Bukefalos 28 år!

Uppdateringstråd

Jeg har fått låne et golden wings bitt av stall eier for å prøve (andre bitt og forsåvidt) og sagaen er: 1. Dag ponni supersprek og jeg hadde ikke bremser og måtte stoppe i ridebanegjerdet, men når hun fikk ut litt futt fikk jeg veldig fine steg innimellom at hun nesten dro meg ut av salen for å ha hodet ned...
2. Dag ponni mer seg selv, og virket mer villig til å ta kontakten og søke litt fram og ned med bittet (enda vi bare fokuserer på overganger og jeg holder løs tøyle). Men hadde også en del; ponnien tar tak i utvendige tøyle og drar for å prøve å snu mot gjerdet. Dette er noe hun gjør innimellom for å prøve komme seg mot porten.
3. Dag red tur... hadde ingen bremser når ponni tok tøylen og la ut i friskt trav ut på en pløyd åker i nedoverbakke... når hun roet seg hadde vi en fin tur, men føler at jeg har mindre bremser på løse ringer enn på muffe/fullcheek bittene.

Hun får desverre merker etter skjøtet på ringene på de bittene, enda bittet ikke er for lite... så må nok fundere videre...

Det er alltid noe når man har unghest, men hun er jo søt da. Selv om jeg ofte småsynger : "du er så slitsom og jeg blir gal av deg, kan du ikke bare stå stille så vi blir ferdig med dette" 😅
 
Jag är så lycklig över att vi faktiskt fått vinter i år och försöker njuta så mycket jag kan innan det oundvikligen vänder igen o blir slask slask. (Är en vit julafton verkligen för mycket begärts?)

Allt blir så mycket enklare när snön kommer, det blir ljusare och hö/vatten glider lätt på snön istället för att behöva kånkas runt på
Och så kan göra det roligaste vinter har att bjuda på, Tolka! 🤩☃️❄️
Vilket är precis vad jag gjorde igår med bästa pon.
Screenshot_20231209-231901~2.png
 
Idag hade det mesta av all snö och is regnat bort, så vi kunde äntligen dra av en galopp i grusbacken, blev några glädjeskutt där också. Sen utforskade vi en liten avstickarstig som blev smalare och smalare, lägre och lägre tills jag låg över halsen för att komma igenom till en öppning. Tur man har en snäll unghäst som står ut med sånt, lilla 4x4 trekkern 🥰
 
Så äckligt väder här nu, massa slask och småregn 😅
Hade tänkt rida ut men min energinivå var i botten och vädret gjorde inte att det kändes bättre.
Red i ridhuset med planen att trava bommar och ha det lite trevligt och behagligt.
Lyckades dock tajma in en visning och provridning av mycket pigg häst som hoppades.
Ärtan blev ganska spänd och stressad och det var lite svårt att komma till ridning. Men men, det är sånt som händer och vi får se det som miljöträning.
Hon var väldigt snäll och gjorde sitt bästa även fast hon var obekväm ❤️

Ska lämna in av våra bilar i morgon så jag kommer åka buss/tåg hem denna vecka om jag inte kan samåka med någon kollega. Tveksamt om jag kommer ha så mycket ork över för ridning när jag kommer hem senare och behöver åka med andra.
Tänker att det inte gör så mycket om hon får ta det lugnt några dagar, hon går ju i en stor hage och är ute många timmar.
Förhoppningsvis kan vi ta någon lugn liten tur iaf 😊
 
Så äckligt väder här nu, massa slask och småregn 😅
Hade tänkt rida ut men min energinivå var i botten och vädret gjorde inte att det kändes bättre.
Red i ridhuset med planen att trava bommar och ha det lite trevligt och behagligt.
Lyckades dock tajma in en visning och provridning av mycket pigg häst som hoppades.
Ärtan blev ganska spänd och stressad och det var lite svårt att komma till ridning. Men men, det är sånt som händer och vi får se det som miljöträning.
Hon var väldigt snäll och gjorde sitt bästa även fast hon var obekväm ❤️

Ska lämna in av våra bilar i morgon så jag kommer åka buss/tåg hem denna vecka om jag inte kan samåka med någon kollega. Tveksamt om jag kommer ha så mycket ork över för ridning när jag kommer hem senare och behöver åka med andra.
Tänker att det inte gör så mycket om hon får ta det lugnt några dagar, hon går ju i en stor hage och är ute många timmar.
Förhoppningsvis kan vi ta någon lugn liten tur iaf 😊

Sen gör ju den tunga snön att de ändå får extra motion/belastning i hagen tänker jag 😊
 
Igår fick Ärtan vila som planerat, idag fick jag skjuts hem av en snäll kollega så kom iväg skapligt till stallet. Var mer sugen på att lägga mig i soffan och sova än att rida men en promenad i minusgrader fick mig att piggna till 😁

Gick till ridhuset, hon var lite på tårna som vanligt efter en vilodag. Gjorde som jag brukade göra med Molnet när han var lite spänd, travade en serpentin med tre stora bågar fram och tillbaka några vändor i bägge varven. Fokuserade på attvrida led handen buren och framme, hon har lätt att hamna lite bakom lod, målet är att komma till den fina form med näsan lite framme som vi har när vi rider ut.
Känslan var att vi lyckades bra idag, hon var väldigt avspänd, lugn i munnen med lätt kontakt.
Tog med oss den fina känslan i galoppen, väldigt långt ifrån söndagen när hon blev väldigt kort och hög i fronten.
Hon vill gärna skjuta in rumpan i vänstervarv när hon blir spänd men idag spårade hon väldigt bra, även i övergångarna mellan trav och galopp.
Red en halvtimme och det var så himla kul 😍
Så himla rolig liten häst!
Hennes bästa egenskap är att hon är så himla snäll och ambitiös.

Tycker det syns så bra på bilden, avslappnad och tillfreds i blicken 😊
1000015136.jpg
 
Idag la jag på hoppsadeln och red på ridbanan i 25 min i snön som packat till sig runt fyrkantspåret; skrittarbete och lite granna trav och kunde inte låta bli att galoppera lite,lite i snön- härligt 😍. Sen är det ju så mysigt att göra efterskötseln och bara släppa in pållan i klar box med insläppshö 🥰.
 
Red ut I onsdags och det var så magiskt ute trots att det var mörkt och kallt. Ärtan var en dröm att rida, underlaget var perfekt och hon svävade fram i traven 😍
Igår och idag har hon vilat. Vädret har slagit om till plusgrader så idag tog jag IB för att byta till tunnare täcke. Hon kom travandes fram till mig i hagen, så söt 💖
Hade nog gärna kommit ut på tur men jag är så himla trött på fredagar samt att jag ska jobba övertid i morgon.

Men i helgen ska jag rida 😁
Ska bli +9 och blåsa uppemot 20 m/s så jag får väl se hur underlaget ser ut om vi kan rida ut eller om vi får hålla oas till ridhuset under helgen.

Fina tjejen innan vi red ut i onsdags 😊
1000015177.jpg
 
Tog med nya släpet till stallet idag och lasttränade med det för första gången. Hade absolut noll förväntningar, ville bara att B skulle få bekanta sig med det men hon bjöd på tre kompletta uppkliv med alla fyra helt på eget initiativ. Det är första gången för henne i en step up så det var lite obehagligt att backa av första gången men hon lärde sig snabbt hur kanten fungerar. Vi stängde inte bakom idag, det får bli ett annat tillfälle, men att hon öht klev in helt och hållet i släpet är mer än jag hade förväntat mig.

20231216_132511.jpg
 
Lagom till att jag börjat gilla snön och tycka den är trevlig så smälte den bort 😆
Igår var det is, is och mera is, idag var det bara blött och lerigt. Är fortfarande fruset i botten så blir extremt blött nu när det smält.

Tog av tåbrodd och sulor igår, idag hade hon ett broddtramp i kronranden bak 🤯
Jävla skitvinter! Dock ytligt utan värme eller svullnad. Spolade av och tvättade rent, bara hålla tummarna att det läker bra trots blötan. Bill undvika att ställa på boxvila iom något känslig mage.
Har inte använt boots eftersom hon haft lite mugg bak men till nästa omgång is så kommer jag testa mjuka neoprenboots.

Eftersom hon var oberörd valde jag att rida i ridhuset. Hon är inte förtjust i vädret, gick på tvären hela vägen för att undvika får blåst och regn i ansiktet.
Red där även igår, travade bommar och jobbade på med galoppen. Gör det så onödigt svårt för mig när jag vill backa av istället för att släppa fram.
Tog lärdom idag och släppte på mer, blev kanske lite väl hejigt men formen blev mycket bättre!
Ska jag sen börja hoppa kommer det inte fungera att fisa runt med handbromsen i.

Nu håller jag tummarna för att såret ser bra ut imorgon så vi kan passa på att rida ut i dagsljus i veckan 😍
Ser ut att bli väldigt fint väder dessutom.

Inte fint väder 😅
1000015283.jpg
 
Tog med nya släpet till stallet idag och lasttränade med det för första gången. Hade absolut noll förväntningar, ville bara att B skulle få bekanta sig med det men hon bjöd på tre kompletta uppkliv med alla fyra helt på eget initiativ. Det är första gången för henne i en step up så det var lite obehagligt att backa av första gången men hon lärde sig snabbt hur kanten fungerar. Vi stängde inte bakom idag, det får bli ett annat tillfälle, men att hon öht klev in helt och hållet i släpet är mer än jag hade förväntat mig.

Visa bifogad fil 134473

Är lite avis, vill också ha en Fautras 😁
Funderar faktiskt på att sälja mitt släp och leta efter en äldre Fautras enhästars, tror det skulle passa Ärtan bättre eftersom hon inte gillar ramp och vill gå in brett.
Så kul att B är så positiv till det.
 
Är lite avis, vill också ha en Fautras 😁
Funderar faktiskt på att sälja mitt släp och leta efter en äldre Fautras enhästars, tror det skulle passa Ärtan bättre eftersom hon inte gillar ramp och vill gå in brett.
Så kul att B är så positiv till det.
Alltså jag äääälskar min Fautras. Det var så värt att köra i snöstorm 130 mil över 22 timmar för att hämta det och sen lägga en slant på verkstaden. Kundmottagaren på verkstaden sa att hon aldrig sett en Oblic i detta utförandet tidigare. Tveksamt om jag kommer klara att äga något annat i framtiden :rofl:
 
Såret såg fint ut idag, ingen värme eller svullnad. Hon reagerade lite när jag spolade av det men vet ju själv hur det brukar kännas att duscha med ett skrubbsår 😅
Torkade upp fint när vi red och hon kändes fin.

Känns som vår ute idag, inte mycket julkänsla.
Ärtan var pigg och glad, lite extra tittig eftersom vi inte ridit ut på några dagar.
Oh dear, en sten, en vattenpöl, en brunn, vad är det som rör sig därborta 😱😱😱
Att de flyger och far är jag så van vid, bara de tänker framåt samtidigt så gör det mig inget.
Jag gillar ju trots allt när de är lite vakna och känsliga 😁

1000015303.jpg
 
pigg o glad Haflinger!

Hon har gått lite på halvfart i flera veckor, först var jag förkyld, så blev ettåringen dålig med medicinering, sen blev hon vaccinerad och nu blev jag magsjuk också 🙈 inget orimligt, bara några extra vilodagar här o var, men min tränare kommenterade att hon blivit lite rund 🫣
vårt hösilage är inte optimalt för henne, och fast jag blandar med fin havrehalm vill jag inte dra ner mer… Vi får försöka komma igång och rida lite mer ordentligt igen helt enkelt! Tror vi får ett nytt parti i början av mars, hoppas på lite lägre värden😆

Vi har haft jättefin vinter en månad men nu är stor del is igen. Inte i skogen som tur är, men våra fina grusvägar är isgata. 😢

IMG_7810.jpeg
 
Såret såg fint ut idag, ingen värme eller svullnad. Hon reagerade lite när jag spolade av det men vet ju själv hur det brukar kännas att duscha med ett skrubbsår 😅
Torkade upp fint när vi red och hon kändes fin.

Känns som vår ute idag, inte mycket julkänsla.
Ärtan var pigg och glad, lite extra tittig eftersom vi inte ridit ut på några dagar.
Oh dear, en sten, en vattenpöl, en brunn, vad är det som rör sig därborta 😱😱😱
Att de flyger och far är jag så van vid, bara de tänker framåt samtidigt så gör det mig inget.
Jag gillar ju trots allt när de är lite vakna och känsliga 😁

Visa bifogad fil 134627

Haha min kan tvärnita i galopp om nått dyker upp 😅
 
Red ut i blåsten idag, var på den nivån att jag var tvungen att vrida på huvudet för att kunna andas i motvinden 😆
Ärtan var helt obrydd, skönt det eftersom det blåser ofta och mycket här 🤪

Tycker såret ser bra ut men nu har det blivit extrem blött eftersom det regnade igår plus all snö som smälte snabbt. Börjar bli lite orolig att det inte ska läka tillräckligt snabbt/bra och påverka hoven.
Har tänkt köpa manuka honung i morgon, sätta på ett bandage och släppa henne I vår lilla gräshage utan lera så kan hon gå där tills det frusit på igen och kommit snö.
Var dum nog och googla och nu tror jag hoven kommer ramla av 😅🫣

Har blivit så himla lugn och chill inne i stallet 🥰
1000015358.jpg
 
Red ut i blåsten idag, var på den nivån att jag var tvungen att vrida på huvudet för att kunna andas i motvinden 😆
Ärtan var helt obrydd, skönt det eftersom det blåser ofta och mycket här 🤪

Tycker såret ser bra ut men nu har det blivit extrem blött eftersom det regnade igår plus all snö som smälte snabbt. Börjar bli lite orolig att det inte ska läka tillräckligt snabbt/bra och påverka hoven.
Har tänkt köpa manuka honung i morgon, sätta på ett bandage och släppa henne I vår lilla gräshage utan lera så kan hon gå där tills det frusit på igen och kommit snö.
Var dum nog och googla och nu tror jag hoven kommer ramla av 😅🫣

Har blivit så himla lugn och chill inne i stallet 🥰
Visa bifogad fil 134734
Klassiskt. Hur mkt man än vet att man inte borde googla så sitter man där sen😅

Nelly har fått många broddtramp och än så länge sitter alla hovar kvar🤪
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 600
Senast: WBanna
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 547
Senast: Tilly_85
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·
Övr. Hund Hej! I år är året då det äntligen kanske blir en hund! 33 år av väntan för min del... Har haft corgi och golden innan men det har varit...
2
Svar
34
· Visningar
2 547
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Ny valp med katt
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp