Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

kl

Har precis börjat med min också.
Fast jag har inte hunnit nå långt än, har bara fixat "korvarna" :D

Har ingen kamera för tillfället, bilder kanske kommer senare :)
Björntråd? vart hittar man det?

Jaadu jag tänkte leta efter björntråd för alla skriver så mkt om det i kameltrådarna.. Frågade i tygaffären här men killen där fattade inte vad jag menade, så jag fick någon annan stark tråd istället :D Så jag vet inte :D

Ni som har köpt fårullsimitation, var har ni hittat det? Fanns inte i tygaffären här :crazy:

Såhär långt har jag kommit med min kameldrivarkudde! Tar stört lång tid :eek: Men då gör jag allt för hand med.

Detta har jag gjort..
DSC00437.jpg

Dålig närbild på ring
DSC00442.jpg

Såhär ser det ut med gjorden
DSC00439.jpg

Och nu ska jag ta tag i stödkorvarna (som ser skitkonstiga ut :crazy:) Ska kolla andras storlekar på dem i trådarna och ev klippa lite & göra om i dom :angel: + Fixa överdragen

jag har också frågat efter björntråd men fick någon tjock typ broderitråd istället. Änsålänge verkar sadeln hålla :)

Trivs jag med min kudde närjag provrider idag så tänker jag nog göra om den.

Funderat på att köpa en teddyvojlock (även om jag skev i en annan tråd att det är bland det fulaste jag vet). Klä korvarna med teddy och sedan ha ett schabrak under. Kanske blir mer sadelliknande då. :D

Jag ska köpa D-ringar för att ha resårbrösta i också. Men funderar på var de ska sitta? Själva vojlocken kanske är för mjuk för att hålla emot och trasslar till sig?

Hur har ni andra gjort som har D-ringar? :confused:

Tack för tips!!!Jag satte padden uppåt. Tror du det spelar så stor roll?

Ska göra en bättre nu. Tänkte ha en teddyvojlock som "stomme"

Vad säger ni andra; är det skadligt för hästen att rida i en sån här flera dagar i veckan? Jag tyckte den var urskön!!! :D

PS. Vi måste ha världens bästa sybehörsaffär! Den har funnits i alla tider och de har ALLT. Det var bara att gå in där så fick jag allt jag behövde. Björntråd, D-ringar, kraftiga synålar (böjda), 1 m kardborreband med klister. Allt till det facila priset av 64 kr... ;o)

De har till och med ett litet rum med bara knappar!!! Helt otroligt!!!

Senast ändrad:

Jag tänkte mest på om man kunde ha dom nedåt så att det blir som en liten kanal för ryggraden. Den blir ju inte så hög när man sitter på den, men det blir iaf lite utrymme. Fast det kanske inte blir så ändå eftersom att jag tänkte ha schabrak under? :confused:

Jag tänkte mest på om man kunde ha dom nedåt så att det blir som en liten kanal för ryggraden. Den blir ju inte så hög när man sitter på den, men det blir iaf lite utrymme. Fast det kanske inte blir så ändå eftersom att jag tänkte ha schabrak under? :confused:

Jag tänkte att det förmodligen blir rätt tillplattat när man sitter på det... oavsett vilket håll man har det åt... :grin:

I dag red jag i min vanliga sadel. Vad högt över hästen jag kände mig jämfört med gårdagens ritt! Konstigt att man kan vänja sig så fort!? Men hujedamej vad det sträckte i ljumskarna/insidan av låren i dag... *smärta*

En fråga till...

Är det någon som har testat att använda B*rjes padd till bomlösa sadlar som stomme till "kudden"???

Min padd blir så ful att jag helst inte vill se den just nu och har lagt den i ett hörn istället :angel: Fleecen jag har klätt den med är korvig och konstig :p
Ska försöka hitta fårullsimitation om jag har pengar över när jag köpt alla saker till hästen och ha den på sitsen, där sadeln är allra fulast :angel:. Ska nog klä undersidan då med kanske för den är inte speciellt trevlig, tråd överallt..

Har insett att jag kommer att behöva en brösta innan jag kan rida med padden så det är ingen ide att stressa med den..

*kl*

Jag har nu ridit i min kamelkudde i cirka två månader. Folk skrattar åt oss (oklippt man, gympaskor, träns utan nosgrimma och så en hemmagjord sadel med IKEAsängöverkast som överdrag :D) men vi bara njuter! :love: Hysteriska ponnyn travar och galopperar på lösa tyglar i form utan att rusa eller bli spänd och matte är stolt stolt stolt!

:bow: :bow: till Buke och denna fantastiska uppfinning!

*kl*

Jag har nu ridit i min kamelkudde i cirka två månader. Folk skrattar åt oss (oklippt man, gympaskor, träns utan nosgrimma och så en hemmagjord sadel med IKEAsängöverkast som överdrag :D) men vi bara njuter! :love: Hysteriska ponnyn travar och galopperar på lösa tyglar i form utan att rusa eller bli spänd och matte är stolt stolt stolt!

:bow: :bow: till Buke och denna fantastiska uppfinning!

Härligt!!! :D

Känner igen din beskrivning till stora delar...

Var själv ute och red med min kudde idag. Han går underbart bra med den!!! Märkligt men jättebra!

Håller med... :bow: :bump: :bow:

kl

Nu har jag också börjat med en kameldrivarkudde :D
Det är faktiskt lättare än vad jag trodde det skulle vara..:o När jag har läst igenom den här tråden och den förra så lät det väldigt jobbigt att göra. Men jag är possetivt överaskad!

Är det någon som tillverkar och säljer en barbacka padd så skicka ett PM till mig.

jag vill också ha en kameldrivarkudde :eek:
men jag vet inte i vilken ände jag ska börja, även fast det finns beksrivningar :crazy:
först ta en vojlock..
sen sy fast vad? pad?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vab eller inte
  • Sytråden del 4
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur