Uppdateringstråd

Vi behandlade mot benskabb igår vilket innebär att jag var tvungen att raka Elsas ben för att få bra effekt, så nu ser hon ut som hon har kycklingben... Hittade lite mugg/rasp bak också under allt som tvättades med hexocil och fick lite proboil på sig, men nu utan päls som skyddar och kylan så blir det värre när hon skrapar till med hoven och skapar egna sår. Blåsprayade idag i brist på annat (på vita ben 🙃) och tänkte åka inom och smörja in skillingaryd senare. Vet ju själv hur huden spricker i kylan så tror det är bättre än att tvätta sönder och torka ut det för mycket.

Yay...
 
Vi behandlade mot benskabb igår vilket innebär att jag var tvungen att raka Elsas ben för att få bra effekt, så nu ser hon ut som hon har kycklingben... Hittade lite mugg/rasp bak också under allt som tvättades med hexocil och fick lite proboil på sig, men nu utan päls som skyddar och kylan så blir det värre när hon skrapar till med hoven och skapar egna sår. Blåsprayade idag i brist på annat (på vita ben 🙃) och tänkte åka inom och smörja in skillingaryd senare. Vet ju själv hur huden spricker i kylan så tror det är bättre än att tvätta sönder och torka ut det för mycket.

Yay...
Hoppas hon snart lär sig att hennes naturliga stötdämpning är borta och att hon får hålla koll på fötterna🤪

Tror dock inte det är ngn risk att hästarna får självsprickor pga kyla. Många hästar går ju rakade om benen på vintern utan problem. Även när de rakas av veterinär så det blir superkort.
 
Hoppas hon snart lär sig att hennes naturliga stötdämpning är borta och att hon får hålla koll på fötterna🤪

Tror dock inte det är ngn risk att hästarna får självsprickor pga kyla. Många hästar går ju rakade om benen på vintern utan problem. Även när de rakas av veterinär så det blir superkort.
Man tycker ju det 😅 Jag tror främst tvätten och prob-oilen var det som triggade det lite, innan låg det gömt och helt oupptäckt längst inne utan direkta sår alls men nu när det kommer till ytan med klippningen också blir det ju lite mer exponerat. Speciellt när skabben gör att hon kliar, stampar och stryker sig tills det är borta...
 
Här blev det en ridtur idag när vädret visade sin mildare sida. Bara -7 🥶
9657D9E3-4B96-41C7-819F-A21242F275B1.jpeg
 
Det går lite trögt i den här tråden för vår del men 'tis the season I guess. Jag hade tänkt tömköra B lite idag då vädret trots allt kändes okej även om det var kallt. B som inte gjort något öht på rätt länge var dock duktigt laddad så det slutade med att jag släppte henne lös i paddocken istället. Vi lekte lite kravlöst i ca en halvtimme och hon fick bralla av sig lite energi. Det är ganska knaggligt i hagen så det blir inte mycket springande där denna tiden på året när det är hårdfruset och väldigt lite snö.

20221218_145816.jpg
 
Vi fick faktiskt till en helt okej helg aktivitetsmässigt här!
Igår tömkörning hemma på gården. De åkte pulka hos grannen och fröken var superspeedad, men det gick bra ändå!

Idag passade vi på att ta en tur upp till vägarna som vi inte varit på sedan innan jag skadade mig. Massa rolig snö att galoppera i och en cob som var superglad :D 2h och dryga milen blev det, så ingen värstingtur men nog det längsta jag ridit sedan innan skadan.

Video på snögalopp

Nu är snön på väg bort och det är ju lite gött på sitt sätt det med.
 
@Andromedae härligt det ser ut!

Här har det inte hänt något på hela helgen, vi har haft besök och då går tiden till annat. Hästarna fick sova inne när det var som kallast med 20 minus men är nu ute på lösdriften igen.
 
Det går lite trögt i den här tråden för vår del men 'tis the season I guess. Jag hade tänkt tömköra B lite idag då vädret trots allt kändes okej även om det var kallt. B som inte gjort något öht på rätt länge var dock duktigt laddad så det slutade med att jag släppte henne lös i paddocken istället. Vi lekte lite kravlöst i ca en halvtimme och hon fick bralla av sig lite energi. Det är ganska knaggligt i hagen så det blir inte mycket springande där denna tiden på året när det är hårdfruset och väldigt lite snö.

Visa bifogad fil 108278
Har hon blåa ögon? 😮😍
 
Har hon blåa ögon? 😮😍
Nja blå är väl att ta i, hon har en ytterkant på irisen som är lätt ljusblå, det är inte så spektakulärt som det ser ut på bilden tyvärr utan syns mest när solen ligger direkt på ögat och man sen ökar på klarheten i bilden via tex filter osv. Det är ganska vanligt och tittar man bara rakt på hästen i tex vanlig stallbelysning så lägger man i princip inte märke till det.
 
Nja blå är väl att ta i, hon har en ytterkant på irisen som är lätt ljusblå, det är inte så spektakulärt som det ser ut på bilden tyvärr utan syns mest när solen ligger direkt på ögat och man sen ökar på klarheten i bilden via tex filter osv. Det är ganska vanligt och tittar man bara rakt på hästen i tex vanlig stallbelysning så lägger man i princip inte märke till det.
Fint iallafall! 🥰
 
Löslongerade i corallen igår. Hästen var pigg och efteråt när jag skulle skritt av var har spökig och stökig. Märker att det sitter i lite sen när jag blev sparkad, känns inte alls tryggt att gå med honom när han är sån :(
 
Min fina fina kompis Z. Om 2021 var ett uselt ridår pga fång under sommaren, så har nog 2022 varit ännu sämre pga andra hovproblem redan från i våras, följt av lång barfotavila i hagen. Efter veterinärt ok ännu en fördröjning innan hovslagaren kom och ovanpå det en - med skånska mått mätt - vargavinter på ett par veckor.

Men vi försöker avrunda 2022 med försiktig igångsättning och hoppas på att 2023 blir året när jag för första gången i mitt liv har tre inridna hästar att disponera. :love: Om än i liten skala när det gäller de yngsta. Men Z blir märkbart glad när vi kan göra lite mer tillsammans bara han och jag så det ser jag också fram emot.

97ED8C47-C65D-4236-AB65-EAFDBE640066.jpeg
 
Isen är ett minna blott och utbytt mot den perfekta vinterdrömmen ❄️ -7 sol och vindstilla. Få saker slår dehär 😍.

Och när vi möter traktorer med plogblad, traktorer med snöslunga bakom, , fyrhjulingar och diverse konstigheter o jag sitter där med barbackapadden, så känns det omöjligt att ens tänka att jag vill byta ut henne mot ett halvblod💔
min fina Jasmin❤️

79482E49-DC6F-4587-8D06-8D203563D943.jpeg
 
Jag fick till lite ridning idag och det var inte alls speciellt stökigt :)
Hans ena bakben verkar krångla lite dock, så jag hoppas vi får ordning på det snart.
Red också i barbackapadden, @Ketrawzc och har inte heller halvblod ;)
(Även om han är mer i luften än på marken ibland)
 
Jag fick till lite ridning idag och det var inte alls speciellt stökigt :)
Hans ena bakben verkar krångla lite dock, så jag hoppas vi får ordning på det snart.
Red också i barbackapadden, @Ketrawzc och har inte heller halvblod ;)
(Även om han är mer i luften än på marken ibland)
Den är perfekt när det är lite kallt 👍🏻 Har ridit med den över ett år nu pga för tjock för sadeln 🤓
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 223
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
954
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 507
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 070
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Åka långt tåg med katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp