Uppdateringstråd

Nä, jag kände lite samma och undrar om det verkligen ska vara så liten skillnad eller om något blivit fel. Nå, en söm ska åtgärdas oavsett så får väl fråga om det då - att ha betalat för två typ identiska järn känns ungefär lika orimligt som skillnaden 😅
Jag har en sadel av annat märke och där är det större skillnad mellan de olika järnen :)
 
Nä, jag kände lite samma och undrar om det verkligen ska vara så liten skillnad eller om något blivit fel. Nå, en söm ska åtgärdas oavsett så får väl fråga om det då - att ha betalat för två typ identiska järn känns ungefär lika orimligt som skillnaden 😅
Kolla om det finns fler järn i samma storlek du kan jämföra med. Min erfarenhet är att man inte är speciellt noggrann med att vinkeln ska bli exakt utan att man accepterar en rätt stor felmarginal när järnet bockas. Jag har sett järn som enligt märkningen skulle varit samma storlek (samma märke) men det skilde nästan en hel storlek mellan dem.
 
Jag och fröken cob hoppade några språng idag :D
Hon var så himla glad! Ingen som helst tvekan utan bara superglad och Pigg med stort P. Hon hade gärna hoppat mer än de språng vi tog, men jag behövde få andas :rofl:

Hon hoppar helst en meter över 20 centimeter bom (eller bom på marken för den sakens skull ...). Men alltså, vi har inte hoppat så mycket och matte blir nervös, så jag tycker vi är superduktiga ändå ;)
1669463789733.png
 
Här händer det inte jättemycket. Jobbet tar mycket av energin och om en vecka så flyttar vi till nytt mindre stall. Ska bli skönt att få komma till mindre ställe faktiskt. Dessutom slipper jag alla stallpass och det ligger bättre geografiskt.

Nu ska jag bara lyckas lasta hästarna i min nya transport 😁
 
Jag och fröken cob hoppade några språng idag :D
Hon var så himla glad! Ingen som helst tvekan utan bara superglad och Pigg med stort P. Hon hade gärna hoppat mer än de språng vi tog, men jag behövde få andas :rofl:

Hon hoppar helst en meter över 20 centimeter bom (eller bom på marken för den sakens skull ...). Men alltså, vi har inte hoppat så mycket och matte blir nervös, så jag tycker vi är superduktiga ändå ;)
Visa bifogad fil 106371
Det gäller att se till att ha lite marginal, så att man inte snubblar. :D
 
Hovslagaren karvade upp en "dubbelsula" då det enligt denne har funnits en gammal hovböld där. Men jag blir tveksam, nu känns det som om detta inte var onödigt.

Nu är hon blockhalt, och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Antagligen har hon fått något elände i hålet.

Känns inget vidare... :(


20221126_093313.jpg
 
Hovslagaren karvade upp en "dubbelsula" då det enligt denne har funnits en gammal hovböld där. Men jag blir tveksam, nu känns det som om detta inte var onödigt.

Nu är hon blockhalt, och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Antagligen har hon fått något elände i hålet.

Känns inget vidare... :(


Visa bifogad fil 106482
Oj då! det ser ju ut som en hovböld har varit där, men är ju jätte svårt att säga. Förstår dock hon är halt nu. Men har dom inte satt på någon sula eller annat?
 
Hovslagaren karvade upp en "dubbelsula" då det enligt denne har funnits en gammal hovböld där. Men jag blir tveksam, nu känns det som om detta inte var onödigt.

Nu är hon blockhalt, och jag vet inte riktigt hur jag skall göra. Antagligen har hon fått något elände i hålet.

Känns inget vidare... :(


Visa bifogad fil 106482
Det där ser inte så trevligt ut!

Hovbölder är luriga. Det syntes inte något direkt på röntgen på min gamle ponny men det var två som vandrade uppåt i kronranden och i tisdags, 2månader efter böldernas uppkomst, tog hovslagaren bort ”dubbelsulan” som höll på att trilla av av sig självt.

Hoppas det snart blir bättre!
 
Oj då! det ser ju ut som en hovböld har varit där, men är ju jätte svårt att säga. Förstår dock hon är halt nu. Men har dom inte satt på någon sula eller annat?
Nej, jag har lindat henne, jag har lagt våtvarmt omslag, gipsat och grejat.

Hon är bara två och aldrig skodd, så sula har inte varit aktuellt.

Nu verkar hon lite liiite bättre, men fortfarande väldigt halt.

Hon var inte halt innan. Detta kom en vecka efter hovslagaren verkade och nu tänker jag att det var onödigt att skära upp.

Hon har inte haft några symptom tidigare.

Veterinären kommer på tisdag och så får vi se hur hon är då.
 
Det där ser inte så trevligt ut!

Hovbölder är luriga. Det syntes inte något direkt på röntgen på min gamle ponny men det var två som vandrade uppåt i kronranden och i tisdags, 2månader efter böldernas uppkomst, tog hovslagaren bort ”dubbelsulan” som höll på att trilla av av sig självt.

Hoppas det snart blir bättre!
Tack!

Jag har inte så stor erfarenhet men har naturligtvis dammsugit hela internet efter information.

Hon har också lite hålväggar, så det har varit lite klurigt att komma på vad som är lämpligast att göra.

Låter som om din ponny måste haft ont en längre tid?
 
Tack!

Jag har inte så stor erfarenhet men har naturligtvis dammsugit hela internet efter information.

Hon har också lite hålväggar, så det har varit lite klurigt att komma på vad som är lämpligast att göra.

Låter som om din ponny måste haft ont en längre tid?
Hittade henne blockhalt i hagen på tisdagskvällen, hovslagare var där på torsdagskvällen och trodde att den snart skulle krypa ut, och sen på lördagen öppnades bölden av veterinär. Efter att den öppnades så var hon inte blockhalt längre. Men det har varit svårt att avgöra om hon haft ont för att hon gått på en sten eller om det var bölderna som spökat. Hon har gått rent på mjukt underlag och allmänt pigg och glad. Nu är ponnyn 27år så vi håller på att ”sko av” så detta var första perioden utan framsko. Och eftersom PPIDn ställt till det med kroppen (muskelfattig) så rids hon inte heller, så hon får gå i hagen med bästa möjliga omvårdnad. Köpte en fantastisk sko till henne så hon kunde gå i en torr hage ☺️
 

Bifogade filer

  • B650AB46-0B3F-4E74-A5AE-091759947D6F.jpeg
    B650AB46-0B3F-4E74-A5AE-091759947D6F.jpeg
    295,7 KB · Visningar: 67
Hittade henne blockhalt i hagen på tisdagskvällen, hovslagare var där på torsdagskvällen och trodde att den snart skulle krypa ut, och sen på lördagen öppnades bölden av veterinär. Efter att den öppnades så var hon inte blockhalt längre. Men det har varit svårt att avgöra om hon haft ont för att hon gått på en sten eller om det var bölderna som spökat. Hon har gått rent på mjukt underlag och allmänt pigg och glad. Nu är ponnyn 27år så vi håller på att ”sko av” så detta var första perioden utan framsko. Och eftersom PPIDn ställt till det med kroppen (muskelfattig) så rids hon inte heller, så hon får gå i hagen med bästa möjliga omvårdnad. Köpte en fantastisk sko till henne så hon kunde gå i en torr hage ☺️
Den skon ser ut att vara bra!

Jag förstår om du inte vet vad som är vad om hon också har ppid. En väldigt lömsk sjukdom, må jag säga! :(

Jag har köpt en helgjuten sko i plast, men den skaver lite på ballarna.

Just nu är hon gipsad och har bomullspadding och wetwraps och hon har varit nöjd med boxvila.

Men jag skall kolla upp din sko. Vart har du köpt den?
 
Den skon ser ut att vara bra!

Jag förstår om du inte vet vad som är vad om hon också har ppid. En väldigt lömsk sjukdom, må jag säga! :(

Jag har köpt en helgjuten sko i plast, men den skaver lite på ballarna.

Just nu är hon gipsad och har bomullspadding och wetwraps och hon har varit nöjd med boxvila.

Men jag skall kolla upp din sko. Vart har du köpt den?
Jag hittade den på ridsport men såg liknande på andra sidor efter det. Rätt dyr och höll i ca 3veckor men värt det för min del för att hon kunde gå i en mindre hage och behålla humöret.
 
Här känns det segt och tungt. Hästen har trampat sig i hagen och lyckades rusa in i boxen och fastna så hon fick ett sår på sidan. Hon har hållits igång på linan, satt upp i förgår och då va hon super spänd. Typ kunna bocka när som. Fick igång henne och det släppte men det kändes inget kul. Har snackat med henne som behandlat, men vet ej hur jag skall tänka. Red igår igen för att se hur läget är och då va det inte alls så. Utan hon va mycket mer mjuk och följsam. Vi har varit på klinik och röngtnade hela ryggen + UL, och det är bättre, men inte bra. Fick svar när jag på svensk hästrehab att det är ett svårt område att komma åt, även om det "bara" är muskulärt. Vi kör ju mycket från marken, men känns som det gör saken "dålig" medans när hon hölls igång i ridningen så är hon inte spänd som en båge. Vet ej hur jag skall tänka, känner mig trött på denna skiten.
 
Idag var den stora flyttdagen för oss. Jag som dessutom varit borta på utbildning och jobbade en sväng i natt var lite halvtrött efter först 2h sömn och sen 3h sömn. Gammeltanten är inte lastad på 2år, Java på 15månader och Lily också nästan 2år sedan hon stod på en transport, så lite halvoroligt var det ifall de skulle gå på den nya fina transporten.
Men se, både Java och Lily imponerade genom att gå in som om det inte fanns några bekymmer 😍
Flytten gick bra och alla var glada över att få gå tillsammans igen. Helt underbart att flytten gick så bra 😍
 

Bifogade filer

  • 6C4F7C77-90B8-46BD-A009-F699F26FDBE7.png
    6C4F7C77-90B8-46BD-A009-F699F26FDBE7.png
    446,4 KB · Visningar: 50
Vi (mest jag) har tappat stinget lite nu när vintern kommit med regn, kyla, lera och snålblåst men det är okej. Den skånska vintern är ingen höjdare när man inte har ridhus. Vi är ännu inte riktigt färdiga nog att promenera till närmaste ridhus och ffa inte när det är mörkt, det finns en del "problematiska" ställen som inte är helt lätta att passera längs vägen ens i dagsljus så det ligger på framtiden tillsvidare.
 
Vi går också på sparlåga just nu. Coben har tappat en sko och med tanke på att det kändes som att hon gott kunde få lite semester, så har hon fått några dagar ledigt (hovslagaren kommer nästa vecka).

Shettisen är dock fortfarande igång som vanligt. I morgon ska vi på julavslutning för körträningarna, vilket ska bli superkul. Jag är groom åt barnet som ska köra.

Jag lääängtar dock tills ljuset kommer tillbaka. Det är tamejtusan inte kul med detta eviga mörker ...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 325
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
961
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 233
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 544
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp