Uppföljning: Kameldrivarkudde

Polly_Mulle

Trådstartare
Japp, nu har det gått ett tag, (runt året skulle jag tro) sedan jag startade tråden om kameldrivarkudde, barbackapad, hemmabygge, skapelse, kalla det vad ni vill! Det var MÅNGA här på buke som byggde egna och som byggde åt andra.

Men nu då? Används de fortfarande? Har de fungerat som ni trodde? Har det gett några effekter - positiva eller negativa - på dig och din/din häst?

Jag använder fortfarande min, den är två år gammal... Den har gett mig ännu bättre balans och följsamhet, det har fått godkänt av min tränare och av hästens massör, hästen har aldrig vart så fri från spänningar i manke/rygg/länd som nu! Musklerna bättre, galoppen bättre.

Så! Era kommentarer/åsikter och gärna någon bild!

ridning072_edited.jpg

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

jag gjorde min i somras. men den är knappt använd.
anledning: först skadad häst, sen hade vi ingenstans att rida igång.
nu här han dock under igångsättning, får se när jag vågar gå över till barbackapadden - ska försöka få ordning på den stötiga traven och bockarna först, annars blir min rygg ledsen

Ser ju riktigt smart ut att rida i! Skulle du kunna skriva en kort sammanfattning på hur den är uppbyggd?

Den ÄR skön! Väljer många ggr den framför sadeln... och jag har BRA sadlar! Inte är jag händig heller...

Jag gjorde en, den används inte :crazy: tycker inte den ger mig särskilt mycket stöd :( i skritt och galopp går det väl, men i trav och snabbare pass (har en grisepassare ^^) så far jag omkring... plus att den åker fram :(
Men jag vill vill vill att den ska funka! Några tips på hur jag kan göra? Går det att sätta i någon sorts "frampommel" som finns på bomlösa sadlar?

Please help me :bow:

allt går om man har lite fantasin, för den har ju som sagt inga gränser.

nu vet jag inte hur denna frampommel ser ut, hur den är uppbyggd eller vad den har för funktion eftersom jag rider med bomsadel. men berätta mer så kan jag försöka komma på någon lösning

fast hur hjälper den sadeln att stanna där den är och inte glida framåt? där hänger jag inte med..

Den blir nog stabilare i fram + att framvalvet kanske hindrar den från att åka fram genom att manken tar emot? :angel: jag vet inte riktigt.. men padden som den är nu glider bara över manken så :(
Eller något hårt material att stoppa framvalvet med bara? :)

eller svanskappa, men det är nog inte det skönaste alternativet för hästen

Jag gillar min mycket, tycker den är jätteskön och får en mycket stadig o bra sits i den.
Dock har hästen blivit ganska bred, så det är inte helt bekvämt för höfterna eftersom man får sitta rätt bredbent...därför rider jag med den kanske 1-2 ggr i veckan, inte mer. (Av samma anledning använder jag inte heller min bomlösa sadel lika mkt längre)

bbpad2.jpg

bbpad5.jpg

Hur bred är bred? MIn mäter ca 110 grader, och det är en piiiina om man inte ridit på ett tag men man får stretcjade höfter i alla fall :D

Kom igen folket,det var ju hur många som helst som sydde sånna!

har du bilder så man kan kolla hur den är uppbyggd,vad har du som gjord,vad har du använt som material på padden??? osv,jag rider ofta utan sadel men har då schabrak/padd och tömkörningsgjord.

Mvh Arabizar

Jag håller på och sy en :) Provred den för några veckor sedan (ska sy fast gjordsystem och överdrag) och tyckte den var skönare än sadeln. Dock så var den fruktansvärt bred (pållan låg på 126 grader) så träningsvärken varade ett par dagar efteråt :crazy: Ska försöka komma på nått så jag inte sitter så brett. (Därför har tillverkningen stannat av :p)

SUPERBRA uppfinning :bow:

min har fått med beröm godkänd av såväl häst som ryttare.

det blir ingen mer vanlig sadel på den hästen,det duger så bra med kameldrivarkudden.

Åh visste att jag sett beskrivningen här på buke förr:D Tack för länken nu kanske jag kan påbörja ett projekt:)

dom ser onekligen härliga ut att sitta i ,vilket flera av användarna har bekräftat:love::bow:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 366
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka