Uppdateringstråd

Ljuuuust ute idag. Jag har fått samma hemska förkylning som barnet och missade en superfin riddag igår, men idag var jag så rastlös att jag såg till att få mig en skrittrunda i alla fall. Barbacka runt åkrarna fick det bli.

Gullecoben som inte alls förstår poängen med att stå still för att husse ska ta kort:

1675687745548.png
 
Vi har anmält oss till inkörningskurs i vår!:bump: Några lördagar i rad söderut plus ev en helg framåt juni. Ska bli kul att dels få mycket stöd och se hur Elsa beter sig på utflykter av träningskaraktär. Vi har ju bytt ett ridhuskort mot hjälp vid tävlingscup också så jag tänkte åka dit och gå lite med henne också så att hon inte är i chock om vi ska på tömkörningsträning inomhus innan det också.

Hon är lite uttråkad nu när det är halt i hagen och hennes hagkompis är avskärmad under dagarna i sin diet-hage, så igår gick vi lite snabbt på vägen och tränade tempoväxlingar för hand bara för rörelsens skull. Superduktig och hon kunde matcha mitt steg och energi superbra på slutet.
 
Vi har anmält oss till inkörningskurs i vår!:bump: Några lördagar i rad söderut plus ev en helg framåt juni. Ska bli kul att dels få mycket stöd och se hur Elsa beter sig på utflykter av träningskaraktär. Vi har ju bytt ett ridhuskort mot hjälp vid tävlingscup också så jag tänkte åka dit och gå lite med henne också så att hon inte är i chock om vi ska på tömkörningsträning inomhus innan det också.

Hon är lite uttråkad nu när det är halt i hagen och hennes hagkompis är avskärmad under dagarna i sin diet-hage, så igår gick vi lite snabbt på vägen och tränade tempoväxlingar för hand bara för rörelsens skull. Superduktig och hon kunde matcha mitt steg och energi superbra på slutet.
Vad roligt! 😊
 
Jag längtar efter töväder. Vi har hårdfruset i marken men ingen snö, så det är knaggligt, hårt och jävligt överallt... Även paddocken är för vass att vara i då den inte blev sladdad innan det frös på. Dagarna blir längre nu men B håller hårt i sin ullkofta fortfarande. Vi längtar efter vårsol och fint väder.
 
Wohoo!

Vårt lilla c- ponny-sto, som varit "bortglömd" och fått två föl de senaste fem åren och däremellan bara varit hagprydnad, har nu fått nya uppgifter ihop med dottern.

Det senaste halvåret har de kommit riktigt i gasen, och inget är svårt eller komplicerat med denna kompis.

På lördag debuterar de i pay n jump och formen och inställningen är på topp!

Det är så härligt att se en ponny få en så alert och pigg blick, med lika mycket förväntan och entusiasm som 13-åriga matten.

I juni firas hennes 21-årsdag.
 
Wohoo!

Vårt lilla c- ponny-sto, som varit "bortglömd" och fått två föl de senaste fem åren och däremellan bara varit hagprydnad, har nu fått nya uppgifter ihop med dottern.

Det senaste halvåret har de kommit riktigt i gasen, och inget är svårt eller komplicerat med denna kompis.

På lördag debuterar de i pay n jump och formen och inställningen är på topp!

Det är så härligt att se en ponny få en så alert och pigg blick, med lika mycket förväntan och entusiasm som 13-åriga matten.

I juni firas hennes 21-årsdag.
Vad roligt! :)
 
Jag tog upp Elsa till banan för att longera lite nu när hon gått i en isig hage. Höll på att dö av skratt som hon höll på. Hon startade med att gnägga rakt ut i luften sen var det cirkushästrycket med stegringar, levad, bocksprång och bakutsparkar vartannat 😂 Hon brukar ju få sådana ryck i hagen och springa runt de andra helt obrydda kompisarna så det hade väl lagrats nu när hon inte kunnat göra det.
 
i två dagar har det varit +4 så grusvägarna var riktigt fina där det inte är is. Har njutit av behaglig temperatur, vårkänsla och ok ridvägar!

Idag var det -3 och blåsigt och isigt och stenhårt 🤮
Men kikade förbi på en skogsväg och hittade ett par km med snö, packad med lagom motstånd så vi kunde galoppera!

I tisdags var vi på hoppträning och det var så himla kul! Kom på mig själv med att sitta o le när vi galopperade mot hindren!
Smått och enkelt för vi är ju så ringrostiga, men 100% jättekul tyckte både jag o haflingern❤️
Ser verkligen fram emot träning och tävling nu. 😍



238A3653-58E4-4A8C-BDB9-8580E1417D4D.jpeg
 
Första vårdagen idag. Plus 10 grader, sol och underbart skönt. Tömkörde en sväng på eftermiddagen, eller iaf försökte. Det gick... sådär. Det är många frön som vaknar till liv denna tiden på året, busfrön inkluderat. Att bara skritta på fyrkantspåret utan att bralla iväg var lite av en utmaning.

Bild tagen från en film så inte den bästa upplösningen.
Screenshot_20230211_171728_Gallery.jpg
 
@iNHALE efter några vilodagar vågade jag inte ens chansa på att rida 😅
Min fick löshoppa (premiär för i år) så jag inte behöver vara för nära busandet 🙈
 
Jag lovar, hon bara ser rar och oskyldig ut :cautious: Djuret hade vilat i ca en vecka pga omotiverad och trött matte pga tung jobbvecka, så när vi väl tog oss ut på en promenad i det fina vädret flög fan i henne när det kom upp en bil bakifrån och fröken surna till rejält, pep ilsket och började visa sin bästa imitation av en rodeohäst med resningar och rejäla bakutsparkar MOT den stackars bilen som säkert måste ha suttit där och ba" wtf galen mördarhäst!?".

Ston 😅
 

Bifogade filer

  • IMG_20230211_123446.jpg
    IMG_20230211_123446.jpg
    440,3 KB · Visningar: 45
Tack!

Det var en rolig tillställning igår. Knäpp-ponnyn ömsom stannade, och ömsom stack över hindren. Men - både barn och häst hade så roligt!

https://vm.tiktok.com/ZMYMUPkLM/

Sist ponnyn var ute på liknande galej, var 2014. Så för att vara första gången på så långt uppehåll så var de nöjda.

Pay n jump är fö det bästa för barn, kravlöst och bara kul. :love:
 
Idag tömkörde vi i skogen för första gången sedan Elsa slet sig med linor i höstas. Tvekade lite först då hon var lite mer på tårna iom stormen men bestämde mig för att tömköra första delen av skogen, sedan gå i backträning för hand för att sedan avsluta med tömkörandet hemåt. Det gick jättebra när hon väl fick myrorna ur benen 😂 Är ju nytt nu när hon har bett och jag känner mig mycket säkrare när hon ångar på eftersom mina förhållningar tar och halterna sitter. Och när myrorna är borta så står hon så fint när jag spänner fast/av tömmar 😍
 
@EZMK vad roligt att det gick bra!

Själv är jag lite krasslig så vi vilar. Bara dumt att ge sig på något med en spattig häst som vilat när man inte är helt pigg. Och så blåser det, till och från far de runt i hagen som popcorn.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 150
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
945
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 494
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
9 895
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp