Uppdateringstråd

Jeg tror ponnien min VIL bli solgt. I dag har hun ødelagt pallekassen som skulle beskytte termobaren. Den er revet fra hverandre.. plankene som holdte den sammen, med skruer, er hele med skruene i, men de sitter ikke i kassen lenger. Skjønner at hun kan kjede seg, men jeg får ikke gjort noen endringer før brodd sesongen er over 🤯🤬
 
Länge sen det blev uppdatering här. Spinner vidare på mitt inlägg i dressyrtråden, knappt sovit i natt. Bara oroat mig över hästen. Dom andra i stallet tycker jag skall avvakta lite, men mina tanker går mest åt att boka vet tid. Hon har ju mest gått i skogen hela vintern och sen på lina i ridhuset. Försöker tänka vad som kan ha hänt, men känns ju inte alls bra när man skall sätta igång med dressyren och sen är hon oren :( även om det är en liten hälta så känner jag mig sjukt nojjig över vad som kan orsakat det. Har många i min närhet som fått dystra prognoser, så katastrof tankarna drar ju iväg direkt. Nu hade vi ju storm i veckan och vet dom körde rally i hagen då, om hon lyckades göra något där. Men :cry:
 
Länge sen det blev uppdatering här. Spinner vidare på mitt inlägg i dressyrtråden, knappt sovit i natt. Bara oroat mig över hästen. Dom andra i stallet tycker jag skall avvakta lite, men mina tanker går mest åt att boka vet tid. Hon har ju mest gått i skogen hela vintern och sen på lina i ridhuset. Försöker tänka vad som kan ha hänt, men känns ju inte alls bra när man skall sätta igång med dressyren och sen är hon oren :( även om det är en liten hälta så känner jag mig sjukt nojjig över vad som kan orsakat det. Har många i min närhet som fått dystra prognoser, så katastrof tankarna drar ju iväg direkt. Nu hade vi ju storm i veckan och vet dom körde rally i hagen då, om hon lyckades göra något där. Men :cry:
Jag brukar tänka att många gånger räcker det med lite vila och TLC, det är ju liksom ofta det som ordineras av vet ändå i ursprungsläge om inget annat. Det vet man ju själv om man råker sträcka sig, trampa snett osv att det repar sig själv ofta. Sen att man kan kolla upp om det inte vill ge med sig. Så vi håller tummarna att Donna helt enkelt studsar tillbaka :heart
 
Den siste uken har jeg fått beskjed om at jeg var skjev av saltilpasser, fått nystoppet sal, og har vært på behandling hos en atlas korreksjons terapaut. Nå er bekkenet mitt rett igjen, så nå håper jeg at ting skal bli bedre. Neste steg er å gå ned i vekt så håper jeg det kan hjelpe på vinglingen når ponnien går nedover bakker...
 
Jag orkar inte rida så ofta som jag vill. Så jag är så glad över känslan idag! Arbetet på töm har verkligen gett resultat.
Nu blir det soffläge några dagar för att återhämta mig och glädjas åt känslan på hästryggen idag.

IMG_1819.jpeg
 
I söndags var jag och Elsa iväg på inkörningskurs och hon var den coolaste myshästen att jobba med. Förra träningarna under våren -23 var hon ett ånglok som inte tog förhållningar alls och mest ville stressa iväg när hon inte förstod så vi kom ju inte jättelångt. Hon har verkligen växt mentalt sedan dess och jag tror inridningen har hjälpt jättemycket i hur vi kommunicerar. Man vill ju ha henne mer stadigt långsam och eftertänksam i lokselen och hon har verkligen tagit till sig det på röst, andning, hållning och halvhalt. Tränare och deltagare som var med förra året kommenterade med "wow, vad nöjd och fin hon blivit, vad glad man blir". Då blev jag kanonglad, såpass att jag hade humöret till att hantera hennes "nej jag vill inte lastas och åka hem"-minuter 😂 Hon får ju stå i gräsruta och äta på detta stället så varför ska hon åka hem...

 
Uppdatering och uppdatering, är mycket funderingar hos mig...

Kollar hästannonser ofta och blir väldigt sugen på att köpa en häst inom några år. Problemet är bara att jag inte fattar hur i hela friden folk i Stockholm har råd. Jag bor ju här, har en hyfsad lön trots att jag är rätt nyexad men ändå så går livet inte runt med många ören över i månaden pga dyra boendekostnader framförallt. Jag vet att det är en brant lönekurva i mitt yrke, är junior fondförvaltare, men ändå så blir jag helt ställd över hur folk har råd. Stallplats verkar ju kosta mellan 6-12K om man vill ha fullservice eller nästintill fullservice.

Blir att fortsätta gneta på ridskola, men kan verkligen sakna att ha en häst man rider regelbundet. Medryttare funkar ibland men blir ofta stökigt och inte riktigt som man tänkt sig alltid.
 
Denna helgen har varit knökfull, började i lördags då jag åkte till en ridslinga jag googlat mig fram till i närheten. Elsa är kinkig med lastningen nu, misstänker att det är lite stoiga vårhormoner som ballar ur lite då hon började liknande förra våren. Att åka ifrån ställen med andra hästar tar liksom emot så man behöver visst ta några minuter extra. Så vi tar varje tillfälle till att åka någonstans för träningens skull. En väldigt trevlig liten kuperad slinga som fyrhjulingen Elsa bergsget-tågade runt på.

Och idag hade vi cavalettiträning för tränare där hon var superduktig. Massa olika övningar och hon fick även hoppa sitt livs första hinder. 🥰 Sedan bar det hem för att lämna häst, duscha och sedan åka tillbaka till ridhuset för att kolla på clinic med klubbens dressyrtränare. Temat var lösgjörande övningar och jag ska även försöka boka in träning med henne längre fram också.

Nu ligger jag här i sängen och undrar vart man skaffar fler dagar på helgen och några extra timmar om dygnet?
 
Var ute på ridtur till galoppslingan med Elsapälsa och hon var en liten pärla även om vi fick öva på lite mer aktiv skritt. Gick förbi ungtjurarna i början som fått ny matplats närmare vägen och hon tänkte väl mest att de där hästarna såg lite udda ut. Sedan stoppade vi vid bonden och pratade lite med frun där, de är lite kära i Elsa vilket är kul då jag alltid fått uppfattningen att de inte gillar hästar särskilt mycket. Charmknappen hade hon igång som tur är.

På slingan satte hon fantastiska fattningar i båda galopperna. Sen tog det lite stopp då hon helt plötsligt såg en jättekonstig svart/röd hackspett, visste inte att hon var ornitolog! Googlingen hemma visade att det var en spillkråka, så nu är man en upplevelse rikare.
 
20240317_150945.jpg

Idag tog vi en långtur på andra sidan vägen, Elsa har aldrig gått där och jag har bara ridit där en gång innan men vädret var perfekt för lite utforskning. Elsa var lite tittig ibland men vi klarade av bilar med släp, rådjur, grisar, hundar och allt möjligt. Två kelstopp fick hon även då folk ville hälsa på "den stadiga biten".

Hon är så himla tacksam och kul på nya ställen, även om hon tycker saker är läskiga så går hon ändå på och mot det läskiga med lite uppmuntran och reaktionerna är aldrig på en nivå som skulle göra en själv istadig. Visade henne en jättebrant backe på den fina slingan vi kom till och hon bara jajemän, här drar jag igång 4WD matte och klättrar upp och ner i fin takt. En riktig skogskompis ❤️
 
I dag har vi ridd en skikkelig baneøkt for første gang siden desember. Har hatt 1 m snø på banen til det begynte å smelte. Torsdag var den nesten is fri, i går fikk vi 15 cm med snø 🤬 Men... den var fint ridbar på storvolten i dag, så ponnien fikk en 15 min økt med overganger skritt holdt skritt og trav skritt trav. Hun var flink og gikk frem i traven, hørte på sjenkel og var ganske fokusert for å være henne.
Det var så utrolig deilig og gjør meg håpefull på at jeg kan få skikk på henne denne våren og sommeren.
1000002581.jpg
 
Vad kul att ni är igång @MimmiNO ! Det är sådan kontrast mot hur vi har det här med sol och vår a la Skåne.

Dagens planerade vilodag blev istället lastträning plus lite utforskning/backträning. Lastningen gick hon rätt på, känns bra att checka av lastningen då och då även om vi åker regelbundet. Sedan ut på tur! Jag är så himla trött på bootsen som inte sitter alls bra utan bara glider ner och runt, verkning nästa vecka hjälper förhoppningsvis lite. Men vi tog en barfotatur och backtränade lite samt utforskade en stig som gick genom lite dy och vatten, Elsas ick-objekt. Men hon tuffade på och gick genom vatten, hoppade diken och var liksom med på mina konstiga idéer om att se vart vi hamnar, även om det mest var återvändsgränder och inga nya roliga stigar hittades.
 
Vad kul att ni är igång @MimmiNO ! Det är sådan kontrast mot hur vi har det här med sol och vår a la Skåne.

Dagens planerade vilodag blev istället lastträning plus lite utforskning/backträning. Lastningen gick hon rätt på, känns bra att checka av lastningen då och då även om vi åker regelbundet. Sedan ut på tur! Jag är så himla trött på bootsen som inte sitter alls bra utan bara glider ner och runt, verkning nästa vecka hjälper förhoppningsvis lite. Men vi tog en barfotatur och backtränade lite samt utforskade en stig som gick genom lite dy och vatten, Elsas ick-objekt. Men hon tuffade på och gick genom vatten, hoppade diken och var liksom med på mina konstiga idéer om att se vart vi hamnar, även om det mest var återvändsgränder och inga nya roliga stigar hittades.
Fikk litt mer snø i kveld, og jeg bor sør i Norge!!!
Vil så gjerne flytte sørover, men ønsker meg et sted med skog til utritt OG mildere vintre uten at det betyr regn sidelengs i 4 mnd.
 
Fikk litt mer snø i kveld, og jeg bor sør i Norge!!!
Vil så gjerne flytte sørover, men ønsker meg et sted med skog til utritt OG mildere vintre uten at det betyr regn sidelengs i 4 mnd.
Jag bodde i Stavanger innan så det känns som att jag förknippar Norge mest med regn och inte mycket snö 😅 Regnet kommer man inte undan här heller men man lär sig att stå ut och manövrera det och det är sällan något som hindrar en på samma sätt som längre period av snö och is.
 
Detta börjar kännas som en dagbokstråd men jag tänker power through ändå.

Idag hann vi med en tur innan hovslagaren kom på besök för verkning. Elsa, min lilla Elsa. Det är massa kor och kalvar på vägen mot galoppslingan, så för att ge en god upplevelse av dessa djur har hon fått morot när vi gått förbi och kollat på dem. Vilket har gjort att hon bara parkerar sig hos dem och väntar på godis numera. Man är ju inte dum 😂

Hon var superfin och kvick på slingan, fina galoppfattningar från skritt och kunde bryta av och byta. Hon kändes himla glad och tillfreds i ätartränset som hon kallar det medan jag kallar det sidepull.

20240325_142430.jpg


Man ser också att sommaren är stundande då hon blir vitare och vitare ju mer hon fäller.
 
Detta börjar kännas som en dagbokstråd men jag tänker power through ändå.

Idag hann vi med en tur innan hovslagaren kom på besök för verkning. Elsa, min lilla Elsa. Det är massa kor och kalvar på vägen mot galoppslingan, så för att ge en god upplevelse av dessa djur har hon fått morot när vi gått förbi och kollat på dem. Vilket har gjort att hon bara parkerar sig hos dem och väntar på godis numera. Man är ju inte dum 😂

Hon var superfin och kvick på slingan, fina galoppfattningar från skritt och kunde bryta av och byta. Hon kändes himla glad och tillfreds i ätartränset som hon kallar det medan jag kallar det sidepull.

Visa bifogad fil 141907

Man ser också att sommaren är stundande då hon blir vitare och vitare ju mer hon fäller.
Kul med pälsen, min vita ponny är tvärt om - sommartid ser jag att hon har prickar :love:
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
957
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 508
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 093
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp