Uppdateringstråd

Så halt det var idag för både de oskodda och de broddade ekipagen. Med drygt -5 tog vi oss ut i skogen för att leta nya vägar. Gisses vilka vägar vi hittade 🥰
Java var pigg så vi vågade inte galoppera men trav blev det. Och vi såg tjäder några gånger.

En av få bilder på mej när jag sitter på Java
1674399727846.png
 
Igår tömkörde jag mina svarta hästar.
Stora gick med equiband och bakband för första gången på länge, oklart om det berodde på det eller att han bara är pigg men han bjöd på en hel del bakbens.. ehh.. konster.
När jag trasslat ut oss (bokstavligt och bildligt talat) var han fin :) höll oss i trav för att undvika flera härdsmältor.

Tänkte lägga in en bild men hela det fältet har blivit grått?
 
Tog en lugn lunchrunda med fröken cob idag. Eller alltså, jag var lugn och sansad, hon var PIGG :D

Ändå fin feedback när man på vägen hem passerar början på rundan och hästen föreslår att man nog borde ta en sväng till istället för att redan gå hem :p
 
Idag tog vi transporten till ridskolan jag o mamma Haflinger. Nova kvar hemma o det går jättebra.

Sadlarna har fått en koll. Min dressyrsadel prestige D2 fick ok och ingen åtgärd. Hoppsadeln misstänkte jag behövde någon åtgärd och mycket riktigt ska den få en omstoppning. 👍🏻
Sadeltanten har sett oss i många år och tyckte haflingern var jättefin i kroppen😍

9AF31934-B01C-4D0A-B163-733AEDAFEAB3.jpeg
 
Idag tog vi transporten till ridskolan jag o mamma Haflinger. Nova kvar hemma o det går jättebra.

Sadlarna har fått en koll. Min dressyrsadel prestige D2 fick ok och ingen åtgärd. Hoppsadeln misstänkte jag behövde någon åtgärd och mycket riktigt ska den få en omstoppning. 👍🏻
Sadeltanten har sett oss i många år och tyckte haflingern var jättefin i kroppen😍

Visa bifogad fil 111344
Nova är så underbart mörk 😍 är hon registrerad som mörkfux?
 
Hon är registrerad som fux och jag tror eller misstänker att hon kommer bli ljusare vid fällningarna nu första åren och sluta som ”vanlig” orange fux.
Men jag hoppas och önskar att hon blir sådär mjukt mörkfux 😍 det är verkligen såå fint!
Blir spännande till sommaren!
 
Min stora svarta har fått springa på ridbanan idag. Och jösses som han sprang! Först massa bockande, sen sträckte han ut snabbt snabbt. Han behöver verkligen det här regelbundet för att må bra.
 
Det har varit ett par plusgrader under dagen så ridbanan hade tinat upp lagom till kvällen. B fick en bensträckare och vi jobbade lite med snäva volter i skritt för att få henne att trampa över i bak och börja mjuka upp sig. I vänster varv är hon oerhört fin men i höger varv tar det emot mer. Det ska bli kul när våren kommer och vädret blir stabilt nog att börja sätta igång på allvar.

20230125_191032.jpg
 
IMG_20230126_182416_951.jpg

Idag var jag och trollet ute och gick samma slinga som hon slet sig på med draglinor i höstas. Jag hade med en lina i handen som drogs längs med henne och det gick bra, dock lättare på ena sidan. Ledsidan böjer hon gärna in huvudet mot mig och går på så att linan kommer längre ifrån då baken skjuter iväg, så vi får mängdträna där. Jag kan slänga och ha mig med linor och kedjedelen utan konstigheter så hon behöver bara landa i att man inte ska springa på en massa så att hon triggar igång sig själv nästan 😅👍
 
Vi hoppade igår!! Nästan 1,5 år har det gått sen sist. Helt sjukt vad tiden går.
Skickade iväg min hoppsadel för omstoppning förra veckan, men jag har ju ridit med barbackapadden typ sen sist vi hoppade så det kändes tryggt ändå. Bra balansträning.
Lite markarbete som på bilden samt en serie med små räcken och bommar emellan. Det var superkul tyckte både jag och Jasmin.
Jag hoppas vi kommer ha en 70 klass på våra hemmatävlingar i sommar - då ska vi vara med! 😍


EAE27CA7-8335-4262-84C9-BD92748F7E62.png
 
Igår tog vi en promenix till banan för att fortsätta longeringsträningen. Elsa vänder ju gärna in/byter varv på två röda när hon tycker att man ska ut från banan, till matte eller helt enkelt vill slippa sitt lite svagare varv så jag har fått träna på att matcha framdrivande med placering av mig själv. Och igår var hon superduktig! Hon hade ett fint tempo och sug mot upphöjda bommarna som hon taxerade in fint och när hon sneglade mot utgången så räckte det med en liten frammaning så klev hon på igen.

När vi jobbar med bommar och går i snårig terräng så märker jag också hur kroppsmedveten hon blivit. Hon var ju väldigt instabil bak, valpig och drogs med upphakningar förra året genom sina växtspurter. Med veterinär+fysioterapeut har vi fokuserat på det med övningar och träningsupplägg från marken och det har verkligen gett resultat. Från plockepinn och snubbel så har jag fått en fyrhjulsdriven benlyftsmaskin 😂 IMHO borde fler prova fysio som komplement, speciellt med återkommande svårigheter eller bara rent förebyggande. Det ger mig så mycket mer än vad ET har gjort.
 
@EZMK jag håller med! Tyvärr känns fysioterapeuter svårt att hitta? Men har också rehabtränat min häst till att fungera så det kan verkligen göra underverk! :)
 
@EZMK jag håller med! Tyvärr känns fysioterapeuter svårt att hitta? Men har också rehabtränat min häst till att fungera så det kan verkligen göra underverk! :)
Ja, de har ju en mycket mer gedigen utbildning än ET så det är lite svårare att hitta folk som gått den vägen. Jag har turen med att min vän är anställd som det på en av de största klinikerna i Skåne och hennes hästöga är en otrolig tillgång för veterinären och ekipaget. Som veterinären sa "ET kan också vara ett komplement, men när man manipulerar något på hästen så måste man tänka varför det ens uppkom till att börja med och motverka det".
 
Blev en stund tömkörning med fröken cob hemma på gården. Är himla glad över att vi grusade upp ordentligt, nu har jag plats att göra saker trots att det spöregnar :D

Hoppas det regnar lite mindre om en stund, barnet ska ut på ponnyn. I morgon är det körträning!
 
Red ett kort pass igår och fick den där känslan som gör att jag aldrig kommer vilja ha en annan ras igen 🥰 jag vet att min häst är lite väl stökig lite för ofta men alltså.. den känslan! 😍 Som att sväva fram på moln. En extrem lätthet. Vi red bara i skritt och trav för åkern är lite halvhård och knögglig, men hittade rätt ganska fort och sen kunde jag bara njuta 🤩
 
Långtur idag!
Man får vara lite kreativ när allt är täckt av is. Men lyckades hitta lite bra vägar där vi kunde galoppera, idag med hoppsadeln på tillomed, den är hemma igen efter omstoppningen. Imorn blir det en tur till ridhuset, är så taggad på att komma igång ordentligt.



8363C1DF-AA62-453F-ACC3-A2E5C4797CA7.jpeg
 
Vi har varit ute i skogen idag! Vi travade och galopperade på några ställen, men det blev mycket skritt med. En del pulsande, så fröken var rejält svettig när vi kom hem! Var klok nog att ta på mig overall, för många träd betyder många tillfällen att få snö över hela mig :D

Älskar att bo där vi gör, det finns så många ställen dit vi kan rida :love: När vi bodde i Göteborg hade vi inte alls de möjligheterna och att rida ut var mer av en syssla än något kul. Här så kan jag inte tänka mig något bättre än att få ge mig ut på tur :D Just att kunna variera vägarna så att jag kan välja väg efter vad jag vill göra gör så himla mycket.

1h och 40 minuter blev det.

Barnet är förkylt så shettisen har varit föräldrarnas jobb de senaste dagarna (inte oss emot). Maken tömkörde henne i snön idag. Gött att kunna utnyttja vädret för lite extra träning!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 233
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 080
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp