Uppdateringstråd

Vi går också på sparlåga just nu. Coben har tappat en sko och med tanke på att det kändes som att hon gott kunde få lite semester, så har hon fått några dagar ledigt (hovslagaren kommer nästa vecka).

Shettisen är dock fortfarande igång som vanligt. I morgon ska vi på julavslutning för körträningarna, vilket ska bli superkul. Jag är groom åt barnet som ska köra.

Jag lääängtar dock tills ljuset kommer tillbaka. Det är tamejtusan inte kul med detta eviga mörker ...
Håller med dig 🙄 Längtar efter ljuset
 
Vi går också på sparlåga just nu. Coben har tappat en sko och med tanke på att det kändes som att hon gott kunde få lite semester, så har hon fått några dagar ledigt (hovslagaren kommer nästa vecka).

Shettisen är dock fortfarande igång som vanligt. I morgon ska vi på julavslutning för körträningarna, vilket ska bli superkul. Jag är groom åt barnet som ska köra.

Jag lääängtar dock tills ljuset kommer tillbaka. Det är tamejtusan inte kul med detta eviga mörker ...
Vi hade tur och fick lite snö i början av november och det ligger kvar lite.🙏🏻 Det gör sån enorm skillnad även fast det fortfarande är mörkt. Ibland kommer ju inte snön förens i januari och det känns verkligen som evigt mörker.
Men jag skulle behöva en ledig dag med sol och lite vindstilla. Mitt sinne behöver verkligen det 😣
 
Jag red igår, första gången på typ en månad. Förutom att vi först behövde ha en diskussion om att tyglar och skänklar inte betyder att man ska bocka var det ett trevligt pass :)
Höll mig till trav dock, han behöver rastas mer innan jag vågar mig på att rida ut eller ha högre gångart.
 
Idag har vi varit på hjulavslutning med shettisen. Hon skötte sig utmärkt! Lite speedad initialt (allt var så KUL att det var lite svårt att bara skritta runt, och ännu värre stå still), men när det blev dags för vår tur så styrde hon och lillhusse runt banan två gånger på ett mycket kontrollerat och fint sätt!

Vi fick till och med köra vårt första maratoninspirerade hinder vilket var en rejäl utmaning för den ganska virriga groomen (dvs jag), men vi kom igenom allt utan att det välte någonstans!

Så idag är hon dyr, vår lilla diamant :love: Nu blir det lite paus med träningarna tills vårterminen kommer igång, men körningen har helt klart gett mersmak!
20221204_114224.jpg
 
Idag blev en riktig pysseldag i stallet och jag tog till och med in 2 hästar för att bara pyssla om de. Vi flyttade hästarna till ett mindre stall och jag stortrivs. Bella också för att hon får ha med sig sin lilla flock. Men såååå nervös hon var när hon kom in själv. Hon blir som värsta unghästen trots sina 27år 😣
Lily på 2,5 skötte sig däremot utmärkt. Det känns fantastiskt skönt att få vara i ett mindre stall 😊
74E95F5B-77B9-4AE5-A1FB-9CAEC7364CBE.jpeg
 
Vi håller på här hemma även om jag inte skriver så mycket :) Idag lasttränade vi, har tränat så att jag skickar in henne. Hon är rädd för gardinen dock så idag tog vi nästa steg och drog i den lite upp och ner inne i släpet så att jag kunde belöna med morötter samtidigt. Hon skjuter in rumpan när den skrapar till men hon fann sig i det och förstod att man får morot när det låter och rör sig. På tisdag ska vi iväg till tandläkaren så skönt att vara förberedd med lastningen då :)

Mindre roligt är att jag tror hon har fotskabb då hon stampar och kliar bakbenen nu när det blivit kallare... Så det blir att raka fluffbollens ben och spraya frontline, kan tyvärr inte mocka ut lösdriftsbädden såhär mitt i vintern så vi får väl hoppas vi kan lugna symtomen tills vi kan hiva ut den längre fram. Kanske att vetten kan skriva ut något mot det på tisdag också.
 
Här rullar det också på!
Klättring i torsdags på coben, barbackatur igår. Jag har typ bestämt att resten av året får vara lite chill - fokus på att göra kravlösa, roliga grejer. Jag börjar jobba igen i morgon och motivationen är väl sådär, så nu passar vi på att njuta av snön och våra många vägar.
7J8M_oBqVxWQkBimueeyc1rJH7ny-eQ1F-KD8cXnFeyjlTmxz6paUyUzck75EwQ79p3YS-7l9OG7Iigpp2k73koNzYeNvfY5Sw2zlct77AaAUj7kiI5C5C75Z6ty0PIA8pA17cytBJ9qcrP8a-ZY6I839z9DS_b91CrqJqSFiBqxV9xLnRMXU7Ik7O1ykl3hduO1Xh-DnG65z0J0GGtmU3hQ-DoL7bX3xlZ-kG_1ql5HpmII77cb_d4JyHVle2s4rC8rSc0AAtmmMrI2e_-WUiXzI8xZTViHvQuB_C7zaiQQGR7BsEJ3EcFokg8e1dUC9h1YpISuegu9N23lNkF6oWqQPNdexnFQfxltPhJwcL5lewbTh2rGaEeJeWAAE5eW5F0SRUhyN_tA_0zqFFWu9ewu-gLBnZ6YPeyscf-pytkZHIDYrAwOXm9z7fZU1Q-7sHDxF34CxDKnNtU-3AzmfEtH-FgyhJm-62pugskxPVbw60lI-I8MycWQUxVWpuw3YDe9bQvDyWBoEVb86yF5egZEjDiSo5IhtHvlXj01QrPMnj5qDekiDqYKjmz6bOxS9BJiGUl956qPybxW5uILLgSgDcuk4p-pB5EDc5LOcZ7d8iwFLB1hztTlRLL_zqSQ_3i704n34_KAneCZjm77Z6HRFX3Bgoi4Z64bzZmAJ4SdOR8shnVICU8viyanjanZNhGq8GCpkrimAbmCe2mwB7LSSLz2mjXfsyEbntMVkrKxhM9HWaAUVkX8kFCKM4NVMtUqWEt64gsZMhVcKvB_R8wcA-1rfX4KLALONb2vLCs9CXNIFo_YMgh77ss0Pv1oKJyzRY3fqRXkr2WvJ51V-iuYYarzHsFpJePggz652jOjotw7sPG41ddqZpCxc8_dGe0x20m8f5puObQeTuChOcO-uq4rjJNNFs4bXN7f2U9EqnjL4YmStidoLewu4GIbwU6IPDKV9MBKAmDowRwTBw=s933-no


Shettisen jobbar också på. Hon har dragit snowracer och busat i snön med sin lillhusse - perfekta sysselsättningar för nioårigt barn och ungdomlig shettis på 22 :D
 
Själv försöker jag bara hålla min häst hyfsat nöjd, att träna på saker är iprincip omöjligt. Han kräver mycket motion för att hålla tassarna på backen, och när det inte går (dvs nu) blir det mest rodeo av alltihopa.. igår longerade jag och idag blev det ridning.
Vi höll oss på åkern närmast gården och travade mest och tja, fokuserade på att inte kaosa 😅
 
Jeg har vært medrytter i 1 måned nå... så langt har jeg blitt bitt 4 ganger, sparket 1 gang og hun har forsøkt bite meg utallige ganger. Vi har også hatt sirkus oppvisning på uteritt med andre, hvor hun prøvde drepe den ene islendingen... man kan si at jeg ikke trives så godt med medrytter hesten.
Jeg er ganske sikker på at hun har vondt et sted, og nå virker det som de skal ha en veterinær/kiorpraktor på henne over nyttår.
Alle sier jeg heller bør slutte som medrytter, men jeg vet at jeg ikke kommer til å ri henne så lenge (planen er å kjøpe egen hest ca mai om jeg finner stallplass) så jeg prøver å holde ut.
Men det er ikke noe ok når man ikke har lyst til å dra i stallen, ikke har lyst til å ri, jeg som aldri mangler motivasjon når det gjelder hester.
Bare et lite hjertesukk...
 
Jeg har vært medrytter i 1 måned nå... så langt har jeg blitt bitt 4 ganger, sparket 1 gang og hun har forsøkt bite meg utallige ganger. Vi har også hatt sirkus oppvisning på uteritt med andre, hvor hun prøvde drepe den ene islendingen... man kan si at jeg ikke trives så godt med medrytter hesten.
Jeg er ganske sikker på at hun har vondt et sted, og nå virker det som de skal ha en veterinær/kiorpraktor på henne over nyttår.
Alle sier jeg heller bør slutte som medrytter, men jeg vet at jeg ikke kommer til å ri henne så lenge (planen er å kjøpe egen hest ca mai om jeg finner stallplass) så jeg prøver å holde ut.
Men det er ikke noe ok når man ikke har lyst til å dra i stallen, ikke har lyst til å ri, jeg som aldri mangler motivasjon når det gjelder hester.
Bare et lite hjertesukk...
Jag tycker inte att du ska ”stå ut” med en häst som du både tror har ont och som dessutom skadar dig. Och som du inte vill hänga med heller.

Varför, liksom? Vem blir gladare av det?
 
Jeg har vært medrytter i 1 måned nå... så langt har jeg blitt bitt 4 ganger, sparket 1 gang og hun har forsøkt bite meg utallige ganger. Vi har også hatt sirkus oppvisning på uteritt med andre, hvor hun prøvde drepe den ene islendingen... man kan si at jeg ikke trives så godt med medrytter hesten.
Jeg er ganske sikker på at hun har vondt et sted, og nå virker det som de skal ha en veterinær/kiorpraktor på henne over nyttår.
Alle sier jeg heller bør slutte som medrytter, men jeg vet at jeg ikke kommer til å ri henne så lenge (planen er å kjøpe egen hest ca mai om jeg finner stallplass) så jeg prøver å holde ut.
Men det er ikke noe ok når man ikke har lyst til å dra i stallen, ikke har lyst til å ri, jeg som aldri mangler motivasjon når det gjelder hester.
Bare et lite hjertesukk...
Jag håller med @Frokennordberg jag tycker absolut inte du ska stå ut i det läget. Dels är det inte snällt mot hästen att fortsätta rida om den uppenbart har ont och dels är risken att man själv blir väldigt illa skadad. Det är en sak att olyckor händer, det får man räkna med när man håller på med hästar, men när en häst aktivt försöker skada en med flit, då är det genast något helt annat. Bett överlever man oftast men när hästen försöker sparka en då leker man verkligen med döden.
 
Jag tycker inte att du ska ”stå ut” med en häst som du både tror har ont och som dessutom skadar dig. Och som du inte vill hänga med heller.

Varför, liksom? Vem blir gladare av det?
Jeg har ingen annen hest å holde på med, ingen andre medrytter hester i nærheten. Og eier vil jo at jeg skal ri den på banen, men jeg velger å skritte på tur. Det blir dumt å begynne å lete ny medrytter hest som jeg kanskje skal ha i 5 mnd.
 
Jeg har ingen annen hest å holde på med, ingen andre medrytter hester i nærheten. Og eier vil jo at jeg skal ri den på banen, men jeg velger å skritte på tur. Det blir dumt å begynne å lete ny medrytter hest som jeg kanskje skal ha i 5 mnd.
Och om du skadar dig så att du inte kan leta egen häst som du har tänkt? Är det inte bättre att vara utan häst under den tiden istället?

Edit: även om du inte blir skadad så låter det som fem väldigt långa och tråkiga månader att hänga med en häst man inte ens vill åka till.
 
Jag håller med @Frokennordberg jag tycker absolut inte du ska stå ut i det läget. Dels är det inte snällt mot hästen att fortsätta rida om den uppenbart har ont och dels är risken att man själv blir väldigt illa skadad. Det är en sak att olyckor händer, det får man räkna med när man håller på med hästar, men när en häst aktivt försöker skada en med flit, då är det genast något helt annat. Bett överlever man oftast men när hästen försöker sparka en då leker man verkligen med döden.
Jeg står ut fordi det ikke finnes andre medrytter hester nå, og det blir for dumt å begynne å lete ny medrytter hest som jeg kanskje ikke skal ha i mer enn 4-5 mnd når jeg finner den.
Jeg velger jo å skritte den på tur i stedet for å ri på banen, og jeg prøver å håndtere den så den ikke skal bite. Den biter stort sett når gjorden skal strammes. Hadde den vært mindre skvetten så hadde jeg ridd barbak.

Jeg ønsker ikke å være slem mot hesten, men eier er svært uerfaren og jeg har nå fått henne til å snakke med hvis om å endre skoingen, håper hun skal begynne å behandle mallanders'en den har på frambena, og det er jeg som har fått dem til å kontakte veterinær. Ingen av de andre på stallen har sagt noe eller foreslått noe, enda de ser det samme som meg. Så føler at jeg gjør ting bedre for hesten.
 
Idag har vi kört till hästtandläkaren och tagit ut vargtänder och annat fix. Lastning dit gick direkt, hemåt var en annan femma då det var en timme tills Elsa fick äta så det fanns inget som lockade i transporten när hon såg några snygga hästar på andra sidan. Men med lite bra acting skills av en hjälpsam djurvårdare och tom mathink gick hon på till sist.

Det blir återbesök redan efter en dryg månad då hon hade någon liten inflammation samt vargtänderna saknade rotmaterial samtidigt som inget mer kunde hittas. Så för säkerhets skull kollar vi upp det. 👍 Fick även Zitch för fotskabben så imorgon ska det rakas och behandlas.

Väldigt nöjd då det var vår första utflykt sedan jag hämtade henne.

IMG20221213144119.jpg
 
Så jeg har sagt opp medrytter avtalen (som ikke eksisterer for jeg fikk aldri noen kontrakt), det var en siste ting i går kveld som gjorde at begeret var fult. Kjenner meg lettet, men også oppgitt fordi jeg må finne en annen hest å ri.
I dag gjorde hun utfall mot beinet mitt når jeg skulle stramme gjorden et hull. Eier nekter når jeg sier at jeg ikke ønsker å ri henne, sier at hun skal ha mosjon.... og det var ikke en gang grunnen til at jeg sa opp...
2022 er ikke mitt år, brukket rygg, mistet drømmehesten, fikk ikke stallplass, medrytter hest som biter, mamma skadet seg og måtte opperere, og jeg har merkelige nummenhet/smerter i høyre hånden som de ikke finner ut av... livet er så j***lig bra... not
 
Jag har fått en liten insikt senaste veckan kring min hästs vintertemperament.. Jag har haft Nelly i 3,5 år och hon har varit konvalescent alla tidigare vintrar. Då har hon varit helt galen tex på promenader ute, när hon ska ledas in från hagen osv. I år är första året som vi är igång för fullt över vintern och jag börjar inse att det nog inte bara har varit konvalescensen som gjort henne knäpp tidigare år. När kylan slog till här för lite mer än en vecka sedan så blev fröken helknäpp och plötsligt ser jag ganska mycket av det där galna från skadeperioderna 😅
Det är såklart inte lika illa, men tillräckligt för att hon numera är förvisad till ridning i ridhus tills hon lugnar ner sig lite och slutar explodera vid minsta lilla rörelse eller ljud:angel:

Såg att det ska bli lite mildare väder snart, hoppas de värsta explosionstendenserna försvinner då:D:D:D

FCAA97DE-9851-4BBE-B1FD-71724A892154.jpeg
 
Jag har fått en liten insikt senaste veckan kring min hästs vintertemperament.. Jag har haft Nelly i 3,5 år och hon har varit konvalescent alla tidigare vintrar. Då har hon varit helt galen tex på promenader ute, när hon ska ledas in från hagen osv. I år är första året som vi är igång för fullt över vintern och jag börjar inse att det nog inte bara har varit konvalescensen som gjort henne knäpp tidigare år. När kylan slog till här för lite mer än en vecka sedan så blev fröken helknäpp och plötsligt ser jag ganska mycket av det där galna från skadeperioderna 😅
Det är såklart inte lika illa, men tillräckligt för att hon numera är förvisad till ridning i ridhus tills hon lugnar ner sig lite och slutar explodera vid minsta lilla rörelse eller ljud:angel:

Såg att det ska bli lite mildare väder snart, hoppas de värsta explosionstendenserna försvinner då:D:D:D

Visa bifogad fil 108067
Jag har liknande situation med min cob :D
Jag brukar säga att ibland går Lowri på vintersemester och då kommer fröken Kaos in som vikarie.

Jag tänkte de två första åren att det var på grund av att hon stod på box (uppväxt på lösdrift), som hon blev sådan och att det berodde på uppdämd energi. Numera bor hon ju dock på lösdrift i större hage och ibland kommer fröken Kaos på besök ändå :angel:
 
Jag har liknande situation med min cob :D
Jag brukar säga att ibland går Lowri på vintersemester och då kommer fröken Kaos in som vikarie.

Jag tänkte de två första åren att det var på grund av att hon stod på box (uppväxt på lösdrift), som hon blev sådan och att det berodde på uppdämd energi. Numera bor hon ju dock på lösdrift i större hage och ibland kommer fröken Kaos på besök ändå :angel:
Haha ja, exakt 😅
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 226
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 071
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp