Uppgradera kamerahus

Tigertofflan

Trådstartare
Fotograferar just nu med en Nikon D60, min första systemkamera. Den har hängt med ett par år nu, och jag är ordentligt sugen på att uppgradera. Jag behöver inget superavancerat på något sätt, det jag saknar i nuläget är dock;
- Högre upplösning på bilderna, då jag vill kunna beskära ganska kraftigt utan att det syns.
- Fler fokuspunkter, tre är alldeles för få!
- Gärna autofokus i huset, men inte nödvändigt egentligen.
- Gärna att kameran kan hantera högre ISO-tal.

Och såklart till en så snäll prislapp som möjligt. Vad äre för kamera jag letar efter? En Nikon är det som är aktuellt igen, att jag kan använda mina "gamla" objektiv är en förutsättning.

Sv: Uppgradera kamerahus

Jag har en Nikon D90, är dock min första systemkamera men hittills så är jag då mer än nöjd! Pratade foto med en då jag var utomlands och han tyckte att den verkade hantera högre ISO bra och lät typ förvånad att det gick att höja ISO:t så pass mycket utan att det såg förskräckligt ut.. Så är det autofocus i huset!

Dock så har det ju nu kommit en efterträdare, D7000

ett begagnat hus med inte allt för många exponeringar, typ ett d700?

det är väl det billigaste du kommer under om du skall ha hög upplösning och bra isotålighet, vilket gör att fullformatare är nödvändigt.

d90 och d300 klarar det hyggligt, men jag skulle inte vilja säga att de med dagens mått mätt har bra isotålighet.

d300 och d700 har 51 fokuspunkter, d90 11... av den orsaken om du inte anser dig ha råd med d700 skulle jag ta d300, det är en bättre kamera, men den klarar inte rörlig film som d90 gör.

alla nikonhus som öht klarar av lite högre isotal är så pass 'fina' att autofokusen sitter i huset, det är ju bara de allra billigaste instegsmodellerna som inte har det.

d100serierna är dessutom i magnesium och vädertätade, det är inte d10serierna.

Om vi bortser från ISO-tåligheten då? Kikade lite på D300an, men den är väldigt mycket för dyr för min plånbok, och säkert "för bra" för mina fotokunskaper.

Vad säger du förresten om D5000an?

Vad har du för budget? D300 lär man sig väldigt fort och du kan säkert hitta bra exemplar begagnat. D90 har samma sensor som D300.

Har tittat lite på Tradera och sett att det finns rätt schyssta kamerahus ute. Madick, vad säger du om D90 kontra D300? Är D300 avsevärt mycket bättre?

Kan man förresten få kameran att visa hur många exponeringar den tagit?

D90 känns liten och mesig för min smak :-) men sensorn är densamma. Det som skiljer är fokuspunkter, hur knapparna sitter, inställningar osv. Det är olika kort i dem också, D90 har väl SD kort, D300 har CF.

Om du tar en bild och tittar på den med ett program som visar EXIF info så finns det nånstans vilket exponeringsnummer bilden har. Kolla på Nikonforum.se , det borde gå att söka i trådar på just det för jag tror inte alla program visar all info.

Har tittat lite på Tradera och sett att det finns rätt schyssta kamerahus ute. Madick, vad säger du om D90 kontra D300? Är D300 avsevärt mycket bättre?

Kan man förresten få kameran att visa hur många exponeringar den tagit?

d300 är mil bättre än d90, möjligen att det är samma sensor, men allt runtekring, ett riktigt hus, ett vädertätat hus! med rejäla knappar och många gånger högre kvalite. Dessutom tål en d300 många många gånger fler exponeringar innan det är dags för service, har för mig att det är 10 gånger så många. dessutom så tål huset betydligt mycket mer stryk då det är i magnesium istället för plast.

Om du tar en bild och tittar på den med ett program som visar EXIF info så finns det nånstans vilket exponeringsnummer bilden har. Kolla på Nikonforum.se , det borde gå att söka i trådar på just det för jag tror inte alla program visar all info.

antalet exponeringar går även att plocka fram i kamerans meny.

Vad säger ni om D3100 förresten? Den har en jättetrevlig prislapp också. Bu eller bä?

Senast ändrad:

Och förresten, D5000 ligger i nästan exakt samma pris som D3100. Ska läsa på lite mer, men spontana åsikter?

Nä, jag har letat igenom hela min kamera efter den infon men hittar nada. Kanske någon magisk knappkombination, eller något annat spännande?

En del kameror har det i menyerna, andra ex Nikon har det inte. Det finns dock program att ladda ner så att man kan se data för detta. Opanda är ett sådant program :)

Liknande trådar

IT & mobiler Jag överväger att investera i en ny kamera då min nuvarande Nikon D3000 börjar kännas rejält seg och sliten. Jag är inte så haj på... 2
Svar
25
· Visningar
2 413
IT & mobiler Efter att ha pratat om det i tjugo år slog jag och en av mina väninnor till i förra veckan och bokade en semesterresa tillsammans. Så i... 2
Svar
23
· Visningar
3 096
Senast: Myrten
·
A
IT & mobiler Jag är i kameraval och -kval! Jag är en glad hobby/amatörfotograf som fotar en hel del och mest för privat bruk. Bilderna används i... 2 3
Svar
59
· Visningar
6 710
Senast: Mammadutt
·
S
IT & mobiler Systemkamera eller kompaktkamera? Det finns ganska många skillnader mellan en systemkamera och en kompaktkamera, den kanske absolut... 2
Svar
26
· Visningar
3 529
Senast: Irenes
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka