Min fina lilla häst :heart
1665747336125.png


Blev en tur på över en timme för mig idag, första gången jag rider utan mitellan. Rider mest på en hand fortfarande, men i korta stunder blir det två. Har maken som går med och håller i grimskaft när jag vill. Ser fram mot att få tillbaka min kropp så jag kan rida på riktigt igen, men de här stunderna ger mig energi att fortsätta jobba på rehaben :heart
 
Hur har ni det i regnet? Här har det öst hela dagen, inklusive när jag red :D

Det blev en stund i paddocken idag faktiskt! Är fortfarande brutalt klumpig, men min fina lilla häst gör sitt bästa för att förstå mig (trots att det där med blöt sand verkligen inte är hennes favorit egentligen). Hon är så rolig också, man riktigt känner på henne att hon vill vara försiktig med sin matte. Idag när hon fick syn på ett hästätande monster från någon annan dimension hoppade hon rakt upp i luften - och stannade sedan så snart hovarna landat, när hjärnan registrerade att vi inte ska springa runt okontrollerat.

En vecka kvar med ortos! Jag kan ju fortfarande inte flexa armbågen helt så jag lär vara klump ett tag till, men jag ser fram mot att slippa sova med en hård plastgrej runt hela armen :p

Video: https://www.instagram.com/p/Cj21pFjoX49/
 
Hur har ni det i regnet? Här har det öst hela dagen, inklusive när jag red :D

Det blev en stund i paddocken idag faktiskt! Är fortfarande brutalt klumpig, men min fina lilla häst gör sitt bästa för att förstå mig (trots att det där med blöt sand verkligen inte är hennes favorit egentligen). Hon är så rolig också, man riktigt känner på henne att hon vill vara försiktig med sin matte. Idag när hon fick syn på ett hästätande monster från någon annan dimension hoppade hon rakt upp i luften - och stannade sedan så snart hovarna landat, när hjärnan registrerade att vi inte ska springa runt okontrollerat.

En vecka kvar med ortos! Jag kan ju fortfarande inte flexa armbågen helt så jag lär vara klump ett tag till, men jag ser fram mot att slippa sova med en hård plastgrej runt hela armen :p

Video: https://www.instagram.com/p/Cj21pFjoX49/


Blött, blött, blött som faen! Står småpölar med vatten i hagarna och ridbanan är värre...Pållan och kompisen kom travande när jag la ut lunchhö åt dem; kändes gott i mattehjärtat att de blev så glada 🥰. Eftersom min fått motion de fyra senaste dagarna envisades vi inte utan de fick komma in lite tidigare så gnodde jag lite med hästduken och faktiskt inte lerig så hon slapp spolspiltan; pållan verkade nöjd så 🥰.
 
Red lite mer ordentligt idag, första gången jag egentligen kräver lite ”ta i”. Hon vill inte riktigt spåra i vänster galopp, jag vill ha in framdelen mer och det tog emot lite. Men så fin hon blev när vi stretchat lite 😀

Märker hur bortskämd jag är med väggar, bokstäver och speglar. Nu är jag på en stor åker som dessutom lutar lite 😂 men bra träning! 😁
 
Var lite trött när jag red iväg ut så tänkte att en halvtimmes ridtur I skritt och lite galopp utmed sjön får bli lagom men ridningen och stallet ger ju alltid energi 😍 så red en stund till avslutningsvis på ridbanan (som igår, får bli så istället för ett helt ridpass i paddocken denna vecka) med galoppfattningar och lite travjogg 😊. På ridturen såg vi två hjortar fightas och äntligen galopp tyckte vi båda; lät pållan ösa på lite mera vid andra galoppen där underlaget tillät, härligt 😍.
 
Hösten är här och B blir gradvis mer och mer luddig. Den där sammetslena vintermulen är bara så underbar :love:. Det allt tunnare betet har också gjort gott för hennes midjemått. Hon var lite småtjock i somras men har nu gått ned lite och är mer lagom i hullet. Jag överväger att testa någon typ av betesreducerare till nästa sommar, åtminstone periodvis.

Idag kom den nya gödselcontainern på plats och jag är så himla stolt över hur modig hon börjar bli. Det är en rejäl pjäs på 15 kubik med blankpolerade sidor som ger viss spegeleffekt och den står precis utanför stallet. Jag hade väntat mig en hel del stirrande och hoppande när vi skulle förbi första gången men B stegade rakt fram utan minsta tvekan och skulle inspektera alla finesser. Jag vet inte vad som hänt men det känns som att hon plötsligt blivit så himla cool med allt och tar alla mina påhitt med ro på ett sätt som inte varit helt självklart innan.

20221020_175100.jpg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
955
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 087
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp