Uppdateringstråd

Iom tidomställningen har vintermörkret krupit över oss på riktigt och idag var vi förpassade till den belysta paddocken för eftermiddagens aktiviteter efter jobbet. Damen var på bättre humör än hon var igår. Den där långa sköna skogspromenaden jag hade planerat igår blev väldigt kort när hon totalt blåvägrade gå förbi ett hus ca 500 m från stallet. Oklart om det var ett surrande elskåp, något djurlik inne i häcken, säsongspassande spökerier lagom till halloween eller vad det var men hon skulle åt alla håll utom förbi just där och blåste upp sig som en hårig badboll. Nya tag med "skräckhuset" nästa helg, förra helgen var det inga problem...

20221031_180717.jpg
 
Jag är lite kluven i vad jag ska göra. Det ska startas upp en inkörningskurs på helgerna i närheten hos en supererfaren kusk, där det blir att alla deltagare lär sig och hjälper till med hästarna samt teori. Jag är dock nervös pga "publik" och nybörjare. Samt att hästen aldrig åkt iväg, stått på box, samt varit i ridhus om vi ska vara det. Egentligen måste vi ju göra det någon gång och det är ju super att kunna göra det med erfaret folk runt sig men man blir ju orolig att det ska bli för mycket. Eller om jag bara letar ursäkter 😅
 
Jag är lite kluven i vad jag ska göra. Det ska startas upp en inkörningskurs på helgerna i närheten hos en supererfaren kusk, där det blir att alla deltagare lär sig och hjälper till med hästarna samt teori. Jag är dock nervös pga "publik" och nybörjare. Samt att hästen aldrig åkt iväg, stått på box, samt varit i ridhus om vi ska vara det. Egentligen måste vi ju göra det någon gång och det är ju super att kunna göra det med erfaret folk runt sig men man blir ju orolig att det ska bli för mycket. Eller om jag bara letar ursäkter 😅
Det låter ju toppen! :)
Kör på det säger jag ;) Blir det mycket är det ju bara att ta det lugnt och säga ok, vi är med men vi är med i vår takt.
 
Vi ska köra vår första precisionsbana om typ en månad! :D
Körträningarna har terminsavslutning och då blir det "tävling" med instruktören som domare och feedbackgivare. Ska bli så himla kul, speciellt i och med att det är tomtetema och jag får klä min shettis i alla hennes tomtekläder! :D
 
Här går det trögt. Red ett så himla fint pass i fredags sen hade medryttaren henne lördag o vila söndag. Skulle då rida måndag men hon va som personlighetsförbytt rädd för underlaget i ridhuset och ville typ fly från det när jag va på ryggen. Inte alls samma reaktion på lina. Kände typ hon fick panik och kände inte igen min häst. Blev själv lite rädd och det kändes otäckt. Men hon lugnade sig efter en stund. Men hon verkade lite halt. Väldigt lite men hoppade av och tvättade benen och såg då hon hade gjort balltramp innan, ingen blod eller så men man ser märken över hoven. Så tänker det måste vara detta. 🥺 är glad hon är så tydlig men märker verkligen sån skillnad i förtroende när jag är på marken vs när jag sitter på. Så nu vilar hon och jag väntar på det skall läka.

Hon har även förre veckan galopperat med medryttaren i skogen och varit super duktig, jag har varit alldeles för feg att rida ut på henne sen jag åkte av i somras. Så själv promenerar jag för hand i skogen.

(viftar med ett spö på bilden för att frå fram öronen, gick sådär)
20221028_181901.jpg
 
Jag är lite kluven i vad jag ska göra. Det ska startas upp en inkörningskurs på helgerna i närheten hos en supererfaren kusk, där det blir att alla deltagare lär sig och hjälper till med hästarna samt teori. Jag är dock nervös pga "publik" och nybörjare. Samt att hästen aldrig åkt iväg, stått på box, samt varit i ridhus om vi ska vara det. Egentligen måste vi ju göra det någon gång och det är ju super att kunna göra det med erfaret folk runt sig men man blir ju orolig att det ska bli för mycket. Eller om jag bara letar ursäkter 😅

Äsch åk! Är du rätt fokuserad kommer du inte ens märka av folk som "publik" är ju spännande med ridhus första gången osv :).
 
Her går det absolutt ikke framover.... Jeg har prøvd og lett etter ny medryttar hest siden september, og noen heste eiere er så himla trege med provridning etc.
Jeg har også en gammel skade i hånden som plutselig har blusset opp, og utivklet seg, så for snart 3 uker siden mistet jeg følelsen i tommel og pekefinger tuppen. På fredag fikk jeg voldsomme stikkende smerter i hånden når jeg kom borti den... og jeg står fortsatt på venteliste hos manuell terapauten uten utsikt for noen time før i slutten av November... så i morgen må jeg bruke av heste-sparings kassen og dra til privat klinikk for jeg er redd det er noe alvorlig galt inni hånden. :down:
Samtidig har jeg fortsatt noe smerter om jeg går i skogen i mer enn 1 time 2 dager i i strekk. Jeg er så lei av å ha en kropp som ikke virker ordentlig på toppen av ME'n. :banghead: Jeg må få orden på dritten så jeg kan kjøpe hest til sommeren!
 
Håller med @Andromedae , kör! :)
Du kan ju berätta förutsättningarna om du vill, att det är en grön häst som inte är van vid ridhus/vara borta och så för att minska pressen?
Tack! 🥰 Hon är ju bara 2,5 år så det är mycket nytt som ska sjunka in mentalt. Dock är det också vanlig inkörningsålder för både sport- samt brukskörning och att kunna sätta i vagn hade varit supernyttigt och kul att delta i under ordnade former med flera medhjälpare.
 
Idag blev det som sagt lastträning och det var oförskämt enkelt. Kunde skicka in henne smalt, sätta bommem och stänga bak. Elsa stod och smaskade nöjt på sina morötter där inne 🥰 Problemet är nästan att få henne att vänta när jag ska ställa in belöningen vilket får anses vara ett lyxproblem. Hon fick stå någon minut på box också för att förstå konceptet ifall vi ska stalla in på kursen, hon var mest undrande över varför hon stod där och inte på gången som vanligt.
 
Idag gick piss. Elsa var lite bångstyrig i tömkörningen, men tog sig fint och vi körde med båda draglinorna på skogsstigen. 50 meter tills jag skulle ta av dem skuttar hon till, blir rädd och sliter sig med draglinor och allt i skogen. Jag hittar henne ganska snabbt ute i snårdelen då tömmarna satt sig i en tanig björk och hon tvingats att stanna efter sin panikare... Inga skråmor mer än någon flisa på hoven men fy fan vad tråkigt och dåligt jag mår över detta. Gick med en lina i handen en bit på vägen hem bredvid henne och det gick ok om än lite spänt av och till. Just nu vill man bara lägga sig ner och sova några år 😥
 
Det har blivit höst på allvar med blåst och regn. Nästa helg ska vi börja stalla in på nätterna vilket jag tror är välkommet även för hästarna. B är redan luddigare än hon var när hon kom i våras så jag är hoppfull att vi ska klara oss utan täcke mestadels av vintern iaf.

20221106_164808.jpg
 
Vi kan numer rida ordentliga turer igen 😍 fölungen kvar i hagen, nöjd med sina kamrater. Så idag fick hon galoppera så fort hon ville uppför vår favoritbacke. Jag har ju ridit henne typ 3 månader men bara hemma på åkern brevid hagen så fölungen sett oss hela tiden. Men nu äntligen kan vi ut och busa igen! Hoppas på en vinter med lagom snö och fint underlag 🙏🏻


5323E5B0-6BF7-429E-88AE-E8F9CCF6A533.jpeg
 
Idag fick jag tillfälle att byta koppjärn i sadeln. Beställde ju sadeln med wide på järnet men ska jag ha en pad under som rådgivaren rekommenderar så är det gränsfall för trångt. Beställde därmed ett x-wide. Det är inte mycket som skiljer men det ska bli kul att se hur stor skillnaden blir när den väl hamnar på hästen.

Visa bifogad fil 96683
Upplevde du någon skillnad?

Jag har koppjärn MW och M till min Lippo Fazzino, idag bytte jag första gången själv (sadelmakaren justerade sist). Men liksom. Det är knapp någon skillnad alls mellan mina järn och det känns så orimligt att den lilla, lilla skillnad jag kan hitta kan göra någon som helst skillnad O_o

207C98F8-1B55-46F4-8A1C-EBAB234697FD.jpeg
 
Jeg har begynt å ri et sto som har ganske mange forskjellige "problem" og jeg prøver å finne ut om det bare er dårlig ridning, eller om det er smerter.
Men i dag red vi ut med 3 isis'er og hun ble helt galen når vi skulle trave opp en bakke og gjorde levade hopp og holdt på å ta ut 2 isis'er med bakutspark.... det samme skjedde, bare enda verre når den ene isisen stakk ut på en vei. Jeg er ikke redd, men jeg vil jo helst slippe å ramle av.... og når hun får gå først, så går hun knapt nok frem i traven (hun er VELDIG sjenkel død). Hun er en merkelig skrue...
Hun har også rukket å bite meg, og sparke meg i beinet på de knappe 2 ukene jeg har hatt henne....
Men, jeg får holde ut, og forhåpentligvis blir det egen hest til våren/sommeren.
 
Upplevde du någon skillnad?

Jag har koppjärn MW och M till min Lippo Fazzino, idag bytte jag första gången själv (sadelmakaren justerade sist). Men liksom. Det är knapp någon skillnad alls mellan mina järn och det känns så orimligt att den lilla, lilla skillnad jag kan hitta kan göra någon som helst skillnad O_o

Visa bifogad fil 106116
Vi har mixtrat och provat lite fram och tillbaka under sommaren. Det blir ju ingen extrem skillnad på så liten diff men med x-wide går det ju att utan problem få i shims i padden framtill utan att det blir för trångt. Däremot är ju hästen så oerhört rund över ryggen bakom manken så att för tillfället rider vi med wide-järnet och pad helt utan shims för att få den extra lilla stabiliteten som det smalare järnet ger. Sen är ju hästen inte betesfet längre vilket också bidrar.

De två järnen du har där hade jag dock inte brytt mig om att byta mellan. Den där lilla millimetern som skiljer kan omöjligt göra verken till eller från.
 
De två järnen du har där hade jag dock inte brytt mig om att byta mellan. Den där lilla millimetern som skiljer kan omöjligt göra verken till eller från.
Nä, jag kände lite samma och undrar om det verkligen ska vara så liten skillnad eller om något blivit fel. Nå, en söm ska åtgärdas oavsett så får väl fråga om det då - att ha betalat för två typ identiska järn känns ungefär lika orimligt som skillnaden 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 200
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp