Uppdateringstråd

@EZMK vad roligt att det gick bra!

Själv är jag lite krasslig så vi vilar. Bara dumt att ge sig på något med en spattig häst som vilat när man inte är helt pigg. Och så blåser det, till och från far de runt i hagen som popcorn.
Tycker det låter rimligt! Jag försöker alltid köra med bra känsla, har jag inte det inför så skiter vi i träningen för dagen. Hon är ju bara tre så jag vill liksom befästa goda energier kring det vi gör och det blir ju svårt om jag är nervös, trött eller irriterad.

Jag var lite tveksam först idag men tänkte att vi ska träna att sela på ändå då hon tycker det är lite läskigt ibland när det ska lyftas över. Och så gick jag lite och kände av, ganska nära för att kunna nå henne ifall hon ballar ur. Så blir det spa-dag imorgon till hästens fasa, vi behöver verkligen tvätta och klippa svansen.
 
Screenshot_2023-02-18-15-37-17-124_com.google.android.apps.photos.jpg

Idag longerade jag ponnyn för första gången. Han är född 2020, men tror att förra ägaren i Holland longerat honom nån gång förut, kändes så åtminstone. Väldigt välbalanserad och positiv, väldigt lättjobbad hittils. Sen satt barnet på honom och vi skrittade. Otroligt bra temperament på honom. Kommer bli en sån fin framtida tävlingskompis och bästa vän.
 
Min fröken har ju varit rätt så pigg senaste tiden...bytte och minskade mängden kraftfodret och hon har faktiskt skött sig över förväntan efter det. Hade med maken på promenad i torsdags efter att ha målat fan på väggen och typ utmålat henne som världens psycho, men såklart så satte hon inte en hov fel under den promenaden den lilla ögontjänaren 😅 Idag red jag ut i sällskap med stallägaren och skämtade med maken om att jag inte ens ville göra några middagsplaner med risk för akuten-besök pga överpigg häst. Hade inte behövt oroa mig....det var inte min häst som stod för underhållningen idag om man säger så utan var den lugna och snälla av dem när sällskapen stod rakt upp på bakbenen upprepade ggr 🙈
 
Jag har varit vrålsjuk så hästarnas husse har fått stå för aktiveringen här hemma. Är fortfarande inte frisk, men idag stod jag inte ut längre så gav mig ut på en lugn skrittrunda med fröken cob. Hon skötte sig förhållandevis väl, även fast hennes stora nemesis soptunnor på flera ställen hade lagt sig ner i uppenbar attackposition mot en liten häst som behövde trippa förbi dem. Mest indignerad blev den stackars hästen när matte sa att hon inte fick backa ut i vägen (framför en ankommande glassbil) när en av dessa monster hade gömt sig i buskarna, men såväl vi som den stackars glassbilen överlevde även detta ;)

Efter denna heroiska ansträngning behövde coben vila sig.
331095587_738912487747635_523345935603994534_n.jpg
 
Tömkörning ikväll. Vi ska så smått börja sätta igång lite tänkte jag förutsatt att det inte fryser på allt för hårt igen. Vi längtar efter vårsol och ljusa kvällar.

Det nya däckelunderlägget sitter som en smäck och det är tom så att gjorden sitter stadigare såhär än med ett vanligt schabrak märkte jag.

20230221_191209.jpg
 
Tjusigt!

Var har du köpt det?
Det är från Dahrve hästsport. Beställde först ett i brunt men den var slut i lager visade det sig så de frågade om jag ville ha en svart istället. Såhär i efterhand tror jag nog att jag är mer nöjd med det svarta än jag hade varit med ett brunt faktiskt. Tycker det varit svårt att hitta underlägg som är långa nog för denna modellen på tömkörningsgjord om man vill att underlägget ska täcka hela gjorden hela vägen ned till stropparna.
 
Vi hoppade igår, himla roligt! Har en duktig hoppryttare i stallet så vi hoppade tillsammans. Hon peppar mig att prova sånt jag inte tror vi ska klara av och är på mig kring ridningen så att allt blir mycket bättre. Nelly hoppar jättefint när hon får goda förutsättningar (dvs bättre galopp och ryttare som vågar tänka framåt med is i magen hela vägen till hindret)🤩🤩🤩

Hon tycker hoppningen är rolig men är superlugn och stabil. Bara rullar på utan att konstra på något sätt. Känns väldigt tryggt när man själv är en fegis och dessutom extremt ringrostig på hoppning😁
5159AF8C-A2EE-446B-821D-CC81C2654C14.jpeg
 
Min fina lilla häst :heart
1677407696978.png


Körde lite vägdressyr idag! Övergångar skritt-trav och mycket övergångar inom skritten, med fokus på att ryttaren skulle göra rätt. Har lite svårt att ibland slappna av och vara aktiv på rätt nivå, så det var en välbehövlig övning!

Coben var en racercob, men kändes underbar :D Så himla positiv och visar mig så tydligt när jag gör rätt. Tänk vad mycket hon lär mig!

Hon är extra fin idag i sitt nya träns och sin snyggluva, för solen skiner :love:
 
Här blev det oplanerad vila ett tag framåt. Blev på något sätt sparkad i ansiktet vid tömkörning i fredags. Fick åka ambulans till akuten och har flera frakturer som ska opereras i veckan. Minns inte vad som hände eller varför jag blev sparkad, lite jobbigt. Är ändå glad att det gick förhållandevis bra, hela grejen är väldigt läskig och jag är livrädd för operationen men påminner mig om att det kunde gått värre..
 
Här blev det oplanerad vila ett tag framåt. Blev på något sätt sparkad i ansiktet vid tömkörning i fredags. Fick åka ambulans till akuten och har flera frakturer som ska opereras i veckan. Minns inte vad som hände eller varför jag blev sparkad, lite jobbigt. Är ändå glad att det gick förhållandevis bra, hela grejen är väldigt läskig och jag är livrädd för operationen men påminner mig om att det kunde gått värre..
Vad otäckt, hoppas du kryar på dig snabbt ❤️
Blev sparkad förra vintern, bara på låret men det går verkligen snabbt om olyckan är framme.
 
Här blev det oplanerad vila ett tag framåt. Blev på något sätt sparkad i ansiktet vid tömkörning i fredags. Fick åka ambulans till akuten och har flera frakturer som ska opereras i veckan. Minns inte vad som hände eller varför jag blev sparkad, lite jobbigt. Är ändå glad att det gick förhållandevis bra, hela grejen är väldigt läskig och jag är livrädd för operationen men påminner mig om att det kunde gått värre..
Stackare! Alla goda tankar till dig.
 
Här blev det oplanerad vila ett tag framåt. Blev på något sätt sparkad i ansiktet vid tömkörning i fredags. Fick åka ambulans till akuten och har flera frakturer som ska opereras i veckan. Minns inte vad som hände eller varför jag blev sparkad, lite jobbigt. Är ändå glad att det gick förhållandevis bra, hela grejen är väldigt läskig och jag är livrädd för operationen men påminner mig om att det kunde gått värre..
Men gud, hoppas du läker fort och enkelt ❤️
 
vi har såndär perfekt packad snö på de flesta vägarna nu. Efter en vinter med typ 80% is 😂
Så vi passar på, är ute och galopperar! Funderar på att testa ta med fölungen på släp nu när underlaget tillåter. Vi får se. Är nog sista vinterrycket nu, väntas plusgrader nästa vecka.
På fredag flyttar haflingern hem till box och ridhus. Ska badas och klippas och sen är allvaret igång igen 😱

9A08C514-C579-4313-8449-546D315920E4.jpeg
 
Hoppar in här med min pys, 6 år och börjar kanske bli liiite mer vuxen 😉. Idag har vi tagit en tur med vagnen, vilket är hans absoluta favoritaktivitet. Tänkte ta en kortare sväng, men det tyckte han inte, det skulle galopperas i all oändlighet 😄. Vi har också haft kanonvägar med packad snö, så det var bara att köra på.
2F5E501F-A526-4105-AB1F-B7A4447DF95D.jpeg
 
Nu är det dags för min konvalescent att börja skrittmotionera. Det var med skräckblandad förtjusning som jag gick med henne till ridbanan. Hon har varit vild i sjukhagen de senaste dagarna så jag visste inte hur hon skulle bete sig. För flera år sedan skulle jag rehabba hennes syster efter en operation och hon gick mer på två ben än på fyra. Men jag var orolig i onödan, hon skötte sig exemplariskt ❤️
C688C69E-3D5F-4AA1-8577-144178BD8214.jpeg
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 436
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
8 766

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Boräntorna
  • Hat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp