Uppdateringstråd

Mina var kvar på lösdriften där de brukar gå, och även om min stora häst gick runt lite och var lite spänd just vid tolvslaget när de smällde som allra mest (dock inget precis intill, närmsta var kanske 500-1000 m bort) var det ingen större fara. Hon verkar föredra att kunna stå och titta på det. Shettisen, som jag köpte i somras, verkade chillare och mindre brydd - hon följde med kompisen ut precis när de smällde som mest och undrade vad som hände, men verkade annars chill och stod och åt mer. Däremot måste något ha hänt efter runt klockan ett när jag gick in och lade mig (fyrverkerierna hade definitivt lugnat ner sig då) - när jag kom ut på morgonen ser det ut som om shettisen på något sätt fastnat i de lägsta trådarna i grinden med bakbenen, och dragit bort sina reflexer på bakbenen (snap wrap reflexer) och slitit ut fjädringen på grindhandtagen. Hon var kvar i hagen, hade inga skador och visade inga tecken då (eller för den delen innan jag gick in och lade mig) på att vara särskilt orolig eller påverkad, så jag har verkligen ingen aning om vad som har hänt. Jag tycker att jag (eller någon av hundarna) borde ha vaknat om någon plötsligt mitt i natten smällt av något nära? Kan de gå från att vara hyfsat obrydda till att panika utan mer retning? Kan hon ha försökt sparka mot tråden av någon anledningen och fastnat?

Skönt att hon klarade sig skadefri :)
Beroende på hur mycket fjädring som var utdragen i handtaget tidigare kan hon ju till exempel ha fastnat där med svansen och därför sparkat. Eller av någon annan anledning sparkat mot tråden (irriterande kompis eller whatever). Behöver ju inte vara en stor panikreaktion menar jag, utan kan lika gärna vara något mindre.
 
Slängde ut B i paddocken idag för lite lätt aktivering när vädret väl var på vår sida för en gångs skull. Jag vet inte riktigt vad som hänt egentligen men på något sätt verkar den här "vintervilan" vi håller på med just nu göra underverk både för kroppen och knoppen. Jobbade henne lös och fick en så otroligt fin känsla att jag nästan började grina i bilen på vägen hem efteråt :laugh:. Inte för att allt gick felfritt och var perfekt men just när det gäller lösarbete har vi nog inte haft ett såhär fint pass någonsin tror jag.

20230101_185820.jpg
 
Haflingern var pigg o glad idag! Hon har känts lite matt och stum så vi har skrittat och vilat lite extra och det gjorde susen! Nu är underlaget bra igen (i nån vecka max…) så vi passar på. Ska försöka komma iväg till ridhuset men inte helt lätt med fölvakt när vi jobbar så olika tider 😆
 
Tänkte rida ut idag men hästen var för spökig, så vi fick vända hem igen. Lyckades kämpa ihop 40 min ändå i minusgraderna och blåsten, och utan allt för många sammanbrott (bara när jag bad om galopp det ballade ur, så vi skippade det).

Längtar till våren och en lite mindre stökig häst..

Testade en ny sak förresten, kinesiotejp. Ska försöka sätta mig in i det litegrann, idag gjorde jag bara något jag sett på företagets instagram 😅.
 
Här har det varit syskonbarnen som har ridit och vi har börjat sitta in Lily. Äldsta tösen på 10 är så pass lätt och det känns bra att kunna vänja Lily vid att någon är på ryggen. Hittills så har allting gått superfint.

Även den gamla tanten har fått komma ut. I april blir hon 28 men det kan man inte tro med all den fart hon har haft.
 

Bifogade filer

  • D9DFB018-140E-4ED2-8269-DC1A10355623.jpeg
    D9DFB018-140E-4ED2-8269-DC1A10355623.jpeg
    156,1 KB · Visningar: 57
Var iväg och tränade idag. Allt var kul och topp tills jag skulle åka hem och min bil bara stod och sladdade i snön:meh:
Hade behövt parkera där det sluttade lite uppför och då gick det inte (framhjulsdrift). Fick hjälp av tränaren, lastade ur och fick sand vid framdäcken så till slut kom vi framåt. Men jäkla skit alltså!

Imorgon tänker jag åka och kolla efter ny bil som ska ha fyrhjulsdrift!:laugh:
 
Det var uppehåll och helt okej väder nu ikväll så vi drog på tömkörningsgjorden och tog lite varv i paddocken. Det gick... sådär, får man väl säga. Inte helt skit men den där rätta känslan infann sig väl inte riktigt hos verken mig eller hästen. Ett plus var iaf att hon hade väldigt bra framåtbjudning även om vi inte riktigt hade samma åsikter 100% av tiden.

20221204_181601.jpg
 
Idag åkte vi till tandläkaren för återbesök och kontroll av vargtänderna som tagits. Elsa var en pärla att lasta och köra, tredje resan vi gjort någonsin men lastningen har vi tränat mycket på så det var bara att skicka in. Tandläkaren tyckte det såg bra ut, lite tandväxling kvar i närheten. Man märker det på morotsätandet, blir lite jobbigare i perioder. Vaccinerade samtidigt så Elsa blev lite segare än vanligt men drack och åt som hon skulle ändå.

IMG20230113110749.jpg
 
Idag åkte vi till tandläkaren för återbesök och kontroll av vargtänderna som tagits. Elsa var en pärla att lasta och köra, tredje resan vi gjort någonsin men lastningen har vi tränat mycket på så det var bara att skicka in. Tandläkaren tyckte det såg bra ut, lite tandväxling kvar i närheten. Man märker det på morotsätandet, blir lite jobbigare i perioder. Vaccinerade samtidigt så Elsa blev lite segare än vanligt men drack och åt som hon skulle ändå.

Visa bifogad fil 110397
Vad är det för fel på mig som gör att jag tycker sömniga hästar är typ det gulligaste som finns?
Bebisar och hundvalpar kan slänga sig i väggen, den där läppen :love:
 
Vad är det för fel på mig som gör att jag tycker sömniga hästar är typ det gulligaste som finns?
Bebisar och hundvalpar kan slänga sig i väggen, den där läppen :love:
Eller hur! Jag säger fortfarande till min sambo "kolla så söt hon/han är!" och pekar på våra cirka 8-åriga hundar som sovit likadant i alla år 😂
 
Lösgalopperade lite igår. Det var inte tillräckligt. Fick hoppa av två gånger idag :meh:
Nåväl, jag sätter oss inte i dumma situationer som kan bli farliga, och lyckades ändå skritta runt en halvtimme. Han fick lösgaloppera lite på slutet igen så tar vi nya tag imorgon..
 
Idag blev det en längre runda på Java får Lily fick följa med som handhäst. Vi gick genom byn så det blev miljöträning samtidigt. Det blev ju inte så höga hastigheter men Lily blev väldigt trött mentalt. Imorgon skulle vädret bli sämre så jag är nöjd över att vi tog en så lång runda idag 🥰
 
Första dressyrpasset med Z på flera månader efter kludd med hans besvärliga hovar, och så är han så pigg och glad och fräsch. OCH - som bonus - så lyser solen. :love:

Lätt att bli helt hög på häst- och ryttarlivet (trots att paddocken liksom hagarna är amfibieanpassade och skulle behöva torkas upp med en gigantisk wettextrasa). Ser nu bara fram mot lite torrare underlag och lite längre dagar, så ska även treåringarna få öva lite mer aktivt.
 
Bläää vad jag är redo för den där energikicken jag brukar få runt april varje år. Motivationen ligger någonstans kring minus två på en skala ett till tio :angel: Men nu vänder det snart!

Tog en tur ut med fröken cob idag på lunchen. Massor av regn. Jag var halvsovande, hon var lite lagom stissig sådär för en perfekt kombo ;)
Meeen vi klättrade upp på åsen och på vägen hem var det en nöjdare häst som fått pysa ur sig det värsta av stissigheten. Hon hoppade dock jämnfota över grannens ljusblå vattenslang för att inte riskera något :D
 
Snö igen, och sol!! 🙏🏻 ute o galopperade idag. Lite isblandat underlag på grusvägarna men galopperade lugnt. Så hoppar hon åt sidan för en trädgren och jag känner hur det släpper bak, hon har fyra brodd men ganska låga. Tur hon är kvick och hann parera upp.

Funderar på att fråga min tränare om träningstid denhär veckan men känner mig så snål. Det har gått sjukt med pengar december-januari. Och jobbet vi gör i ridhuset nu kan jag ju egentligen skärpa till mig och jobba mycket med själv… meeeen vill så gärna träna. Behöver bli kvickare själv o blir lite bekväm när jag rider själv. Så svårt 😂
Men det får nog vänta tills efter lön. Så känns det bättre iallafall när kontot är påfyllt 🫣

DBAA75C3-1D9B-4ED0-8616-892F310025E4.jpeg
 
Jag gav mig på att rida igår igen och då gick det bättre, till och med traven funkade! Vi tränar mest på att ha bogarna på plats och inte freaka ur.
Vädret är bara blött, blött och blött och jag får vara lite försiktig med mitt underlag (bara gräs).
Helt klart en trist period just nu.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 220
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
953
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 506
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 065
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp