Uppföljning: Kameldrivarkudde

Sv: Uppföljning: Kameldrivarkudde

Jag gillar min mycket, tycker den är jätteskön och får en mycket stadig o bra sits i den.
Dock har hästen blivit ganska bred, så det är inte helt bekvämt för höfterna eftersom man får sitta rätt bredbent...därför rider jag med den kanske 1-2 ggr i veckan, inte mer. (Av samma anledning använder jag inte heller min bomlösa sadel lika mkt längre)

bbpad2.jpg

bbpad5.jpg
Oh :love:

Du borde gå in i busines å sälja. Jätte snygg i formen.

Fast den har ju lika lite stöd som den där horse dream som man kan köpa... Och det tar tid att bygga en sådan, har dock funnits ett gäng ute på tradera...

Min har används mycket, äkta fårskinn är skönt för rumpan :D
Gjorde olika modeller tills jag fick fram denna :love:

15579286.jpg

Jag försökte sy en, slängde dock den halvfärdig, eftersom jag blev så sur att det inte funkade :o :D

Fast den har ju lika lite stöd som den där horse dream som man kan köpa... Och det tar tid att bygga en sådan, har dock funnits ett gäng ute på tradera...

Men nää...Horsedream har ju inget stöd alls bak och bara korta fram...min har ju hela vägen. På vilket sätt är de lika menar du?

Men håller med om att det tar tid! Skulle knappast löna sig att göra för att sälja.

Ok, hade för mig att den hade stöd bak också om än ganska litet :D

Jag har lagt åtminstonde 20 timmar per pad så jag har bestämt mig för att inte sälja heller, hinner tröttna på dem åtta ggr innan de är klara!

Och angående stöd, dina är garanterat mer normala än mina megastöd, bara jag som e van vid megastöd:D

Jag har provat din kameldrivarkudde, och jag måste säga att det var i prinicp det bästa "sadel" jag har suttit i! Hästen var helnöjd! Tyvärr, med tanke på min fina (och DYRA) sadel som hänger hemma... Med tanke på hästens inställning (och min egen) har jag kommit fram till att jag får ta tummen ur och sy en egen. (provade den som T.A har) Hade en egen variant, som dock inte fungerar så bra. Sadelgjorden är ingen höjdare... (Läser T detta här blir jag väl mobbad även över Internet... ;))

I vilket fall; jag har lite funderingar som du kanske kunde hjälpa mig med. jag behöver ha något mer stötdämpande under själva schbraket. Har en pad i "tovad filt" (?) och funderar på om man kan sy på schabraket på denna pad o slippa ha 2 grejer att lägga på? (lat) Sen undrar jag lite över fram- och bakvalv. Du har haft skumgummi i dina eller? Borde väl fungera lika bra med gamla filtar eller ngt? Provsatt du någongång innan du fäste valven? Så man vet att man får plats med rumpan menar jag... ;) Sen en sista fråga, sadelgjordsstropparna, har du använt 4 stigläder eller 2 och delat på dem? Beror givetvis på hur lång sadelgjord man har antar jag...

Hoppas du orkar ge mig lite vägledning!

Jag har också fina, dyra sadlar som jag tittar på :D

Det bör väl gå att sy ihop dem, annars får du väl göra något "fack" att stoppa den i. Jag hade nog sytt dit som en tygtunnel el liknande (tänk bomlös utan paneler-pad) att stoppa den i för att det ska bli så smidigt som möjligt, det tar tid och är jobbigt att sy, slarva inte, det kommer du få kobba extra för senare...

Jag har skumgummimadrass från IKEA, det funkar, men filtar och täcken har funkat ännu bättre då de formar sig mkt snabbare. TA har täcken. Framvalvet delat i två, bakvalvet i fem delar för att forma sig så bra som mlögligt.
Jag har provsuttit alla paddar jag byggt hem,ma på en stor kista som jag byggt uypp med några kuddar på mitten för att få hyfsad koll.
Rekommenderar att bygga på STORA schabrak, jag har användt Showmasters storrutiga från hööks. Dressyrmodellen är smidigast. Sy framvalvet först, så nära kanten som möjligt. Provsitt. Jag har placerat bakvalven så nära bakkanten som möjligt, risken att man glider är minimal, den blir inte för stor att sitta i.

Jag har provat bägge delarna och kommir fram till att eg räcker ett stigläder delat i fyra - om man har långa textilremmar att fästa i. Kör man på två läder så får man långa stroppar, jag borde väl klippa av ca 20 cm per stropp - har 50 cm gjord på min knubbis till häst...

Lycka till och får du problem är det bara att fråga, jag finns på PM också :D

Blev så nöjd med min kameldrivarkudde att den blev tom utvecklad till en egen bomlös sadel. Den har skitoinlägg + filtbossor så de är va 6cm höga. Har en plastskiva som "bom" för att fördela vikten lite och fördela vikten från stigbyglarna. Har tyvärr inga kort på den efter senast ombyggnaden.

Ok, hade för mig att den hade stöd bak också om än ganska litet :D

Jag har lagt åtminstonde 20 timmar per pad så jag har bestämt mig för att inte sälja heller, hinner tröttna på dem åtta ggr innan de är klara!

Och angående stöd, dina är garanterat mer normala än mina megastöd, bara jag som e van vid megastöd:D

Jag är rätt liten o tunn, behöver inte mer stöd :D

Ja, tyvärr är det ju en rätt massiv arbetsinsats om man ska göra en bra padd...synd, för det är nog många som skulle köpa om det gick att göra till ett skapligt pris.

*kl*
Jag vill också ha en!!!! Men är totalt ohändig, kan inte sy en egen.. Finns det några varianter att köpa förutom de i fårskinn för närmre 3000:- :crazy:? Eller någon händig Bukefalist som vill ha en beställning?? :idea: :D

Jag är INTE händig och har verkligen inget tålamod men min är ju halvfärdig ;)

Har funnits ute varianter på nätmarknaden, kankse finns någon nu?

Jag har letat men hittar bara den dyra i fårskinn, "horsedream" eller såna barbackapaddar som inte har några stöd alls... Var finns det andra???

Prova att fiska i gamla tråden, finns ett par som sydde och sålde på tradera...

Ahhhh... Jag satt och försökte ta mig igenom den tråden igår... Kan du inte PM:a mig, om du vet något namn på någon av dem som sålde??

Minns tyvärr inte.

Inga fler som har lust agtt berätta om sina fiuna byggen?

Oh :love:

Du borde gå in i busines å sälja. Jätte snygg i formen.
jag har tom. provsuttit just den "sadeln" och skrittat lite i somras! Är så skön som den ser ut även om min rumpa var lite i största laget :o..

Planer på en egen börjar ta form nu när hästen är under uppbyggnad och ingen sadel ligger helt hundra!

Bara att samla ihop dina idéer + en gammal vojlock o pallra dig hit vet du Batte, så hjälper jag igång dig :love:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
651
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
1 172
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt... 2 3 4
Svar
65
· Visningar
14 367
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 826
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Tittar in i ditt kök del 27
  • Vad gör vi? Del CCXII
  • Sytråden del 4

Hund, Katt, Andra Djur